Geplaatst: 29 sep 2003, 17:38
“Ik denk eerder dat het iets van een totaal andere orde is.â€
Ik heb nooit meer op Pied gereageerd omdat het onmogelijk is om elkaar te vinden als beide partijen een totaal andere interpertatie hebben van wat er geschreven staat.Refojongere: Nu daag ik Robert uit om op de postings van Pied te reageren.
Het spijt me heel erg dat ik nog steeds niet duidelijk ben geweestRefojongere: Want Romeine 7:6 blijkt jouw stokpaardje te zijn als het gaat om afschaffen van de wet.
Toen ik je vraag las schoot er een traan in m'n ogen. Die heeft twee redenen. De eerste reden is dat ik me rotschaam hoe vaak ik wist wat de Geest van me verlangde, maar dat ik toch mijn eigen zin deed.Refojongere: Ook wil ik dan graag weten van jou wat de Wet van Christus zou zijn en hoe wij kunnen weten of we door Gods Geest geleid worden
Gij zult de HEERE uw God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand en met al uw kracht. Dit is het eerste gebod, en het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.Refojongere: is daar een maatstaf voor?
Praktisch / pastoraal.Refojongere: En hoe kijk je aan tegen Efeze 6 waar ook het vijfde gebod genoemd wordt?
wat jij wilt, we maken er een stok-manege van:RJ: Romeinen 7:6 blijkt jouw stokpaardje te zijn
Hoe bedoel je dood voor de wet. Wanneer sterf je aan de wet, hoe gaat dat toe in een mensenleven, kun jij daar jouw visie over geven, misschien verduidelijkt dat het geheel.Wat ik zeg is dat ik dood ben voor de wet. En dat elke gelovige dood is voor de wet.
De wet geld zolang wij leven, maar op het moment dat wij met Christus zijn gestorven en in een nieuw leven zijn opgestaan zijn wij dood voor de wet.
O, maar als een gelovige zich dus niet te verantwoorden heeft tegenover de wet, dan zondigt hij blijkbaar niet. Want immers, wat is de Bijbelse definitie van zonde?Voor een ieder die zelf denkt rechtvaardig te zijn. Die zal zich straks moeten verantwoorden tegenover de wet.
Dus de norm voor goed en kwaad is blijkbaar je (bedorven, onzuivere) geweten in plaats van de vaste regel van Gods Woord die wij als leidraad moeten nemen als het gaat om Gods wil in ons leven?Hoe ik dat weet....?
Als ik zondig is het de schaamte achteraf. En ook vooraf de wetenschap dat ik me achteraf ga schamen. De liefde van God, en de verwijdering die ik voel.
Dat dacht ik al. Geen definitie. Dus een ieder kan doen wat hij wil, zolang hij er maar geen gewetensnood van krijgt en niemand hoeft zijn geweten te toetsen aan Gods Woord. De Geest hebben wij nodig om in de waarheid van Gods Woord te wandelen. De Geest hebben wij nodig om tegen ons bedorven vlees te strijden die zich niet wil onderwerpen aan Gods wet, want het kan ook niet ( "Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet" ).Maar als je echt om een definitie vraagt.... die kan ik je niet geven. Als de wet van de Heilige Geest te definieren zou zijn, waar zouden we de Geest dan nog voor nodig hebben?
Hoe kun je dat weten als er geen maatstaf, herkenningspunt is of we door de Geest Gods geleid worden of niet. Hoe kunnen we controleren of iemand uit God is, of door Zijn Geest geleid wordt?Ik denk wel dat de gave der onderscheiding der geesten wat dat betreft zeer nodig is in een gemeente. Misschien wel de belangrijkste gave die er is. Wat beweegt iemand. Is het de Geest, of zijn oude natuur? Of misschien wel zijn huidige (nooit vernieuwde) natuur.
Hoe kan het leven vanuit de liefde nu de maatstaf zijn voor...de liefde tot God?Leven vanuit de liefde. Dat is de maatstaf.
Faal je dan niet meer? Helaas wel
Vooral als ik mezelf het liefst heb.
Degenen die niet vanuit de Geest wil leven, zal op het gebod gewezen moeten worden???En als iemand niet vanuit de Geest wil leven, zal hij of zij op het gebod gewezen moeten worden. En zeker kinderen natuurlijk! Die misschien nog wel als een kind geloven, maar nog niet als een volwassen christen leven.
Het is de toon die de muziek maakt.RJ: Weet ik. Maar je wil wel de wet als regel voor de gelovigen afschaffen.
Juist.Je stelt dus dat de Geest der waarheid ons niet leidt in de weg van de Tien Geboden als het gaat om de gehoorzaamheid aan God. En dat terwijl de wet rechtvaardig, heilig en goed genoemd wordt?
Allereerst het 'sterven en opstaan' met Christus:Hoe bedoel je dood voor de wet. Wanneer sterf je aan de wet, hoe gaat dat toe in een mensenleven
De gelovige heeft al voor de wet gestaan! En heeft al erkent schuldig te zijn. Heeft de straf al gekregen. Dat alles op het moment van de bekering (het sterven met Christus)O, maar als een gelovige zich dus niet te verantwoorden heeft tegenover de wet, dan zondigt hij blijkbaar niet. Want immers, wat is de Bijbelse definitie van zonde?
"De zonde is ongerechtigheid, onwettigheid" (1 Joh. 3:4)
Nu gebruik je een u-bocht constructie."Waar geen wet is, daar is ook geen overtreding" (Rom. 4:15)
Nu, de gelovigen in het NT doen dagelijks zonde (1 Joh. 1:8,10; 1 Joh. 2:1; Jak. 3:2). Daaruit blijkt dus dat de wet ook nog geldt voor de gelovigen als leefregel der dankbaarheid.
Jij praat vanuit normen. Ik praat vanuit een levensverandering. Het gaat niet om normen. Het gaat erom dat we met God leven!Dus de norm voor goed en kwaad is blijkbaar je (bedorven, onzuivere) geweten in plaats van de vaste regel van Gods Woord die wij als leidraad moeten nemen als het gaat om Gods wil in ons leven?
"Doen wat hij wil" kan ik niet rijmen met "Leven naar de wet van de Heilige Geest".Dat dacht ik al. Geen definitie. Dus een ieder kan doen wat hij wil, zolang hij er maar geen gewetensnood van krijgt en niemand hoeft zijn geweten te toetsen aan Gods Woord.
Met als resultaat dat we zelden of nooit meer preken over de Geest, of denken aan de Geest. De Geest komt amper nog voor in ons reformatorische wereldje. Terwijl het nieuwe testament zoveel over de Heillige Geest spreekt.De Geest hebben wij nodig om in de waarheid van Gods Woord te wandelen.
Amen. Maar ik snap niet hoe dat ingaat tegen wat ik zeg.De Geest hebben wij nodig om tegen ons bedorven vlees te strijden die zich niet wil onderwerpen aan Gods wet, want het kan ook niet ( "Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet" ).
Hoe kan ik het ondefinieerbare definieren?RJ: Dat dacht ik al. Geen definitie.
De Bijbel blijft altijd een maatstaf.Hoe kun je dat weten als er geen maatstaf, herkenningspunt is of we door de Geest Gods geleid worden of niet.
Uiteindelijk zijn wij geen hartekenners.Hoe kunnen we controleren of iemand uit God is, of door Zijn Geest geleid wordt?
Je maakt nu een taalkundige tegenstelling.Hoe kan het leven vanuit de liefde nu de maatstaf zijn voor...de liefde tot God?
Dat staat in 1Joh5In de Bijbel lees ik van deze maatstaf:
"Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar."
Als iemand niet vanuit de Geest wil leven is hij kennelijk niet bekeerd, en valt dus onder de wet.Degenen die niet vanuit de Geest wil leven, zal op het gebod gewezen moeten worden???
Dat laatste ben ik natuurlijk met je eens.Nee, er staat "zijt uw ouders gehoorzaam in de Heere; want dat is recht. En dan komt hij met het vijfde gebod. En als hij dus zegt: 'in de Heere', dan bedoelt hij daarmee dus uit een waar geloof. En een waar gelovige behoort zich te laten leiden door de Heilige Geest.
Dat leid ik af uit eerder genoemde passages. Als iemand niet wil leven volgens de Geest, dan is deze kennelijk niet bekeerd. En valt dus nog onder de wet.En waar staat in de Bijbel jouw veronderstelling dat als iemand niet naar de Geest wil leven, hij dan maar op de Tien Geboden gewezen wil worden?
7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.Is de wet dan niet goed als regel van ons leven?
Jazeker! De wet van Christus.Of is er een betere wet voor in de plaats gekomen.
Jezus geeft daar geen samenvatting.Of had onze Heere Jezus Christus een verkeerde samenvatting gegeven van de wet in Matth. 22:40?
Omdat het een goede wet is.En als Paulus toch aan de wet gestorven had, waarom had hij dan een vermaak in de wet van God (Rom. 7:22).
Uuuhm. tsja....En ben je het eens met het Kort Begrip Vraag 68: Wat zijn goede werken:
Alleen die uit waar geloof, naar de wet Gods, Hem ter eer, geschieden; en niet die op menseninzetting, of op ons goeddunken gegrond zijn.
Waaraan herken ik dat ik mijn vrouw liefheb? Ik weet het omdat ik het voel.En ja, je kunt wel zeggen dat je God liefhebt, maar waar herken je dat aan? Ja, zeg je, hieraan dat ik God en mijn naaste liefheb. Waar herken je dat aan? Dat ik het goede zoek voor God en mijn naaste. Wat is het goede? Dat bepaal ik zelf...?
Ik bid God elke dag of Hij onze ogen wil openen. Hetzij de mijne als ik dwaal, hetzij de jouwe als jij dwaalt.Uitziende naar je antwoord met recht hartelijke groeten,
Refojongere
Ik zou het eigenlijk niet weten.Robert, waren de coccejanen het niet die ook zo over de wet dachten? of vergis ik me nou?
Zei David niet in zijn psalmen (119) dat Gods gebod zeer wijd is? Wijder dan jij misschien denkt. In de TG gaat het nl. niet om uiterlijke onderhouding, maar het gaat daarin om de liefde tot God, het innerlijk dus (Matth. 22:37-40) en God wil dus waarheid in het binnenste. En dus hebben we het nodig om door Gods Geest geleid te worden.Je kunt het vanuit de wet bekijken, dan klinkt dat wat jij zegt heel negatief. Ik zie het vanuit het positieve, God wil ons Zelf bij de hand nemen en Zijn diepere en bredere wil aan ons leren. Iets dat verder gaat dan de wet van Mozes.
Waar haal je die maar vandaan? De wet is er echt niet alleen maar met het doel om onze zonden te openbaren hoor. De wet is heilig, goed en rechtvaardig omdat ze ons Gods wil laat zien en ons dus een regel voor een heilig leven is. Zij geeft aan wat God van ons vraagt. Maar, we moeten wel vernieuwd worden, want de oude mens onderwerpt zich der wet Gods niet, want het kan ook niet. Maar de vernieuwde mens, die door Gods Geest vernieuwd wordt onderwerpt zich daar wel aan en wil alle geboden houden, de positieve zin van de zonde haten en vlieden zoals ons geboden wordt. En aangezien de kennis der zonde uit de wet is, weten wij wat zonde is en welke zonden we hebben te doden in onszelf, dus de levensheiliging is onlosmakelijk verbonden met Gods Wet.Paulus schrijft nadrukkelijk dat de wet goed is in een hoofdstuk waarin hij uitlegt dat christenen zich niet door de wet moeten laten leiden, maar door de Geest.
Maar dat wij ons door de Geest moeten laten leiden betekent niet dat de wet niet goed is. Deze is goed, maar wel met een bepaald doel (onze zonden openbaren) en een bepaald bereik (tijdens ons 'oude' leven.)
Je bent hier wat vaag. Wat bedoel je met kinderen, zijn dat jonge gelovigen of juist ongelovigen en kun je het Bijbels onderbouwen. Als de regel voor gelovigen zou afgeschaft worden en ze gaan met hun levenspraktijk toch tegen die regel in wat vaak in het leven van gelovigen gebeurd, doen ze daarmee dan nog zonde? Je kunt toch alleen zondigen als de wet nog voor je geldt? Als de wet niet meer geldt, dan is er ook geen overtreding volgens de Bijbel, geheel logisch. Wel is het zo dat bij de gelovigen de wet in hun hart is ingeschreven.De regel van een ouder voor een kind dat het niet met messen mag spelen is goed.
Dat is een goede regel, met een goed doel. Maar als het kind volwassen is geworden is de regel niet meer van toepassing. Is de regel afgesdhaft? Nee, de regel is van toepassing op nieuwe/andere kinderen. Maar de volwassene leeft buiten het bereik van de goede regel. Dat geeft niemand het recht om op de 'niet met messen spelen' regel af te geven. Want iedereen ziet in dat het een goede regel is.
Goed, met het feit dat wij zondigen, geef je aan dat de wet nog wel geldt, anders zouden we niet kunnen zondigen. Wij zijn verantwoording schuldig aan God voor al onze daden en God beoordeelt onze daden naar Zijn heilige maatstaf: Zijn Wet.Ik wil dus niet zeggen dat wij niet zondigen na onze bekering.
Maar wij zijn geen verantwoording meer schuldig aan de wet.
De Wet van Christus = de Wet van God = de Tien Geboden = de Wet van de Geest = samengevat het liefdesgebod = ingeschreven in de harten van de wedergeborenen.De nieuwe mens die waarlijk God's wil wil doen. (de wet van Christus, de wet van de Geest, het liefdesgebod, de wet ingeschreven in ons hart) tegen de oude mens (die nog moet sterven) die nog de weg van het vlees wil gaan.
Nee, dat is geen u-bocht constructie. Met de aangehaalde gedeeltes uit 1Johannes en Jakobus wordt duidelijk de wet der tien geboden bedoeld, dan moet je er niet alleen de liefdeswet uit halen die op duizend en een manieren ingevuld kan worden naar het believen van ons eigen verdorven, zondige hart. Uit het feit dat gelovigen zondigen, blijkt dat de wet nog steeds geldt. Wij struikelen allen in vele...Nu gebruik je een u-bocht constructie.
"Omdat ze zondigen doen ze de wet van Mozes uit dankbaarheid"
Hoe weet je dat je je niet laat leiden door je bedorven geweten maar door de Geest als je bijvoorbeeld de zondag ontheiligt of geeneens de sabbat houdt zoals God dat van ons vraagt? Als je er maar een goed gevoel bij hebt? Hoe toets ik of ik Gods wil doe? Ik zie in Efeze 4:17-32 een boel terug komen van wat letterlijk uit de Wet der Tien Geboden komt. Maar ja, die hebben we toch niet nodig als norm, het gaat er toch om dat je door de H. Geest geleid wordt en waarom noemt Paulus dan toch al die geboden weer op? We zijn toch dood voor de wet?? Efeze 5:17 roept mij op om te verstaan wat de wil van de Heere is, hoe kunnen wij dat weten? Door de Schrift te onderzoeken en daar staat: "Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden." Dus als je wil laten zien dat je Jezus liefhebt, doe dan Zijn geboden! En daar staat dus niet: Als je wil laten zien dat je Jezus liefhebt, heb Jezus dan lief, want dat is Jezus' gebod...dat zou nergens op slaan. En dan kan ik enkel concluderen dat Jezus het hier over de Tien Geboden heeft die nooit zijn afgeschaft, maar juist weer worden aangehaald in het N.T.Maar om antwoord te geven op je vraag:
Nee, ik laat me niet leiden door mijn bedorven onzuive geweten leiden, maar door de Heilige Geest. Hij vernieuwt mijn geweten.
Goed ik kan je volgen. Maar wat houdt die wet van de Heilige Geest dan in? En hoe kun je toetsen of je de goede keuzes in je leven maakt en wat is dan het verschil tussen je gevoel volgen en de Heilige Geest volgen? Hoe kun je weten of je je door een van beiden laat leiden, toetsen aan de TG? Of zijn de voorbeelden van Paulus IPV de TG gekomen of zijn ze een uitwerking ervan en een bevestiging ervan? Volgens mij geeft Paulus niet slechts praktische voorbeelden als mooie adviezen, maar geboden van God. Die gestolen heeft STELE niet meer. O, mooi advies Paulus, ik zal eens kijken. Of is het: Ja, God vertelt hier ons Zijn wil en die hebben wij te gehoorzamen. En zou je de TG dan ook geen praktische voorbeelden kunnen noemen, ja toch, maar die voorbeelden zijn wel bindend, evenals die van het N.T."Doen wat hij wil" kan ik niet rijmen met "Leven naar de wet van de Heilige Geest".
Maar als iemand idd denkt misbruik te kunnen maken hiervan, en onder het mom van vrijheid in de Geest een losbandig leven gaat leiden, dan betwijfel ik allereerst of hij wel echt bekeerd is. En zal hij straks tegenover God moeten verantwoorden waarom hij niet de Geest, maar zichzelf gevolgt heeft.
Wat betreft het 'toetsen' aan God's Woord.
De Bijbel leert ons heel veel over God! Juist door meer uit de Bijbel te lezen leren wij meer over God, en over Zijn Wil.
De Bijbel is immers geopenbaard door Zijn Geest.
Het NT geeft heel veel voorbeelde van praktische levensheiliging. Vrouwen mogen het geloof niet voor emancipatiedoeleinden gebruiken. Slaven mogen geen vrijheid claimen obv het geloof. Mensen moeten niet pronken met sierraden. We moeten de onderlinge samenkomsten niet missen etc.etc.
Maar het zijn praktische voorbeelden, geen wetten. Dat Jezus water in wijn veranderde betekent niet dat een alcoholist wijn mag drinken. Hij kan beter geen wijn drinken. MAar we kunnen er wel van leren dat we ook mogen genieten van het leven.
Ps. 119:3: "Och schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest, mocht Die mij op mijn paan ten Leidsman strekken. 'k Hield dan Uw wet, dan leefd' ik onbevreesd; dan zou geen schaamt' mijn aangezicht bedekken, wanneer ik steeds opmerkend waar' geweest, hoe Uw geboon mij tot Uw liefde wekken."Met als resultaat dat we zelden of nooit meer preken over de Geest, of denken aan de Geest. De Geest komt amper nog voor in ons reformatorische wereldje. Terwijl het nieuwe testament zoveel over de Heillige Geest spreekt.
Graag onderbouwing dat de Geest het Woord overstijgt. Dat lijkt op Geestdrijverij zoals de dopers in de tijd van de Reformatie. De Geest is niet ondergeschikt aan het Woord, maar nevengeschikt, ze zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De Geest werkt nooit, maar dan ook nooit los van Zijn Woord. "Woord en Geest".Wij willen de Geest ondergeschikt maken aan het Woord. De Geest overstijgt het Woord. Wat niet wil zeggen dat het Woord daardoor minder is. Maar de Geest is wel meer.
Onzin, het is niet omdat het te groot is om op Schrift te zetten. Nee, Hij schrijft het in ons hart zodat wij die geboden gaan liefhebben en een vermaak krijgen in Gods Wet.Als God het in onze harten schrijft omdat het te groot is om op schrift te zetten. Hoe zou ik het hier dan op kunnen schrijven?
En als het tegen de Tien Geboden ingaat (ook de Bijbel) dan is het ook duidelijk niet van de H. Geest. En als Paulus ons vertelt dat we niet meer onder de wet vallen, betekent dat, dat we niet meer onder de vloek van Gods wet vallen, want Christus heeft ons bevrijd van de vloek. Maar de wet blijft als leefregel. Dat zei Jezus tot Zijn discipelen in de bergrede: Matth. 5; Joh. 14:15; 1 Joh. 5:3 etc. etc.De Bijbel blijft altijd een maatstaf.
Als iemand iets zegt dat tegen de Bijbel ingaat, is het duidelijk niet van de Heilige Geest.
Geldt het nu voor de nieuwe mens of niet?Ik vind het 5e gebod een puur voorbeeld van een gebod dat duidelijk zowel voor de oude mens geld, als vanuit de nieuwe mens geleefd wordt.
Ook dan blijft de wet goed als leefregel, maar moet blijkbaar onze natuur vernieuwd worden, moeten wij blijkbaar ons door de Geest laten leiden en dan zal blijken dat de wet nog steeds een goede leefregel is der dankbaarheid.Als leefregel is de wet goed, maar niet in combinatie met onze zondige natuur.
Rom. 13:8-10Laat mij vanuit het NT zien dat de wet wel als leefregel wordt geleerd.
Graag een nadere exegese van Hebr. 8:7. En ik wil graag zien waar Christus de Tien Geboden teniet doet en Zijn wet ervoor in de plaats stelt. Of dat Hij ergens de onvolmaaktheid van Gods geboden aantoont en de Wet van Christus als vervanging geeft. Ik wil ook zien welke verbeteringen de Wet van Christus brengt.quote: Of is er een betere wet voor in de plaats gekomen.
Jazeker! De wet van Christus.
Hebreen 8:
7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.
Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten. En daarmee geeft Hij dus een samenvatting, de bedoeling van de wet weer. Zonder de liefde vervul je de wet niet. Hij zegt dus niet: Deze twee geboden komen in plaats van de ganse wet en de profeten.Of had onze Heere Jezus Christus een verkeerde samenvatting gegeven van de wet in Matth. 22:40?
Jezus geeft daar geen samenvatting.
Waar haal jij vandaan dat het een 'samenvatting' is.
Hij leert de 2 geboden! De wet van Christus.
Dat laatste gold voor zijn oude leven, niet voor zijn nieuwe leven. Hij wil juist naar die wet van God leven! Hij heeft er een vermaak in, maar het lukt hem zo moeilijk omdat hij een andere wet in zijn gemoed ziet: Zijn oude mens! Vandaar die voortdurende strijd en het verlangen naar de hemel.quote: En als Paulus toch aan de wet gestorven was, waarom had hij dan een vermaak in de wet van God (Rom. 7:22).
Omdat het een goede wet is.
Maar, uit Rom7 blijkt ook dat deze goede wet hem niet naar het goede leidt.
Hoe weet je het goede van het kwade te onderscheiden. Waarom gebruik je hiervoor niet de TG, maar de NT-ische leefregels die ook veel uit de TG halen en er in feite op gebaseerd zijn?Ik weet dat ik God liefheb, omdat ik het elke dag weet en wil en voel. Omdat ik gelukkig ben als ik tot Hem bid. Omdat ik Zijn vergeving heb gekregen. Omdat ik zie dat alles wat Hij zegt waar is! Dat de Bijbel waar is. En dat ik niets waard ben zonder Hem. En alles uit Zijn hand ontvang.
Ik weet het omdat ik me schaam voor mijn zonden.