Moet je nu wel of niet zelf wat doen?

Em.

Bericht door Em. »

Het geloof is een gave van God zoals in de Efeze brief staat, maar
Johannes 1:12 zegt ook : allen die hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden...
Je moet hem dus ook aannemen. God geeft iets, maar je moet het wel zelf aanpakken. Je bent dus ook zelf voor de volle 100% verantwoordelijk.
Uit jezelf kun je helemaal nix verkrijgen. God moet het je geven, maar als Hij het dan geeft ( en dat wil Hij doen als je erom vraagt) dan moet je het wel aannemen en geloven.
God geeft je ook je eten en drinken, maar je zult toch zelf je eten en drinken moeten opdrinken. Een beetje vergelijkbaar dus.
Adryan

Bericht door Adryan »

Origineel geplaatst door Lecram
Nu haal je twee dingen door elkaar, Adryan. Als Jezus alleen voor de zonden van de uitverkorenen heeft geleden, dan kloppen een aantal teksten niet meer en zeker niet de tekst die je er achteraan noemt (Joh. 3:16).
Ik denk dat het wel mee valt. Een ieder die in hem gelooft. Dat is dus niet de hele wereld. Ezau heb ik gehaat, Jakob lief gehad. (Maleachi 1)
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hoi Adryan,

als je dit letterlijk neemt (ik bedoel dus dat haten echt haten zou zijn in de zin van een afschuw hebben van), neem je dan ook letterlijk wat staat in Gen 29 dat Jakob Leah haatte? Of in Lukas 14 waar staat dat je je ouders en broers en zussen moet haten?

M.i. betekent dit 'haten' een 'minder liefhebben dan', niet een echt haten.

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Em.

"God moet het je geven, maar als Hij het dan geeft ( en dat wil Hij doen als je erom vraagt) dan moet je het wel aannemen en geloven."

Dat is niet waar. Als God jouw het ware zaligmakende geloof SCHENKT, GEEFT, dan HEB je het ook metterdaad! Dan KUNNEN wij het niet weigeren, want als God iets geeft, dan hebben we het en raken we het niet meer kwijt.

Jouw stelling is helaas strijdig met Gods Woord. Kijk maar naar de hertaalde versie van de Dordtse Leerregels Hfst. 3/4: dwaling 8:
Bij de wedergeboorte van de mens gebruikt God zijn almachtige kracht niet zo, dat Hij daardoor de wil van de mens feilloos en met overmacht buigt tot geloof en bekering. Maar als God bij zijn genadewerk alles wat Hij aanwendt bij de bekering van de mens, gedaan heeft, kan de mens zich toch tegen God en de Heilige Geest verzetten, terwijl God beoogt door de wedergeboorte juist hem tot een nieuwe mens te maken. Ja, zo verzet de mens zich ook inderdaad vaak, waardoor hij zijn eigen wedergeboorte helemaal verhindert. Op deze manier beslist de mens zelf of hij al dan niet wedergeboren zal worden.

Dit betekent niets anders dan dat men bij onze bekering de kracht van Gods genade helemaal uitschakelt. Men maakt de werking van de almachtige God ondergeschikt aan de menselijke wil. Dit is in strijd met wat de apostelen leren: "Overweldigend groot is zijn kracht aan ons die geloven" (Ef. 1, 19), en "dat God met kracht alle welgevallen in het goede en het werk van het geloof volmaakt" (2 Tess. 1, 11), en "dat zijn goddelijke kracht ons met alles wat tot leven en godsvrucht strekt, heeft begiftigd" (2 Petr. 1, 3).
Em.

Bericht door Em. »

Toch staat er in in Johannes 1:12:
'Want zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.'

Hieruit kan ik niets anders concluderen dat aannemen van God volkomen Bijbels is.
Ik bedoel hiermee dat ieder mens voor de volle 100% verantwoordelijk is. Natuurlijk is het volledig Gods genade als je die keus mag maken. Hij heeft je zelf zo omgevormd dat je wel ja zegt.

maar om met CS. Lewis te spreken:
Je hebt twee soorten mensen:
de één zegt tegen God: Uw wil geschiede
tegen de ander zegt God: uw wil geschiede.

Je bent er ook zelf verantwoordelijk voor als je voor eeuwig zonder God bent.
parsifal

Bericht door parsifal »

Rose en Kridje,

Ik ga heel ver met jullie mee. Met een opmerking ga het proberen ook niet tot wet verheffen. Een simpel geloof is beter denk ik. Ervaring is een goede leermeester, maar "Zalig zijn zij die niet gezien hebben en toch geloven." De mensen die het niet eerst zelf geprobeerd hebben kunnen heel dicht bij de Heere leven. Directe overgave. Maar ik ben het met je eens. Sommige mensen moeten het leren door keihard onderuit te gaan, en daar hoor ik ook bij, denk ik.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door parsifal
Rose en Kridje,

Ik ga heel ver met jullie mee. Met een opmerking ga het proberen ook niet tot wet verheffen. Een simpel geloof is beter denk ik. Ervaring is een goede leermeester, maar "Zalig zijn zij die niet gezien hebben en toch geloven." De mensen die het niet eerst zelf geprobeerd hebben kunnen heel dicht bij de Heere leven. Directe overgave. Maar ik ben het met je eens. Sommige mensen moeten het leren door keihard onderuit te gaan, en daar hoor ik ook bij, denk ik.

Vaya con Dios,

parsifal
Parsifal, de tekst die jij aanhaalt, onderbouwt nog eens extra hetgeen ik zeg: ervaring is een goede leermeester.

'Zalig zij die het niet gezien hebben en toch geloven.'
Jij gaat er, door deze tekst aan te halen in jouw context, van uit dat het zelfs mogelijk is om iets te zien uit eigen ervaring. Dat is dus gewoon onmogelijk. Mensen die Gods heerlijkheid willen zien in eigen kracht komen er juist achter dat dat niet kan! En zien niets. En dus hebben ze geloof nodig. Voor hetgeen je kunt zien heb je immers geen geloof nodig. Geloof is het bewijs van hetgeen je NIET ziet! Heb. 11:1.

Denk daar maar eens over na...
Ik kan het toch ook niet zien als ik in eigen kracht naar Gods wil probeer te leven? Dat lukt toch niet? Het zal mij nooit lukken om ook maar iets van Gods heerlijkheid te zien in eigen kracht! Waarom, denk je, heb ik het geloof zo hartgrondig nodig? Omdat ik het uit mijzelf niet kan. Ik heb ervaren: ik heb tienduizenden keren tegen mezelf aangelopen, terwijl ik zo graag het goede wilde!

Nee, het is zeker geen wet. Maar voor mij persoonlijk werkt het zo. Voor Paulus trouwens ook. Nogmaals: Rom. 7:13-26.

Groeten, Rose.

[Veranderd op 23/12/02 door roseline]
parsifal

Bericht door parsifal »

Rose,

Ik geloof dat we het grotendeels wel met elkaar eens zijn. Proberen om heilig te leven, wil ik ook niet zonder meer afraden. Alleen noem ik het niet noodzakelijk, (jij doet dat ook niet geloof ik). Je hoeft niet door ervaring te ondervinden dat je het niet kan, als je direct gelooft, en echt gelooft dat je het niet kunt.

Vaya con Dios,

parsifal
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Adryan

Bericht door Adryan »

Ik geloof dat, als ik globaal alle reacties lees, ik het nog steeds eens ben met roseline, kridje en refojongere.

We kunnen het zelf niet. Dat is heel erg waar. Maar daar zullen we zelf achter moeten komen. En hoe kan dat anders dan door het zelf te ervaren. Daarom zullen we zelf tegen die muur aan moeten lopen, zoals rose het zegt. Want als we dan zelf niet meer verder kunnen, dan kunnen we ons er niet op beroepen dat we het zelf gedaan hebben.

En dat alles opdat God op het hoogst verheerlijkt wordt. Dat we om Christus-
offer gerechtvaardigd worden voor God.

Lebatorh,

Hoe kunnen we zeggen: Als we niet uitverkoren zijn, dan heeft het geen nut om heilig te leven.

Als we niet uitverkoren zijn, dan zullen we niet bekeerd worden. Dat klopt. MAar wie zegt dat ik niet uitverkoren ben. De geopenbaarde dingen zijn voor ons om te doen en niet de verborgen dingen. En dat is wat God in Zijn Woord zegt: Bekeert u.

HEt tweede. In Lukas 14 : 26 komt ook het woord haten voor, dat betekent inderdaad niet leefheeft boven mij, hiervoor kan je gaan naar Matth 10 : 37

Ik geloof dat we van MAl 1 dat niet mogen zeggen. Getuige het verdere van die tekst.
roseline

Bericht door roseline »

Proberen heilig te leven in eigen kracht is een onmogelijke opgave.

En dan de volgende stap: maar in Gods kracht is alles mogelijk! Ook heilig leven.

Parsifal, er is helemaal geen geloof voor nodig dat je beseft dat je het zelf niet kunt. Dat is gewoon een feit, en dat weet een ieder die het heeft uitgeprobeerd.

Waar is wèl geloof voor nodig? Om aan te nemen dat in Gods kracht werkelijk alles, maar dan ook alles, mogelijk is. Dat is namelijk niet te zien of te merken.

Groeten, Rose.

[Veranderd op 23/12/02 door roseline]
Adryan

Bericht door Adryan »

Toch zal dat heilig leven hier op aarde ten dele en onvolmaakt zijn. Want de nieuwe mens zal een heilig leven hebben, maar de gelovige heeft ook nog steeds last van de oude mens. De mens der zonde. Die hem als een last opgebonden is en waardoor Paulus zegt: HEt goede dat ik wil dat doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil, dat doe ik en zo ik het goede doe, dan staat het kwade mij bij.
roseline

Bericht door roseline »

Adryan,

Juist datgene haal ik iedere keer aan om te bewijzen dat ook Paulus IN EIGEN KRACHT net zo min iets kon als ik. Lees m'n voorgaande stukjes maar eens.

Lees je daarna ook even Rom. 7:24-26, Rom. 8:1-17? Er is namelijk verlossing mogelijk van datgene waar Paulus over spreekt in Rom. 7:13-24.

Beweren dat in Gods kracht niet ALLES, maar dan ook ALLES mogelijk is, is niets anders dan twijfelen aan Gods almacht.

Groeten, Rose.
Adryan

Bericht door Adryan »

Rose,

De tijd ontbreekt me op dit moment een hele lange reactie te plaatsen. Daarom heel kort.

Ik heb ook niet beweerd dat in Gods kracht niet alles, maar dan ook alles mogelijk zou zijn. Want inderdaad in Gods kracht is alles mogelijk. Dat is zonder twijfel.

Maar wat wij graag zouden willen is nog niet altijd Gods wil. En hier op aarde blijven wij mensen. Daarom zegt Paulus wie zal mij verlossen van het lichaam des doods. Dat lichaam des doods, ofwel de oude mens, legt hij pas af na de dood.

HEt is een beeld dat ziet op de gevangenis. Als jij iemand doodsloeg, dan kreeg je het lichaam van die persoon op je rug gebonden. En moest je in de gevangenis blijven tot het lichaam van de vermoorde ontbonden was. Als dat het geval is, werd jij pas gedood.

Hierop ziet Paulus in deze tekst. Bij de dood worden we pas verlost van het lichaam des doods.

Voor de rest bevestigen de genoemde teksten alleen maar het bovenstaande. Lees er wel de kanttekeningen bij. Zie de kanttekeningen in dit geval als mijn reactie.

Dus daarom. In dit leven ten dele heilig leven. Ja zolang de nieuwe mens boven is, overwinnen we het kwade. MAar die oude mens. Die is nog niet dood en die probeert ook steeds de overhand te krijgen. En dan vallen we weer in de zonde (Zie david en Bathseba).

Maar de zekerheid ligt in het onveranderlijk welbehagen Gods. We zijn een uitverkoren volk van eeuwigheid. Dus de oude mens krijgt nooit meer de overhand. Al blijft hij tot het einde van het leven strijden. Maar hij sterft meer en meer.

NA de kerstdagen wil ik hierop verder gaan als je nog vragen hebt tenminste.
parsifal

Bericht door parsifal »

Rose,

Je hebt inderdaad gelijk. Ik verwarde "het geloof" met geloven, in de zin van aannemen zoals je iets in het dagelijks leven gelooft. Ik mag dit niet verwarren met het Bijbels geloven.

Al blijft voor mij staan, dat de ervaring van niets kunnen niet noodzakelijk is. Dit aanvaarden is genoeg.

Vaya con Dios,

parsifal
roseline

Bericht door roseline »

Adryan,

Kanttekeningen zijn m.i. meningen van de bijbelvertalers over bijbelteksten door tekst met tekst te vergelijken. Als je je mening onderbouwt met een mening van een ander is dat niet echt overtuigend. Ik ken deze kanttekeningen verder niet en gebruik ze ook niet en ken er dus ook geen autoriteit aan toe. De bijbel zelf heeft de enige autoriteit.

Wat wil God? 1 Tess. 3:4.

Ja, het vlees kleeft ons aan, maar wij worden stukje bij beetje verlost. Zoals ik al zei: Lees je ook Romeinen 8? Bijvoorbeeld vers 2. 'Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.' Om dát te kunnen zeggen, - de voltooide tijd - terwijl het vlees nog leeft, (wel afgelegd en gekruisigd is, maar nog wel leeft), daar is werkelijk geloof voor nodig, zoals de onderstaande definitie van geloof. Paulus blijft gelukkig niet hangen bij 'ik ellendig mens, wie zal mij verlossen?' maar het evangelie gaat - gode zij dank - verder: 'Gode zij dank, door Jezus Christus, onze Here!'

En dan blijkt dat wij een vlees hebben - en dit tot aan ons dood, maar dat wij niet in het vlees hoeven te blijven, (Rom. 8:7-9) integendeel, wij zijn geen schuldenaars meer van het vlees, wij hoeven er niet naar te leven (vs. 12) nee: zoals in Romeinen 6:12-14 geboden wordt: Stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. En doodt dan de leden die op aarde zijn. Kol. 3:5-10. En doet dan aan als door God uitverkorenen en geliefden... vs. 12-17.

Dát is heilig leven. En dan kun je struikelen, of je kunt krijgsgevangen genomen worden door de wet der zonde, misschien duizenden keren per dag, maar je blijft in dienst van God, want je verstand/gemoed is dienstbaar aan God. Dáárom wordt je heilig genoemd, en wordt je geheiligd en kun je heilige werken uitvoeren ten dienste van God. Dan leid je een heilig leven, en kun je zeggen als het eens fout gaat: 'Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, (het kwade) dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.' Rom. 7:17, 20. Ikzelf ben heilig, ikzelf ben met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, ikzelf verlustig mij in de wet Gods, alleen, tja, m'n vlees werkt niet zo mee en zal dat nooit gaan doen ook. Maar zolang dat vlees gekruisigd is (Gal. 5:24) is het ten dode opgeschreven! Het stribbelt tegen, zijn begeerten willen bevrucht worden, maar dat tegenstribbelen zal steeds minder worden - 'dit weten wij immers, dat onze oude mens (het vlees), medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde (dat wij dus meedragen tot onze dood) zijn kracht ontnomen zal worden, en wij niet langer slaven van de zonde zouden zijn' Rom. 6:5-6. Stukje bij beetje zal aan het lichaam der zonde zijn kracht ontnomen worden, als ik trouw ben en het vlees gekruisigd heb. Zoals een hond die geen eten krijgt jankt omdat 'ie honger heeft - zo zal het vlees ook willen dat zijn begeerten bevrucht worden (Jac. 1:14-15). Maar op een gegeven moment gaat die hond dood en hebben we er geen last meer van. Daarvoor reeds zal dat 'gejank' steeds minder worden. Echter, als je de hond te eten geeft, zal het gejank weer sterker worden, omdat de hond sterker wordt. Zo ook met het vlees. De kracht van het lichaam der zonde zal worden ontnomen, steeds minder worden, als wij trouw zijn in de verzoeking en de begeerte níet bevrucht wordt, wij hebben er dan steeds minder last van, worden er steeds meer van bevrijd. En met onze dood zullen we geheel bevrijd zijn. En in geloof spreek ik met Paulus (geloof! Heb. 11:1): dat ik geheel dood ben voor de zonde en levend voor God in Christus Jezus. Dan kan ik over mijn vlees en mijn oude mens spreken alsof het voltooide tijd is. Dát is geloof. Ik zie het nog niet, maar het is bewezen. Ik hoop het, en daarom is het een zekerheid. In dát geloof leef ik, de rest van de dagen in het vlees. Gal. 2:20. Zonder dat geloof zal het ook nooit geschieden.

Daarom hoef ik ook niemand te kennen naar het vlees en de anderen mij ook niet (dit vermaant Paulus ons in 2 Kor. 5:16), maar kunnen we elkaar versterken door ons te verblijden in de Geest en elkaar op te bouwen door te vertellen welk een heerlijke toekomst reeds hier op aarde al voor ons weggelegd is, en hoe veel heerlijker die toekomst zal zijn in de eeuwigheid!

Een ieder die de zonde doet, is een slaaf der zonde, zegt Jezus. Joh. 8:34. Maar de Zoon maakt u vrij. Dát wil God. En dáár heeft Hij kracht voor die Hij ons graag wil schenken. Hij wil dat in elk geval míj schenken. 'Maar thans, vrijgemaakt van de zonde en in dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiligmaking en als einde het eeuwige leven.' Rom. 6:22.

Dat heeft God voor mij bedacht. Ik word geheiligd, ik word gereinigd van alle zonde en ongerechtigheid, en ik zal Hem gelijk wezen wanneer Hij geopenbaard is. 1 Joh. 3:1-10. Ik mag wandelen zoals Jezus wandelde. 1 Joh. 2:6. Ik mag gaan in zijn voetstappen. 1 Petr. 2:21 Bij mensen is dit onmogelijk. Bij God is echter alles mogelijk.
Ik ben God dankbaar voor zo'n heerlijk evangelie.

'Daarom zeg Ik u, al wat gij bidt en begeert, gelooft, dat gij het hebt ontvangen, en het zal geschieden.' Mc. 11:24.

Hartelijke groeten en goede kerstdagen, Rose.

[Veranderd op 24/12/02 door roseline]
Plaats reactie