HersteldHervormd schreef:Gister was ik onder de bediening van ds Geuze (GGiN). Hij schetse vooral hoe de mens was, en daar hij helemaal gelijk in. Hij schetse ook hoe God is, daar had hij ook gelijk in, misschien miste ik wel wat, maargoed, wat hij zei klopte allemaal. Ik dacht alleen onder de preek: En hoe nu verder? Maar dat kwam niet, er kwam geen verder, hij zei amen. Niks geen oproep tot bekering, dat kan ik nog enigzins begrijpen, maar ook geen oproep tot gebed. Dat vind ik wel ernstig. De Heere wil erom gebeden worden.
HersteldHervormd schreef:Maar dat er gedurende de preek helemaal geen ene toewijzing was naar Hem, vond ik best ingrijpend.
HersteldHervormd schreef:Het was de avonddienst in Gouda.
Gisteravond was ik ook aanwezig in de gemeente aan de Gebrandyweg in Gouda; onder het gehoor van dominee Geuze. Ik deel de waarneming niet. Ik probeer iets van de preek weer te geven.
De preek ging over het Heilig Avondmaal naar aanleiding van zondag 28 van de Heidelbergse Catechismus. De dominee gaf aan dat de nodiging tot alle gemeenteleden komt. Zij moeten zich allemaal beproeven of ze deel kunnen nemen aan het avondmaal. De gelovigen mogen aangaan aan de tafel. Ds. Geuze benoemde dat alle gelovigen mogen aangaan. Op de vraag of er dan geen standen in het genadeleven zijn gaf ds. Geuze een treffend antwoord: Het belangrijkste is dat er twee wegen zijn. U bent op een van beide wegen. Verder gaf de dominee aan dat ook de zuigelingen of zogenaamde kleinen in de genade welkom zijn. Het voedsel aan de tafel is brood en wijn. In de uitleg van de tekenen werd verwezen naar het werk van Christus. In de tekenen zien we de Koning in Zijn schoonheid. Indringend werd de vraag gesteld of wij bij de volgende avondmaalsbediening deel kunnen nemen.
In de toepassing van een van de preken (Of het in de morgendienst of in de avonddienst was weet ik niet meer) drong dominee Geuze aan om de Heere te zoeken. Het is nu de tijd om de Heere te zoeken. Het Woord wordt aan het hart gelegd 'Nabij u is het Woord' (Rom. 10).
Gods knechten dragen een schat in een aarden vat (2 Kor. 4:7). Ik ga zeker niet zeggen dat de prediking binnen de GGN zonder fouten is. Integendeel, persoonlijk hoop ik dat er meer aandacht komt binnen de GGN voor het onvoorwaardelijke en welmenende karakter van Gods nodiging. Echter ik durf niet te zeggen dat het helemaal ontbreekt. En Christus wordt zeker gepredikt, in alle gebrek dat wel. Ds. H. Hofman uit Schiedam zei vroeger: "eet de vis op, en laat de graten maar liggen."