De Zegen

Martijn

Re: De Zegen

Bericht door Martijn »

Omdat het nu toch breder wordt heb ik ook een vraag. @DIA stelt de vraag over de zegen aan het einde van een leesdienst. Bij ons wordt dan Avondzang vers 7 opgezegd door de ouderling. Wat ik niet kan begrijpen is dat de dienst na het stil gebed direct begint met zingen en niet met gebed of zegen. Hoe is dat in andere gemeenten waar leesdienst is?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De dienst begint toch met stil gebed, zeg je?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Ik denk dat hij dit bedoelt: er zijn (ik beperk me even tot GG omdat ik dat weet) GG's die een leesdienst beginnen met "we gaan nu zingen Psalm..." dat is dan dus echt het (karige) begin van de dienst. Echter in steeds meer gemeenten begint de ouderling wel met het Votum, net als studenten dat bijvoorbeeld doen. En terecht.
ejvl

Bericht door ejvl »

Martijn schreef:Omdat het nu toch breder wordt heb ik ook een vraag. @DIA stelt de vraag over de zegen aan het einde van een leesdienst. Bij ons wordt dan Avondzang vers 7 opgezegd door de ouderling. Wat ik niet kan begrijpen is dat de dienst na het stil gebed direct begint met zingen en niet met gebed of zegen. Hoe is dat in andere gemeenten waar leesdienst is?
Er zijn er die alleen het votum opzeggen, bijvoorbeeld: Onze hulp is in de naam des HEEREN, die hemel en aarde gemaakt heeft. Die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen de werken van Zijn handen.
En de zegengroet dus achterwege laten.

Anderen doen dat helemaal niet en beginnen met het "gewone" gebed na het stille gebed, eventueel eerst nog een psalmvers. Anders heb ik nog niet meegemaakt.
Hesther
Verbannen

Bericht door Hesther »

In de wat men noemt "evangelische gemeenten" of Pinkstergemeenten zegent men ook elkaar.
Ik ken dat niet. Maar houd mij maar vast aan de belofte in Efeze 1 vers 3 : "Gezegend zij de God n.l. de Vader van onze HEERE Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle ( elke) geestelijke zegeningen IN DE HEMEL IN Christus!! "
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef: Ik heb hier nog nooit van gehoord.
Dat is inderdaad gewoonte geweest in sommige PKN-kerken, en ook wel elders.
Ik heb de indruk dat het inmiddels alweer een beetje achterhaald is, waarschijnlijk omdat de tekst van het lied "Zegen ons, Algoede" ondertussen wat belegen klinkt: de taal is onderhand toch wat antiek.
In onze GB-gemeente gebeurt het niet, maar in een confessionele gemeente waar ik regelmatig kom, eindigt men na de zegen met een gezongen Amen. Gewoon 3 tellen fis - 3 tellen g. Werkt prima. Zo is men het daar gewend.
En inderdaad bestaat er ook een drievoudig gezongen Amen. Prima, kan ook.

Wie nu zegt "nog nooit van gehoord", heeft de laatste dertig jaar kennelijk weinig buiten de deur gekeken :huhu
Wel buiten de deur gekeken, maar niet overal naar binnen gegaan :)
KB_

Bericht door KB_ »

Martijn schreef:Wat ik niet kan begrijpen is dat de dienst na het stil gebed direct begint met zingen en niet met gebed of zegen. Hoe is dat in andere gemeenten waar leesdienst is?
Vroeger hier ook. een heele vreemde gewaawording was dat eigenlijk. Stil gebed en huppakee we gaan zingen. kerkordelijk is er niets tegen een ouderling die alleen het votum (onze hulp....) opzegt zolang hij de groet maar niet opleest. onze kerkenraad is echt niet zo heel flexibel, maar omdat het raar is de dienst zo vreemd te laten beginnen en omdat het gewoon mag en kan gebeurt het hier tegenwoordig ook. Ik dacht dat dit in Holland overal al wel gebeurde eigenlijk!!
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Marco

Bericht door Marco »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Wat anders:
Een ouderling die in een leesdienst voorgaat en aan het einde van de dienst de zegen uitspreekt als een predikant.
Ik geloof de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) daar ooit mee begonnen zijn.
Volgens mijn denken moet hier iets fout zijn... Mag een ouderling de Hogepriesterlijke zegen uitspreken in een leesdienst?
Dat was even wat ik overdacht, omdat ik ook hoorde dat het verder gaat, en niet bij de GKv blijft.
De GKV hebben zeker nog best wat leesdiensten. Waarom zou een predikant van jou wel mogen zegenen en een ouderling niet?
Klopt allemaal: De GKv heeft leesdiensten, en preeklezers (hoeven niet perse ouderlingen te zijn) mogen de zegen uitspreken.

Een en ander heeft te maken met de visie op voorganger-zijn. Met de handdruk van de dienstdoend ouderling wordt de kerkdienst geopend en gesloten door de kerkenraad (je zou kunnen zeggen: wordt de voorganger bevestigd). Het uitspreken van de zegen, maar ook de preek, de liturgie en het gebed zijn daarmee verkondiging van het Woord in een kerkelijke context. Daarin hoeft de zegen niet te ontbreken (het niet-bedienen van de sacramenten door preeklezers zou je dan weer inconsequent kunnen vinden, maar dat is een ander verhaal).
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het is normaal dat eerst het votum en de zegen word uitgesproken.
Dat is het begin van een kerkdienst.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Marco

Bericht door Marco »

Hendrikus schreef:
Auto schreef:
eilander schreef:
Mara schreef: Dit was in een CGK.
Ik was in een PKN gemeente voor een belijdenisdienst van een familielid en daar zongen wij na het uitspreken van de Zegen:
Amen, amen, amen!
Dat wij niet beschamen
Jezus Christus onze Heer,
amen, God, uw naam ter eer!

Is dat plaatselijk, of wordt dit elders ook gedaan?
Ik heb hier nog nooit van gehoord.
Komt voor in CGK/PKN/GKV/NGK ... het Amenlied
Dat is inderdaad gewoonte geweest in sommige PKN-kerken, en ook wel elders.
Ik heb de indruk dat het inmiddels alweer een beetje achterhaald is, waarschijnlijk omdat de tekst van het lied "Zegen ons, Algoede" ondertussen wat belegen klinkt: de taal is onderhand toch wat antiek.
In onze GB-gemeente gebeurt het niet, maar in een confessionele gemeente waar ik regelmatig kom, eindigt men na de zegen met een gezongen Amen. Gewoon 3 tellen fis - 3 tellen g. Werkt prima. Zo is men het daar gewend.
En inderdaad bestaat er ook een drievoudig gezongen Amen. Prima, kan ook.

Wie nu zegt "nog nooit van gehoord", heeft de laatste dertig jaar kennelijk weinig buiten de deur gekeken :huhu
Bij ons (GKv Waddinxveen): 4-stemmig amen in de morgendienst, drievoudig eenstemmig in de middagdienst.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

KB_ schreef:
Martijn schreef:Wat ik niet kan begrijpen is dat de dienst na het stil gebed direct begint met zingen en niet met gebed of zegen. Hoe is dat in andere gemeenten waar leesdienst is?
Vroeger hier ook. een heele vreemde gewaawording was dat eigenlijk. Stil gebed en huppakee we gaan zingen. kerkordelijk is er niets tegen een ouderling die alleen het votum (onze hulp....) opzegt zolang hij de groet maar niet opleest. onze kerkenraad is echt niet zo heel flexibel, maar omdat het raar is de dienst zo vreemd te laten beginnen en omdat het gewoon mag en kan gebeurt het hier tegenwoordig ook. Ik dacht dat dit in Holland overal al wel gebeurde eigenlijk!!
Vorig jaar is dit bij ons ook ingesteld, ik ben er blij mee. Vind het altijd wat oneerbiedig om zomaar pardoes een eredienst te beginnen, ik denk dat in de GG in het meerendeel van de gemeenten dit nog steeds zo is.
Martijn

Bericht door Martijn »

Tiberius schreef:De dienst begint toch met stil gebed, zeg je?
Ja maar dat staat toch los van de zegen aan het begin van de dienst. Als er na het stil gebed direct met zingen wordt begonnen komt dat op mij zeer oneerbiedig over, zelfs hoogmoedig alsof we de zegen van God dan niet gemeenschappelijk moeten vragen of belijden dat onze hulp is in de Naam van de Heere. Zie ook wat anderen al schreven in dit topic.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Volgens mij mag een ouderling na de leesdienst wel de zegen uitspreken, maar niet met opgeheven handen (zoals een dominee dat doet).
The Groom's still waiting at the altar
DDD

Bericht door DDD »

FlyingEagle schreef:
KB_ schreef:
Vorig jaar is dit bij ons ook ingesteld, ik ben er blij mee. Vind het altijd wat oneerbiedig om zomaar pardoes een eredienst te beginnen, ik denk dat in de GG in het meerendeel van de gemeenten dit nog steeds zo is.
Nou, dat betwijfel ik. Het is voor zover ik weet toch in de meeste gevallen een votum en een enkele keer welkom en mededelingen of een aankondiging van een te zingen psalm(vers) uit het niets.

Wat betreft ogen dicht of open pas ik mij aan aan de plaatselijke gewoonte. Al vind ik het persoonlijk merkwaardig om bij de zegengroet je ogen dicht te doen, althans, bij de Nederlandse gewoonte om mensen aan te kijken als zij tegen je praten.

Maar het hoofd buigen is toch een wat aparte gewoonte. Al heb ik wel meegemaakt in een GGiN dat de zegen door een aantal mensen in mijn buurt werd benut om hun jassen aan te trekken. Wat ook nog eens geen praktisch nut had want daar was tijdens het weglopen van de ouderlingen nog ruimschoots driemaal gelegenheid voor.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
FlyingEagle schreef:
KB_ schreef:
Nou, dat betwijfel ik. Het is voor zover ik weet toch in de meeste gevallen een votum en een enkele keer welkom en mededelingen of een aankondiging van een te zingen psalm(vers) uit het niets.

Wat betreft ogen dicht of open pas ik mij aan aan de plaatselijke gewoonte. Al vind ik het persoonlijk merkwaardig om bij de zegengroet je ogen dicht te doen, althans, bij de Nederlandse gewoonte om mensen aan te kijken als zij tegen je praten.

Maar het hoofd buigen is toch een wat aparte gewoonte. Al heb ik wel meegemaakt in een GGiN dat de zegen door een aantal mensen in mijn buurt werd benut om hun jassen aan te trekken. Wat ook nog eens geen praktisch nut had want daar was tijdens het weglopen van de ouderlingen nog ruimschoots driemaal gelegenheid voor.
Misschien doet het niet zo ter zake, maar het aantrekken van jassen komt zelfs voor in de GG. Ik denk dat we wel eens zouden kunnen schrikken hoe het er onder de jongeren toegaat, die massaal bijeen op de grote galerij samenklonteren, de nieuwtjes volgen op hun mobiel, en tja wat er daar al niet gebeurt. Ik zie het gelukkig niet meer, maar af en toe hoor ik wel eens wat van de misstanden. In het schijnt niet tot Rijssen beperkt te blijven. Ik denk dat deze dingen beter in de hand zijn te houden in een kleine gemeente. Ik reageerde even op dit feit dat men niet moet denken dat zoiets alleen in de GGiN voorkomt. Op zich vind ik dat al een weinig ter zake doende opmerking. Was het echt nodig om in dit geval de naam van één kerkverband te noemen, vraag ik me af. Want wat voor meerwaarde geeft dat aan je bericht. Sorry voor deze eens wat kritische opmerking.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie