DDD schreef:Het klopt inderdaad dat je niet ieder Bijbelwoord zomaar in iedere context kunt toepassen. Dus christenen in India hebben meer recht om te zeggen dat anderen hun naar het leven staan dan christenen in Nederland, zij het dat er natuurlijk altijd nog de geestelijke benauwdheid kan zijn.
Ik bedoel geen geestelijke benauwdheid. Ik bedoel dat er mensen zijn die jou sarren, afstand van je nemen, je overslaan, over je roddelen, enz. omdat je de Heere liefhebt en keuzes maakt. Let wel binnen je familie. Met collega's en mensen die verder van je afstaan, ja daar kan je best respect van krijgen. Maar de Heere Jezus zegt dat iemands
huisgenoten zijn vijanden worden als je Jezus wilt volgen. En ja, er zijn gradaties in vervolging. En in Nederland worden we niet naar ons leven gestaan. Maar daarom kan er binnen families waar gelovigen en ongelovigen samen leven, wel veel onrust en druk ervaren worden voor de gelovige. En dan komt het er op aan om op de Heere te vertrouwen wanneer je spreken moet en wanneer je je mond moet houden. En dat niet alleen, de Heere vraagt ook nog om hen met heel je hart lief te hebben.
DDD schreef:Ik word inderdaad eigenlijk altijd met respect behandeld, ook als ik bid voor het eten of het gesprek voer over abortus en euthanasie en wat niet al. Dat klopt. En de mensen in mijn omgeving waarvoor dat minder geldt, en die dat zelf soms ook relateren aan hun gelovigheid, zijn ofwel slecht in het omgaan met kritiek ofwel ontactisch.
Die uitspraak komt voor jouw rekening.
DDD schreef:Verder denk ik dat mensen met een reddendeengelsyndroom niet snel zullen denken dat zij een minderwaardigheidscomplex hebben. Zij zullen juist menen dat zij moreel hoogstaand handelen, en daar hun zelfbeeld aan ontlenen. Het kan dus zijn dat iemand zelf niet weet dat hij psychisch niet evenwichtig in elkaar zit.
Wat wil je hier nu mee zeggen? Wees duidelijk wat je hiermee in deze context bedoelt. Het gaat hier over zelfverloochening. Niet over evangelisatie.
DDD schreef:Bovendien zijn er ook op dit forum forumleden die al snel in de slachtofferrol kruipen. Het zou mij verbazen als zij dat dan in het dagelijks leven niet zouden doen. En dat heeft gevolgen voor je positie in de maatschappij. Het gaat mijns inziens niet aan om daar de duivel en zijn volgelingen de schuld van te geven.
Ook deze uitspraak laat ik voor jouw rekening. Je doet een aanname, en verbind daar dan een conclusie aan. Op die manier wordt het een zinloze discussie.