Auto schreef:helma schreef:Het Kort Begrip ( wat in veel gemeentes gebruikt wordt/ werd bij de catechisatielessen) heeft als opschrift: ' voor hen die zich willen begeven tot des Heeren Heilig Avondmaal'. Ik denk echt dat Belijdenis doen niet losgekoppeld kan worden van het persoonlijk geloof. Daarvoor zie ik in de Bijbel ook geen enkele aanleiding. Ik begrijp ook wel het gevaar voor automatisme, maar dat gevaar is er ook in het loskoppelen van Belijdenis en geloof. En je haalt de ernst en de klem weg. Zei Filippus niet tegen de kamerling: 'indien gij gelooft'. Volwassendoop en Belijdenis doen horen bij elkaar; Belijdenis doen en geloof ook. Anders krijg je toch ook een te hoge waardering voor het historisch geloof?
Inderdaad er hoort een spanningsveld te zijn. Dat verdwijnt door er belijdenis van een historisch geloof van te maken en het verdwijnt door het aan wedergeboorte en het geloof te koppelen. Met beiden verlies je de kernzaak uit het oog, want dan draait het om de mens. En als het om de mens gaat draaien, dan draait het om wat de mens denkt, voelt, getuigt etc.
Men belijdt zijn/haar geloof en wel om God de eer te geven!
Geloofd zij God, Die Zijn genade
Aan mij heeft groot gemaakt;
Die voor mijn welstand waakt:
Zijn oog slaat mij in liefde gade;
Hij wil mij heil bereiden;
Mij in een vesting leiden. (Ps31v17)
Automatisme is er als het goed is tussen belijdenis van geloof en Heilig Avondmaal niet. Want daar ligt de zelfbeproeving tussen.
Rond belijdenis van het geloof behoord er geen spanningsveld te zijn. De eis van geloof en bekering is er dan net zo goed.
Je kunt met meer recht zeggen dat als je daar zegt dat je genade kent, en die niet kent de mens in het middelpunt staat.
Want zonder GENADE kun je geen recht ja op de vragen zeggen zie ook ds. Pieters.
Romeinen 10v9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"