Dat God je mag ontdekken ...

JGP

Bericht door JGP »

Origineel geplaatst door Adryan
Volgens mij is het al genoeg gezegd dat het uitgelegd moet worden en is het ook duidelijk uitgelegd. Maar op zich is de uitspraak niet onbijbels. Nee, het staat er niet letterlijk.
Dat de uitspraak 'dat God mensen ontdekt' bijbels is weet ik ook wel. Ik heb om een bijbels voorbeeld gevraagd waar deze uitspraak als wens gebezigd wordt tegen een ander. Hier heb ik nog geen antwoord op.
JGP

Bericht door JGP »

Origineel geplaatst door de Paus
... dacht ik dat ik aardig thuis was in het wereld van de reformatorische mensen...
Ja Paus, zullen we verder in het latijn oreren ?? Iedere kerk heeft zo zijn eigen taalgebruik !! HaHa.
Adryan

Bericht door Adryan »

Als ik heel eerlijk ben begrijp ik nog steeds niet waar je naar opzoek bent. Wil jij dat die tekst letterlijk in de Bijbel staat? Of zoek je naar een zelfde soort opmerking?
PeterB

Bericht door PeterB »

Origineel geplaatst door JGP
Origineel geplaatst door Adryan
Volgens mij is het al genoeg gezegd dat het uitgelegd moet worden en is het ook duidelijk uitgelegd. Maar op zich is de uitspraak niet onbijbels. Nee, het staat er niet letterlijk.
Dat de uitspraak 'dat God mensen ontdekt' bijbels is weet ik ook wel. Ik heb om een bijbels voorbeeld gevraagd waar deze uitspraak als wens gebezigd wordt tegen een ander. Hier heb ik nog geen antwoord op.
ALs je weet dat het Bijbels is, waarom wil je dan een voorbeeld?

Ik denk dat Pied als genoeg gezegd heeft met psalm 139
JGP

Bericht door JGP »

Gup, snappen jullie me nu echt niet.

In Ps 139 is het een bede die de gelovige richt tot God. Het gaat mij erom of deze uitspraak in de bijbel voorkomt, geformuleerd als wens aan een (verondersteld on)gelovige.

Met andere woorden of er een gelijke context te vinden is.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste JGP,

Over de wens of God iemand nog mocht ontdekken in Zijn liefde en Recht, staat dat in de Bijbel? Nee.

Maar ik zelf vind dat je al een eindje op weg was met je aanhaling van het gedeelte uit 2 Korinthe 3: 14 e.v.

De uitdrukking "Dat God je mag ontdekken" betekent zoveel als: Van jezelf (van nature) ben je niet ontvankelijk(blind) voor de dingen van God en Zijn dienst. Als God je gaat ontdekken, dan begin je daar oog voor te krijgen. (Het deksel wordt van je aangezicht genomen). Van jezelf kun je dat niet. Men zegt dan: "God moet het doen". (Er is een eenzijdig Godswerk nodig).

Toch vroeg je:
"Het gaat mij erom of deze uitspraak in de bijbel voorkomt, geformuleerd als wens aan een (verondersteld on)gelovige."

Mag je hier wellicht niet denken aan de zegenbede van Numeri 6? De HEERE zegene u, en behoede u! De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten, en zij u genadig! De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u, en geve u vrede!
JGP

Bericht door JGP »

Bedankt Refojongere, deze wens (bede) komt als een verademing op mij over. Machtig om zo Gods genade en nabijheid toegewenst te krijgen. Dit in tegenstelling tot die andere wens, daarbij gaan mijn haren een beetje overeind staan. Blijkbaar is er dus toch enig verschil, althans in mijn beleving.

Ik denk dat de les van deze discussie is dat we bijbelse waarheden ook bijbels moeten toepassen zodat ze geen eigen leven gaan leiden.

[Veranderd op 12/11/02 door JGP]
Adryan

Bericht door Adryan »

Ik ben toch wel benieuwd wat jou zo stoort in die andere uitspraak, want je had aangegeven dat hij Bijbels was. En een uitspraak die overeenkomt met de leer van de kerk mag je gebruiken.
Pied

Bericht door Pied »

In 1 Korinthe 3:18 lees ik: “Niemand bedriege zichzelven. Zo iemand onder u dunkt, dat hij wijs is in deze wereld, die worde dwaas, opdat hij wijs moge worden.â€
JGP

Bericht door JGP »

Adryan lees de discussie vanaf het begin, ik neem aan dat je het dan begrijpt.

Pied, natuurlijk mag Paulus dat zeggen. Maar als ik hem nu citeer als "Dat God je maar dwaas mag maken" is dat toch wat anders.

Misschien in jullie ogen een kleine nuance, in mijn ogen een wereld van verschil.
Pied

Bericht door Pied »

Dus als Paulus het zegt (de Heilige Geest zegt het, overigens), vind je het wel goed. Maar als iemand dit citeert, vind je het verkeerd?

Ik vind wel de intentie heel belangrijk, dat ben ik direct met je eens. Maar dat is met heel veel dingen het geval.
JGP

Bericht door JGP »

Nee Pied, als iemand het citeert is goed. Maar als iemand het verandert dan vind ik het niet goed. Taalkundig wordt het onderwerp namelijk lijdend voorwerp gemaakt en dat is een wereld van verschil.

Het evangelie is niet geadresseerd aan 'lijdende voorwerpen' maar aan 'onderwerpen' zeg maar. (Deze opmerking zal wel weer aanleiding zijn voor een nieuwe discussie.)
Pied

Bericht door Pied »

Misschien kun je dat taalkundige aspect eerst eens verder uitleggen? Lijdend voorwerp wordt onderwerp?
Adryan

Bericht door Adryan »

Misschien ben ik gewoon te dom voor jullie discussie. MAar ik heb het helemaal gevolgd. En jij zegt dat het een bijbelse uitspraak is, maar dat je het er niet mee eens bent omdat het niet letterlijk in de Bijbel staat. Toch? Maar echt concreet maak je het niet. Tenminste... dat vind ik.
PeterB

Bericht door PeterB »

Adryan,

Je hebt gelijk hoor!

Men wil alleen maar letterlijke teksten uit de Bijbel. Alleen dat mogen we zeggen.

Maar ik zeg dat o.a. de uitspraken, de geschriften etc van de godvruchtige kerk- en oudvaders ook wel degelijk geciteerd mogen worden!!!! En niet alleen van hen, maar ook zeker van Gods Volk vroeger en nu!!!!!

De hierboven geschreven mensen hebben zulke uitspraken gedaan uit beleving. Zouden zulke uitspraken dan niet van grote waarde zijn??
Plaats reactie