+1helma schreef: ↑01 jan 2025, 13:09 Veel Heil en zegen voor het nieuwe jaar!
(Hoorden we vroeger in Oosterland, en ik vind het nog steeds de mooiste wens)
Bij ons vanmorgen alleen een preek.
Jesaja 55 ...Hij is nabij
Werd genoeg in gezegd om mee te nemen het Nieuwe jaar in.
Dus geen toespraak meer nodig.
Kerst- en nieuwjaarswensen 2025
Re: Kerst- en nieuwjaarswensen 2025
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- FlyingEagle
Hier twee toespraken. De dominee die een kwartier korter preekte en dat kwartier gebruikte om verschillende mensen te bedanken. Ook haalde hij de twee gezinnen en twee andere personen aan die dit jaar uitgezonden worden door verschillende stichtingen. Vond ik wel fijn dat er blijvend aandacht voor is. Verder nog wat andere dingen uit de gemeente.
De ouderling sprak de dominee toe. Hij had er volgens mij 3 minuten voor nodig dus kort maar krachtig zonder te gaan preken.
Voor mij hoeven die toespraken niet per se maar als het zo wordt ingevuld heb ik er geen moeite mee.
De ouderling sprak de dominee toe. Hij had er volgens mij 3 minuten voor nodig dus kort maar krachtig zonder te gaan preken.
Voor mij hoeven die toespraken niet per se maar als het zo wordt ingevuld heb ik er geen moeite mee.
Daarom zei ik ook: als het maar goed wordt voorbereid. Als in de toespraken vooral Gods Woord aan het woord gelaten wordt, is het heel waardevol. Dan geef je gemeente en eventuele dienaar iets inhoudelijks mee waar in het hart en hoofd op voortgeborduurd kan worden.KDD schreef: ↑01 jan 2025, 19:29Ik begrijp niet echt wat je bedoelt. Het Woord wordt toch ook verklaard door mensenwoorden? Een toespraak door een ouderling aan dominee, kerkraad, en gemeente i.v.m het nieuwe jaar is toch ook gebaseerd op het Woord? Ik denk niet dat het onbelangrijk is maar het heeft een plaats op bijzonder tijden.Job schreef: ↑01 jan 2025, 18:37Dat is mooi. Als er dan maar goed werk wordt gemaakt van de voorbereiding.KDD schreef: ↑01 jan 2025, 18:02Ik vind de ‘verplichte’ toespraak na de preek waardevol. Ook dit jaar weer.Job schreef: ↑01 jan 2025, 12:53 Een goed, gezegend 2025!
Hoe verlopen bij jullie de nieuwjaarsdiensten? Zijn er gemeente die kiezen voor een originele vorm in plaats van gebed-preek-toespraak? Net als bij intrede- en afscheidsdiensten vind ik eigenlijk die verplichte toespraken een tikje jammer zo na de preek. Had ik er een stem in en zou het in verhouding staan tot de grotere dingen des levens (dat staat het niet), dan zou ik deze goedbedoelde traditie nog eens onder de loep nemen.
Toch blijf ik meer voelen voor wat @Helma en anderen beschrijven. Het Woord is overvloedig genoeg. Eigenlijk doen mensenwoorden daar altijd voor onder.
Maar is verder een onbelangrijke zaak.
Maar mijn ervaring in meerdere gemeenten is:
- Verenigingen Gods zegen wensen
- Kerkenraad Gods zegen wensen
- Vrijwilligers bedanken en Gods zegen wensen.
- Als er een dominee is uitgebreid bedanken en beschrijven hoe goed de band is.
- Om af te sluiten met een Bijbelse wens en toezingen indien er een eigen predikant is.
Zo'n toespraak kan warm zijn, koel, houterig, lieflijk, uit het hoofd, van een papiertje, maar iets verrassends heb ik er nog nooit in gehoord. Als het dan ook nog ná de Woordbediening plaats heeft kan het zomaar een goedbedoelde maar lelijke vogel zijn die het zaad wegpikt. Idem met toespraken bij een intrede of afscheid.
Maar nogmaals: tenzij het goed is voorbereid. Dan kan het een amen op de prediking zijn.
Een toespraak die past bij de gelegenheid. Het gaat om de goede wensen binnen een kerkelijke gemeente. Dat hoeft niet vol grappen te zitten en is gericht op het geestelijk en lichamelijk welzijn van de leden en voorganger.
Ik vind het niet zo'n best idee om de persoonlijke verhoudingen tussen alle betrokkenen, die er ook gewoon mogen zijn, deel uit te laten maken van de preek. Die zou toch bij voorkeur zo dicht mogelijk bij het Woord moeten blijven. De preek houdt een dominee namens God. Maar hij mag ook namens zichzelf best iets aardigs tegen de gemeente zeggen. Wat mij betreft, gebeurt dat niet tijdens de Woordverkondiging. Hoewel ik besef dat Paulus ook gewoon over zijn geldzorgen en vergeten jas schreef, en geen aparte briefjes schreef over de praktische zaken.
Was erg aangenaam en gezellig inderdaad!Ad Anker schreef: ↑01 jan 2025, 14:49 De jaarwisseling doorgebracht bij broer Wim en zijn gezin. Zeer aangenaam over veel dingen gesproken, waaronder de forumzaken.
Vanmorgen een leespreek van ds. Makkenze over Psalm 73:23 en 24. Geen eenvoudig taalkleed in zo'n oude preek maar wel een mooie inhoud.
Was Ad niet bij zijn gezin, of was het gezin van Ad ook mee?Wim Anker schreef: ↑01 jan 2025, 22:56Was erg aangenaam en gezellig inderdaad!Ad Anker schreef: ↑01 jan 2025, 14:49 De jaarwisseling doorgebracht bij broer Wim en zijn gezin. Zeer aangenaam over veel dingen gesproken, waaronder de forumzaken.
Vanmorgen een leespreek van ds. Makkenze over Psalm 73:23 en 24. Geen eenvoudig taalkleed in zo'n oude preek maar wel een mooie inhoud.

- Niet meer zo actief -
Gezin van Ad ook mee!Mannetje schreef: ↑01 jan 2025, 23:05Was Ad niet bij zijn gezin, of was het gezin van Ad ook mee?Wim Anker schreef: ↑01 jan 2025, 22:56Was erg aangenaam en gezellig inderdaad!Ad Anker schreef: ↑01 jan 2025, 14:49 De jaarwisseling doorgebracht bij broer Wim en zijn gezin. Zeer aangenaam over veel dingen gesproken, waaronder de forumzaken.
Vanmorgen een leespreek van ds. Makkenze over Psalm 73:23 en 24. Geen eenvoudig taalkleed in zo'n oude preek maar wel een mooie inhoud.![]()
Goede wensen zijn ook helemaal niet af te keuren. Aan de onderlinge band binnen de gemeente mag en moet voortdurend gewerkt worden. Ik vraag me alleen af of het binnen de kaders van een kerkdienst moet. Leent een kerkblad of gemeentemail zich er niet prima voor? Verder alles prima hoor, ik ben er nu alweer zolang over aan het praten dat ik zelf ook niet met de nieuwjaarspreek bezig ben. Die ga ik dus nog maar eens terugluisteren voordat de nacht (voor mij) valt.DDD schreef: ↑01 jan 2025, 22:55Een toespraak die past bij de gelegenheid. Het gaat om de goede wensen binnen een kerkelijke gemeente. Dat hoeft niet vol grappen te zitten en is gericht op het geestelijk en lichamelijk welzijn van de leden en voorganger.
Ik vind het niet zo'n best idee om de persoonlijke verhoudingen tussen alle betrokkenen, die er ook gewoon mogen zijn, deel uit te laten maken van de preek. Die zou toch bij voorkeur zo dicht mogelijk bij het Woord moeten blijven. De preek houdt een dominee namens God. Maar hij mag ook namens zichzelf best iets aardigs tegen de gemeente zeggen. Wat mij betreft, gebeurt dat niet tijdens de Woordverkondiging. Hoewel ik besef dat Paulus ook gewoon over zijn geldzorgen en vergeten jas schreef, en geen aparte briefjes schreef over de praktische zaken.
Welterusten!
Een nieuwjaarsreceptie kan natuurlijk ook prima. Maar dan zijn er altijd mensen weer weg, en ik weet niet of dat nu perse handig is op zo'n drukke dag als nieuwjaarsdag.
Ik wil er geen principe van maken, maar ik zie echt geen kwaad in wat menselijke woorden tijdens een kerkdienst. Een kerk is meer dan alleen een groep luisteraars naar de woorden Gods. Nog los daarvan, dat het in veel kerken uit de achterban van het forum uitzonderlijk is als een preek er niet beter op wordt wanneer hij een stuk korter is.
Ik wil er geen principe van maken, maar ik zie echt geen kwaad in wat menselijke woorden tijdens een kerkdienst. Een kerk is meer dan alleen een groep luisteraars naar de woorden Gods. Nog los daarvan, dat het in veel kerken uit de achterban van het forum uitzonderlijk is als een preek er niet beter op wordt wanneer hij een stuk korter is.
Zo ongeveer ging het hier ook. Dan is het best prima inderdaad. In het verleden kon ik me wel eens storen aan lange toespraken met allerlei personalia. Dan hoeft het van mij niet.FlyingEagle schreef: ↑01 jan 2025, 21:55 Hier twee toespraken. De dominee die een kwartier korter preekte en dat kwartier gebruikte om verschillende mensen te bedanken. Ook haalde hij de twee gezinnen en twee andere personen aan die dit jaar uitgezonden worden door verschillende stichtingen. Vond ik wel fijn dat er blijvend aandacht voor is. Verder nog wat andere dingen uit de gemeente.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
- Maanenschijn
Ik snap dat probleem met al die toespraken niet zo. Zelfs als het voorspelbaar en mogelijk niet welbespraakt is. Er is niks mis mee dat de kerkenraad de gemeente (kosters, organisten, kerkvoogdij, etc.) en de predikant in het openbaar Gods zegen toe wenst. Als dan al het zaad wordt weggepikt van de preek, zit de oorzaak misschien meer dat het hart niet als een toebereide aarde was.
Ik heb me aan de toespraak die bij ons is gehouden in het geheel niet gestoord. Kort, eenvoudig en welgemeend.
Ik heb me aan de toespraak die bij ons is gehouden in het geheel niet gestoord. Kort, eenvoudig en welgemeend.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
In de CGK is bekent dat o.al wijlen ds. N de Jong en ds. P den Butter overal waar zij kwamen probeerden de toespraken te minimaliseren of nog liever af te schaffen. In de meeste gemeenten waar zij hebben gestaan lukte dat.Maanenschijn schreef: ↑02 jan 2025, 09:00 Ik snap dat probleem met al die toespraken niet zo. Zelfs als het voorspelbaar en mogelijk niet welbespraakt is. Er is niks mis mee dat de kerkenraad de gemeente (kosters, organisten, kerkvoogdij, etc.) en de predikant in het openbaar Gods zegen toe wenst. Als dan al het zaad wordt weggepikt van de preek, zit de oorzaak misschien meer dat het hart niet als een toebereide aarde was.
Ik sta er vrij neutraal in maar heb een hekel aan lange en veel toespraken die bij afscheid en intrede nog al eens te horen zijn.
Het zijn toch regelmatig mensmiddelpuntige toespraken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeker, maak je geen zorgen, Mannetje. We hebben het zelfs over je gehad.Mannetje schreef: ↑01 jan 2025, 23:05Was Ad niet bij zijn gezin, of was het gezin van Ad ook mee?Wim Anker schreef: ↑01 jan 2025, 22:56Was erg aangenaam en gezellig inderdaad!Ad Anker schreef: ↑01 jan 2025, 14:49 De jaarwisseling doorgebracht bij broer Wim en zijn gezin. Zeer aangenaam over veel dingen gesproken, waaronder de forumzaken.
Vanmorgen een leespreek van ds. Makkenze over Psalm 73:23 en 24. Geen eenvoudig taalkleed in zo'n oude preek maar wel een mooie inhoud.![]()

De Heere heeft wel een toespraak gebruikt in mijn leven. De ouderling sprak de gemeente toe met Nieuwjaar en we hadden sinds dat jaar voor het eerst in ons bestaan een eigen predikant.
De ouderling vroeg heel indringend aan de hand van Jesaja 5 aan de gemeente wat de Heere méér aan Zijn wijngaard moest doen.
Dat sloeg bij mij naar binnen.
(De ouderling was mijn eigen vader)
De ouderling vroeg heel indringend aan de hand van Jesaja 5 aan de gemeente wat de Heere méér aan Zijn wijngaard moest doen.
Dat sloeg bij mij naar binnen.
(De ouderling was mijn eigen vader)