POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Stemt u vóór of tégen openstelling van de kerkelijke ambten voor vrouwen?

Peiling eindigde op 10 okt 2019, 16:29

Tegen. (Ik ben belijdend lid GG)
29
28%
Voor. (Ik ben belijdend lid GG)
18
17%
Tegen. (Ik ben dooplid GG)
0
Geen stemmen
Voor. (Ik ben dooplid GG)
1
1%
Tegen. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
43
41%
Voor. (Ik ben lid van een ánder kerkgenootschap dan de GG)
5
5%
Tegen. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
3
3%
Voor. (Ik ben géén lid van een kerkgenootschap)
0
Geen stemmen
Ik onthoud mij van stemming of stem blanco.
6
6%

Totaal aantal stemmen: 105

Mannetje

Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door Mannetje »

@Valcke: gelukkig!
- Niet meer zo actief -
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zouden er mensen meerdere accounts snel aanmaken om stemmen te winnen :haha

Grapje, ik ga er niet van uit
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Dat zou heel erg gemeen zijn.

@Valcke:
Ik snap dat het over mij gaat. Maar voor mij is de belijdenis géén dode letter. Dat valt natuurlijk niet te bewijzen, maar het is gewoon niet waar. Ik heb oprecht het idee dat voor mij de belijdenis zwaarder weegt dan voor menig forumlid ter rechterzijde, waarmee ik niet doel op jou.

Maar ik kan oprecht niet volgen dat mensen niet eens kunnen begrijpen dat iemand voluit het gezag van de bijbel én de drie formulieren van eenheid onderschrijft en toch geen bezwaar ziet tegen vrouwelijke ambtsdragers. Ik kan daar met mijn pet niet bij.

Dat je het er niet mee eens bent, dat kan ik volgen. Dat je het vrijzinnig vindt, ook nog. Dat is ook een beetje een kwestie van definitie. Maar dat je überhaupt niet begrijpt wat mensen die op zo'n punt anders denken, beweegt, vind ik echt wel bijzonder.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

HersteldHervormd schreef:Zouden er mensen meerdere accounts snel aanmaken om stemmen te winnen :haha
Sowieso dat dit hier gebeurt. Belachelijke poll overigens. Een onderscheid tussen 1 kerkverband en overig....
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dit wel een ernstige beschuldiging hoor. Maar goed. De moderators kunnen vast zien of nieuwe of ongebruikte accounts ook meestemmen.

Er is niets belachelijk aan het onderscheid. Links van de GG is het nauwelijks mogelijk om op dit forum te discussiëren, gezien de forumgrondslag en de regels. En de te controleren stelling ging niet over standpunten in de (O)GG(iN) en CGK Bhp. Dus als je die erbij optelt, krijgt je een vertekend beeld.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Dat zou heel erg gemeen zijn.

@Valcke:
Ik snap dat het over mij gaat. Maar voor mij is de belijdenis géén dode letter. Dat valt natuurlijk niet te bewijzen, maar het is gewoon niet waar. Ik heb oprecht het idee dat voor mij de belijdenis zwaarder weegt dan voor menig forumlid ter rechterzijde, waarmee ik niet doel op jou.

Maar ik kan oprecht niet volgen dat mensen niet eens kunnen begrijpen dat iemand voluit het gezag van de bijbel én de drie formulieren van eenheid onderschrijft en toch geen bezwaar ziet tegen vrouwelijke ambtsdragers. Ik kan daar met mijn pet niet bij.

Dat je het er niet mee eens bent, dat kan ik volgen. Dat je het vrijzinnig vindt, ook nog. Dat is ook een beetje een kwestie van definitie. Maar dat je überhaupt niet begrijpt wat mensen die op zo'n punt anders denken, beweegt, vind ik echt wel bijzonder.
Dat kan zijn. Maar ik mag hopen dat jij binnen jouw kerkverband jouw opvattingen ook niet vrijelijk mag ventileren. En daarom probeer je het maar hier. En ik doel niet op jouw alleen, dat mag duidelijk zijn.

Overigens ga ik hierover niet in discussie.
Laatst gewijzigd door Valcke op 10 sep 2019, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Hollander

Bericht door Hollander »

Erskinees schreef:Sowieso dat dit hier gebeurt. Belachelijke poll overigens. Een onderscheid tussen 1 kerkverband en overig....
Wat is daar belachelijk aan?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Dat zou heel erg gemeen zijn.

@Valcke:

Dat kan zijn. Maar ik mag hopen dat jij binnen jouw kerkverband jouw opvattingen ook niet vrijelijk mag ventileren. En daarom probeer je het maar hier. En ik doel niet op jouw alleen, dat mag duidelijk zijn.

Overigens ga ik hierover niet in discussie.
Ik maak nooit een geheim van mijn opvattingen binnen mijn kerkverband. Niet op het huisbezoek en ook niet op andere momenten. Iets anders is, dat je in bepaalde functies je hebt te conformeren aan het kerkelijk beleid. Dat doe ik ook. Ik heb ook wel eens bedankt voor een functie, waarbij geestelijk leidinggeven gevraagd werd op een manier waarvan ik mij afvroeg of dat zou stichten in deze gemeente en ik vond dat ik daarin niet voldoende mijn eigen opvattingen zou kunnen delen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Wat zeggen ze dan tegen je ?
Proberen ze je dan te overtuigen ?
DDD

Bericht door DDD »

Het gaat hier niet om mij. Ik vond de bijdrage van Valcke al onnodig op de persoon, maar goed. De suggestie van oneerlijkheid wilde ik weerspreken.

Het getuigt overigens niet van veel mensenkennis om te veronderstellen dat ik mij niet duidelijk zou uitdrukken. Maar dat geheel terzijde.

Wel vind ik het zorgelijk dat er kennelijk mensen zijn die het vanzelfsprekend vinden dat gemeenteleden hun opvattingen niet vrijelijk zouden mogen ventileren. Ik zie alweer een goede reden voor een poll. Dat is je reinste groepsdruk.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Dat kan wel zo zijn, maar Jantje beweert dat zulke mensen er niet zijn. Dat staat nog los van de vraag of zij werkelijk christenen kunnen zijn.
Ik beweer dat helemaal niet. Hoe kom je daar nou bij? Waar heb ik dat geschreven? Jij bent er het levendige voorbeeld van, en @refo trouwens ook.

Ik heb alleen gezegd dat het in de Gereformeerde Gemeenten maar marginaal voorkomt. Er zijn nu 2 personen vóór tegenover 8 personen die tégen de openstelling van ambten zijn voor vrouwen. Dat is nog een bovengemiddelde van het geheel van de Gereformeerde Gemeenten.

En bovendien heb jij mij nog steeds geen enkel bewijs gegeven van jouw fantastische beweringen.

Overigens is het vanzelfsprekend dat ik de eerste optie heb gekozen. Dat behoeft verder geen uitleg.
Het is onmogelijk om bewijs te geven van mijn vermoedens. Ik vind het woord 'beweringen' wel wat onduidelijk. Ik heb geen stelling ingenomen, maar gezegd dat het mij zeer zou verbazen als het anders was, maar dat ik het niet kan bewijzen, noch mijn hand ervoor in het vuur zou steken.

Jouw standpunt dat de uitkomsten hier bovengemiddeld zijn lijkt mij onaannemelijk en onjuist. De kans is juist groot, dat hier relatief betrokken kerkleden actief zijn. Hoewel het ook kan zijn dat bepaalde minder serieuze leden heel orthodoxe standpunten innemen maar daar verder niet naar leven. Dat zie je vooral in de ultragereformeerde kringen wel, waar de prediking eigenlijk aanstuurt op cognitieve dissonantie, onder het mom van de onmacht van de mens.
Ik vind dit een erg vervelende reactie. Je gaat volkomen voorbij aan mijn vragen. Zolang je geen bewijzen kunt geven voor je denkwijze, blijf ik het fantastische fabeltjes vinden die je beter in een fabeltjeskrant kunt zetten.

En verder vind ik je laatste alinea erg op de persoon. Ik mag toch niet hopen dat je mij daaronder schaart?
DDD schreef:Maar ik kan oprecht niet volgen dat mensen niet eens kunnen begrijpen dat iemand voluit het gezag van de bijbel én de drie formulieren van eenheid onderschrijft en toch geen bezwaar ziet tegen vrouwelijke ambtsdragers. Ik kan daar met mijn pet niet bij.
Misschien wordt het dan eens tijd dat je eens op onderzoek uitgaat wáárom bijna niemand begrijpt dat dit niet samen kán gaan. Heb je je zelf ooit wel eens verplaatst in de ander?
DDD schreef:Wel vind ik het zorgelijk dat er kennelijk mensen zijn die het vanzelfsprekend vinden dat gemeenteleden hun opvattingen niet vrijelijk zouden mogen ventileren. Ik zie alweer een goede reden voor een poll. Dat is je reinste groepsdruk.
Dat is heel normaal hoor. Ik las vanavond op het nieuws over de salafistische moskeeën en alle onderwijs die daar wordt gegeven aan kinderen. Je wilt toch niet dat ook binnen onze gezindte er allerlei extreme groeperingen ter rechterzijde, of in jouw geval ter linkerzijde, allerlei onzinnigheden gaan beweren? Dat zou heel erg schadelijk zijn voor onze reformatorische gezindte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl

Re: RE: Re: POLL: Vrouwen en het kerkelijk ambt

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Het gaat hier niet om mij. Ik vond de bijdrage van Valcke al onnodig op de persoon, maar goed. De suggestie van oneerlijkheid wilde ik weerspreken.

Het getuigt overigens niet van veel mensenkennis om te veronderstellen dat ik mij niet duidelijk zou uitdrukken. Maar dat geheel terzijde.

Wel vind ik het zorgelijk dat er kennelijk mensen zijn die het vanzelfsprekend vinden dat gemeenteleden hun opvattingen niet vrijelijk zouden mogen ventileren. Ik zie alweer een goede reden voor een poll. Dat is je reinste groepsdruk.
Ventileren zou vast wel mogen, wellicht echter niet lobbyen, mensen overtuigen, of ten uitvoer brengen van ideeën die tegen het beleid ingaan
DDD

Bericht door DDD »

Zo is dat. Je moet het gezag van de kerkenraad niet ondermijnen. Maar dat is iets anders.
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ik vind dit een erg vervelende reactie. Je gaat volkomen voorbij aan mijn vragen. Zolang je geen bewijzen kunt geven voor je denkwijze, blijf ik het fantastische fabeltjes vinden die je beter in een fabeltjeskrant kunt zetten.

En verder vind ik je laatste alinea erg op de persoon. Ik mag toch niet hopen dat je mij daaronder schaart?
Nee hoor. Maar waarom zou ik bewijzen hoeven te geven als op dit forum al zes mensen melden dat zij geen bezwaar hebben tegen de openstelling van de ambten voor vrouwen? Als dat nog niet duidelijk genoeg is, dan weet ik het niet meer.
Jantje schreef:
DDD schreef:Maar ik kan oprecht niet volgen dat mensen niet eens kunnen begrijpen dat iemand voluit het gezag van de bijbel én de drie formulieren van eenheid onderschrijft en toch geen bezwaar ziet tegen vrouwelijke ambtsdragers. Ik kan daar met mijn pet niet bij.
Misschien wordt het dan eens tijd dat je eens op onderzoek uitgaat wáárom bijna niemand begrijpt dat dit niet samen kán gaan. Heb je je zelf ooit wel eens verplaatst in de ander?
Ik kan mij prima in andersdenkenden verplaatsen, volgens mij. Maar het lukt mij niet om alleen mijzelf als maatstaf te nemen, zeker niet in zo'n discussie.
Jantje schreef:
DDD schreef:Wel vind ik het zorgelijk dat er kennelijk mensen zijn die het vanzelfsprekend vinden dat gemeenteleden hun opvattingen niet vrijelijk zouden mogen ventileren. Ik zie alweer een goede reden voor een poll. Dat is je reinste groepsdruk.
Dat is heel normaal hoor. Ik las vanavond op het nieuws over de salafistische moskeeën en alle onderwijs die daar wordt gegeven aan kinderen. Je wilt toch niet dat ook binnen onze gezindte er allerlei extreme groeperingen ter rechterzijde, of in jouw geval ter linkerzijde, allerlei onzinnigheden gaan beweren? Dat zou heel erg schadelijk zijn voor onze reformatorische gezindte.
Ik las dat ook. Het gaat hier niet over onzinnigheden, maar ik zou mij kunnen voorstellen dat een kerkenraad vindt dat je als verenigingsleiding of catecheet in de GG geen pleidooi mag voeren voor de openstelling van het ambt voor de zusters der gemeente.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik sta trouwens wel te kijken van de stand dat 7 van de 20 gergemmers vóór de vrouw in het ambt zijn. 35%, dat had ik niet verwacht. Al wist ik wel dat het meer is dan de 0,1 % die hier vandaag eerder genoemd werd.
Plaats reactie