Wie komt er in de hemel?
volgens mij staan uitverkiezing en geloof niet los van elkaar. De kern van uitverkiezing is juist: God geeft de zaligheid aan sommigen en diegenen gaan geloven, terwijl geloven in Christus zonder deze gave onmogelijk is. Door het geloof weet je dat je uitverkoren bent. Want zonder de gave had je niet kunnen geloven. Iedereen die gelooft dat Christus is opgestaan en Hem belijdt als Heer (wat je oude leven kost) zal zalig worden en is dus uitverkoren. Ga niet wachten op een teken van uitverkiezing voor je mag geloven. Geloof is juist het grootste bewijs van uitverkiezing.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Daar ben ik het nu helemaal mee eens. Dit is het evangelie in zijn zuiverste en meest bijbelse vorm! Amen!Origineel geplaatst door parsifal
volgens mij staan uitverkiezing en geloof niet los van elkaar. De kern van uitverkiezing is juist: God geeft de zaligheid aan sommigen en diegenen gaan geloven, terwijl geloven in Christus zonder deze gave onmogelijk is. Door het geloof weet je dat je uitverkoren bent. Want zonder de gave had je niet kunnen geloven. Iedereen die gelooft dat Christus is opgestaan en Hem belijdt als Heer (wat je oude leven kost) zal zalig worden en is dus uitverkoren. Ga niet wachten op een teken van uitverkiezing voor je mag geloven. Geloof is juist het grootste bewijs van uitverkiezing.
Al die theologie zorgt ervoor dat de mensen het belangrijkste uit het oog verliezen: het geloof (kinderlijke en onvoorwaardelijke overgave)!
[Veranderd op 18/12/02 door Nostradamus]
tukkertje,
Ik denk dat je geen enkele grond hebt voor je uitspraak. In de Bijbel lees ik vaak genoeg over volkomen zekerheid. Sterker nog ik lees eigenlijk heel weinig over twijfel over het behoud. Verder is er God's belofte voor een ieder die gelooft. De uitverkiezing los van het geloof zien is denk ik heel gevaarlijk. Je moet dan de Bijbel gaan negeren. Waar heel duidelijk wordt gezegd dat ieder die gelooft dat Christus is opgestaan en Hem als Heer belijdt zalig wordt. Ook staat er dat in ieder die in de Zoon gelooft zalig is. Zeggen dat er geen zekerheid kan zijn is niet alleen ongeloof, het is zelfs het tegenovergestelde zeggen van wat God zegt.
Vaya con Dios,
parsifal
Ik denk dat je geen enkele grond hebt voor je uitspraak. In de Bijbel lees ik vaak genoeg over volkomen zekerheid. Sterker nog ik lees eigenlijk heel weinig over twijfel over het behoud. Verder is er God's belofte voor een ieder die gelooft. De uitverkiezing los van het geloof zien is denk ik heel gevaarlijk. Je moet dan de Bijbel gaan negeren. Waar heel duidelijk wordt gezegd dat ieder die gelooft dat Christus is opgestaan en Hem als Heer belijdt zalig wordt. Ook staat er dat in ieder die in de Zoon gelooft zalig is. Zeggen dat er geen zekerheid kan zijn is niet alleen ongeloof, het is zelfs het tegenovergestelde zeggen van wat God zegt.
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Dat is absoluut Bijbelse onzin, tukkertje. Een ieder die gelooft, zal behouden worden, joh. 3:16. Als je gelooft, of dat nou door uitverkiezing is of niet, in Jezus, dan ben je behouden. Dat is het oordeel dat God uitspreekt. Iemand die gelooft in de Weg, de Waarheid en het Leven zal altijd behouden zijn.
En is dat bijbels denk je? Heb je Hebreeën 11:1 wel is gelezen? Daar gaat het wel degelijk over een zeker weten.Origineel geplaatst door tukkertje
Als je praat over het waar zaligmakend geloof , dan heb je gelijk. Maar er zijn ook nog een tweetal andere geloven. Je hebt een tijdgeloof en een historisch geloof. Velen zullen denken behouden te worden, maar gaan verloren.
En dan nog iets: de Heere Jezus zei dat je aan de vruchten de boom zou kennen. Dus je kunt wel degelijk weten of je uitverkoren bent.
Anders heb je wel heel weinig zekerheden in je hele geloofsleven vind je niet? Alsof het allemaal buiten jou om gebeurt?
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Hoi Roseline,Origineel geplaatst door roseline
Noem die contexten maar eens op Wietse.
Laat ik twee contexten benoemen omtrent ‘Koninkrijk Gods’.
Volgens het Christendom is het als volgt:
Als God Zijn Koninkrijk vestigt, dient er eenheid te zijn zowel in de hemel als op aarde: 'te dien dage zal de HEERE een zijn, en Zijn Naam een. De koninkrijken der wereld zijn geworden onzes Heeren en van Zijn Christus, en Hij zal als Koning heersen in alle eeuwigheid.
Volgens het Hindoeïsme/Boeddhisme is het als volgt:
De volledige overwinning van de schijn, de verlossing, de totale vrede. Het is dus een persoonlijke toestand waarin het ego volledig is losgelaten en men verzoent is met het bestaan zoals het werkelijk is.
Al zijn de omstandigheden en bewoording omtrent ‘Koninkrijk Gods’ niet gelijk, de staat van het ‘koninkrijk Gods’ bevat veel kenmerken die met elkaar overéén komen:
Liefde, vrede, geluk, zaligheid, eenheid, eeuwigheid, harmonie etc.
Het verhaal omtrent wedergeboren zijn, komt men tegen in verschillende contexten.
Volgens het Christendom is het als volgt:
Geboren zijn uit water en geest.
Volgens de Islam is het als volgt:
Bedevaart van de viering van haji in mekka.
Volgens het Hindoeïsme/Boeddhisme is het als volgt:
Wedergeboren doormiddel van ziel.
En zo zijn er nog meer contexten waar men spreekt over wedergeboren zijn, maar zoals ik zei: “Wat is de waarheid ?â€
Tukkertje,
Die 'geloven' die jij noemt worden door mensen gebruikt om vooral stickertjes te kunnen plakken...want stel je voor als je iemand niet in een hokje kunt plakken...
Dan is een kerkmens inderdaad niet zomaar een zondaar, maar een historisch gelovige, en dus niet zo slecht als zijn buurman 'die nergens aan doet'... Dan kun je zo iemand zelfs nog Christen noemen, al staat hij nog zover van Christus af...
Tukkertje, satan gelooft in God. Noem je satan dan ook Christen? Hij gelooft zelfs nog wel meer misschien als een groot deel van de kerkmensen...
Er is maar een geloof! Een geloof dat zaligmaakt. Niet om het geloof, maar door het geloof... En nou is er geen verdoemenis meer voor degenen die in Christus Jezus zijn! En een ieder die in Hem gelooft is uitverkoren geweest van voor de grondlegging der wereld. Waarom? Omdat ze zouden gaan geloven? Nee, maar omdat God in Zijn oneindige wijsheid bepaald heeft dat er nog een volk zal zalig worden! Zijn die mensen dan beter? Nee, misschien wel slechter, want wij bedroeven God zo vaak, ook na ontvangen genade! En of je dat nou zonden noemt of fouten of wat dan ook, maar het is en blijft zonde: doelmissen!
Maar alleen in Hem is er leven, en alle preken zullen tegen je getuigen als je niet gelooft hebt in de Zoon. En dan kunnen mensen je honderd keer Christen noemen omdat je naar een Christelijke kerk ging, maar buiten Christus zijn er geen Christenen!
Die 'geloven' die jij noemt worden door mensen gebruikt om vooral stickertjes te kunnen plakken...want stel je voor als je iemand niet in een hokje kunt plakken...
Dan is een kerkmens inderdaad niet zomaar een zondaar, maar een historisch gelovige, en dus niet zo slecht als zijn buurman 'die nergens aan doet'... Dan kun je zo iemand zelfs nog Christen noemen, al staat hij nog zover van Christus af...
Tukkertje, satan gelooft in God. Noem je satan dan ook Christen? Hij gelooft zelfs nog wel meer misschien als een groot deel van de kerkmensen...
Er is maar een geloof! Een geloof dat zaligmaakt. Niet om het geloof, maar door het geloof... En nou is er geen verdoemenis meer voor degenen die in Christus Jezus zijn! En een ieder die in Hem gelooft is uitverkoren geweest van voor de grondlegging der wereld. Waarom? Omdat ze zouden gaan geloven? Nee, maar omdat God in Zijn oneindige wijsheid bepaald heeft dat er nog een volk zal zalig worden! Zijn die mensen dan beter? Nee, misschien wel slechter, want wij bedroeven God zo vaak, ook na ontvangen genade! En of je dat nou zonden noemt of fouten of wat dan ook, maar het is en blijft zonde: doelmissen!
Maar alleen in Hem is er leven, en alle preken zullen tegen je getuigen als je niet gelooft hebt in de Zoon. En dan kunnen mensen je honderd keer Christen noemen omdat je naar een Christelijke kerk ging, maar buiten Christus zijn er geen Christenen!