Ds. Baan binnenkort beroepbaar

memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Lassie
Wat mij opvalt is dat de meeste gergemplekken op de veluwe en in zeeland behoorlijk bezet zijn. Kijk eens naar Noordholland. Kijk eens in de grote steden. Ik heb hier mijn vraagtekens bij.
Op de Veluwe heb je geen kritiek. En als iemand kritiek heeft, dan word zo iemand door de gemeente en kerkeraad bestempeld als dwalend, en heb je er ook geen last van. Alles wat de ds. zegt is tenslotte waar (tenzij het indruist tegen de streek-gewoonten natuurlijk, want een aantal geboden uit de bijbel mag je niet letterlijk toepassen op vandaag).

Daarbij, grote gemeenten is een hoger salaris.

Kortom, 2 goede argumenten voor een predikant om de Veluwe te kiezen boven de rest van Nederland. Althans, vleselijke redenen, maar ik ben bang dat daar soms ook naar gekeken word, ipv alleen een goddelijke roeping.

Waarschijnlijk wegen de nadelen minder zwaar:

Nadeel 1: Weinig geestelijk leven.
Nadeel 2: Negatieve houding van jeugd tov kerk (niet meezingen op cat, slapen in de kerk)'
Nadeel 3: Geen ruimte voor vernieuwingen, want 'verzet den oude paden niet'. Ook al gaat het maar om iets als collectebonnen.
Nadeel 4: Geen/weinig ruimte om te praten over het geloof. Dat dóe je niet.
Nadeel 5: Geen interesse in eigen zaligheid (komt ook buiten Veluwe voor); God moet het doen. Dus ik maak me nergens druk over, want dat is 'evangelisch', en dus slecht.
Nadeel 6: Een cultuur die draait om geld en status, ipv geluk in je persoonlijke leven

[Aangepast op 15/9/2005 door memento]
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
De meeste predikanten die in zendingsgebieden hebben gewerkt komen er 'beter' vandaan. En ds. Baan was al een van de betere.
De praktijk leert ook dat veel predikanten die van het zendingsveld terugkomen er niet in slagen om zichzelf te blijven. Onder druk van kerkenraden, tradities en conventies passen ze vaak niet alleen hun kleding, maar ook hun boodschap aan. En dat is helaas niet 'beter'.
~~Soli Deo Gloria~~
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
De meeste predikanten die in zendingsgebieden hebben gewerkt komen er 'beter' vandaan. En ds. Baan was al een van de betere.
De praktijk leert ook dat veel predikanten die van het zendingsveld terugkomen er niet in slagen om zichzelf te blijven. Onder druk van kerkenraden, tradities en conventies passen ze vaak niet alleen hun kleding, maar ook hun boodschap aan. En dat is helaas niet 'beter'.
Vaak? De meeste ex-zendingspredikanten brengen toch een heldere en evenwichtige prediking?!
Lassie

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Vaak? De meeste ex-zendingspredikanten brengen toch een heldere en evenwichtige prediking?!
Een vrij groot gedeelte van de ex-zendingspredikanten. Ja, daar heb je gelijk in.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Soms zelfs zó evenwichtig, dat men ze (haast) niet meer dult in de GG...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Het natuurlijk goed om buiten je eigen landje/kringetje te kijken. Dssen uit de GG doen dat ook. Gelukkig. Als ze dan na 4 jaar met accentverschillen terugkomen, worden er vaak wenkbrauwen gefronst. En vindt men predikanten 'te licht/links' Ik denk niet dat dat terecht is. Als je vier jaar in een andere cultuur hebt geleefd, zet dat een stempel op je. Dat heb ik al als ik een weekje in Roemenië ben geweest...
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Mister
Het natuurlijk goed om buiten je eigen landje/kringetje te kijken. Dssen uit de GG doen dat ook. Gelukkig. Als ze dan na 4 jaar met accentverschillen terugkomen, worden er vaak wenkbrauwen gefronst. En vindt men predikanten 'te licht/links' Ik denk niet dat dat terecht is. Als je vier jaar in een andere cultuur hebt geleefd, zet dat een stempel op je. Dat heb ik al als ik een weekje in Roemenië ben geweest...
Ik denk dat dit verwijt wel terecht is. Soms bekruipt mij het gevoel dat die mensen daar anders bekeerd moeten worden dan wij. Plotseling wordt er veel minder moeilijk gedaan over zaken waar in Nederland niet eens over valt te praten....

Gr.,
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

k denk dat dit verwijt wel terecht is. Soms bekruipt mij het gevoel dat die mensen daar anders bekeerd moeten worden dan wij. Plotseling wordt er veel minder moeilijk gedaan over zaken waar in Nederland niet eens over valt te praten....
Noem eens een voorbeeld. Dit is beetje algemeen en wazig voor me...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Misschien goed idee deze discussie op een andere plek voort te zetten? Aangezien het hier niet wenselijk is inhoudelijke discussie te voeren?
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Mister
Misschien goed idee deze discussie op een andere plek voort te zetten? Aangezien het hier niet wenselijk is inhoudelijke discussie te voeren?
Je hebt gelijk, het is wat off topic. Toch geven eerdere posters zelf al aan dat als predikanten later terugkomen zij beduidend genuanceerder preken. Dat vind ik prima, maar het zegt wel veel over de tunnelvisie waarin de 'inheemse' predikanten mee te kampen hebben.... Als je vervolgens aangeeft dat er verschillen zijn tussen de prediking hier en daar dan krijg je nogal eens te horen dat de situaties verschillend zijn, terwijl ik toch van mening ben dat het Evangelie overal dezelfde boodschap dient uit te dragen.

Gr.,
geledu

Bericht door geledu »

ik kon geen betere topic vinden vandaar deze naar boven gehaald.

Ik hoorde nogal verontrustende berichten over Ds Baan wat betreft zijn gezondheid maar dat het bij nader onderzoek nog wat mee mocht vallen.

Is hier wat over bekend ??
David J

Bericht door David J »

Een beetje. Ik was 'toevallig' in Kapelle in de Gergem afgelopen zondag, en daar werd meegedeeld dat ds. Baan in de afgelopen week bericht had ontvangen dat hij een 'levensbedreigende ziekte' had. Na een paar dagen werd duidelijk dat deze diagnose fout was. Komende week moet hij naar het ziekenhuis voor een 'kleine ingreep'. Volgende week zondag zal het daar echter leesdienst zijn, dus helemaal niets zal het ook wel niet voorstellen.

Meer weet ik ook niet.
volvo

Bericht door volvo »

Nadeel 2: Negatieve houding van jeugd tov kerk (niet meezingen op cat, slapen in de kerk)'
Nadeel 3: Geen ruimte voor vernieuwingen, want 'verzet den oude paden niet'. Ook al gaat het maar om iets als collectebonnen.
Nadeel 5: Geen interesse in eigen zaligheid (komt ook buiten Veluwe voor); God moet het doen. Dus ik maak me nergens druk over, want dat is 'evangelisch', en dus slecht.
Nadeel 6: Een cultuur die draait om geld en status, ipv geluk in je persoonlijke leven

dit zouden toch juist redenen moeten zijn om een gemeente te moeten gaan dienen. Een braakliggend terrein.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

volvo schreef:Nadeel 1: Weinig geestelijk leven.

dit zouden toch juist redenen moeten zijn om een gemeente te moeten gaan dienen. Een braakliggend terrein.
Waar reageer je nu op? Met ds Baan heeft je nadelen-lijstje weinig van doen, dunkt me.
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat hij hierop reageert:
memento schreef:
Oorspronkelijk gepost door Lassie
Wat mij opvalt is dat de meeste gergemplekken op de veluwe en in zeeland behoorlijk bezet zijn. Kijk eens naar Noordholland. Kijk eens in de grote steden. Ik heb hier mijn vraagtekens bij.
Op de Veluwe heb je geen kritiek. En als iemand kritiek heeft, dan word zo iemand door de gemeente en kerkeraad bestempeld als dwalend, en heb je er ook geen last van. Alles wat de ds. zegt is tenslotte waar (tenzij het indruist tegen de streek-gewoonten natuurlijk, want een aantal geboden uit de bijbel mag je niet letterlijk toepassen op vandaag).

Daarbij, grote gemeenten is een hoger salaris.

Kortom, 2 goede argumenten voor een predikant om de Veluwe te kiezen boven de rest van Nederland. Althans, vleselijke redenen, maar ik ben bang dat daar soms ook naar gekeken word, ipv alleen een goddelijke roeping.

Waarschijnlijk wegen de nadelen minder zwaar:

[Aangepast op 15/9/2005 door memento]
Gesloten