altijd blij?

hijwel

Bericht door hijwel »

prachtig hè?
ja zekers!

vooral "de blijdschap des Heere, die is uw sterkte!"
God wil mij ondersteuen in alles wat nog op mijn pad komt. Hij zal mij troosten als ik bij hem blijf. Als ik dicht bij hem blijf, zal hij mij blijdschap geven als ik verdrietig ben. Zoals er zo mooi in openbaringen staat: "Hij zal de tranen van mij/jou ogen afwissen".

Jezus heeft voor mij al mijn verdriet al gedragen, die hoef ik gelukkig niet meer zelf te dragen.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door wim
Mooi gedeelte, Majorca. Vreugde en droefheid liggen daar erg dicht bij elkaar.

7 Want zo zegt de HEERE: Roept luide over Jakob met vreugde, en juicht vanwege het hoofd der heidenen; doet het horen, lofzingt, en zegt: O HEERE! behoud Uw volk, het overblijfsel van Israël.
8 Ziet, Ik zal ze aanbrengen uit het land van het noorden, en zal hen vergaderen van de zijden der aarde; onder hen zullen zijn blinden en lammen, zwangeren en barenden te zamen; met een grote gemeente zullen zij herwaarts wederkomen.
9 Zij zullen komen met geween, en met smekingen zal Ik hen voeren; Ik zal hen leiden aan de waterbeken, in een rechte weg, waarin zij zich niet zullen stoten; want Ik ben Israël tot een Vader, en Efraïm is Mijn eerstgeborene.
10 Hoort des HEEREN woord, gij heidenen! en verkondigt in de eilanden, die verre zijn, en zegt: Hij, Die Israël verstrooid heeft, zal hem weder vergaderen, en hem bewaren als een herder zijn kudde.
11 Want de HEERE heeft Jakob vrijgekocht, en Hij heeft hem verlost uit de hand desgenen, die sterker was dan hij.
12 Dies zullen zij komen, en op de hoogte van Sion juichen, en toevloeien tot des HEEREN goed, tot het koren, en tot den most, en tot de olie, en tot de jonge schapen en runderen; en hun ziel zal zijn als een gewaterde hof, en zij zullen voortaan niet meer treurig zijn.
13 Dan zal zich de jonkvrouw verblijden in den rei, daartoe de jongelingen en ouden te zamen; want Ik zal hunlieder rouw in vrolijkheid veranderen, en zal hen troosten, en zal hen verblijden naar hun droefenis.
Hier sluit ik me graag bij aan.
Mocht het voor het eerst, of opnieuw, onze beleving zijn of worden.
memento

Bericht door memento »

ervaar je die blijdschap? Werk je aan de opdracht tot blijdschap? Wat doe je als je verdriet heb? (werk je dan ook aan de blijschap)
Werken aan die blijdschap als je verdriet hebt? Ja! Juist als er iets is wat me verdrietig ben heb ik behoefte aan troost. Echte vertroosting. Troost die alleen God kan geven.

Is het juist niet zo dat we zo vaak God vergeten als we alles hebben wat we willen. Als het goed gaat in het leven, als alles meezit, als niemand ruzie met je heeft, als allen die je lief en dierbaar zijn genieten van een goede gezondheid? God gebruikt soms ellende om Zijn kinderen weer terug te brengen waar ze horen, op hun knieën dichtbij Hem. Niet dat Hij ons graag in ellende brengt, maar omdat wij zo stom zijn om van Hem af te dwalen!

Op 21:3 En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn. 4 En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan. 5 En Die op den troon zat, zeide: Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide tot mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en getrouw

en wederom:

Joh 16:19 Jezus dan bekende, dat zij Hem wilden vragen, en zeide tot hen: Vraagt gij daarvan onder elkander, dat Ik gezegd heb: Een kleinen tijd, en gij zult Mij niet zien, en wederom een kleinen tijd, en gij zult Mij zien? 20 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, dat gij zult schreien, en klagelijk wenen, maar de wereld zal zich verblijden; en gij zult bedroefd zijn, maar uw droefheid zal tot blijdschap worden. 21 Een vrouw, wanneer zij baart, heeft droefheid, dewijl haar ure gekomen is; maar wanneer zij het kindeken gebaard heeft, zo gedenkt zij de benauwdheid niet meer, om de blijdschap, dat een mens ter wereld geboren is. 22 En gij dan hebt nu wel droefheid; maar Ik zal u wederom zien, en uw hart zal zich verblijden, en niemand zal uw blijdschap van u wegnemen.

Dat is waar God naartoe wil! Hij zal onze tranen afwissen. Laten we het dan enkel en alleen bij Hem zoeken. Christelijke blijdschap is geen aardse blijdschap, nee: in de wereld zult gij verdrukking hebben. Christelijke blijdschap is het leven in Christus nabijheid.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door hijwel
Ik las laats iets heel wonderlijks in de bijbel. En ben me er in gaan verdiepen.

Ik las dat paulus zij: "Als bedroefd, maar altijd blijde"

Wonderlijk..
Waarom wonderlijk?
Misschien inderdaad wonderlijk...!
In het geestelijke leven kan je ten alle tijde verblijd zijn in de hoop, en kunnen je eigen zonden en die van de ander tegen Gods goedheid je tegelijkertijd diep bedroeven.

Vreemd of herkenbaar.

[Aangepast op 24/7/04 door gerrit de 2e]
SecorDabar

Re: altijd blij?

Bericht door SecorDabar »

hijwel schreef:Ik las laats iets heel wonderlijks in de bijbel. En ben me er in gaan verdiepen.

Ik las dat paulus zij: "Als bedroefd, maar altijd blijde"

Wonderlijk.. Paulus was altijd blij.
God geeft doormiddel van paulus ons zelfs de opdracht om blij te zijn.
Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u." (Philippenzen 4:4).

Vreemd eigenlijk toch? Hoe kan God nou blijdschap van ons vragen, terwijl we enorm bedroeft zijn bijvoorbeeld. Paulus en Silas, zongen naardat ze martelingen ondergaan waren "God lofzangen". Niet te geloven in het diepst van de nacht.

Dit heb Ik tot u gesproken, opdat mijn blijdschap in u zij en uw blijdschap vervuld worde (johannes 15: 11)
Dit is toch enorm wonderlijk, Jezus begint over Zijn blijschap te spreken vlak voor zijn vreeselijke kruisdood.

mijn vraag:
"wil God dat je altijd blij bent?"

[Aangepast op 20/7/04 door hijwel]
De vraag is: Wil God dat je altijd blij bent?
Ik denk dat deze vraag niet zozeer een als eis gesteld behoeft te worden, maar meer in aanbevelende zin:
je mag verblijd zijn. "In de grootste smarten blijven onze harten in den HEER' gerust" zingen we in psalm 33.
Je mag zowel bedroefd als blij zijn, omdat HIJ ook in de smart, je sterkte van Hem mag ontvangen om verblijd te zijn.
Je mag bedroefd en verblijd zijn, ook hierin:

Bedroefd over de zonde en verblijd over de vergeving: Psalm 130:2 maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.
Er kan zelfs blijdschap zijn in de droefheid over de zonde:
Je kunt zelfs verblijd zijn als je weer eens aan de zonden ontdekt wordt.
Niet om een grond van zaligheid in deze gestalte te leggen, maar om De Middelaar Jezus Christus weer door een levend geloof te benodigen. Elke keer als ik de zonde doe, maar ook gedenk aan mijn zondige natuur door de erfzonde, dan is er blijdschap over deze droefheid over de zonden, om daardoor tot Christus om vergeving te smeken.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
vlinder

Bericht door vlinder »

Het is mogelijk dat je geen antwoord krijgt op deze vraag. Ten eerste is dit topic 7 jaar oud en ten tweede post hijwel nooit meer. Maar misschien zwengel je wel weer een leuke discussie aan... :super
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik heb een losse preek (destijds uitgegeven in de jaren 40 of 50) van ds. W.C. Lamain.
De titel van de brochure is in feite tevens het thema van de preek:
BLIJDSCHAP IN GOD (hoewel hij dit noemt in het thema. want hij noemt twee thema's
en ook twee onderverdelingen.

De preek is n.a.v.HANDELINGEN 28 vers 15:

En van daar kwamen de broedeers, van onze zaken gehoord hebbende, ons tegemoet tot Appius markt,
en de drie tabernen, welke Paulus ziende, dankte hij God, en greep moed.

Het voorgelezen tekstwoord spreekt van:
Een beruchte plaats in de wereld, door God gemaakt tot een
voorportaal des hemels.

I Gods trouwe zorg
II Gods grote genade
III Gods eeuwige kracht

Of we zullen het met andere woorden noemen:

EEN VEELBETEKENEND OGENBLIK OP DE WEG NAAR ROME
I Wat Paulus daar ontmoette
II Waartoe Gods kind werd verwaardigd
III Was 's Heeren knecht daar deed.

Dit is een kostelijke preek waarin de geestelijke blijdschap in God zo bijzonder naar voren komt.
Deze preek is voor het laatst bij ons gelezen in de Zuiderkerk in 2007 meen ik.
De preek ook te vinden in in andere bundels met preken van ds. Lamain, maar kan
die zo niet vinden.
Maar even zoeken zal geen kwaad kunnen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
dennis

Bericht door dennis »

SecorDabar schreef:
hijwel schreef:Ik las laats iets heel wonderlijks Bedroefd over de zonde en verblijd over de vergeving: Psalm 130:2 maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.
Er kan zelfs blijdschap zijn in de droefheid over de zonde:
Je kunt zelfs verblijd zijn als je weer eens aan de zonden ontdekt wordt.
Niet om een grond van zaligheid in deze gestalte te leggen, maar om De Middelaar Jezus Christus weer door een levend geloof te benodigen. Elke keer als ik de zonde doe, maar ook gedenk aan mijn zondige natuur door de erfzonde, dan is er blijdschap over deze droefheid over de zonden, om daardoor tot Christus om vergeving te smeken.

Zo is het inderdaad precies. Droefheid over die oude mens, die nu altijd weer de kop op steekt. Paulus (!) zegt het immers: ik ellendig mens.
Maar toch ook die wonderlijke blijdschap, als ervaren mag worden dat de heilige God te maken wil hebben met mij.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Al is het topic dan 7 jaar oud, ik heb ook die vraag: de blijdschap waartoe Paulus door zijn getuigenis in feite impliciet oproept, hoe zit dat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:Al is het topic dan 7 jaar oud, ik heb ook die vraag: de blijdschap waartoe Paulus door zijn getuigenis in feite impliciet oproept, hoe zit dat?
De blijdschap waar Paulus over spreekt is wel iets anders dan een blij gevoel. Als ik het zou omschrijven zou het meer iets zijn van een diepgeworteld dankbaarheid, onuitsprekelijke verwondering over Zijn genade voor een zondaar als ik, diepe vreugde over alle genadegaven die Hij geeft. Om die blijdschap te ervaren moet je natuurlijk wel op Hem zien en niet op jezelf, ook niet als bekeerde, gelovige persoon. Maar dat laatste lijkt mij logisch. Hoewel ik nog zoveel mensen tegen kom die altijd met het argument komen: maar als je kijkt naar jezelf, dan......
Ik weet, mijn Verlosser leeft
refo

Bericht door refo »

Zondag 23 zegt dat ook: als ik naar mezelf kijk getuigt alles tegen me, maar toch...

De verklaringen waarmee ik het meest eens ben in dit draadje zijn van mensen die verbannen zijn van dit forum.
Terri

Bericht door Terri »

Ik werd getroffen door het stukje van Adorote;

"Verblijdt U,is niet heel de dag maar lachend rondlopen,zou ook niet normaal zijn.

Het altijd verblijden is de gesteldheid van weten in eeuwigheid te zijn,en dat je aardse leven een tijdelijk wonen is in een aards huis wat wij lichaam noemen. Dat wij door het Levendschenkend Kruis gewassen door Zijn Heilig Bloed de Eeuwigheid deelachtig zijn door Genade. Daar kan je je altijd in verblijden zolang je hier je aardse wandeling moet lopen tot je Hemelse geboortedag."
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:Ik heb een losse preek (destijds uitgegeven in de jaren 40 of 50) van ds. W.C. Lamain.
BLIJDSCHAP IN GOD (hoewel hij dit noemt in het thema. want hij noemt twee thema's

En van daar kwamen de broedeers, van onze zaken gehoord hebbende, ons tegemoet tot Appius markt,

voorportaal des hemels.

I Gods trouwe zorg
II Gods grote genade
III Gods eeuwige kracht

Dit is een kostelijke preek waarin de geestelijke blijdschap in God zo bijzonder naar voren komt.
die zo niet vinden.
Beste Dia,
Bedankt voor je informatie over de preken over de geestelijke blijdschap in God.
Je hebt er veel werk van gemaakt om dit aan ons bekend te maken. :livre
Helaas heb ik deze preken niet in bezit. :nonnon
Ik zou deze vraag willen stellen: De auteur "Hijwel" van dit onderwerp uit 2004 vraagt of God wil dat wij altijd blij zijn? Heb jij daarover iets van in deze preken kunnen vinden om deze vraag te beantwoorden? :huhu
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:Ik heb een losse preek (destijds uitgegeven in de jaren 40 of 50) van ds. W.C. Lamain.

voorportaal des hemels.

I Gods trouwe zorg
II Gods grote genade
III Gods eeuwige kracht

die zo niet vinden.
Beste Dia,
Bedankt voor je informatie over de preken over de geestelijke blijdschap in God.
Je hebt er veel werk van gemaakt om dit aan ons bekend te maken. :livre
Helaas heb ik deze preken niet in bezit. :nonnon
Ik zou deze vraag willen stellen: De auteur "Hijwel" van dit onderwerp uit 2004 vraagt of God wil dat wij altijd blij zijn? Heb jij daarover iets van in deze preken kunnen vinden om deze vraag te beantwoorden? :huhu
En dat wij door veel verdrukkingen moeten ingaan... Lees de context maar....
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie