Zangtempo (uit: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond)

TSD

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door TSD »

ejvl schreef:
Jantje schreef:
TSD schreef:
Nog veel langzamer dan dit? Meen je dat of overdrijf je nu? ;)
Dat lijkt me inderdaad heel ongeloofwaardig. Op de Veluwe en in de GGiN zingen ze ook langzaam, maar dat zijn meestentijds grote gemeenten en dan gaat het toch altijd wel ietsje sneller.
Tja, "veel" is ook subjectief, maar toch echt wel nog langzamer.
Ik herinner mij eens geluisterd te hebben naar een zogenaamde oefening van dhr Kleen (via de computer), dat zingen daar ging in mijn ogen nog veel langzamer.
Maar laten we maar geen excessen gaan benoemen binnen onze kerken (dhr Kleen behoort hier niet toe in elk geval), een ieder moet het zelf weten als er maar geen terminologie als "bevindelijk" en dergelijken aan het zangtempo wordt gekoppeld maak ik er geen probleem van. Een mening heb ik wel overigens.
Het zingen op de gedeelde link vanuit dewoesteweg was inderdaad ook nog een stuk langzamer. Nu ben ik zelf niet zo bekend met OGGiN diensten, dus weer wat bijgeleerd. Een probleem vind ik het niet, maar ik ben wel heel erg blij dat ik niet dat tempo hoef te zingen. Voor mij is de grens in elk geval wel dat je een zin gewoon normaal in 1 adem uit moeten kunnen zingen.

Het is belangrijker dat iedereen tijdens een samenkomst in elk geval hetzelfde tempo zingt ;)
Delftenaar

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Die preek op de woeste weg is wel van een tijd geleden. Dat maakt nogal uit voor wat betreft het zingen. In het verleden was men andere dingen gewoon.
Augustienus

Bericht door Augustienus »

Delftenaar schreef:De hhg in Nieuwleusen zingt ook zeer langzaam.

Eigenlijk wordt het op die manier opzeggen met orgelmuziek erbij. Het woord zingen is dan niet meer toepasselijk.
Ik vind het zeer langzame wel meevallen. Het is langzaam maar is in vergelijking met andere reformatorische kerken niet erg afwijkend.
windorgel

Bericht door windorgel »

JCRyle schreef:
GGotK schreef:Ik schat in dat ze het meest langzaam zingen in de OGG Veenwouden ( https://www.kerkfoon.nl/oggveenwouden.php ).
Al doet Scheveningen ook een zeer langzame poging :baille
In Scheveningen valt het tegenwoordig reuze mee als je weet hoe langzaam het zingen daar 20 jaar geleden was...
HHKtE

Bericht door HHKtE »

windorgel schreef:
JCRyle schreef:
GGotK schreef:Ik schat in dat ze het meest langzaam zingen in de OGG Veenwouden ( https://www.kerkfoon.nl/oggveenwouden.php ).
In Scheveningen valt het tegenwoordig reuze mee als je weet hoe langzaam het zingen daar 20 jaar geleden was...
Dat was waarschijnlijk nog in de tijd dat een vrouw daar speelde tot op zeer hoge leeftijd.
Overigens vind ik het erg fijn dat er toch wat OGGiN de diensten uitzenden.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

HHKtE schreef:
windorgel schreef:
JCRyle schreef:
Dat was waarschijnlijk nog in de tijd dat een vrouw daar speelde tot op zeer hoge leeftijd.
Overigens vind ik het erg fijn dat er toch wat OGGiN de diensten uitzenden.
Lag dat aan een vrouw of aan haar hoge leeftijd.
Ik kom niet zo vaak orgelspelende vrouwen in de kerk tegen. Nu kom ik ook niet zo heel vaak in andere gemeenten.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Wij hebben ook een vrouw als organiste, ze is ondertussen 71 jaar. Ze speelt al vanaf haar jonge jaren! Ze speel van al onze organisten het "langzaamst" wat haar van de kant van de jeugd weleens commentaar opleverd. Maar ik zing prima bij haar, 2e Paasdag speelde ze nog en ik heb heerlijk gezongen(in combinatie met allemaal psalmverzen die ik uit mijn hoofd kende dus lekker vrij zingen)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mijn dochter is ook een tijdje organist geweest in onze gemeente.
Ze kon de "druk" niet aan dus ze is er mee gestopt.
In "het laantje" "op Bolnes" had je je psalmboekje nodig om psalm 81:12 te zingen, zo langzaam zongen ze daar
Oneerbiedig gewoon!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
CvdW

Bericht door CvdW »

Orchidee schreef:Mijn dochter is ook een tijdje organist geweest in onze gemeente.
In "het laantje" "op Bolnes" had je je psalmboekje nodig om psalm 81:12 te zingenAfbeelding, zo langzaam zongen ze daarAfbeelding
Oneerbiedig gewoon!
Is het vlugge zingen in verschillende kerkelijke gemeenten in provincie Zeeland wel eerbiedig?
Ik stoor mij er aan dat zo gesproken wordt over "Het Laantje".
Orchidee

Bericht door Orchidee »

CvdW schreef:
Orchidee schreef:Mijn dochter is ook een tijdje organist geweest in onze gemeente.
In "het laantje" "op Bolnes" had je je psalmboekje nodig om psalm 81:12 te zingenAfbeelding, zo langzaam zongen ze daarAfbeelding
Oneerbiedig gewoon!
Is het vlugge zingen in verschillende kerkelijke gemeenten in provincie Zeeland wel eerbiedig?
Sorry als het naar overkomt, dat is beslist niet mijn bedoeling!
Het laantje bedoel ik ook niet denigrerend maar het is/was daar vooral het orgelspel wat ik (+familie) echt oneerbiedig vonden, het was eigenlijk niet te zingen en dat kan niet de bedoeling zijn!
Ik heb zelfs ook nog "warme en goede" herinneringen aan "het laantje".
Ik ben er nog gedoopt (ds Gebraad)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Orchidee schreef:
CvdW schreef:
Oneerbiedig gewoon!
Sorry als het naar overkomt, dat is beslist niet mijn bedoeling!
Het laantje bedoel ik ook niet denigrerend maar het is/was daar vooral het orgelspel wat ik (+familie) echt oneerbiedig vonden, het was eigenlijk niet te zingen en dat kan niet de bedoeling zijn!
Ik heb zelfs ook nog "warme en goede" herinneringen aan "het laantje".
Ik ben er nog gedoopt (ds Gebraad)
Bestaat deze gemeente trouwens nog?
Erg jammer dat ze toentertijd ds A P van de Meer hebben gevolgd...
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

CvdW schreef:Is het vlugge zingen in verschillende kerkelijke gemeenten in provincie Zeeland wel eerbiedig?
Absoluut niet, nee. Het is soms net alsof ze met de sneltrein mee moeten (en dat betreft niet alleen PKN-gemeenten). Overigens zijn er ook genoeg gemeenten die nog wel in een eerbiedig tempo zingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
CvdW schreef:Is het vlugge zingen in verschillende kerkelijke gemeenten in provincie Zeeland wel eerbiedig?
Absoluut niet, nee. Het is soms net alsof ze met de sneltrein mee moeten (en dat betreft niet alleen PKN-gemeenten). Overigens zijn er ook genoeg gemeenten die nog wel in een eerbiedig tempo zingen.
Aha, jij bepaalt wat een eerbiedig tempo is?
En dat baseer je op?
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:
Aha, jij bepaalt wat een eerbiedig tempo is?
En dat baseer je op?
Dat een noot minimaal 2 tellen moet duren en maximaal 4. Korter niet, maar ik vind het evengoed net zo ergerlijk als het (meer dan) 5 tellen duurt na het inzetten van de organist, voordat de gemeente daadwerkelijk begint te zingen. Dan lijkt het soms bijna een wedstrijd wie er het langst over doet om te gaan zingen. Maar gelukkig maak ik dat in mijn eigen GG niet mee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Absoluut niet, nee. Het is soms net alsof ze met de sneltrein mee moeten (en dat betreft niet alleen PKN-gemeenten). Overigens zijn er ook genoeg gemeenten die nog wel in een eerbiedig tempo zingen.
Jij wilt een norm stellen, terwijl het louter een subjectief oordeel is. Persoonlijk vind ik dat langzame zingen niet klinken en dus oneerbiedig.
Plaats reactie