Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

JCRyle

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Erskinees schreef:De predikanten betalen op een wijze waardoor er geen personen aan te pas komt. Ze laten dus alleen mensen werken die zorgen voor... beveiliging. Het is juist een legitiem argument. Er zit zo geen verschil tussen de toltunnel of een stekker in het stopcontact. Het is het gebruik van infrastructuur.
Dat is jouw mening, ik ben een andere toegedaan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef: (...)
Het lijkt me buitengewoon zondagsontheiligend als je 80 kilometer onnodig gaat rijden. En hoe zou dat gaan met kilometerheffing? Mag je dan helemaal niet meer over de snelweg, gesteld dat die ook op zondag van toepassing zou zijn.
(...)
Los daarvan kan ik me er iets bij voorstellend dat iemand een veerpont geen noodzakelijke voorziening vindt, maar ik vind het wel een discutabel standpunt.
Daar zijn wel enkele voorbeelden van hoor, @DDD.

Nee, als ds. Vermeij een derde dienst zou vervullen op het vaste land, dan zou ik dat toch te gortig vinden.
O, nou, het verbaast mij dat hij dat niet doet, al heb ik daar ook nooit naar gekeken. Dat kan gewoon op de fiets. In de tussentijd is er alle gelegenheid het Evangelie te verkondigen.

Maar dat zal wel aan mij liggen.
Dat denk ik ook. Ds. Vermeij is namelijk predikant van de Gereformeerde Gemeente te Oosterend (Texel).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Dat bedoel ik. Den Helder is dus een kippeneindje. Maar misschien is dat ook off-topic. Maar niet helemaal, want Den Helder houdt ook weekdiensten, geloof ik.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Levi's worden nog steeds uit hun tolhuis geroepen.

Ook bij de Westerscheldetunnel?

Niet alleen op zondag. Ook tijdens weekdiensten.
(~)
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: Volgens mij is dat grosso modo echt niet waar. In de GG en de rechterflank GB en andere kerken die de achterban vormen van Refoforum, is het echt niet gebruikelijk om op zondag commerciele activiteiten te doen of een museum te bezoeken. Zelfs een strandwandeling is al opzienbarend als je daar niet in de buurt woont. Refoforum is op zondag gesloten. Ik vind echt niet dat er weinig van overgebleven is. En op zondag niet koken was ook in 1930 echt uitzonderlijk, vermoed ik. Ik heb dat in ieder geval op geen enkele manier meegekregen. Dat lijken mij ook meer plaatselijke gewoonten.
Alles wat betaald moest worden, mocht niet.
Een paar voorbeelden die me te binnen schieten, en dat is echt pas een paar decennia geleden!
Als iemand in het ziekenhuis lag, wilde de patiënt geen bezoek op zondag. Wilde een familielid toch gaan, dan gebeurde dat lopend.
Er mocht niet getelefoneerd worden op zondag.
De maaltijden werden zoveel mogelijk voorbereid, dus het vlees gebraden, de soep en vla gekookt, de aardappelen geschild, de boontjes gedopt.
Er werd niet gebreid of gehaakt, want dat werd als werk gezien.

En wat ik nu hoor is dat men gerust op zondagavond in het vliegtuig stapt voor een zakentrip.
Of bij elkaar op visite gaat, 100 km., verderop.

Toen ik kind was, reed de dominee niet op zondag. Althans, in de rechterflank. Als er nu gerust getankt en tol betaald wordt, betekent dit dat er een verschuiving gaande is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Ik betwijfel of er veel leden van de GG zijn die op zondagavond op het vliegtuig stappen. Ik zou dat zelf niet doen, in ieder geval.
En ik geloof ook niet dat er veel GG-dominees op zondag tanken, en als ze dat doen, bij een onbemande pomp.

De andere voorbeelden zijn interessant. Ik vraag me echt af, hoe breed dat voorkwam. Maar los daarvan, zelfs als dat geregeld voorkwam, kun je niet zeggen dat er nu vrijwel niets meer van de zondagsheiliging over is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
DDD schreef: Volgens mij is dat grosso modo echt niet waar. In de GG en de rechterflank GB en andere kerken die de achterban vormen van Refoforum, is het echt niet gebruikelijk om op zondag commerciele activiteiten te doen of een museum te bezoeken. Zelfs een strandwandeling is al opzienbarend als je daar niet in de buurt woont. Refoforum is op zondag gesloten. Ik vind echt niet dat er weinig van overgebleven is. En op zondag niet koken was ook in 1930 echt uitzonderlijk, vermoed ik. Ik heb dat in ieder geval op geen enkele manier meegekregen. Dat lijken mij ook meer plaatselijke gewoonten.
Een paar voorbeelden die me te binnen schieten, en dat is echt pas een paar decennia geleden!
Als iemand in het ziekenhuis lag, wilde de patiënt geen bezoek op zondag. Wilde een familielid toch gaan, dan gebeurde dat lopend.
De maaltijden werden zoveel mogelijk voorbereid, dus het vlees gebraden, de soep en vla gekookt, de aardappelen geschild, de boontjes gedopt.

En wat ik nu hoor is dat men gerust op zondagavond in het vliegtuig stapt voor een zakentrip.

Toen ik kind was, reed de dominee niet op zondag. Althans, in de rechterflank. Als er nu gerust getankt en tol betaald wordt, betekent dit dat er een verschuiving gaande is.
Die voorbeelden zijn voor een deel nog actueel, hoor.
En koken doen wij nog steeds niet, en telefoneren ook niet (tenzij noodzakelijk).
Ik verbaas me hier soms ook over de boeken die op zondag gelezen worden. Bij ons is de praktijk, en zo was het ook vroeger in ons gezin, dat je 's zondags een boek leest wat met de Heere en Zijn dienst te maken heeft (bijbels onderwerp, kerkgeschiedenis, levensbeschrijving, bijvoorbeeld - elk op eigen niveau natuurlijk).
Maar goed, het heeft inmiddels niks met weekdiensten te maken.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik betwijfel of er veel leden van de GG zijn die op zondagavond op het vliegtuig stappen. Ik zou dat zelf niet doen, in ieder geval.
En ik geloof ook niet dat er veel GG-dominees op zondag tanken, en als ze dat doen, bij een onbemande pomp.

De andere voorbeelden zijn interessant. Ik vraag me echt af, hoe breed dat voorkwam. Maar los daarvan, zelfs als dat geregeld voorkwam, kun je niet zeggen dat er nu vrijwel niets meer van de zondagsheiliging over is.
Het voorbeeld van het ziekenhuisbezoek, was iemand uit de uiterst rechtse flank.
En weet je welke mensen het "strengst" hierin waren? Mensen die uit de wereld getrokken waren, radicaal bekeerd, in de (uiterst) rechterflank gingen kerken.
Alles werd overboord gezet. Omdat men dat toen als zonde ging zien.
Ik heb daar veel respect voor. Want ik denk zeker dat het heel moeilijk is.
Je ontmoet weinig begrip, zeker van de familieleden en vrienden die deze omkering niet begrijpen.
Maar het kan ook zo zijn, dat het later iemand persoonlijk tot zonde wordt.
Ik heb een neef die onbekommerd op zondag in het vliegtuig stapte op zondag, want het was immers noodzakelijk voor zijn werk?
Hij zou nooit op vakantie gaan op zondag, maar wel als de werkgever dit vroeg.
Maar toch kon hij het opeens niet meer.
En het kostte hem uiteindelijk zijn baan.
Laatst gewijzigd door Mara op 27 jul 2018, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
liz boer

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Ik betwijfel of er veel leden van de GG zijn die op zondagavond op het vliegtuig stappen. Ik zou dat zelf niet doen, in ieder geval.

In hoeverre moeten we de zondag als sabbath zien? Daar zijn we ook heel ver vanaf volgens mij.
Gedenk de sabbath dat gij die heiligd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Mara schreef:

Die voorbeelden zijn voor een deel nog actueel, hoor.
En koken doen wij nog steeds niet, en telefoneren ook niet (tenzij noodzakelijk).
Ik verbaas me hier soms ook over de boeken die op zondag gelezen worden. Bij ons is de praktijk, en zo was het ook vroeger in ons gezin, dat je 's zondags een boek leest wat met de Heere en Zijn dienst te maken heeft (bijbels onderwerp, kerkgeschiedenis, levensbeschrijving, bijvoorbeeld - elk op eigen niveau natuurlijk).
Maar goed, het heeft inmiddels niks met weekdiensten te maken.
Er was eens een dominee in de Gereformeerde Gemeente die waarschuwde dat we op zondag geen GezinsGids of Terdege mogen lezen. Dat vind ik toch wel een stapje te ver gaan.
En ik lees inderdaad op zondag, behalve bovenstaande bladen, ook de onder ons zo 'geliefde' Saambinder.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Jantje schreef: Er was eens een dominee in de Gereformeerde Gemeente die waarschuwde dat we op zondag geen GezinsGids of Terdege mogen lezen. Dat vind ik toch wel een stapje te ver gaan.
En ik lees inderdaad op zondag, behalve bovenstaande bladen, ook de onder ons zo 'geliefde' Saambinder.
En wat adviseerde deze dominee dan?
Velen die afgehaakt zijn herinneren zich de lange eindeloze saaie zondagen in hun jeugd, omdat ze niks mochten dan alleen een stichtelijk boek lezen. Als kind wil je ook graag iets doen of een spannend boek lezen.
liz boer

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
Jantje schreef: Er was eens een dominee in de Gereformeerde Gemeente die waarschuwde dat we op zondag geen GezinsGids of Terdege mogen lezen. Dat vind ik toch wel een stapje te ver gaan.
En wat adviseerde deze dominee dan?
Velen die afgehaakt zijn herinneren zich de lange eindeloze saaie zondagen in hun jeugd, omdat ze niks mochten dan alleen een stichtelijk boek lezen. Als kind wil je ook graag iets doen of een spannend boek lezen.
Ik las pas van een gezin die verplicht een stichtelijk boek moesten lezen, de jongste kinderen mochteb bij gratie een Bijbelse plaat kleuren. Tussendoor deden ze Bijbelstudie of werd uit de kindetbijbel voorgelezen, 's avonds moesten de oudere kinderen nog naar een preek luisteren.
Ik kreeg kromme tenen, tussen de regels door las ik dat er door de weeks niet zo veel tijd voor huisgodsdienst was. Daar zat de angel. Alles in een dag geprakt ipv de hele week de Heere en Zijn dienst in het gezin.
Mara

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Ik las pas van een gezin die verplicht een stichtelijk boek moesten lezen, de jongste kinderen mochteb bij gratie een Bijbelse plaat kleuren. Tussendoor deden ze Bijbelstudie of werd uit de kindetbijbel voorgelezen, 's avonds moesten de oudere kinderen nog naar een preek luisteren.
Ik kreeg kromme tenen, tussen de regels door las ik dat er door de weeks niet zo veel tijd voor huisgodsdienst was. Daar zat de angel. Alles in een dag geprakt ipv de hele week de Heere en Zijn dienst in het gezin.
En pa en ma deden een middagdut? ;) Dat hoor ik ook heel vaak. Dan moesten de kinderen allemaal doodstil zijn.
Zo maak je dat kinderen een hekel krijgen aan de zondag.
liz boer

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
liz boer schreef: Ik las pas van een gezin die verplicht een stichtelijk boek moesten lezen, de jongste kinderen mochteb bij gratie een Bijbelse plaat kleuren. Tussendoor deden ze Bijbelstudie of werd uit de kindetbijbel voorgelezen, 's avonds moesten de oudere kinderen nog naar een preek luisteren.
En pa en ma deden een middagdut? ;) Dat hoor ik ook heel vaak. Dan moesten de kinderen allemaal doodstil zijn.
Ja dat klopt, in thuis in de wereld staat er ook nog iets over de zondagmiddag. (Boek van ds Uitslag)
Junia
Verbannen

Bericht door Junia »

Mara schreef:
Zo ben ik ook groot gebracht. Niet handwerken op zondag, 'zondagssteek houdt geen week'. Niet fietsen of buiten spelen. Ik herinner me veel scenes, omdat mijn zussen en ik dit verschrikkelijk vonden.

Ik ben er zelf anders tegen aan gaan kijken. Men is de opstandingsdag gaan vieren, maar waarom men dan de wetten van de sabbat heeft overgezet naar de zondag begrijp ik niet, en lees er ook geen aanleiding voor in de Bijbel. Eerlijk gezegd kom ik er ook niet uit of wij de sabbat zouden moeten vieren, of dat die specifiek aan Israel is gegeven. Het komt volgens mij niet als gebod terug in het NT, of ik moet het mis hebben.
Plaats reactie