Uitverkiezing en geloof als gave Gods

kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik hoef je bijbelteksten niet te weerleggen want het staat in de Bijbel!
Maar naast die teksten staan er ook andere teksten en dat probeer ik aan te geven.
Madtice

Bericht door Madtice »

Hehehe, dat is een sterke opmerking, dat je ze niet hoeft te weerleggen... dat had ik wat verkeerd geformuleerd :) Ik bedoelde mijn interpretatie van deze teksten. En ik snap prima waar jullie het over hebben, en kan me helemaal 100% inleven in de theologie van uitverkiezing en dergelijke, ik ben het er alleen niet mee eens, that's all... maar ik hoef niet te twijfelen dat dat iets is wat wederzijds is, toch :, ;)
Kislev

Bericht door Kislev »

Madtice,

Die bijbelteksten die jij aanhaalt hoeven zeker niet weerlegt te worden. Wie in Hem gelooft die heeft het eeuwige leven. Zo simpel is het inderdaad. Maar dan de vraag waar dat geloof vandaan komt. Naar jouw mening word je dat aangeboden en heb je de vrije wil om dat aan te nemen of af te wijzen. En dat is volgens jou een keuze die je meerder keren in je leven kunt maken. Jij benadrukt steeds dat wie in Hem gelooft behouden wordt maar als je niet erkent dat dat geloof voor 100% procent een gave van God is dan ben je ontzettend eenzijdig (en daar moet je ons niet van beschuldigen want wij ontkennen de teksten die jij aanhaalt niet terwijl je wel de door ons aangehaalde teksten ontkent.) Bovendien snoep je op deze wijze alleen de dingen uit de bijbel die je aanstaan en je op die manier een bijbel krijgt die de mens nog een beetje overeind laat staan en een aai over z`n bol geeft.

Hier kan ik - en anderen op dit forum - niet in meegaan. Want de bijbel zegt; het geloof is een gave Gods Al stond er alleen maar deze tekst in de bijbel dan was dat voldoende om de vrije wil waar jij vanuit gaat te ontkrachten! Maar het is niet alleen deze tekst, er staan er nog veel en veel meer in de bijbel. Onder andere Romeinen 9 die hier al eerder is genoemd.

Wat betreft die vrije wil steken me een aantal zaken:
= Het ontkent min of meer de doodstaat van de mens omdat de mens uitzichzelf blijkbaar nog voor God kan kiezen en Christus kan aannemen. Dit terwijl de bijbel duidelijk zegt dat er niemand is die God zoekt Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5);
= Het ontrooft God van Zijn eer. Want het lijkt tegenwoordig wel dat iedereen een vrije wil heeft behalve God!
= Het 'ik' staat er altijd in centraal. Het begint altijd met 'ik heb me bekeerd', of 'ik heb voor Jezus gekozen', Zonder zwaar te willen doen begint de ware bekering toch wel met 'ik heb gezondigd'.
= Als ik door een vrije wil Jezus heb aangenomen betekent dat dat ik er door mijn vrije wil ook weer afstand van kan doen. Dit betekent dat God afhankelijk is van mijn keuze en machteloos staat als ik mijn bekering stuk gooi.
= Als je Jezus met een gelovig hart als Zaligmaker aanneemt, dan raakt dat het diepste in jezelf. Dan word je daar een ander mens door, een nieuw schepsel. Dat is niet een vluchtige keuze. Want als je Jezus aanneemt dan moet je sterven aan je zondige 'ik'. Dan moet Hij groeien en ik steeds minder worden.

Ik kan je heel sterk aanraden om de Dordtse Leerregels te lezen. Dan met name hoofdstuk 3 / 4.

Als jij het niet met de leer van de uitverkiezing kunt instemmen moet je je realiseren dat je met een belangrijk fundament van het christelijk geloof niet kunt instemmen. Misschien wel met het belangrijkste, want als het van de vrije wil van de mens afhing en er geen uitverkiezing zou zijn zou niemand zalig worden (jij niet en ik niet). Verder vraag ik me af waarom mensen niets van de uitverkiezing willen weten - terwijl dit in de bijbel zo ontzettend duidelijk naar voren komt!- en wel steeds benadrukken dat ze zelf kunnen kiezen (en gekozen hebben.) Waarom zo bang om van God afhankelijk te zijn? Geeft te denken.

Groet,
Kislev

[Veranderd op 9/10/02 door Kislev]
roseline

Bericht door roseline »

Als iets 100% een gave is, wil dat nog niet zeggen dat we geen keuze hebben om die gave te aanvaarden of af te wijzen!!!

Als jij een cadeau aangeboden krijgt - je hebt er helemaal niets voor gedaan, je krijgt het zomaar - dan moet je wel zelf je handen uitsteken om het aan te nemen, anders valt het cadeau op de grond en is het stuk...

Joh. 1:12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben , hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven;

aannemen:
2983 lam’bano, ww

een verlengde vorm van een primair werkwoord, dat alleen maar in bepaalde tijden als plaatsvervanger gebruikt wordt; TDNT-4:5,495;

AV-receive 133, take 106, have 3, catch 3, not tr 1, misc 17; 263

1) nemen
1a) met de hand nemen, grijpen, om te gebruiken
1a1) iets oppakken dat gedragen moet worden
1a2) op zich nemen
1b) nemen om weg te brengen
1b1) zonder geweld, d.w.z. wegnemen, verwijderen
1c) nemen wat eigendom is, tot eigendom maken
1c1) opeisen, aanschaffen
1c1a) aan zich verbinden als metgezel, bediende
1c2) van dat wat eenmaal genomen en niet losgelaten wordt, de hand leggen op
1c3) met list nemen (vangst, gebruikt van jagers, vissers, enz.), met list misleiden
1c4) tot zich nemen, bezit nemen van
1c5) reiken naar, proberen te verkrijgen
1c6) nemen wat moet, verzamelen, (tribuut) ontvangen
1d) opnemen
1d1) toelaten, ontvangen
1d2) aannemen wat aangeboden wordt
1d3) niet weigeren of verwerpen
1d4) iemand ontvangen, iemand toegang verlenen 1d41) iemands macht, rang, uiterlijke omstandigheden
waarnemen en op grond daarvan een onrecht begaan of iets niet doen
1e) nemen, kiezen, uitkiezen
1f) iets ondernemen, iets bewijzen, iets uitproberen, ervaren

2) aannemen (wat gegeven wordt), winnen, verkrijgen, terugkrijgen

2 Petrus 1:10 Beijvert u daarom des te meer, broeders , om uw roeping en verkiezing te bevestigen; want als gij dit doet , zult gij nimmer struikelen.

God verwacht een: JA en AMEN!

Door teksten te weerleggen met andere teksten zeg je in feite dat de bijbel zichzelf tegenspreekt.

Geloof is een gave van God. Ef: 2:8

Aanvaardt die gave! Joh. 1:12, Mc. 10:15

De roeping is een onberouwlijke gave. Rom. 11:29.

Bevestig die roeping! 2 Petr. 1:10.

Pin je niet vast op één tekst, maar lees de bijbel in zijn geheel...

In GODS KRACHT kan ik ALLES!

Ook geloven, ook mijn roeping bevestigen, ook een overwinnaar zijn.

Dat geloof ik namelijk.

Groeten, Rose.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Roseline,

Dat proberen wij ook richting Madtice en andere duidelijk te maken. Dat we de Bijbel in zijn geheel moeten nemen en niet alleen de teksten die ons aanstaan.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Roseline,

Ondanks dat je 21 verklaringen geeft van het woord aannemen maak je God toch van ons afhankelijk door te zeggen: Als iets 100% een gave is, wil dat nog niet zeggen dat we geen keuze hebben om die gave te aanvaarden of af te wijzen!!!

Dat is exact waar onze belijdenis tegenin gaat (Dordtse Leerregels H3/4 dwaling 8)
Bij de wedergeboorte van de mens gebruikt God zijn almachtige kracht niet zo, dat Hij daardoor de wil van de mens feilloos en met overmacht buigt tot geloof en bekering. Maar als God bij zijn genadewerk alles wat Hij aanwendt bij de bekering van de mens, gedaan heeft, kan de mens zich toch tegen God en de Heilige Geest verzetten, terwijl God beoogt door de wedergeboorte juist hem tot een nieuwe mens te maken. Ja, zo verzet de mens zich ook inderdaad vaak, waardoor hij zijn eigen wedergeboorte helemaal verhindert. Op deze manier beslist de mens zelf of hij al dan niet wedergeboren zal worden.

Dit betekent niets anders dan dat men bij onze bekering de kracht van Gods genade helemaal uitschakelt. Men maakt de werking van de almachtige God ondergeschikt aan de menselijke wil. Dit is in strijd met wat de apostelen leren: "dat wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht" (Ef. 1:19), en "dat God het welbehagen van Zijn goedheid, en het werk des geloofs, in ons vervult met kracht" (2 Thess. 1:11), en "dat Zijn Goddelijke kracht ons alles wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft" (2 Petr. 1:3).

Groetjes,
Refojongere
PeterB

Bericht door PeterB »

Zo zien we maar weer wat voor een onschatbare waarde onze belijdenis geschriften hebben
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door Refojongere
Roseline,

Ondanks dat je 21 verklaringen geeft van het woord aannemen maak je God toch van ons afhankelijk door te zeggen: Als iets 100% een gave is, wil dat nog niet zeggen dat we geen keuze hebben om die gave te aanvaarden of af te wijzen!!!

Dat is exact waar onze belijdenis tegenin gaat (Dordtse Leerregels H3/4 dwaling 8)
Bij de wedergeboorte van de mens gebruikt God zijn almachtige kracht niet zo, dat Hij daardoor de wil van de mens feilloos en met overmacht buigt tot geloof en bekering. Maar als God bij zijn genadewerk alles wat Hij aanwendt bij de bekering van de mens, gedaan heeft, kan de mens zich toch tegen God en de Heilige Geest verzetten, terwijl God beoogt door de wedergeboorte juist hem tot een nieuwe mens te maken. Ja, zo verzet de mens zich ook inderdaad vaak, waardoor hij zijn eigen wedergeboorte helemaal verhindert. Op deze manier beslist de mens zelf of hij al dan niet wedergeboren zal worden.

Dit betekent niets anders dan dat men bij onze bekering de kracht van Gods genade helemaal uitschakelt. Men maakt de werking van de almachtige God ondergeschikt aan de menselijke wil. Dit is in strijd met wat de apostelen leren: "dat wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht" (Ef. 1:19), en "dat God het welbehagen van Zijn goedheid, en het werk des geloofs, in ons vervult met kracht" (2 Thess. 1:11), en "dat Zijn Goddelijke kracht ons alles wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft" (2 Petr. 1:3).[

Groetjes,
Refojongere
Grappig, dat de dwalingen genummerd zijn...

Volgens mij zíjn ze niet eens te nummeren - satan heeft de hele boel verdraaid.

Maar goed:

Ef. 1
15 ¶ Daarom houd ook ik, gehoord hebbende van uw geloof in de Here Jezus en van uw liefde tot al de heiligen,
16 niet op te danken, u gedenkende bij mijn gebeden,
17 opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen:
18 verlichte ogen uws harten, zodat gij weet, welke hoop zijn roeping wekt, hoe rijk de heerlijkheid is zijner erfenis bij de heiligen,
19 en hoe overweldigend groot zijn kracht is aan ons, die geloven, naar de werking van de sterkte zijner macht ,
20 die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten,
21 boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam , die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw.

Beetje vage tekst om daarmee te bewijzen dat een mens lijdzaam tot zijn dood moet blijven afwachten tot God hem de gave des geloofs geeft, nietwaar?

EF. 2:8 Want door genade zijt gij behouden , door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God;

Als je dan merkt dat je géén geloof hebt, BIDT dan alsjeblieft om geloof! Bidt en u zal gegeven worden staat er. En dan sta je daar, met uitgestrekte armen, om de gave des geloofs te aanvaarden in Gods kracht.

Niemand zal ooit God kunnen verwijten dat Hij hem géén geloof heeft gegeven!

2 Tess. 1
10 wanneer Hij komt, om op die dag verheerlijkt te worden in zijn heiligen en met verbazing aanschouwd te worden in allen, die tot geloof gekomen zijn; want ons getuigenis heeft geloof gevonden bij u .
11 ¶ Hiertoe bidden wij ook te allen tijde voor u, dat onze God u de roeping waardig achte en met kracht alle welgevallen in het goede en het werk des geloofs volmake,
12 opdat de naam van onze Here Jezus in u verheerlijkt worde, en gij in Hem, naar de genade van onze God en van de Here Jezus Christus.

God acht ons de roeping waardig. Deze roeping is een onberouwlijke gave, staat er in Rom. 11:29. En dan moeten we die roeping bevestigen staat er in 2 Petr. 1:10.

En God zal ons met kracht het welgevallen in het goede volmaken - God bewerkt in ons een lust tot het doen van zijn geboden, Hij bewerkt het willen en het werken in ons - Fil. 2:13. En het werk dat hij in ons begonnen is, zal Hij tot het einde toe voortzetten Fil. 1:6.

En God zal in ons het werk des geloofs volmaken - wat is dan het werk des geloofs? Is dat niet de heiliging die in ons plaatsvindt? Rom. 6.

Ik zie niet in hoe je met deze tekst zou kunnen aantonen dat iemand lijdzaam moet wachten tot er plotseling een vlam van boven met geloof nederdaalt. Of moet wachten tot een bijna-dood ervaring ofzo...

2 Petr. 1
3 Zijn goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht;
4 door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf , dat door de begeerte in de wereld heerst.

Zijn goddelijke kracht immers - geloof je in die goddelijke kracht? Geloof je dat werkelijk àlles mogelijk is bij God?

Heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt - leven en godsvrucht: dàt is het evangelie.

begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht - weer die gave van God. De gave des geloofs, de kracht van de Heilige Geest, de gave der roeping... Geloof je dat je daarmee bent begiftigd?

Ik denk dat niemand volledig kan bevatten wat deze tekst inhoudt.

HIJ HEEFT MIJ BEGIFTIGD - als er iets is waarvan Petrus heilig van overtuigd was, wat hij volkomen geloofde, dan is dàt het. Laten we daar een voorbeeld aannemen i.p.v. wachten tot aan je sterfbed voor geloof. Daar geven géén van deze teksten getuigenis van.

Wat jullie zeggen is in feite dit:
Ik heb geen vrije wil. Als ik zondig, dan komt dat omdat God dat bewerkt, níet omdat ík de keuze maak te zondigen. Als ik níet tot geloof kom, dan ligt dat aan God en niet aan míj, aangezien God mij dan niet de gave des geloofs geschonken heeft. Of omdat God mij geen open hart heeft gegeven om het geloof te aanvaarden. God is de schuld van alle kwaad in de wereld. God is er de schuld van als ik niet behouden wordt. God is voor honderd procent verantwoordelijk voor alle zonde, ongeloof en verderf in de wereld.

Moet ik werkelijk nader uitleggen waarom dit onbijbels is? In de eerste plaats al omdat het onmogelijk is om God iets te kunnen verwijten? Rom. 9:19-24.

Oh ja - lees je ook even de tekst na 2 Petr. 1:3?

door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf , dat door de begeerte in de wereld heerst.

Geloof je dat werkelijk?

En Ik zeg u: Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Lc. 11:19

Bidt om de gave des geloofs, bevestig je roeping, sta vast in het geloof en wees waakzaam!

Hartelijke groeten, Rose.

[Veranderd op 10/10/02 door roseline]
Madtice

Bericht door Madtice »

Ook als je bid om geloof maak je daarmee een keuze dat je wilt geloven. Hoe onbewust en klein de eigenlijke keuze ook is, het blijft altijd jouw keuze om iets te aanvaarden als waarheid, of dat nou is dat dolfijnen communiceren met elkaar of dat Christus voor jouw gestorven is. Het verschil met alle andere 'aannames' is dat het willen geloven in God gesteund wordt door de Heilige Geest, God zelf, die wil dat jij gelooft. Geloven is dan ook niet iets wat je in je eentje hoeft te doen, maar wel iets waar je zelf voor moet kiezen. Er is altijd een moment, of een proces, waarin je aanneemt dat iets waar is. Zo zit de mens psychisch en mentaal in elkaar. Je kan niet zomaar van het ene moment door een exogene kracht voor waar aannemen, dat doe je altijd zelf. Het willen geloven is je eigen keuze, het geloven zelf wordt volledig gesteund door God.

En verder, je gebruikt de Dordtse stellingen of zoiets als fundament en bewijs, maar niet iedereen ziet die als fundamenteel bewijs. Ik heb ze niet gelezen, ik ga er niet over oordelen, maar het blijft mensenwerk. Was niet alles wat mensen doen slecht en zondig en tot falen gedoemd of zo? Was dat ook niet een van de stellingen? Ik weet het niet hoor.
roseline

Bericht door roseline »

Denkt men nu echt dat dat mogelijk is wanneer God de mens een vrije wil heeft gegeven?

Vroeg of laat zal God zijn macht laten gelden. Vroeg of laat zal Hij doen met ons naar wat zíjn wil is. Vroeg of laat zullen wij moeten erkennen volkomen afhankelijk van Hem te zijn.

Hij laat de mens alleen nog kiezen. Het is nu de genadetijd dat wij KUNNEN kiezen.

Is de macht van satan groter dan die van God?

Nee, onmogelijk. Maar waarom laat God satan dan nog zijn gang gaan?

Omdat de tijd nog niet gekomen is om hem te binden. Omdat God wil zien welke mensen niet ingaan op zijn verleiding tot zonde. God laat hem ronddwalen en de mensen verleidden - God staat dat hem gedeeltelijk toe! Maar eens zal God hem zijn almacht tonen.

Wat denk je dat God met een mens doet?

Hij geeft hem een wil om te kiezen. Die mens kan zich verharden en niet naar God luisteren - het lijkt alsof de mens de baas is, immers God laat toe dat de mens zondigt, dat de mens zich van Hem afkeert.

Maar ééns zal blijken wíe de macht heeft! Vroeg of laat.

In mijn leven heeft God nú reeds de macht. Ik zal mij moeten onderwerpen aan zijn wil. Mij vernederen onder zijn hand.

Maar ook aan degenen die nú nog niet zijn macht erkennen, ook hèn zal Hij ondergeschikt maken aan zijn wil.

Is het niet goedschiks, dan kwaadschiks.

Groeten, Rose.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Waar staat, roseline, dat wij ons kunnen bekeren? Wij moeten wederom geboren worden! Een nieuw hart ontvangen! Kunnen wij daarvoor kiezen? NEEN! Wij moeten daarom de Heere aanlopen als een waterstroom, ja, het alles van Hem verwachten, ook de ogen des geloofs!
roseline

Bericht door roseline »

Er staat toch echt meerdere keren - bijv. in Hand. 2: 'Bekeert u en gelooft het evangelie!'

Dat lijkt me toch een bevel.

Als je tot God aanloopt om meer geloof - ik neem aan dat je bedoelt: bidt tot God - dan is dat toch ook een keuze die je maakt?

Geloof je het als er staat: bidt en u zal gegeven worden?

Geloof je het als er staat: Hij HEEFT ons begiftigd met alles wat tot leven en godsvrucht strekt...

Of geldt dat niet voor jou?

Zeg eens, als jij zondigt, is dat dan Gods wil of de wil van je vlees?

Als God dan almachtig is, waarom lukt het dan niet om Gods wil te gaan doen i.p.v. de wil van je vlees?

Of wil God soms dat je zondigt?

Waar dienen verzoekingen dan nog voor?

Ik geloof dat God almachtig is, en dat Hij daarom in staat is mij zódanig te sterken, dat ik te allen tijde zijn wil kan gaan doen, ondanks de neigingen uit mijn vlees. God is immers machtiger dan de satan, machtiger dan het vlees, en machtiger dan de zonde?

Te zeggen dat dat niet mogelijk is, is hetzelfde als te zeggen dat God dus blijkbaar níet almachtig is.

Het is immers onmogelijk dat God wil dat jij zondigt.

Hij staat dat gedeeltelijk toe, maar als je je niet afkeert van die zonde, dan zal Hij toch eens zijn macht laten gelden. Dan zal zíjn wil geschieden, en dat betekent dat alle ongerechtigheid wordt uitgebannen.

Is het niet goedschiks, dan kwaadschiks.

Groeten, Rose.
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik ben het met Roselin eens (wat al wel duidelijk was, denk ik). Denk even na over dat stukje over verzoekinge"n:

De Bijbel zegt dat God ons verzoekt op bepaalde momenten in ons leven. De Boom van de Kennis van Goed en Kwaad in het paradijs was ook een verzoeking, en zo was de satan die daar aanwezig was.
Als wij altijd zouden zondigen (dus in feite niet kiezen te zondigen omdat we niet anders kunnen), waarom zou God ons dan nog verzoeken? Dat zou overbodig, immers, we zondigen toch wel. Neen, God verzoekt ons om te zien of we er voor kiezen niet te zondigen, hetgeen inhoudt Zijn wil te doen. Te kiezen niet te zondigen is kiezen Hem te volgen. Daartoe zijn wij beter in staat dan we onszelf doen geloven!

Gods almacht is niet ondergeschikt aan de mens, noch aan satan. Maar dit is de tijd van genade, in principe de tijd waarin vergeving nog mogelijk is, als we het maar willen geloven! Voor mij is dit de kern van het Evangelie.
Inderdaad, Roseline, als God onze wil niet zou respecteren en ons toestaat te zondigen en te kiezen voor Hem, betekent niet dat Hij niet anders kan. Dat kan Hij wel, net als Jezus aan het kruis die legioenen engelen had kunnen aanroepen om de mensen om Hem heen te vernietigen en van het kruis af te komen. Maar Hij deed het niet, omdat Hij wist dat die tijd nog niet gekomen was.
God is almachtig, maar wat ik al eerder zei: dat hoeft Hij (nog) niet te bewijzen. Macht is weten dat je iets kan zonder het daadwerkelijk te hoeven doen.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ondanks dat Madtice het met Roseline eens is blijft voor Roseline ook de uitverkiezing staan. Of heb ik het mis?

Het onderdeel wat Roseline aanhaald daarmee kan ook Ik van harte instemmen maar wel met een toevoeging en dan bedoel ik al de Bijbelse teksten die aangeven dat aan de andere kant niet 1 mens tot God kan komen dan als God met Zijn Liefde trekt.
toy

Bericht door toy »

Origineel geplaatst door roseline

Hij laat de mens alleen nog kiezen. Het is nu de genadetijd dat wij KUNNEN kiezen.

Groeten, Rose.
Roseline,

Kunnen wij nu in eigen kracht kiezen of bewerkt de Heilige Geest deze keuze?
Het is absoluut niet mijn bedoeling om iemand reden te geven om af te wachten. Daar geeft de bijbel ons geen gelegenheid voor.
Wel ben ik bang voor de mensen die zeggen: het was mijn keuze.

Als we letten op Paulus bekering, dan geeft Paulus zich over aan Jezus: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? Toch lees ik later niet dat Paulus zegt: het was mijn keuze. Paulus zegt: Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft en geroepen door Zijn genade, Zijn Zoon in mij te openbaren...
En: Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden).

De bijbel geeft hierin duidelijk aan dat het een gelovige niet past om de zaligheid toe te schrijven aan zijn keuze, maar juist aan Gods genade.

Dit wil ik even kwijt, omdat het geen goede vrucht is om zo te spreken over onze zaligheid.

Laten wij God danken voor Zijn genade en verkiezende liefde in Christus.
Plaats reactie