ervaar je die blijdschap? Werk je aan de opdracht tot blijdschap? Wat doe je als je verdriet heb? (werk je dan ook aan de blijschap)
Werken aan die blijdschap als je verdriet hebt? Ja! Juist als er iets is wat me verdrietig ben heb ik behoefte aan troost. Echte vertroosting. Troost die alleen God kan geven.
Is het juist niet zo dat we zo vaak God vergeten als we alles hebben wat we willen. Als het goed gaat in het leven, als alles meezit, als niemand ruzie met je heeft, als allen die je lief en dierbaar zijn genieten van een goede gezondheid? God gebruikt soms ellende om Zijn kinderen weer terug te brengen waar ze horen, op hun knieën dichtbij Hem. Niet dat Hij ons graag in ellende brengt, maar omdat wij zo stom zijn om van Hem af te dwalen!
Op 21:3 En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn. 4 En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan. 5 En Die op den troon zat, zeide: Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide tot mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en getrouw
en wederom:
Joh 16:19 Jezus dan bekende, dat zij Hem wilden vragen, en zeide tot hen: Vraagt gij daarvan onder elkander, dat Ik gezegd heb: Een kleinen tijd, en gij zult Mij niet zien, en wederom een kleinen tijd, en gij zult Mij zien? 20 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, dat gij zult schreien, en klagelijk wenen, maar de wereld zal zich verblijden; en gij zult bedroefd zijn, maar uw droefheid zal tot blijdschap worden. 21 Een vrouw, wanneer zij baart, heeft droefheid, dewijl haar ure gekomen is; maar wanneer zij het kindeken gebaard heeft, zo gedenkt zij de benauwdheid niet meer, om de blijdschap, dat een mens ter wereld geboren is. 22 En gij dan hebt nu wel droefheid; maar Ik zal u wederom zien, en uw hart zal zich verblijden, en niemand zal uw blijdschap van u wegnemen.
Dat is waar God naartoe wil! Hij zal onze tranen afwissen. Laten we het dan enkel en alleen bij Hem zoeken. Christelijke blijdschap is geen aardse blijdschap, nee: in de wereld zult gij verdrukking hebben. Christelijke blijdschap is het leven in Christus nabijheid.