Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Luther
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Luther »

Diederik de GG-er schreef:
Tiberius schreef:
Diederik de GG-er schreef:Kan iemand mij vertellen wanneer ongeveer het bekend wordt of er iemand is toegelaten?
Ongeveer 1 minuut later.
Ik bedoel wanneer ongeveer qua tijd; dus of het over een half uur al bekend kan zijn of pas om 16.00 uur.
Grappig dit, vooral in combinatie met je onderschrift...
Onderschrift van Diederik de GG-er schreef:Één van de grootste kwalen van de mens is zijn tomeloze nieuwsgierigheid naar dingen die hij NÍÉT kán en NÍÉT wíl doorgronden...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:Zou het verschil niet zijn dat in de CGK van tevoren bekend is wie er gehoord zullen worden?
Het komt m.i. eerder omdat het "curatoriums" van CGK en HHK als een wat lagere lagere divisie wordt gezien waarin wat makkelijker toegang wordt verleend.
Omdat iedereen met een juiste vooropleiding theologie kan studeren daar. Maar niet iedere student zal uiteindelijk dominee worden.
Het heeft m.i. meer te maken met het waterval verschijnsel.
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:Zou het verschil niet zijn dat in de CGK van tevoren bekend is wie er gehoord zullen worden?
Het komt m.i. eerder omdat het "curatoriums" van CGK en HHK als een wat lagere lagere divisie wordt gezien waarin wat makkelijker toegang wordt verleend.
Omdat iedereen met een juiste vooropleiding theologie kan studeren daar. Maar niet iedere student zal uiteindelijk dominee worden.
In de CGK is de procedure vrijwel indentiek aan die van de GG . De betrokkene heeft een attest nodig van zijn eigen kerkenraad en mag dan verschijnen voor het curatorium.
Ook in de CGK worden best wel veel kandidaten afgewezen.

Maar omdat de CGK veel te breed is is de interesse alleen maar gericht op studenten van je eigen richting. Ik denk dat ik ruim 80% van de predikanten uit mijn eigen kerkverband niet ken. ( en niet wil kennen :OO3 )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:In de CGK is de procedure vrijwel indentiek aan die van de GG . De betrokkene heeft een attest nodig van zijn eigen kerkenraad en mag dan verschijnen voor het curatorium.
De laatste zin klopt; daarvoor ligt het toch iets anders. De procedure is feitelijk zwaarder. Voorafgaand aan het gesprek met het curatorium (let wel: gesprek!), zijn er twee schriftelijke tentamens: Bijbelkennis en kennis van de geloofsleer; daarna krijgt men een uur de tijd om over een opgegeven tekst een meditatie te schrijven. Toegestane hulpmiddelen: een pen, een Bijbel met kanttekeningen. Het gesprek met het curatorium begint met het uitspreken van de meditatie. Het gesprek daarna duurt ongeveer een uur. Bij elkaar duurt de hele gang zo'n 3 uur.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
Mara schreef:
Wim Anker schreef:
In de CGK is de procedure vrijwel indentiek aan die van de GG . De betrokkene heeft een attest nodig van zijn eigen kerkenraad en mag dan verschijnen voor het curatorium.

Maar omdat de CGK veel te breed is is de interesse alleen maar gericht op studenten van je eigen richting. Ik denk dat ik ruim 80% van de predikanten uit mijn eigen kerkverband niet ken. ( en niet wil kennen :OO3 )
Spreek met respect over ambtsdragers, heet het dan.
Maar de kleine lettertjes erachter zijn duidelijk: althans voorzover ze in onze kraam te pas komen.
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
huisman schreef:

Spreek met respect over ambtsdragers, heet het dan.
Maar de kleine lettertjes erachter zijn duidelijk: althans voorzover ze in onze kraam te pas komen.

Ik doe een feitelijke constatering en kan onmogelijk zien waarom dat deze forumregel zou schenden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Diederik de GG-er
Contacteer:

Bericht door Diederik de GG-er »

Is er nog steeds niets bekend?
Één van de grootste kwalen van de mens is zijn tomeloze nieuwsgierigheid naar dingen die hij NÍÉT kán en NÍÉT wíl doorgronden...
Auto

Bericht door Auto »

Diederik de GG-er schreef:Is er nog steeds niets bekend?
Kan je het nog wel bolwerken? of vliegen de zenuwen je aan?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Auto schreef:
Kan je het nog wel bolwerken? of vliegen de zenuwen je aan?
LOL
Erik
Verbannen

Bericht door Erik »

Met mijn hervormde achtergrond snap ik hier bijna niets van.
Ik zou de opleiding voor een ieder openstellen en toelating als predikant helemaal op het einde zetten.

De verwevenheid van sommige kandidaten en ballotagecommissie doet me vreemd aan.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ballotage klinkt niet echt respectvol. :( Mag het gewoon curatorium heten?
- Niet meer zo actief -
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Volgens mij meen ik vorig jaar ergens gelezen te hebben dat die vergaderingen van 10-16 uur duren. Zolang er hier niets staat is er hier nog niks bekend. Klaar.
Diederik de GG-er
Contacteer:

Bericht door Diederik de GG-er »

Curatorium schreef:
Volgens mij meen ik vorig jaar ergens gelezen te hebben dat die vergaderingen van 10-16 uur duren. Zolang er hier niets staat is er hier nog niks bekend. Klaar.
Dus als om 10.00 uur de eerste van het alfabet aan de beurt is, ik noem hem even 'Van Aa', en hij wordt om 11.00 uur aangenomen, dan wordt dat pas om 16.00 uur bekend gemaakt? Dat vind ik dan wel vreemd.
Één van de grootste kwalen van de mens is zijn tomeloze nieuwsgierigheid naar dingen die hij NÍÉT kán en NÍÉT wíl doorgronden...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Diederik de GG-er schreef:
Curatorium schreef:
Dus als om 10.00 uur de eerste van het alfabet aan de beurt is, ik noem hem even 'Van Aa', en hij wordt om 11.00 uur aangenomen, dan wordt dat pas om 16.00 uur bekend gemaakt? Dat vind ik dan wel vreemd.
Beste Diederik, ik maak me sterk dat jij een bekende RF'er bent, die zich onder deze naam heeft aangemeld om even wat lol te trappen vandaag.
De Haas

Bericht door De Haas »

Ik stel vast dat de nieuweling Diederik de GG-er nog steeds geen antwoord heeft op zijn vraag.

Gezien ervaringen van de voorgaande jaren vermoed ik dat de eerste vergaderdag gevuld wordt met andere zaken dan het horen van mannen. Op z'n vroegst aan het eind van de middag wordt daaraan begonnen. Mochten er kandidaten zijn die zich melden voor de zending of voor Israël dan worden deze op maandag gehoord. Als er veel aanmeldingen zijn, wordt er ook weleens een begin gemaakt op maandagmiddag. Als ik het wel heb werden er vorig jaar twee mannen op maandagmiddag toegelaten. Gezien hun namen waren zij de eersten die gehoord werden.
Gesloten