Oorspronkelijk gepost door memento
Nee, de grondwet zegt dat iedereen gelijke rechten heeft. Dat betekend dus m.i. dat elke openbare partij geen vrouwen mag weigeren, net zo min als ze allochtonen of gehandicapten mogen weigeren als lid.
Ik hoop van ganser harte dat de rechter het de SGP, als openbare partij, verbied om vrouwen te weigeren. Maargoed, dat komt omdat ik het standpunt van de SGP in dezen absoluut afkeur: het is niet alleen ongehoorzaamheid aan de grondwet, maar daarnaast wordt de Schrift misbruikt om het te ondersteunen...
[Aangepast op 8/6/2005 door memento]
Het blijft me verbazen dat de grondwet altijd als algemeen argument gebruikt wordt. Hoe hoog de grondwet ook staat, de bijbel staat erboven (zo simpel ligt dit toch voor een christen?). Gebruik dit dan ook niet als argument als de SGP zegt haar vrouwenstandpunt puur op bijbelse gronden te baseren. Zoek dan naar een antwoord uit de bijbel en probeer zo het vrouwenstandpunt aan te vechten, wat volgens mij goed mogelijk is.
Maar dit is alleen een punt voor christenen, wat de niet-christenen betreft valt het me steeds meer op dat de grondwet als de Nederlandse tien geboden wordt gezien. Het is op deze manier niet meer mogelijk tegen de grondwet te zijn, omdat dit als hoogste document wordt beschouwd. Ik zie de grondwet nog steeds als een uit de verlichting voortgekomen groep regels waar je het niet mee eens hoeft te zijn. De grondwet heeft volgens mij veel te veel gezag gekregen. Overigens is het vreemd dat mensen, als het over de SGP gaat, de grondwet erbij halen, en het feit dat de SGP iets wil wat tegen de grondwet is genoeg reden vinden om de partij op te heffen; terwijl ze vergeten dat vrijwel iedere partij opvattingen heeft die in strijd zijn met de grondwet. D66 had voor haar 'bestuurlijke vernieuwingen' ook grondwetswijzigingen nodig, dan worden er toch ook geen 'ophef-rechtszaken' aangespannen? Het is iedere partij zijn goed recht om tegen delen uit de grondwet te zijn.
Ik hoop dat de rechter de SGP in haar gelijk stelt. Niet om de SGP gelijk te geven maar om de gedachte tegen te gaan dat er een verschil is tussen geloven in religie en geloven in verlichting/geen religie. Ik zie ze op één lijn en denk dat het het grootste gevaar voor het christendom is wanneer men beweert dat de staat de waarden vaststelt en dat het geloof een leuke hobby is voor in je vrije tijd. Zodra we toegeven aan deze splitsing van geloof en staat denk ik dat we het kunnen vergeten.
[Aangepast op 8/6/05 door Jongere]