Systematiseren van de heilsweg

Jac

Bericht door Jac »

De heilsweg in een schema/stappenplan persen ontaard in een heil-loze weg naar mijn bescheiden mening.
Een "bevindelijke" preek ontkomt uiteraard niet aan enige subjectiviteit, afhankelijk van beleving en ligging van de voorganger.
Maar als het goed is zal er weinig meer "systeem" te ontwaren zijn dan de reeds genoemde drieslag ellende, verlossing en dankbaarheid.
Vriendelijke groet,

Jac
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik herken hier veel van wat ds. Moerkerken leert. Lees maar na in zijn boekje 'Bethel en Pniel'. En wat ds. M. schrijft wordt toch vaak als normatief gezien.
Is dat echt zo? Niet heel lang geleden heeft ds. Moerkerken toch gezegd geen systeem-leer (of zoiets, ik weet het niet woordelijk) te willen?
Als hij dat niet wil, dan moet hij niet zulke boekjes schrijven.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Als hij dat niet wil, dan moet hij niet zulke boekjes schrijven.
2 mogelijkheden: boekje niet gelezen of boekje niet begrepen.
Die eerste reden hoeft niet relevant te zijn, daar maak jij je toch ook regelmatig schuldig aan? Een mening hebben over boeken die je niet gelezen hebt!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kom op Adrianus, je slaat 1 vraag over in deze topic.

Jij hebt een zeer uitgesproken mening over AoV van dr Vd Zwaag. Je hebt het boek niet gelezen of niet begrepen. Of allebei........

Soms praat je jezelf vast Adrianus, je zou dat eens toe kunnen geven......
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Deze discussie bevestigt overigens mijn steling dat dit topic door het tot allerlei geprikkelde opmerkingen aanleiding gevende 18-stappenplan tot allerlei onnodig gestekel leidt (waaronder weer eens een niet correcte opmerking over Ds Moerkerken, die mij aanleiding gaf om ook bijna stekelig te worden) en daarom beter dicht kan.

[Aangepast op 15/4/04 door Adrianus]
Je zou moeten solliciteren voor Moddereter!! ;)
Hartelijke groet,

Pim.

refo

Bericht door refo »

Merkwaardig allemaal. Ik heb 9 jaar ds Moerkerken gehoord en hij preekt er af en toe wel over. De Geest is de eerste Die werkt, maar de laatste Die gekend wordt.

Het boekje Bethel en Pniél niet gelezen en in die zin over dat boekje geen mening. Ds M heeft in Gouda wel één en ander maal gezegd dat Jacob in Bethel God wel ontmoette, maar dat de schuld pas vergeven werd in Pniel. En schuldvergeven kennen alle gelovigen. Want wat vroeg zondag 23 ook weer? Wat heb je daar nu allemaal aan?

Misschien geen systeem, maar wel onbijbelse uitspraken.

Louter omdat ds M zegt dat het 'een karikatuur' is, is het daarom ook een karikatuur? Zo werkt dat natuurlijk ook niet.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door AdrianusDat neemt niet weg dat je het natuurlijk oneens kunt zijn met de theologische opvattingen in dat boekje. In diverse topics is dat te lezen. Maar om Ds Moerkerken te verwijten dat hij systematiseert op een wijze die ook maar zou lijken op het 18 puntenplan is gewoon niet terecht.
Voor de duidelijkheid, dat doe ik niet! Ik heb het desbetreffende boekje niet gelezen, dus kan/wil niet zeggen dat ds Moerkerken systematiseert!!
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie