Vrijgemaakt

Madtice

Bericht door Madtice »

Misschien 'vrijgemaakt' van de moederkerk... :) Maar inderdaad, waar slaat het vrijgemaakt op?
HaJee

Bericht door HaJee »

Ik weet dat het een heel lang verhaal is, maar lees de post van Egbert door als je het echt wil weten.
Femke

Bericht door Femke »

Dit is nog eens een leuk onderwerp.. Ik ben zelf Vrijg, en heb verkering met een GerGemmer :du

De kerken veschillen voornl. in hun verbondsvisie. In de GerGem is een gedoopt kind als een kind dat te vondeling gelegd wordt op een boerenerf (is een vergelijking die ik in hun literatuur tegenkom). Het kind ligt op het erf, dicht tegen de boerderij waarin de uitverkorenen huizen, en is zo wel dicht bij de uitverkorenen maar zelf geen echte uitverkorene. Hoeft niet 'waarlijk' of 'wezenlijk' in het verbond te zijn opgenomen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen in het verbond zijn en in het wezen van het verbond zijn, want als God belooft je Vader te zijn en tsja, je wordt ouder en je gaat bij Hem weg, dan was je dus niet wezenlijk in het verbond. Ook in de prediking wordt sterk onderscheid gemaakt tussen de uitverkorenen en de rest v/d gemeente (zoek ook eens op het verschil tussen voorwaardelijke prediking en voorwerpelijke prediking ofzo, ben niet helemaal thuis in die terminologie).
In de Gereformeerde Kerk (Vrijgemaakt) wordt geleerd dat iedereen die gedoopt is, in het verbond met God is opgenomen en door God tot kind aangenomen, maar zelf nog wel afstand daarvan kan nemen. Betekent dus niet automatisch dat je uitverkoren bent; als je in een trein zit kun je er wel uitspringen (vergelijking van mij).

Verdere verschillen, minder diepgaand:
GerGem: StatenVertaling, oude psalmberijming, wantrouwende houding tov gezangen, rokken, hoeden, geen tv, geen inentingen, geen verzekeringen, geen evangelisatie via tv/radio, sterke 'ons-soort-mensen'-cultuur.

GerVrijg: officiele vertaling=Statenvertaling (is door vertaling voor het maken van preken ed), maar NBG51 is voor gebruik vrijgegeven en wordt thuis & in kerkdiensten het meest gebruikt, eigen psalmberijming eind jaren 70 in elkaar gezet, 41 gezangen in eigen kerkboek + ruim 100 Liedboekgezangen + sinds kort nog gezangen uit andere bundels (bijv. E&R-bundels) voor gebruik tijdens kerkdiensten proefvrijgegeven, rok mag meestal broek, hoed mag maar nog nooit meegemaakt dat een vrouw die tijdens kerkdienst droeg, tv is eigen verantwoordelijkheid maar wel bezinning op het soort tv-programma's bijv op identiteitsavonden/muzieklessen voortgezet onderwijs, inentingen zijn gebruikelijk, verzekeringen ook, wel evangelisatie via tv/radio/internet (bijv http://www.internetkerkdienst.nl), nadruk op eigen kerk=ware kerk vervalt steeds meer maar avondmaal is niet vrijgegeven voor algemeen gebruik (want kerkenraad houdt wel toezicht op leven/gedrag/geloof vd deelnemers).

Is wel genoeg voorlopig hoop ik :-)

Groetjes,
Marloes
Plaats reactie