De extra mijl

Isala

Re: De extra mijl

Bericht door Isala »

DDD schreef:In mijn ervaring hebben mensen juist heel veel respect voor geloofsovertuigingen en principes, als je daar consequent en liefdevol aan vasthoudt. Maar ik kan niet beoordelen in hoeverre mijn omgeving representatief is.
Nee dat weet ik natuurlijk ook niet, want ik ken jou niet, en jouw omgeving ook niet.
Ik weet alleen dat Mattheus 10 vers 34 - 36 niet door de Heere Jezus uit de lucht gegrepen is.
Ik zou graag van jou willen weten wat jij van Zijn Woorden vind. Is het waarheid of vind je het toch eigenlijk wat overtrokken?
Uit jouw voorgaande reacties krijg ik de indruk dat je vind dat het allemaal wel mee valt.
En dat jij, en iedereen die gelooft in jouw omgeving, met respect wordt behandelt.
Dus dat het met die Woorden van Jezus nog niet zo'n vaart loopt.

En verder ben ik geen slachtoffer, en heb ik - voor zover ik weet - ook geen minderwaardigheidscomplex.
Hora est!
Terri

Bericht door Terri »

pierre27 schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:Het gaat hier over de tweede mijl: misschien moet je dus eerst iets twee keer uitleggen, voordat je iemand verwijt dat hij het niet begrijpt.
Dat is mijns inziens dus precies NIET wat Jezus hier bedoelt. Dat heb ik hierboven uitgelegd, en als daarin iets onduidelijk is, dan licht ik dat nog graag voor je toe.

En bovendien zit het probleem bij DIA niet in de uitleg. Hij is prima in staat om met zijn verstand te begrijpen wat ik schrijf. Ik loop hier al een heel tijdje mee, en ik zie wat mensen wel en niet begrijpen.

Dit is behoorlijk vooringenomen, hoe weet jij nou of hij prima in staat is met zijn verstand te begrijpen wat jij schrijft? Misschien heeft DIA wel een bepaalde stoornis dat hij dingen echt anders opvat. Laat de stok liefelijkheid onder ons meer gevonden worden en wat minder gauw geirriteerd reageren.
Ik weet dat DDD prima voor zichzelf kan opkomen, (dat terzijde) maar ik vind niet dat hij onvriendelijk reageert op Dia.
Wel is het zo dat Dia zijn bijdrages met een bepaalde bril op leest en DDD van weeromstuit ook de de bijdrages van Dia zo behandelt dan wel leest. En ze zijn zoooo verschillend :)
Je kan elkaars bijdrages ook negeren..... :tilt
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ik hoorde lange tijd geleden een preek van wijlen ds. J. Mol die ik nooit vergeet. De preek ben ik voor een heel groot deel vergeten. Twee woordjes bleven haken.
Ik hoor ds. Mol nog zo zeggen, twee maal hetzelfde woord: Onderdoen... onderdoen. Dat bleef haken.
Ja, dat heeft hij wel moeten leren. En wat is hij daarin zichzelf vaak tegengekomen.
Ook daarin blijkt wel weer: je kunt het in theorie wel weten en belijden, maar als je je karakter daarin niet mee hebt, is het soms heel lastig.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Ik hoorde lange tijd geleden een preek van wijlen ds. J. Mol die ik nooit vergeet. De preek ben ik voor een heel groot deel vergeten. Twee woordjes bleven haken.
Ik hoor ds. Mol nog zo zeggen, twee maal hetzelfde woord: Onderdoen... onderdoen. Dat bleef haken.
Ja, dat heeft hij wel moeten leren. En wat is hij daarin zichzelf vaak tegengekomen.
Ook daarin blijkt wel weer: je kunt het in theorie wel weten en belijden, maar als je je karakter daarin niet mee hebt, is het soms heel lastig.
Dat moeten we allemaal leren, ik en u, wij allemaal, en niet een keer, maar telkens opnieuw. En ik weet ook dat ds. Mol daar in zijn leven wel wat van heeft gekend. Dacht u niet?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Isala schreef:
DDD schreef:In mijn ervaring hebben mensen juist heel veel respect voor geloofsovertuigingen en principes, als je daar consequent en liefdevol aan vasthoudt. Maar ik kan niet beoordelen in hoeverre mijn omgeving representatief is.
Nee dat weet ik natuurlijk ook niet, want ik ken jou niet, en jouw omgeving ook niet.
Ik weet alleen dat Mattheus 10 vers 34 - 36 niet door de Heere Jezus uit de lucht gegrepen is.
Ik zou graag van jou willen weten wat jij van Zijn Woorden vind. Is het waarheid of vind je het toch eigenlijk wat overtrokken?
Uit jouw voorgaande reacties krijg ik de indruk dat je vind dat het allemaal wel mee valt.
En dat jij, en iedereen die gelooft in jouw omgeving, met respect wordt behandelt.
Dus dat het met die Woorden van Jezus nog niet zo'n vaart loopt.

En verder ben ik geen slachtoffer, en heb ik - voor zover ik weet - ook geen minderwaardigheidscomplex.
Het klopt inderdaad dat je niet ieder Bijbelwoord zomaar in iedere context kunt toepassen. Dus christenen in India hebben meer recht om te zeggen dat anderen hun naar het leven staan dan christenen in Nederland, zij het dat er natuurlijk altijd nog de geestelijke benauwdheid kan zijn.

Ik word inderdaad eigenlijk altijd met respect behandeld, ook als ik bid voor het eten of het gesprek voer over abortus en euthanasie en wat niet al. Dat klopt. En de mensen in mijn omgeving waarvoor dat minder geldt, en die dat zelf soms ook relateren aan hun gelovigheid, zijn ofwel slecht in het omgaan met kritiek ofwel ontactisch. Daarmee oordeel ik niet over andere situaties van mensen die ik niet ken, want die situaties ken ik niet. Maar ik sluit ook niet uit, dat dit fenomeen breder speelt, juist ook vanwege de mijns inziens onjuiste interpretatie van de Bijbelwoorden die in dit draadje centraal staan. De manier waarop iemand de Bijbel leest, zegt vaak ook iets over iemands karakter. Dat geldt natuurlijk voor mijzelf net zo goed. Het idee is dat je op een forum wat breder leert kijken, net zoals dat in een vriendschap de bedoeling is.

Verder denk ik dat mensen met een reddendeengelsyndroom niet snel zullen denken dat zij een minderwaardigheidscomplex hebben. Zij zullen juist menen dat zij moreel hoogstaand handelen, en daar hun zelfbeeld aan ontlenen. Het kan dus zijn dat iemand zelf niet weet dat hij psychisch niet evenwichtig in elkaar zit.

Bovendien zijn er ook op dit forum forumleden die al snel in de slachtofferrol kruipen. Het zou mij verbazen als zij dat dan in het dagelijks leven niet zouden doen. En dat heeft gevolgen voor je positie in de maatschappij. Het gaat mijns inziens niet aan om daar de duivel en zijn volgelingen de schuld van te geven.

Waarom ga je overigens niet in op de onderbouwing van mijn bijdrage aan het gesprek? Ik vind het niet sterk om uit een Bijbelwoord een psychologische analyse te bestrijden.
Laatst gewijzigd door DDD op 01 aug 2017, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Terri schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:
Herman schreef:Het gaat hier over de tweede mijl: misschien moet je dus eerst iets twee keer uitleggen, voordat je iemand verwijt dat hij het niet begrijpt.
Dat is mijns inziens dus precies NIET wat Jezus hier bedoelt. Dat heb ik hierboven uitgelegd, en als daarin iets onduidelijk is, dan licht ik dat nog graag voor je toe.

En bovendien zit het probleem bij DIA niet in de uitleg. Hij is prima in staat om met zijn verstand te begrijpen wat ik schrijf. Ik loop hier al een heel tijdje mee, en ik zie wat mensen wel en niet begrijpen.

Dit is behoorlijk vooringenomen, hoe weet jij nou of hij prima in staat is met zijn verstand te begrijpen wat jij schrijft? Misschien heeft DIA wel een bepaalde stoornis dat hij dingen echt anders opvat. Laat de stok liefelijkheid onder ons meer gevonden worden en wat minder gauw geirriteerd reageren.
Ik weet dat DDD prima voor zichzelf kan opkomen, (dat terzijde) maar ik vind niet dat hij onvriendelijk reageert op Dia.
Wel is het zo dat Dia zijn bijdrages met een bepaalde bril op leest en DDD van weeromstuit ook de de bijdrages van Dia zo behandelt dan wel leest. En ze zijn zoooo verschillend :)
Je kan elkaars bijdrages ook negeren..... :tilt
Mocht ik iemand onrecht aandoen, dan krijg ik graag bericht hoor. Misschien hanteer ik ook de verkeerde bril. Over het algemeen zie ik andermans gebreken beter dan die van mijzelf.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zelfverloochening is een bijbels begrip dat volop in de Evangeliën speelt. Het is zo cruciaal dat ik het als onderdeel van de eerste en de dagelijkse bekering zie.

Wanneer je dus een positief mensbeeld schept, zonder deze waarheid ook te verdisconteren, dan ga ik niet eens een mijl met je mee. En dat heeft m.i. niets te maken met het hebben van een gezond mensbeeld of een gezond portie assertiviteit.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Dat moeten we allemaal leren, ik en u, wij allemaal, en niet een keer, maar telkens opnieuw. En ik weet ook dat ds. Mol daar in zijn leven wel wat van heeft gekend. Dacht u niet?
Dat is toch precies wat ik zeg....
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:Zelfverloochening is een bijbels begrip dat volop in de Evangeliën speelt. Het is zo cruciaal dat ik het als onderdeel van de eerste en de dagelijkse bekering zie.

Wanneer je dus een positief mensbeeld schept, zonder deze waarheid ook te verdisconteren, dan ga ik niet eens een mijl met je mee. En dat heeft m.i. niets te maken met het hebben van een gezond mensbeeld of een gezond portie assertiviteit.
Ik vind dit een onaardig en onzorgvuldig bericht. Je wekt bewust of onbewust de indruk dat ik het belang van zelfverloochening niet zie.
Dat is volkomen onterecht. Ik heb er nooit zo bewust bij stilgestaan, maar ik denk niet dat er een dagdeel voorbijgaat zonder dat ik nadenk over zelfverloochening in mijn persoonlijke, geloofs- en zakelijk leven. Maar daar zijn andere mensen niet de schuld van. Als andere mensen zich aan mij storen, heeft dat meer met mijn eigen onhebbelijkheden te maken, dan met zelfverloochening. Dat ten eerste.

Ten tweede zou je er goed aan doen eerst eens iemands bijdragen goed te lezen voordat je iemand allerlei vanzelfsprekendheden voor de voeten werpt. Dezelfde dingen te schrijven is mij, anders dan de apostel Paulus, wel verdrietig, en het is dat dit een draadje over zelfverloochening is en knippen en plakken tegenwoordig ook een optie is. Maar als je zorgvuldig met andere mensen omging, had je dit gelezen:
DDD schreef:Het gaat in (dit deel van) de Bergrede om zelfverloochening ten dienste van het evangelie. Er is ook een zelfverloochening vanwege een minderwaardigheidscomplex. Die staat niet ten dienste van het evangelie, maar maakt het evangelie en de evangeliebelijders juist bespottelijk. Daar gaat ook geen werfkracht vanuit.

Het gaat er in de hele serie aanwijzingen in het einde van Mattheus 5 om dat je als christen boven conflicten, boven menselijke haat, boven wraakgevoelens uitstijgt, en jezelf blijft in liefde voor de ander. Dat is niet hetzelfde als nederigheid als zodanig, en zeker niet vanuit een underdogpositie. Dat is precies níet waar het hier over gaat.

Ik zie geen reden om het verdragen van spotternij (ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt, natuurlijk) op grond van deze tekst als een deugd te beschouwen. Integendeel. Onze houding tegenover andere mensen moet zijn zoals de houding van God tegenover ons, zie ook vers 45. De nederigheid van God in Jezus was bepaald geen zoetsappige onderdanigheid.
Je bericht slaat dus helaas als een tang op een varken, en dat is heel jammer, omdat het hier om een heel wezenlijk onderwerp gaat.

Persoonlijke vetes horen overigens ook niet bij de zelfverloochening die de Heere van ons vraagt. En dat niet terzijde.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Dat is toch precies wat ik zeg....
Dat is inderdaad waar. Het gehele mensdom is een naamloze staat van ellende. Of wij dat weten of niet. Daar is ook ons gehele bestaan verdorven. Doch... dor de genade Gods is er een volk dat de Heere geheel vrij en soeverein eruit haalt. Dan hebben ook die levenden zeker last van van hun karakter. Paulus zegt, (niet geheel in dit verband, maar wel te verstaan): Ik ellendig mens. En toch is er een Kerk die verlost wordt, eenmaal eeuwig zonder last hebben van hun bedorven bestaan.

Er zijn ook mensen die de gebreken (karakters soms) breed uitmeten, of stoornissen of ziekten, terwijl deze mensen zelf zeer met hun karakterzonden te strijden hehben. Wij behoeven er dan geen schepje bovenop te doen. Dat kan wel eens zeer pijnlijk, en een christen niet waardig zijn. Degene die met bepaalde karakterzonden of afwijkingen te strijden heeft lijdt daaronder. De goddeloze daarentegen lijken vaak geen strijd daarover te hebben. En dan moeten we ook eens denken aan Asaf: Zijn bestraffing was er elke morgen. Als de goddeloze al strijd, dan hij doet het om zijn onbeschaamdheid wil. Niet omdat de zonde zonde is voor hem. Bovendien, als we het hebben over een van God gezonden dienstknecht, dan hebben wij voor hem te bidden. Niet te verachten om zijn aangeboren karaktergebreken nog eens extra in het licht uit te meten.
Ik weet dat er meer dominees zijn die te strijden hebben met hun karakter. We hoeven daar verder niet op in te gaan. Als we maar rechte wegen gaan. naar Gods eis en gebod. Hopelijk mag u het vatten, en begrijpen dat we niet zomaar Gods knechten ongestraft kunnen aanraken, want dan raken we wel Gods oogappel aan. Ik denk dat het zo wel duidelijk is.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Er zijn ook mensen die de gebreken (karakters soms) breed uitmeten, of stoornissen of ziekten, terwijl deze mensen zelf zeer met hun karakterzonden te strijden hehben. Wij behoeven er dan geen schepje bovenop te doen. Dat kan wel eens zeer pijnlijk, en een christen niet waardig zijn. Degene die met bepaalde karakterzonden of afwijkingen te strijden heeft lijdt daaronder. De goddeloze daarentegen lijken vaak geen strijd daarover te hebben. En dan moeten we ook eens denken aan Asaf: Zijn bestraffing was er elke morgen. Als de goddeloze al strijd, dan hij doet het om zijn onbeschaamdheid wil. Niet omdat de zonde zonde is voor hem. Bovendien, als we het hebben over een van God gezonden dienstknecht, dan hebben wij voor hem te bidden. Niet te verachten om zijn aangeboren karaktergebreken nog eens extra in het licht uit te meten.
Ik weet dat er meer dominees zijn die te strijden hebben met hun karakter. We hoeven daar verder niet op in te gaan. Als we maar rechte wegen gaan. naar Gods eis en gebod. Hopelijk mag u het vatten, en begrijpen dat we niet zomaar Gods knechten ongestraft kunnen aanraken, want dan raken we wel Gods oogappel aan. Ik denk dat het zo wel duidelijk is.
Wie heeft het hier over Gods knechten ongestraft aanraken? Wat haal je toch allemaal overhoop?
~~Soli Deo Gloria~~
Isala

Bericht door Isala »

DDD schreef:Het klopt inderdaad dat je niet ieder Bijbelwoord zomaar in iedere context kunt toepassen. Dus christenen in India hebben meer recht om te zeggen dat anderen hun naar het leven staan dan christenen in Nederland, zij het dat er natuurlijk altijd nog de geestelijke benauwdheid kan zijn.
Ik bedoel geen geestelijke benauwdheid. Ik bedoel dat er mensen zijn die jou sarren, afstand van je nemen, je overslaan, over je roddelen, enz. omdat je de Heere liefhebt en keuzes maakt. Let wel binnen je familie. Met collega's en mensen die verder van je afstaan, ja daar kan je best respect van krijgen. Maar de Heere Jezus zegt dat iemands huisgenoten zijn vijanden worden als je Jezus wilt volgen. En ja, er zijn gradaties in vervolging. En in Nederland worden we niet naar ons leven gestaan. Maar daarom kan er binnen families waar gelovigen en ongelovigen samen leven, wel veel onrust en druk ervaren worden voor de gelovige. En dan komt het er op aan om op de Heere te vertrouwen wanneer je spreken moet en wanneer je je mond moet houden. En dat niet alleen, de Heere vraagt ook nog om hen met heel je hart lief te hebben.
DDD schreef:Ik word inderdaad eigenlijk altijd met respect behandeld, ook als ik bid voor het eten of het gesprek voer over abortus en euthanasie en wat niet al. Dat klopt. En de mensen in mijn omgeving waarvoor dat minder geldt, en die dat zelf soms ook relateren aan hun gelovigheid, zijn ofwel slecht in het omgaan met kritiek ofwel ontactisch.
Die uitspraak komt voor jouw rekening.
DDD schreef:Verder denk ik dat mensen met een reddendeengelsyndroom niet snel zullen denken dat zij een minderwaardigheidscomplex hebben. Zij zullen juist menen dat zij moreel hoogstaand handelen, en daar hun zelfbeeld aan ontlenen. Het kan dus zijn dat iemand zelf niet weet dat hij psychisch niet evenwichtig in elkaar zit.
Wat wil je hier nu mee zeggen? Wees duidelijk wat je hiermee in deze context bedoelt. Het gaat hier over zelfverloochening. Niet over evangelisatie.
DDD schreef:Bovendien zijn er ook op dit forum forumleden die al snel in de slachtofferrol kruipen. Het zou mij verbazen als zij dat dan in het dagelijks leven niet zouden doen. En dat heeft gevolgen voor je positie in de maatschappij. Het gaat mijns inziens niet aan om daar de duivel en zijn volgelingen de schuld van te geven.
Ook deze uitspraak laat ik voor jouw rekening. Je doet een aanname, en verbind daar dan een conclusie aan. Op die manier wordt het een zinloze discussie.
Laatst gewijzigd door Isala op 01 aug 2017, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hora est!
Isala

Bericht door Isala »

sorry, dubbel geplaatst.
Hora est!
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet waarom je enkel op de bijzaken reageert. Vervolgens zeg je dat dat een zinloze discussie is. Dat zal waar zijn, maar deze punten zijn ook helemaal niet waar de discussie over ging.

Wat mijn opmerkingen met evangelisatie te maken hebben, begrijp ik ook niet. Daar heb ik geen woord over gezegd.

Los daarvan komen al mijn uitspraken voor mijn rekening. Ik begrijp niet goed wat precies de reden is dat je dat speciaal vermeldt.

Voor zover je stelt dat voor alle ware christenen hun huisgenoten hun vijanden zijn, vergis je je ernstig. Dit soort uitspraken kun je natuurlijk op geen enkele manier generaliseren. In een normaal christelijk huisgezin geldt wat de psalmdichter zegt, dat ze in liefde samenwonen. Daarmee wil ik niets afdoen van het leed als dat anders is, voor zover iemand daarbij althans ook professionele hulp heeft gezocht. Want anders is het heel makkelijk om anderen de schuld te geven, zonder kritisch naar jezelf te hoeven kijken.
Laatst gewijzigd door DDD op 01 aug 2017, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Isala

Bericht door Isala »

Laten we maar stoppen DDD. We begrijpen elkaar totaal niet. Het lijkt wel of we van verschillende planeten komen.
Hora est!
Plaats reactie