Marcus, bijbelstudie (gestart door Gerrie)

refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Christina, Strik,
Ik ben het zeker met je eens, dat ieder beroep een roeping is/kan zijn. Ik denk echter, dat er hier iets anders speelt. De roeping betreft hier namelijk niet de roeping tot discipelen. Dit valt (volgens Prof. Van Bruggen) af te leiden uit het volgende:
-Indertijd koos een rabbi niet zijn leerlingen, maar leerlingen zochten uit, bij welke rabbi ze in de leer wilden gaan. Jezus riep hier betreffende vier mensen, ze gingen niet naar Hem toe.
-Dit is wel het geval in Joh. 1:35-43. Hier wijst Johannes de Doper twee van zijn discipelen (waaronder Andreas) op Jezus, zij gaan naar Hem toe, en volgen Hem. Andreas roept vervolgens Simon. Dit is duidelijk een eerste kennismaking, omdat Johannes zijn discipelen op Hem moet wijzen. Dat blijkt ook uit dit gedeelte in Marcus, waar staat: 'Simon en Andreas (...) (want zij waren visser)'en niet 'twee visssers, genaamd Simon en Andreas.' Jezus kende hen blijkbaar ook al.
-"Volg mij na." Dit is een oproep die letterlijk ook zo staat in II Kron. 6:19, waar Elisa de Syriërs naar Jeruzalem leidt. Deze oproep lijkt dus meer de oproep te zijn van een gids, dan van een leraar.
-Van Bruggen interpreteert vers 2 als betrekking hebbend op alleen Jezus, dus niet eerst op Johannes. Dit vooral, omdat het tweede deel door God de Vader gezegd wordt, en daarom het eerste ook (voor een uitgebreidere argumentatie: alleen als er belangstellenden zijn). Dan is Christus dus de Engel des Heeren. Dit komt dan ook tot uitdrukking in de roeping van deze vier personen: Jezus gaat voorop, de discipelen volgen.
-Het betreft niet het installeren van een vast gevolg van (de eerste vier van) twaalf discipelen, omdat die eerst vlak voor de Bergrede plaatsvindt.
-Christus predikte het Evangelie van Zijn Koninkrijk. Hij Zelf gaat hierin voorop, vier van Zijn discipelen volgen Hem. Deze vier discipelen vormen later ook het belangrijkste kader (misschien Andreas wat minder) en met name Petrus en Johannes spelen later een zeer belangrijke rol bij de uitbreiding van Gods Koninkrijk na Pinksteren. Zo is Jezus voorganger van geheel Zijn Kerk, maar zijn deze vier personen toch vier bijzondere voorgangers voor de nieuwtestamentische kerk.
Herminator,
Inderdaad, ze behoeven heel niet arm geweest te zijn. Wel eenvoudig: Hand.2:7: "Zie zijn niet alle deze die daar spreken Gallilërs? (...)"

Strik,
Bekering geschiedt op geloof, geloof IS onbegrensd vertrouwen, onbegrensd vertrouwen IS geloof.

Rinie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Rinie,
Bij mij komt de uitleg van prof. Van Bruggen wat moeizaam over. Dat de Heere Jezus die engel des Heeren zou zijn i.p.v. Johannes, dat moet ik nog eens nakijken bij andere schriftverklaarders. Jij denkt, dat deze roeping hier slaat op de roeping tot dominee (begrijp ik dat goed?). Maar dan nog kun je de toepassing maken, zoals Christina en Strik dat doen. Dan komt het allemaal wat dichterbij. Of vind jij dat dit vergeestelijken is?
Herminator,
Met 'arm' bedoelde ik niet geestelijk arm. Ik denk dat je wel kunt zeggen, dat deze vissers niet rijk waren. Misschien is 'eenvoudig' dan inderdaad een beter woord.


Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

De cirkel rond Christus was erg mooi vormgegeven: drie, twaalf, zeventig. Komt nu (vraag) de symboliek van die getallen uit die realiteit? Of zijn het 'gewoon' symbolische getallen. Ik geloof het eerste.
En inderdaad, de 'eersten waren Petrus, Johannes en Jacobus. Van die drie was Johannes de vertrouweling, degene die altijd bij Hem was, die zijn kleren waste, die het meeste van Hem "wist".
------------------
"...Silence is the beginning of purification of the soul..."

Met hartelijke groet,
Strik
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste Gerrie,
Ik denk (in elk geval, als ik denk in de lijn van Van Bruggen) dat de roeping hier verder gaat dan de roeping tot dominee. De vier mensen die hier geroepen zijn, zijn de steunpilaren van de nieuwtestamentische kerk (samen met Paulus). In dat opzicht hadden zij een dusdanig bijzondere positie in Gods Koninkrijk, dat zij ook een bijzondere roeping hadden.
Wel denk ik, dat je gedeeltelijk de lijn door kunt trekken naar elke roeping voor christenen vandaag, maar je kunt die roeping niet op dit gedeelte staven. De roeping moet je vormgeven vanuit andere Schriftgedeelten, en vervolgens kan dit gedeelte dienen ter illustratie (tenminste, zo zie ik dat als ik weer de lijn van Van Bruggen volg).
Wat betreft die tekst uit Mal. 3, ik geloof niet dat dat in veel verklaringen terug te vinden is, maar de redenering van Van Bruggen klinkt heel goed.
Beste Strik,
Inderdaad, de volgelingen van Jezus hadden qua aantallen wel een bijzondere symboliek. Dat was me nog niet eens zozeer opgevallen. Ik denk trouwens, dat die getallen al lang een Goddelijk-symbolische waarde hadden. De symboliek van deze 4 getallen (3, 12, 10 * 7) is zeker al oudtestamentisch (Drie-eenheid , 12 stammen, 10 Geboden, 7 dagen).

Beste Gerrie,
Ik denk (in elk geval, als ik denk in de lijn van Van Bruggen) dat de roeping hier verder gaat dan de roeping tot dominee. De vier mensen die hier geroepen zijn, zijn de steunpilaren van de nieuwtestamentische kerk (samen met Paulus). In dat opzicht hadden zij een dusdanig bijzondere positie in Gods Koninkrijk, dat zij ook een bijzondere roeping hadden.
Wel denk ik, dat je gedeeltelijk de lijn door kunt trekken naar elke roeping voor christenen vandaag, maar je kunt die roeping niet op dit gedeelte staven. De roeping moet je vormgeven vanuit andere Schriftgedeelten, en vervolgens kan dit gedeelte dienen ter illustratie (tenminste, zo zie ik dat als ik weer de lijn van Van Bruggen volg).
Wat betreft die tekst uit Mal. 3, ik geloof niet dat dat in veel verklaringen terug te vinden is, maar de redenering van Van Bruggen klinkt heel goed.
Beste Strik,
Inderdaad, de volgelingen van Jezus hadden qua aantallen wel een bijzondere symboliek. Dat was me nog niet eens zozeer opgevallen. Ik denk trouwens, dat die getallen al lang een Goddelijk-symbolische waarde hadden. De symboliek van deze 4 getallen (3, 12, 10 * 7) is zeker al oudtestamentisch (Drie-eenheid , 12 stammen, 10 Geboden, 7 dagen).

Rinie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste Rinie,
Als ik de kanttekeningen (van de SV) lees, dan neigen deze ook tot de constatering, dat met de Engel des Heeren, de Heere Jezus wordt bedoeld en niet Johannes. En wat de roeping betreft, het volgende. Als je nu een preek zou horen, en je zou aangesproken zijn door Markus 1:17 'Volgt mij na, en Ik zal maken, dat gij vissers der mensen zult worden', dan zou dat toch een roeping kunnen zijn. Maar misschien komt dat later in Markus nog wel aan de orde.
Beste allemaal,
Om de vaart erin te houden, ga ik toch maar verder met de verzen 21-28, over de genezing van een bezetene. Bisschop J.C. Ryle zegt hierover o.a. het volgende: Er wordt speciaal vermeld, dat de onreine geesten wisten wie onze Heere was (vs. 24). Zij kenden Christus, terwijl de Schriftgeleerden en Farizeërs geen weet van Hem hadden en Hem niet wilden erkennen. Maar toch strekte hun kennis hen niet tot zaligmaking. Deze kennis ging nl. niet gepaard met geloof, hoop en liefde...
Het is een somber makende en treurige gedachte dat sommige belijdende christenen op dit gebied nog minder geloof hebben dan de duivel. Er zijn mensen, die aan het bestaan van de hel en de eeuwige straf twijfelen....
Laten wij ervoor zorgen dat onze kennis vruchten voortbrengt in ons leven. Wij kunnen wel zeggen:'Christus is een Zaligmaker', maar het is iets heel anders om te zeggen:'Christus is mijn Zaligmaker en mijn Heere'...

Mogelijk hebben jullie ook nog wel iets op te merken.


Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Gerrie,
Ik ga me verder voorbereiden op de volgende perikoop. Ik persoonlijk heb weinig toe te voegen aan de opmerkingen.

------------------
"...Silence is the beginning of purification of the soul..."

Met hartelijke groet,
Strik
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Ok, Strik,
We horen graag wat je te zeggen hebt over de volgende perikoop.

Gerrie
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Vs 9-11
De duif, een reine vogel, doet ons denken aan de duif die Noach uit de ark liet om te zien of de aarde noch bedekt was met water. Deze duif keerde weder totdat ze plaats vond voor het “hol van haar voet.â€
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Eén van onze grootste kerkvaders, Johannes Chrystostomos, vergelijkt in zijn preek nr. 27 over Matheus VIII, beide evangelies. Marcus voegt aan de genezing van de schoonmoeder van Petrus het woord “onmiddellijkâ€
refotrefpunt

Bericht door refotrefpunt »

Beste Gerrie en medeforummers,

Zelf start ik bij Markus 1:35-39

Markus heeft het begin van Zijn prediking beschreven in het veertiende vers:"En nadat Johannes overgeleverd was, kwam Jezus in Galilea, predikende het Evangelie van het Koninkrijk Gods.

Nadat Hij de schoonmoeder van Petrus genezen heeft gaat Hij de andere dag heel vroeg op om te bidden. De statenvertalers schrijven 'nog diep in de nacht'. In het Grieks staat er het woord 'ennachon' of 'ennacha' wat in de nacht betekent. Wat Hij deed was blijkbaar een gewoonte in het joodse land. We lezen in Psalm 5:4 "Des morgens, HEERE, zult Gij mijn stem horen; des
morgens zal ik mij tot U schikken, en wacht houden." en ook in Psalm 88:14 "Maar ik, HEERE! roep tot U, en mijn gebed komt U
voor in den morgenstond.
Wat een lessen liggen hier niet, ook voor ons. Hoe vaak verzaken we toch onnodig het gebed. Is toch niet het gebed de ademtocht der ziel.
Waarom deed Hij het gebed in eenzaamheid? We lezen het wel vaker van Hem in bv. het zesde hoofdstuk: "En als Hij aan dezelve hun afscheid gegeven had, ging Hij op den berg om te bidden." en in het veertiende hoofdstuk: "En zij kwamen in een plaats, welker naam was Gethsemane, en Hij zeide tot Zijn discipelen: Zit hier neder, totdat Ik gebeden zal hebben." Hij wilde zijn met Zijn Vader. Hoe diep moet Zijn lijden niet geweest zijn? Ja, Hij heeft Zichzelven vernietigd, tot den dood des kruises toe. Het is waar wat de apostel Paulus schrijft aan zijn geestelijke zoon Timotheüs: En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot: God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in den Geest, is gezien van de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid."

In vers 36 lezen we van Simon. Van deze Simon lezen we ook in het 29ste en het 33ste vers. Dit is Simon Petrus. Zou dan dit Evangelie, zoals zovelen vermoeden, gedicteerd zijn door Petrus aan Markus? Er staat in het 36ste vers 'En Simon, en die met hem waren' Het lijkt alsof Petrus aan Markus dicteerde: Ik, Andreas, Jakobus en Johannes. (Markus 1:29) en dat Markus dit heeft opgeschreven zoals we dat opgetekend vinden.

Verder lezen we in het 37ste vers: 'als ze Hem gevonden hebben'. Het lijkt alsof ze Hem gestoord hebben in het gebed. Ze verstonden nog zo weinig. Ze 'dwingen' Hem bijna mee te gaan naar Kapernaüm. Maar God laat Zich niet dwingen. Hij volvoert Zijn raad. Hij zegt: 'laat ons gaan in de aangrenzende plaatsen.' Het Griekse woord hier betekent kleine steden/marktdorpen, of zoals onze kanttekenaren zeggen open, onbemuurde steden, zoals er heel veel in het land Galilea waren. Hij zegt dus: Want daartoe ben Ik uitgegaan. Ja uitgegaan om aan jood en heiden het Evangelie te prediken. Het Evangelie, de blijde boodschap, van vrije genade.


N. Donselaar





[Edited on 12/26/01 by refotrefpunt]

[Edited on 12/26/01 by refotrefpunt]
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Beste Gerrie en anderen,
Ik zie dat er behoefte is aan een andere manier van benadering in deze Bijbelstudie. Tot nu toe heb ik nog niet meegedaan en ik denk ook niet dat ik dat vaak zal doen. Maar een keertje kan ik wel een bijdrage leveren. Ik weet niet of jullie deze manier bedoelen, toen jullie opmerkten dat het eenvoudiger moest zijn. Kijk maar eens of dit naar wens is, dan kunnen anderen het ook op deze manier proberen; en is het te kinderlijk, dan kan je het gewoon bijstellen.
We behandelen nu Markus 1:40-45 (zie ook Matt.8:1-4 en Lukas 5:12-16), waarin het gaat over de melaatse, die tot Jezus komt. Of deze melaatse ook van zijn zonden verlost wordt en een kind des Heeren is, is mij niet bekend. Wel zijn er veel vergelijkingen te trekken tussen de reiniging van de zonde en de reiniging van de melaatsheid; tussen de zondaar en de melaatse.
Enfin, kijk maar naar het stukje dat nu volgt. Volledig zal het niet zijn, er is nog wel meer over op te merken. Maar laat dit dan een aanzet mogen zijn voor verdere bestudering van de Bijbel.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Daar gaat Hij… Wàt een macht hebben Zijn woorden! Wàt een Prediker! Tjonge. Dat is toch wel heel wat anders, dan de woorden van de Farizeeërs en Schriftgeleerden. Je kan het zo voelen: dit zijn woorden die belangrijk zijn; dit is Gòds Woord!
Wat zullen we doen? Naar huis gaan? Hier blijven?
Nee!
Nee, laten wij ook met Hem meegaan, de berg af. Laten we Hem volgen. Misschien horen we nog wel meer van Hem. Kom gauw.
En wij? Zijn wij ook zo vol verlangen om Gods Woord te horen? Of blijven we eigenlijk maar liever thuis, als er gepredikt wordt? “Ja, maar ’t is ook zo moeilijk. De dominee moest maar eens eenvoudiger gaan preken, zodat ik het ook begrijpen kan.â€
strik

Bericht door strik »

Ik persoonlijk kan hier niet zo veel mee, ik ben meer voor een kort en bondig reageren en delen (NIET discussiëren) van onze gedachten over dit evangelie.

Maar ik ben maar ik!

Groet,
Strik
een zondaar
Rinie

Bericht door Rinie »

Ik voor mij ben het best met Strik eens. Ik kan me goed voorstellen dat het niveau wat lager mag dan het geval was. De (vrij wetenschappelijke) manier waarop ik hier eerder reageerde bevredigt me in elk geval niet. Dat was niet de opzet van deze pagina. Ik waardeer de reactie van Pied zeker wel, maar ik heb niet het idee, dat het vaak zo moet. Een kinderbijbel hebben we thuis ook wel, en de meesten zijn dat niveau toch wel iets te boven. (excuses voor de onaardige manier van uitdrukken).
Wat mij betreft proberen we hier om de bijbelgedeelten meer persoonlijk toe te passen, en persoonlijke ervaringen mee te delen, maar goed, dat is mijn persoonlijke opvatting.
Rinie

Bericht door Rinie »

Gerrie,
Leidt jij het gedeelte weer in?
Plaats reactie