Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie
Re: Parttime-predikant vs. leven van het Evangelie
En groot nadeel van op de zak preken is bovendien het risico op fiscale ontduiking.
-
- Verbannen
Hoe zit dat eigenlijk in de GGiN (@Piet Puk)? Zeer kleine gemeenten, zoals Groot-Ammers, Hedel en Goudswaard hebben dit jaar nog gewoon een beroep uitgebracht, op kandidaat Van de Kieft en de eerstgenoemde zelfs ook nog tweemaal op ds. Van Voorden. Hoe betalen zij dit?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
En de dominee kan geen boodschappen doen met de collectemuntjes.Ambtenaar schreef:En groot nadeel van op de zak preken is bovendien het risico op fiscale ontduiking.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Goudswaard zeker weten van niet. De overige gemeenten zullen een traktement biedenJantje schreef:Hoe zit dat eigenlijk in de GGiN (@Piet Puk)? Zeer kleine gemeenten, zoals Groot-Ammers, Hedel en Goudswaard hebben dit jaar nog gewoon een beroep uitgebracht, op kandidaat Van de Kieft en de eerstgenoemde zelfs ook nog tweemaal op ds. Van Voorden. Hoe betalen zij dit?
De predikant krijgt geen collectezak mee hoor!Ambtenaar schreef:En groot nadeel van op de zak preken is bovendien het risico op fiscale ontduiking.
-
- Verbannen
Ik bedoelde Nieuwaal.Piet Puk schreef:Goudswaard zeker weten van niet. De overige gemeenten zullen een traktement biedenJantje schreef:Hoe zit dat eigenlijk in de GGiN (@Piet Puk)? Zeer kleine gemeenten, zoals Groot-Ammers, Hedel en Goudswaard hebben dit jaar nog gewoon een beroep uitgebracht, op kandidaat Van de Kieft en de eerstgenoemde zelfs ook nog tweemaal op ds. Van Voorden. Hoe betalen zij dit?
Hoe kan dan dat dit wel gebeurt in de GGiN en kleine gemeenten in de GG, zoals bijvoorbeeld Opperdoes of Nisse dit niet kunnen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik weet dat bij kerkvisitaties GGiN er nadrukkelijk op gewezen word bij de kleinere gemeenten om te beroepen, omdat toch een ambt wordt gemist.Jantje schreef:Ik bedoelde Nieuwaal.Piet Puk schreef:Goudswaard zeker weten van niet. De overige gemeenten zullen een traktement biedenJantje schreef:Hoe zit dat eigenlijk in de GGiN (@Piet Puk)? Zeer kleine gemeenten, zoals Groot-Ammers, Hedel en Goudswaard hebben dit jaar nog gewoon een beroep uitgebracht, op kandidaat Van de Kieft en de eerstgenoemde zelfs ook nog tweemaal op ds. Van Voorden. Hoe betalen zij dit?
Hoe kan dan dat dit wel gebeurt in de GGiN en kleine gemeenten in de GG, zoals bijvoorbeeld Opperdoes of Nisse dit niet kunnen?
Mara schreef:En de dominee kan geen boodschappen doen met de collectemuntjes.Ambtenaar schreef:En groot nadeel van op de zak preken is bovendien het risico op fiscale ontduiking.

Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Dus als God mij een baan schenkt (om het even wat) en mij de gezondheid en het verstand geeft om te werken is dat geen voorzienigheid?Piet Puk schreef:@Mannes en ik vind dit een droevige ontwikkeling, waarbij in mijn ogen het vertrouwen in Gods voorzienigheid en de afhankelijkheid opzij wordt geschoven
Ik vind dit een erg beperkte en vruchteloze gedachtengang.
Het beroep als predikant zowel als de andere baan zijn de desbetreffende predikant door de Heere geschonken, die daarvoor bij zijn eten ook het dankgebed uitspreekt.
Vergeet daarbij zoals eerder gezegd ook Paulus niet die benadrukte dat ieder die daartoe in staat was zijn eigen kost moest verdienen. ( 2 thess. 3:11 en 12)
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Toch zijn er ook kleinere GGiN gemeenten die niet beroepen. En dat niet om financiële redenen maar omdat de kerkenraad van mening is dat zij eerst gehoord moeten hebben dat er 'nood' is in de gemeente. Persoonlijk denk ik dat onze nood niet bepalend is, maar die gedachte leeft dus wel hier en daar.Piet Puk schreef:Ik weet dat bij kerkvisitaties GGiN er nadrukkelijk op gewezen word bij de kleinere gemeenten om te beroepen, omdat toch een ambt wordt gemist.Jantje schreef:Ik bedoelde Nieuwaal.Piet Puk schreef:Goudswaard zeker weten van niet. De overige gemeenten zullen een traktement biedenJantje schreef:Hoe zit dat eigenlijk in de GGiN (@Piet Puk)? Zeer kleine gemeenten, zoals Groot-Ammers, Hedel en Goudswaard hebben dit jaar nog gewoon een beroep uitgebracht, op kandidaat Van de Kieft en de eerstgenoemde zelfs ook nog tweemaal op ds. Van Voorden. Hoe betalen zij dit?
Voelt het goed om die laatste dingen weer eens gezegd te hebben?Luther schreef:De scherpte van het Woord is zodanig dat de portemonnee dicht zou blijven: Spreek ons van zachte dingen (lees: Niet te concreet de zonde aanwijzen, graag het vertrouwde, de bekende klanken alstublieft, waarbij we weer vrijblijvend naar huis kunnen, maar waarvan we wel kunnen: Zo hij heeft t weer eens goed gezegd.)
-
- Verbannen
Ow, als dat dan nog wel zo was, dan zou dat het argument om 'op de zak' te preken wel weer voeden. Ik meende dat men zelfs in de OGGiN het niet meer deed. Er was daar toch ook een dominee die er op tegen was omdat hij dan teveel geld kreeg? Ik meende dat dat ds. Klok vroeger was.eilander schreef:@Jantje, sinds wanneer wordt er in de OGGiN niet meer op de zak gepreekt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Blijkbaar heeft hij ervaring...Erasmiaan schreef:Voelt het goed om die laatste dingen weer eens gezegd te hebben?Luther schreef:De scherpte van het Woord is zodanig dat de portemonnee dicht zou blijven: Spreek ons van zachte dingen (lees: Niet te concreet de zonde aanwijzen, graag het vertrouwde, de bekende klanken alstublieft, waarbij we weer vrijblijvend naar huis kunnen, maar waarvan we wel kunnen: Zo hij heeft t weer eens goed gezegd.)

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Als je dingen niet zeker weet, kun je ze beter niet zeggen.Jantje schreef:Ow, als dat dan nog wel zo was, dan zou dat het argument om 'op de zak' te preken wel weer voeden. Ik meende dat men zelfs in de OGGiN het niet meer deed. Er was daar toch ook een dominee die er op tegen was omdat hij dan teveel geld kreeg? Ik meende dat dat ds. Klok vroeger was.eilander schreef:@Jantje, sinds wanneer wordt er in de OGGiN niet meer op de zak gepreekt?
-
- Verbannen
Ik weet het zo goed als zeker. Ik heb het hier op het forum ook wel eens langs zien komen, geloof ik.eilander schreef:Als je dingen niet zeker weet, kun je ze beter niet zeggen.Jantje schreef:Ow, als dat dan nog wel zo was, dan zou dat het argument om 'op de zak' te preken wel weer voeden. Ik meende dat men zelfs in de OGGiN het niet meer deed. Er was daar toch ook een dominee die er op tegen was omdat hij dan teveel geld kreeg? Ik meende dat dat ds. Klok vroeger was.eilander schreef:@Jantje, sinds wanneer wordt er in de OGGiN niet meer op de zak gepreekt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje