MNB schreef: ↑Gisteren, 19:27
De manier hoe je je hier verwoord gaat er vanuit dat zij, die stellen dat Christus niet voor de zonden van alle mensen gestorven is, dit zeggen op basis van eigen aannames over efficiëntie en effectiviteit. Wat ik echter probeer duidelijk te maken, is dat zij zich op Gods eigen Woord baseren door dit te stellen, onder meer op grond van de door mij aangehaalde teksten.
Als ik zo vrij mag zijn: ik vind niet dat je mijn standpunt heel fair weergeeft in dezen. De discussie begon ermee dat vriend en metgezel mij vroeg waar een dergelijke redenering (dus over efficiëntie en effectiviteit) fout liep. In reactie daarop heb ik gezegd dat een dergelijk argument zo ver van mij af staat dat ik niet kan begrijpen dat iemand dat een geldig argument vindt. Vervolgens sloeg jij aan op het woord boekhouder, en heb ik uitgelegd dat mijn moeite het argument betreft en niet het standpunt, en toen heb ik zelfs een argument gegeven wat ik wel valide vind. Als je dan nu zegt dat ik er van uitga dat de mensen die dit zeggen dat stellen op basis van efficiëntie en effectiviteit en niet op basis van Gods woord dan geef je mijn standpunt niet juist weer.
Om het nog duidelijker te stellen: als iemand zegt: Christus is alleen voor de uitverkorenen gestorven, en hij gebruikt geen ander argument dan de efficiëntie, dan gebruikt hij wat mij betreft een ongeldig argument. Als iemand echter dezelfde argumenten gebruikt als bijvoorbeeld Ursinus in het Schatboek (let overigens ook op de argumenten die hij voor de tegenovergestelde mening geeft), dan gebruikt hij wat mij betreft wel een geldig argument.
MNB schreef: ↑Gisteren, 19:27
Ik begrijp goed dat er teksten zijn die anders lijken te spreken. De meeste oudvaders verklaarden dat echter op vergelijkbare manier als de kanttekenaren.
Dat is mij bekend, maar ik zou dit geen verklaring noemen, maar eerder een disclaimer. Neem bijvoorbeeld de tekst dat God wil dat alle mensen zalig worden, 1 Tim. 2:4. De kanttekening schrijft dan dat het gaat over allerlei mensen, want als God wil dat alle mensen zalig worden, zullen ook alle mensen zalig worden, want God doet al wat Hij wil. Dat is wat mij betreft een ongeldig argument, ik zou dan ook kunnen zeggen: God wil niet dat alle mensen Zijn geboden zullen houden, want als Hij dat zou willen dan zou het wel gebeuren. Of: God wil de zonde en de Goddeloosheid, want als Hij dat niet zou willen zou Hij het niet toelaten. Toch lees ik in mijn Bijbel: want Gij zijt geen God, die lust heeft aan Goddeloosheid; de boze zal bij U niet verkeren, Psalm 5:5.
Ik ben er stellig van overtuigd dat iemand die zo redeneert deze tekst nooit op dezelfde manier geschreven hebben als Paulus deed, en dat is wat mij betreft (onbewust) een aantasting van de autoriteit van de Schrift. Als er in de Bijbel staat: God wil dat allle mensen zalig worden, en je zegt: God wil niet dat alle mensen zalig worden, dan zeg je dus precies het tegenovergestelde (hoeveel woorden je daar vervolgens ook aan toe zou voegen).
MNB schreef: ↑Gisteren, 19:27
Brakel noemt dit mensen aanzetten om een leugen te geloven. Durham zegt dat met vergelijkbare woorden in hoofdstuk 20 van eerdergenoemd boek
Als ik opnieuw zo vrij mag zijn, los van het feit dat wij waarschijnlijk andere schrijvers lezen, heb ik ook het vermoeden dat wij daar op een andere manier mee omgaan. Ik probeer in ieder boek wat ik lees de argumenten af te wegen en te beoordelen, maar wie een argument heeft gegeven maakt mij niet zoveel uit. Om het onvriendelijk te schrijven: ik ben niet erg geïnteresseerd in wat Brakel of Durham zou stellen of schrijven, maar ik ben geïnteresseerd in de argumenten die zij daarvoor geven.
Als het echter gaat over Evangelie, geloof of rechtvaardigmaking, en ik moet kiezen tussen Melanchton en Luther of een latere theoloog, dan acht ik de kans klein dat ik voor de latere theoloog kies. Ik houd Melanchton voor de beste theoloog van wie ik ooit boeken gelezen heb.
MNB schreef: ↑Gisteren, 19:27
Het grootste gevaar dat ik zie, is dat het geloof zo anders wordt voorgesteld en feitelijk wordt omgedraaid.
Dat is ook wat ik in mijn eerste bericht aangaf, als het gaat over het geloof hanteer ik liever de definitie van de reformatoren.
Een tijdje terug ging het over Halyburton, hoewel hij een andere definitie hanteert geeft hij wel toe dat veel reformatoren een andere definitie van geloof hadden dan hijzelf:
Thomas Halyburton schreef:
Anderen, onder welke velen van onze eerste Hervormers zijn, schijnen, ten minste te stellen, dat de vertrouwende daad, met juistheid zo genaamd [dus in engere zin, zie boven], de rechtvaardigmakende daad van het geloof is, namelijk: Een vertrouwen, overreding of geloof, dat onze zonden vergeven zijn. Maar wat dit aangaat, zal ik alleen zeggen, dat het duidelijk genoeg is, dat het niemands plicht kan zijn dit te geloven, dan op veronderstelling, dat hij reeds tevoren door het geloof gerechtvaardigd is.