De getallen in Openbaring behoren bij de beeldtaal in dit boek. Denk bijv ook aan de 144.000 verzegelden, het getal 666 en de verschillende keren dat het getal 7 voorkomt.Nasrani schreef:Maar daarmee zeg je dus dat de duivel de mensen nu niet meer kan verleiden omdat hij gebonden is?Luther schreef: De 1000 jaar in Openbaring 20 is een rond getal om de geestelijke regering van de Kerk vanuit de hemel aan te duiden. Die tijd is begonnen met de komst van Christus.
Hoe kom je tot de conclusie dat het getal 1000 niet letterlijk genomen moet worden? Andere tijdsaanduidingen in profetieeën zijn toch ook letterlijk.
Het 1000-jarig vrederijk
Re: Het 1000-jarig vrederijk
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Het 1000-jarig vrederijk
J.C. Philpot schreef:Ik denk dat het goed is om heel bescheiden en niet te gedetailleerd te spreken in de escatalogie. Het is namelijk:
- Geen zaak die noodzakelijk is voor het heil
- Een verborgen zaak
- Waar veel godzalige leraars van alle tijden met elkaar van mening over verschillen
- Het belangrijkste is dat we in de verwachting van Zijn komst leven
Er is zelfs een zaligspreking aan verbonden door de Heere Zelf om je er in te verdiepen, en de profetie in acht te nemen:
Openbaring 1 vers 3:
Zalig is hij die leest, en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.
Een grotere reden om het juist NIET aan de kant leggen is mijns inziens niet denkbaar.
Daarom kan je ook niet zeggen: het is verborgen, want het boek heet niet voor niets Openbaring
De Heere wil het juist duidelijk maken, uitleggen wat er gaat gebeuren. De verborgenheid ligt denk ik niet zozeer in de zaak zelf, maar in het feit dat wij er ons niet genoeg in verdiepen. Als de Heere Zelf zegt dat we zalig zullen zijn als we Zijn openbaring in acht nemen, zal Hij het dan zo ingewikkeld omschrijven, dat we er helemaal niet meer uitkomen? En hoe moeten we het dan wel lezen? Ik vind dat best moeilijk. Ik heb daar onderwijs bij nodig.
Maar aan de zaligspreking gaat een opdracht van de Heere Zelf vooraf, en die wil ik niet naast me neerleggen, dus ik wil me er toch in verdiepen.
Hora est!
- J.C. Philpot
- Berichten: 9042
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Het 1000-jarig vrederijk
Dat ik bescheiden ben over mijn interpretatie, en erken dat er meerdere visies mogelijk zijn, wil niet zeggen dat ik de escatalogie naast me neerleg.Isala schreef:J.C. Philpot schreef:Ik denk dat het goed is om heel bescheiden en niet te gedetailleerd te spreken in de escatalogie. Het is namelijk:
- Geen zaak die noodzakelijk is voor het heil
- Een verborgen zaak
- Waar veel godzalige leraars van alle tijden met elkaar van mening over verschillen
- Het belangrijkste is dat we in de verwachting van Zijn komst leven
Er is zelfs een zaligspreking aan verbonden door de Heere Zelf om je er in te verdiepen, en de profetie in acht te nemen:
Openbaring 1 vers 3:
Zalig is hij die leest, en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.
Een grotere reden om het juist NIET aan de kant leggen is mijns inziens niet denkbaar.
Daarom kan je ook niet zeggen: het is verborgen, want het boek heet niet voor niets Openbaring
De Heere wil het juist duidelijk maken, uitleggen wat er gaat gebeuren. De verborgenheid ligt denk ik niet zozeer in de zaak zelf, maar in het feit dat wij er ons niet genoeg in verdiepen. Als de Heere Zelf zegt dat we zalig zullen zijn als we Zijn openbaring in acht nemen, zal Hij het dan zo ingewikkeld omschrijven, dat we er helemaal niet meer uitkomen? En hoe moeten we het dan wel lezen? Ik vind dat best moeilijk. Ik heb daar onderwijs bij nodig.
Maar aan de zaligspreking gaat een opdracht van de Heere Zelf vooraf, en die wil ik niet naast me neerleggen, dus ik wil me er toch in verdiepen.
Ik vind het belangrijk ook deze zaken in de schrift serieus te nemen, en heb ook zelf bepaalde gedachten hierover.
Ik wilde wel dat er meer wederkomstverwachting was onder gemeenteleden en voorgangers. En kwam de verwachting van Jezus komt maar meer voor in de prediking. Ik geloof vast dat dat een gezegende uitwerking zou hebben op ons (kerkelijk) leven!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Het 1000-jarig vrederijk
Uitslag vd poll doet me goed. Er is blijkbaar toch wat meer bezinning over deze zaken in calvinistische kringen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Re: Het 1000-jarig vrederijk
@Luther, dank voor je reactie. Zelf weet ik niet zo goed hoe ik dit nu moet interpreteren.
Re: Het 1000-jarig vrederijk
Ik geloof graag dat het symbolisch bedoeld is, het meest waarschijnlijk is dat er bedoeld wordt dat het een lange periode is.Luther schreef:De getallen in Openbaring behoren bij de beeldtaal in dit boek. Denk bijv ook aan de 144.000 verzegelden, het getal 666 en de verschillende keren dat het getal 7 voorkomt.Nasrani schreef:Maar daarmee zeg je dus dat de duivel de mensen nu niet meer kan verleiden omdat hij gebonden is?Luther schreef: De 1000 jaar in Openbaring 20 is een rond getal om de geestelijke regering van de Kerk vanuit de hemel aan te duiden. Die tijd is begonnen met de komst van Christus.
Hoe kom je tot de conclusie dat het getal 1000 niet letterlijk genomen moet worden? Andere tijdsaanduidingen in profetieeën zijn toch ook letterlijk.
De uitleg van @Luther hierboven geloof ik echter nog niet zomaar. Hoe moeten we dan uitleggen dat de 1.000 jaren ook beëindigd worden, en dat daarna de satan een kleine tijd ontbonden moet worden?
Re: Het 1000-jarig vrederijk
Lees 2 Petrus 3:8. Mijn optie staat er niet tussen.
Re: Het 1000-jarig vrederijk
Kan je dit nog iets meer uitleggen?Piet Puk schreef:Lees 2 Petrus 3:8. Mijn optie staat er niet tussen.
Re: Het 1000-jarig vrederijk
Toch ben ik nog heel benieuwd hoe je in Openbaring 20 dan vers 5 leest. Zou je daar specifiek ook nog iets over kunnen zeggen?Luther schreef:Ik lees daar dat de satan 1000 jaar wordt gebonden.Ambtenaar schreef:Het is Openbaring, enkelvoud. Hoe interpreteer jij Openbaring 20:1-6.Luther schreef:Ik kan niet kiezen omdat de Bijbelse optie er niet bij staat. Nergens wordt in Openbaringen gesproken over een 1000-jarig (vrede)rijk.
Leestip: https://www.bol.com/nl/p/het-lam-regeert/666875301/
Daarnaast wordt het doek weggeslagen en een blik in de hemel gegeven, waar in beeldtaal gesproken wordt over hoe de zielen die hier op aarde verdrukt zijn, met Christus als koningen heersen tijdens die 1000 jaar. Maar het hele idee van een 1000-jarig (vrede)rijk lees ik niet. Gewoon even letterlijk: een rijk.
In het hele boek Openbaring is een dubbele beweging zichtbaar: voortgang en herhaling.
De voortgang van de profetie maakt zichtbaar en duidelijk waarom God als Rechter zal moeten oordelen over de wereld. De waarschuwingssignalen klinken steeds sterker. Het zicht op de eindoverwinning wordt steeds helderder.
Tegelijk kan het boek niet gelezen worden als een lineaire beschrijving van hetgeen geschieden zal. Op verschillende plaatsen in het boek komt immers het eindoordeel van God naar voren. (hfd. 7, slot 11, 14 en 15, 19 en 20) Naast voortgang is dat een element van herhaling. Daarom en om andere redenen kan het boek Openbaring niet als spoorboekje voor de toekomst worden gelezen. Het gaat in Openbaring 4-22 om een steeds diepere doorlichting van wat er gebeuren gaat, met steeds nieuwe beelden. En dat begint al in de tijd van Johannes: het is aan het gebeuren.
De beelden zijn vrijwel allemaal ontleend aan het Oude Testament; dat geldt ook voor de manier waarop Johannes over de toekomst spreekt. Er wordt heel nadrukkelijk gerefereerd aan de profetische geschiedschrijving in het OT: dat is niet de manier waarop een 21e -eeuwse historicus te werk gaat. In de beeld die Johannes ziet door de leiding van de Geest, wordt de complete geschiedenis van de wereld gezien. En dat doet hij door naast de voortgang in het boek, ook in herhalende zin dezelfde gebeurtenissen met verschillende beelden te beschrijven.
De 1000 jaar in Openbaring 20 is een rond getal om de geestelijke regering van de Kerk vanuit de hemel aan te duiden. Die tijd is begonnen met de komst van Christus. Die 1000 jaar is nog niet eerder genoemd in Openbaring. De opvatting dat de Heere Jezus eerst komt, en dat daarna de periode van 1000 jaar aanbreekt, kan alleen maar gestaafd worden door het boek Openbaring liniair, chronologisch te lezen. Maar daarmee loop je helemaal vast: het is geen tijdsverslag, eerder een cirkel die steeds diepere lagen aanboort. (Voorbeeld: kurkentrekker) Telkens worden dezelfde dingen vanuit nieuwe gezichtspunten gezegd, waarbij er dan een verdieping wordt aangegeven. In Openb. 20: 8 wordt bijvoorbeeld gesproken over een oorlog. Dat begrip wordt niet nader uitgewerkt en is dus bekend. Het gaat om dezelfde oorlog als in 16:14 en 19:19. Het nieuwe in Openb. 20 is dat de satan zelf ook wordt bestraft. Tot dit hoofdstuk is alleen geschreven over het oordeel over het beest en zijn profeet (de verleidende en verdrukkende machten in dienst van de satan op aarde). In hfd. 20 wordt nu ook hun overste geoordeeld. De periode van 1000 jaar valt dus voor het moment van het oordeel; daarmee kunnen hoofdstuk 19 en 20 niet als een chronologisch verslag worden gelezen. (Hetzelfde zie je in de overgang van 7 naar 8 en van 11 naar 12: na een doorblik naar het definitieve einde, volgt een stap terug en wordt opnieuw een beschouwing over de tijd ervoor gegeven.: en in hfd 20 betekent dat, dat vanuit de overwinning op de satan een bijzonder licht op onze eigen tijd gegeven wordt.
De binding van de satan moet niet in verband gebracht worden met iets dat na de komst van Christus in de toekomst nog moet gebeuren, als een soort nieuwe fase in de geschiedenis. Het gaat om hetzelfde als in Openb. 11: korte tijd lijkt het beest te overwinnen, maar het beest kan niet hen aanraken die God aanbidden (11: 1). Ook in Openb. 13 heeft hij alleen macht over hen die niet geschreven staan in het boek des levens. Zijn macht is door God beperkt. In Openb. 12 wordt duidelijk dat de overwinning op satan heeft plaatsgevonden tot Christus naar de hemel ging, nadat Zijn werk op aarde voltooid was. De beperking van de macht van satan wordt door heel het boek Openbaring heen verbonden met de eerste komst van Christus, en vooral met de voltooiing van Zijn werk en de bekroning ervan met Zijn hemelvaart. )Vgl. Koloss. 2:15 en Joh. 12:31. Het is een lijn door het NT heen dat het binden van de satan begonnen is op het moment dat Christus werk op aarde volbracht is! En met name wordt dat zichtbaar als de verkondiging van het Evangelie over de hele wereld begint: dat kan satan niet tegenhouden.
In de hemel wordt de overwinning op de satan als beleefd door de zielen van de martelaren en door allen die het beest niet hebben gevolgd. Net als in Daniël 7 wordt er gesproken over tronen: alles wordt klaargemaakt voor het laatste oordeel over de boze. En dat vindt in de hemel plaats. Het gaat om zielen, voor het laatste oordeel die met Christus heersen in de hemel tijdens de periode dat de satan gebonden wordt tijdens de periode van de voortgang van het Evangelie.
Re: Het 1000-jarig vrederijk
Deze uitspraak zegt nog niets over jouw visie op het 1000 jarig vrederijk. Hoe zie jij dat?Gian schreef:Uitslag vd poll doet me goed. Er is blijkbaar toch wat meer bezinning over deze zaken in calvinistische kringen.
Als je bedoelt dat 1000 jaren als 1 dag bij de Heere zijn, zou de satan dan maar één dag gebonden zijn volgens jou?Piet Puk schreef:Lees 2 Petrus 3:8. Mijn optie staat er niet tussen.
In de eerste 7 verzen van Openbaring 20 gaat het 6 keer over duizend jaar. Uit de tekst blijkt dat het onmogelijk is dat het maar over 1 dag kan gaan.
Als je Openbaring 7 leest dan zie je dat de 144.000 verzegelden Israelieten zijn uit de twaalf stammen. Het zijn daadwerkelijk zoveel Israelieten. Als je het als beeldtaal ziet, moet je het vergeestelijken en kom je in de vervangingstheologie terecht.Luther schreef:e getallen in Openbaring behoren bij de beeldtaal in dit boek. Denk bijv ook aan de 144.000 verzegelden
Hora est!
Re: Het 1000-jarig vrederijk
Jammer dat je mijn eerste vraag laat liggen....Luther schreef:De getallen in Openbaring behoren bij de beeldtaal in dit boek. Denk bijv ook aan de 144.000 verzegelden, het getal 666 en de verschillende keren dat het getal 7 voorkomt.Nasrani schreef:Maar daarmee zeg je dus dat de duivel de mensen nu niet meer kan verleiden omdat hij gebonden is?Luther schreef: De 1000 jaar in Openbaring 20 is een rond getal om de geestelijke regering van de Kerk vanuit de hemel aan te duiden. Die tijd is begonnen met de komst van Christus.
Hoe kom je tot de conclusie dat het getal 1000 niet letterlijk genomen moet worden? Andere tijdsaanduidingen in profetieeën zijn toch ook letterlijk.
Ik betwijfel of je ze als beeldtaal moet zien. Dus omdat er iets met beelden/beschrijvingen wordt weer gegeven door Johannes moeten we de getallen ook maar als beeldtaal nemen? Waarom?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Het 1000-jarig vrederijk
Nasrani schreef:Maar daarmee zeg je dus dat de duivel de mensen nu niet meer kan verleiden omdat hij gebonden is?
Die vraag is al uitgebreid beantwoord in mijn lange post. Ja, hij kan nog mensen verleiden, maar zijn macht is gebroken, door God begrenst. Nog een heel korte tijd voor Christus' tweede komst zal hij de ruimte krijgen, aan het einde van de tijd waarin we nu leven, maar ten opzichte van die 1000 jaar zal dat een vedrukking zijn van 10 dagen.Jammer dat je mijn eerste vraag laat liggen....
Dat de getallen symbolisch zijn, is geheel verbonden met de beeldtaal in Openbaring. Zodra je de getallen letterlijk gaat nemen, ontkom je er niet aan om Openbaring als een lineair, chronologisch boek te gaan lezen, een soort spoorboekje voor de toekomst. Bovendien zul je dan ook de paarden, de fiolen, de draak, de beesten letterlijk moeten nemen. Zo is het boek niet bedoeld en op geen enkele manier opgebouwd. Dat kan alleen als je de verbinding met de beelden uit de OT-profetie loslaat.
(En @Isala: op je verwijt van vervangingstheologie ga ik niet in; ik sta die theologie niet voor en werp die ook verre van mij.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Het 1000-jarig vrederijk
Even kort, en met inachtneming van mijn uitgebreide post...Hendrien schreef:Toch ben ik nog heel benieuwd hoe je in Openbaring 20 dan vers 5 leest. Zou je daar specifiek ook nog iets over kunnen zeggen?
De tekst begint met 'de overige der doden'. Eerst is het gegaan over de zielen van de gezaligden in de hemel die 1000 jaar met de overwinnende Christus regeren. De overige doden - dus zij die behoren bij het beest - verblijven in het rijk van de duisternis en de dood, tot het einde van de wereld. 'Zij werden niet weder levend', staat er. Die levendmaking is de eerste opstanding: wanneer de Heilige Geest een zondaar van dood levend maakt. Degenen die met Christus heersen vanuit de hemel, hebben wel de eerste opstanding in hun leven meegemaakt: ze zijn van een kind des duivels een kind Gods geworden. Daarom volgt er ook in vers 6 direct dat hij zalig en heilig is die deel heeft in de eerste opstanding; want over hen heeft de tweede dood (de eeuwige dood) geen macht.
(Ovrigens zie je in deze beide verzen al dat je er met een chronologische uitleg niet komt. Dat is dan ook helemaal de bedoeling niet.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Het 1000-jarig vrederijk
Het was zeker niet als een verwijt bedoelt. Ik ben blij dat je daar afstand van neemt. Maar als je de 144.00 als beeldtaal ziet, vervang je de letterlijke bedoeling van deze tekst, waarvan ik toch denk dat ze letterlijk bedoeld is. Ik ben benieuwd hoe jij de 144.000 verzegelden duidt.Luther schreef:(En @Isala: op je verwijt van vervangingstheologie ga ik niet in; ik sta die theologie niet voor en werp die ook verre van mij.)
Hora est!
Re: Het 1000-jarig vrederijk
Als deze tekst in de Bijbel staat, zou dan de interpretatie van het 1000-jarig Vrederijk juist zijn? Vind het dus niet relevant. We moeten zorgen om in Hem geborgen te zijn.Hendrien schreef:Kan je dit nog iets meer uitleggen?Piet Puk schreef:Lees 2 Petrus 3:8. Mijn optie staat er niet tussen.