Op de Veluwe heb je geen kritiek. En als iemand kritiek heeft, dan word zo iemand door de gemeente en kerkeraad bestempeld als dwalend, en heb je er ook geen last van. Alles wat de ds. zegt is tenslotte waar (tenzij het indruist tegen de streek-gewoonten natuurlijk, want een aantal geboden uit de bijbel mag je niet letterlijk toepassen op vandaag).Oorspronkelijk gepost door Lassie
Wat mij opvalt is dat de meeste gergemplekken op de veluwe en in zeeland behoorlijk bezet zijn. Kijk eens naar Noordholland. Kijk eens in de grote steden. Ik heb hier mijn vraagtekens bij.
Daarbij, grote gemeenten is een hoger salaris.
Kortom, 2 goede argumenten voor een predikant om de Veluwe te kiezen boven de rest van Nederland. Althans, vleselijke redenen, maar ik ben bang dat daar soms ook naar gekeken word, ipv alleen een goddelijke roeping.
Waarschijnlijk wegen de nadelen minder zwaar:
Nadeel 1: Weinig geestelijk leven.
Nadeel 2: Negatieve houding van jeugd tov kerk (niet meezingen op cat, slapen in de kerk)'
Nadeel 3: Geen ruimte voor vernieuwingen, want 'verzet den oude paden niet'. Ook al gaat het maar om iets als collectebonnen.
Nadeel 4: Geen/weinig ruimte om te praten over het geloof. Dat dóe je niet.
Nadeel 5: Geen interesse in eigen zaligheid (komt ook buiten Veluwe voor); God moet het doen. Dus ik maak me nergens druk over, want dat is 'evangelisch', en dus slecht.
Nadeel 6: Een cultuur die draait om geld en status, ipv geluk in je persoonlijke leven
[Aangepast op 15/9/2005 door memento]