Wat zijn de voor- en nadelen van ''refo'' zijn?

Arja

Re: Wat zijn de voor- en nadelen van ''refo'' zijn?

Bericht door Arja »

HersteldHervormd schreef: 26 sep 2024, 20:56
merel schreef: 26 sep 2024, 15:34
Arja schreef: 26 sep 2024, 15:03 Hoe buitenstaanders naar refo's kijken?!

Wij hadden een bedrijf, en één keer kwamen er mensen van de overheid op bezoek om dingen te controleren, financieel. Mannetjes van de belasting-dienst? Mijn man had een aardig gesprek met hen. Het ging ook over vertrouwen in mensen hebben. Of je dat kon hebben. Op den duur ging het gesprek over geloof. Dat mensen eigenlijk niet te vertrouwen zijn van huis-uit. Mijn man maakte een grapje en zei: ik ben christelijk, dus check mij maar dubbel... ik geloof zelf ook dat ik niet helemaal te vertrouwen ben." Toen zei één van hen, een oudere man: onze ervaring is dat we reformatorische bedrijven inderdaad extra goed in de gaten moeten houden, daar wordt het meest gesjoemeld met geld.

Mijn man zei toen: "Jullie hebben gelijk: na dertig jaar eigen zaak, is mijn ervaring dat ik het liefst niet werk voor bedrijven die zich reformatorisch noemen. Of ze willen het zwart, of ze willen de helft van de prijs, of ze bekritiseren je tot op het bot, omdat ze denken het beter te weten dan de ingenieur, of ze willen de gemeente ontwijken en bouwen gewoon illegaal of... Ga zo maar door."

"Dat weten we, daar staan ze bekend om", zei de man.
--

Mijn man werkte het liefst met evangelische mensen. Of met mensen die niet geloven. Of met moslims. Ik vind dit erg, ja. Maar het laat wel zien, dat als er geld bij komt kijken refo's ook maar mensen zijn. Veel mensen zijn zo, maar als je de naam refo draagt, en dit gedrag vertoont... valt het (negatief) op bij niet gelovigen.
Ligon Duncan: Paulus zegt: "Zeg niet alleen dat je in de Bijbel gelooft, leef de Bijbel." Hij zegt: "Eer Gods Woord niet alleen met je woorden, eer het met je leven, anders eer je het helemaal niet."
Eerlijk gezegd herken ik jouw reactie meer dan de verhalen dat refo's zo bekend staan om hun ijver. Justitie heeft niet voor niets zn handen vol aan Urk
Volgens mij heeft justitie vooral de handen vol aan Rotterdam, Den Haag en Almere.
https://www.waarstaatjegemeente.nl/nieu ... -licht/314
Er is overal wat. Mijn verhaal gaat over "grote mannen", grote bedrijven". En er zullen zeker ook refo- bedrijven zijn die zuiver handelen. En jongens die van refo-scholen afkomen, ICT-ers enzo zijn zeer gewild.

Maar het was schokkend om dit te horen.
MGG

Bericht door MGG »

Wij hadden een bedrijf, en één keer kwamen er mensen van de overheid op bezoek om dingen te controleren, financieel. Mannetjes van de belasting-dienst? Mijn man had een aardig gesprek met hen. Het ging ook over vertrouwen in mensen hebben. Of je dat kon hebben. Op den duur ging het gesprek over geloof. Dat mensen eigenlijk niet te vertrouwen zijn van huis-uit. Mijn man maakte een grapje en zei: ik ben christelijk, dus check mij maar dubbel... ik geloof zelf ook dat ik niet helemaal te vertrouwen ben." Toen zei één van hen, een oudere man: onze ervaring is dat we reformatorische bedrijven inderdaad extra goed in de gaten moeten houden, daar wordt het meest gesjoemeld met geld.

Mijn man zei toen: "Jullie hebben gelijk: na dertig jaar eigen zaak, is mijn ervaring dat ik het liefst niet werk voor bedrijven die zich reformatorisch noemen. Of ze willen het zwart, of ze willen de helft van de prijs, of ze bekritiseren je tot op het bot, omdat ze denken het beter te weten dan de ingenieur, of ze willen de gemeente ontwijken en bouwen gewoon illegaal of... Ga zo maar door."

--

Mijn man werkte het liefst met evangelische mensen. Of met mensen die niet geloven. Of met moslims. Ik vind dit erg, ja. Maar het laat wel zien, dat als er geld bij komt kijken refo's ook maar mensen zijn. Veel mensen zijn zo, maar als je de naam refo draagt, en dit gedrag vertoont... valt het (negatief) op bij niet gelovigen.
Ligon Duncan: Paulus zegt: "Zeg niet alleen dat je in de Bijbel gelooft, leef de Bijbel." Hij zegt: "Eer Gods Woord niet alleen met je woorden, eer het met je leven, anders eer je het helemaal niet."
Eerlijk gezegd herken ik jouw reactie meer dan de verhalen dat refo's zo bekend staan om hun ijver. Justitie heeft niet voor niets zn handen vol aan Urk
Hoe moet ik dit zien in relatie tot de cijfers van werkeloosheid in de biblebelt?
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Mensen vinden al snel dat ze hard werken. De ene heeft nog meer recht op vroegpensioen dan de andere want wat hebben we het allemaal zwaar..
Arja

Bericht door Arja »

Bourdon16 schreef: 26 sep 2024, 21:26 Mensen vinden al snel dat ze hard werken. De ene heeft nog meer recht op vroegpensioen dan de andere want wat hebben we het allemaal zwaar..
Is dat niet te generaliserend?
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Arja schreef: 26 sep 2024, 21:46
Bourdon16 schreef: 26 sep 2024, 21:26 Mensen vinden al snel dat ze hard werken. De ene heeft nog meer recht op vroegpensioen dan de andere want wat hebben we het allemaal zwaar..
Is dat niet te generaliserend?
Jazeker.. daar waren we toch zo lekker mee bezig in dit topic:).
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 26 sep 2024, 21:24

--

Hoe moet ik dit zien in relatie tot de cijfers van werkeloosheid in de biblebelt?
In Blaricum, Naarden en Bloemendaal zijn de cijfers ook laag. Werkloosheidsvijfers zijn van meer dingen afhankelijk.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 26 sep 2024, 22:36
MGG schreef: 26 sep 2024, 21:24

--

In Blaricum, Naarden en Bloemendaal zijn de cijfers ook laag. Werkloosheidsvijfers zijn van meer dingen afhankelijk.
Vanzelfsprekend, maar gezien het om een flink aantal gemeente gaat, zou je een gemiddeld hogere werkeloosheid verwachten.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Arbeidsetos en eerlijk handelende bedrijven hebben geen relatie met elkaar.

In mijn omgeving hoor ik dat refo-meisjes graag gezien worden in seculiere zorginstellingen. Wat minder als prinsesjes opgegroeid, weten doorgaans van aanpakken.
Ik kan in mijn omgeving ook wel bedrijven vinden van reformatorische eigenaren waar de weegsteen maar amper zuiver is.

Als ik de kerk rondkijk zijn de meeste toch best erg ijverig. Maar we moeten oppassen dat we ook buiten onze bubbel kijken. Ik werk in een seculiere omgeving waar mijn collega’s ook (bijna) allemaal hard werken. Dus het is geen USP voor de refo, zou ik zeggen
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

IJverig wil zeker niet altijd zeggen: eerlijk. Maar er zijn zeker wel eerlijke reformatorische ondernemers. Er zijn ook boeven tussen. Tot in kerkenraden toe. Maar kaf onder het koren houd je altijd.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef: 26 sep 2024, 23:21 Arbeidsetos en eerlijk handelende bedrijven hebben geen relatie met elkaar.

In mijn omgeving hoor ik dat refo-meisjes graag gezien worden in seculiere zorginstellingen. Wat minder als prinsesjes opgegroeid, weten doorgaans van aanpakken.
Ik kan in mijn omgeving ook wel bedrijven vinden van reformatorische eigenaren waar de weegsteen maar amper zuiver is.

Als ik de kerk rondkijk zijn de meeste toch best erg ijverig. Maar we moeten oppassen dat we ook buiten onze bubbel kijken. Ik werk in een seculiere omgeving waar mijn collega’s ook (bijna) allemaal hard werken. Dus het is geen USP voor de refo, zou ik zeggen
Hiermee ben ik het eens. We hoeven de refo wereld niet te bewieroken, maar je mag wel benoemen wat er goed gaat.

Het gezinsleven van een refo gezin is over het algemeen beter ontwikkeld dan van een seculier gezin. Seculiere gezinnen zitten met de handen in het haar over 1 of 2 kinderen. Vaak gaat het in een gezin van 4-6 kinderen nog beter dan bij eerstgenoemde. Gezag, respect en discipline zijn normen en waarden die in de refo wereld je wel bijgeleerd worden. Natuurlijk is dit allemaal generaliserend; uiteindelijk worden mensen altijd persoonlijk verantwoordelijk gehouden voor hun daden en uiteraard zijn er ook mensen die hier helemaal niets van herkennen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Forummer

Bericht door Forummer »

"refo" is eigenlijk een te breed begrip. Waar je bent opgegroeid maakt ook nogal uit: van NHK (tegenwoordig PKN of HHK) tot GGiN is allemaal onder de noemer "refo" te scharen. Karakter speelt mee, zo kun je in het meest strenge GGiN gezin opgegroeid zijn zonder daar enige moeite mee te hebben, terwijl een ander 'de gereformeerde bond' al streng vond. Plaatselijk is het ook heel verschillend.
Huidige kerkelijke achtergrond speelt mee.
Eigen omgeving en ervaringen zijn daarom denk ik vooral doorslaggevend voor je positieve of negatieve kijk op de refowereld.

Ik denk wel dat we kunnen vaststellen dat het een subcultuur is. Ook dat kun je weer positief of negatief duiden.

Persoonlijk ben ik opgegroeid met als basisschool een School met de Bijbel, zondagsschool vanuit een andere denominatie als waar wij kerkelijk lid waren, en als middelbare school een reformatorische school.

Ik ben dankbaar voor de brede blik die dat mij heeft opgeleverd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Forummer schreef: 27 sep 2024, 09:35 "refo" is eigenlijk een te breed begrip. Waar je bent opgegroeid maakt ook nogal uit: van NHK (tegenwoordig PKN of HHK) tot GGiN is allemaal onder de noemer "refo" te scharen. Karakter speelt mee, zo kun je in het meest strenge GGiN gezin opgegroeid zijn zonder daar enige moeite mee te hebben, terwijl een ander 'de gereformeerde bond' al streng vond. Plaatselijk is het ook heel verschillend.
Huidige kerkelijke achtergrond speelt mee.
Eigen omgeving en ervaringen zijn daarom denk ik vooral doorslaggevend voor je positieve of negatieve kijk op de refowereld.

Ik denk wel dat we kunnen vaststellen dat het een subcultuur is. Ook dat kun je weer positief of negatief duiden.

Persoonlijk ben ik opgegroeid met als basisschool een School met de Bijbel, zondagsschool vanuit een andere denominatie als waar wij kerkelijk lid waren, en als middelbare school een reformatorische school.

Ik ben dankbaar voor de brede blik die dat mij heeft opgeleverd.
Zijn er mensen op RF die vinden dat ze een bekrompen kokervisie hebben eigenlijk?
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Toch denk ik dat de Heere het uiterlijk naleven van Zijn geboden zegent en dat je daar toch iets van terug ziet onder refo’s. Bijv. het aantal echtscheidingen is echt minder, mensen geven meer aan goede doelen, ze proberen er te zijn voor hun medemens.
huisman

Bericht door huisman »

Dit is natuurlijk gewoon een generaliserende onzin topic. Ik heb nog nooit samengewerkt met een refo maar kom bij mijn collega’s van de afgelopen 40 jaar van alles tegen.
Eerlijke en oneerlijke mensen, harde werkers en luilakken. Het project wat ik nu mag doen is de hardste werker en één van de slimste een Marrokkaanse jongen (HBO opgeleid) die met zijn ouders en broertjes in een achterstandwijk woont. Alle vooroordelen zouden op hem van toepassing zijn maar iedere werkgever zou zo’n werknemer willen hebben.

Ik beoordeel mensen op wat ze doen niet op hun afkomst. Refo of Turk in mijn werkomgeving maakt het mij weinig uit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 27 sep 2024, 09:58 Dit is natuurlijk gewoon een generaliserende onzin topic. Ik heb nog nooit samengewerkt met een refo maar kom bij mijn collega’s van de afgelopen 40 jaar van alles tegen.
Eerlijke en oneerlijke mensen, harde werkers en luilakken. Het project wat ik nu mag doen is de hardste werker en één van de slimste een Marrokkaanse jongen (HBO opgeleid) die met zijn ouders en broertjes in een achterstandwijk woont. Alle vooroordelen zouden op hem van toepassing zijn maar iedere werkgever zou zo’n werknemer willen hebben.

Ik beoordeel mensen op wat ze doen niet op hun afkomst. Refo of Turk in mijn werkomgeving maakt het mij weinig uit.
Eem. Dit topic is een voorbeeld van bekrompenheid en zelfverheffing. De prioriteiten zijn niet echt op orde zeg maar.
Plaats reactie