Digitale middelen in het kerkelijk leven

Luther
Contacteer:

Re: Kleine ergernissen [3]

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ik pleit trouwens niet voor onthouding van alle moderne middelen maar wel een kritisch en Bijbels omgaan met deze middelen. Voor mij betekent dat geen FB en geen smartphone ( maar wel een PC en wel op RF).
De kerk zou een oase moeten zijn waar persoonlijke gesprekken (face to face) i.p.v. sociale media de norm zou moeten zijn.
Inderdaad!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:
Dit zijn wel een hoop aannames en clichés aan elkaar geplakt die mijn overtuiging nog sterker maakt: Jij hebt de strijd opgegeven en drijft mee op de golven van het heden.
Jouw laatste zin zou toch evengoed kunnen luiden en dichter bij de waarheid als er stond: Je zou eens moeten weten hoeveel onzinnige gesprekken er worden gevoerd tussen jongeren onderling via deze media.

Ik pleit trouwens niet voor onthouding van alle moderne middelen maar wel een kritisch en Bijbels omgaan met deze middelen. Voor mij betekent dat geen FB en geen smartphone ( maar wel een PC en wel op RF).
De kerk zou een oase moeten zijn waar persoonlijke gesprekken (face to face) i.p.v. sociale media de norm zou moeten zijn.
Ach de golven van het heden, dat zij dan maar zo. Volgens mij is het meer een stukje realisme.
Je trekt het social media gebruik helemaal in het negatieve. Dat doen veel mensen die er zelf geen gebruik van maken.
Ik denk dat je de positieve kanten onder ogen moet zien, en deze niet zomaar moet afschrijven.

En natuurlijk, alles wat je doet moet in lijn zijn met Gods Woord.

Dat de kerk een oase moet zijn voor persoonlijke gesprekken ontken ik niet. Het ging hier om het gebruik van de beschikbare middelen door jongeren organisaties en de wijze van kennisoverdracht.

Tegelijkertijd denk ik wel dat face to face gesprekken in deze tijd niet altijd hoeven te betekenen dat je fysiek bij elkaar hoeft te zijn. Is misschien wenselijk, maar ik kan me goed voorstellen dat voor een aantal pastorale gesprekken in de (nabije) toekomst ook technische hulpmiddelen worden gebruikt. Voordeel is dat in de (vaak beperkte) beschikbare tijd er meer contacten kunnen zijn.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Ach de golven van het heden, dat zij dan maar zo. Volgens mij is het meer een stukje realisme.
Je trekt het social media gebruik helemaal in het negatieve. Dat doen veel mensen die er zelf geen gebruik van maken.
Ik denk dat je de positieve kanten onder ogen moet zien, en deze niet zomaar moet afschrijven.
Ik heb er veel gebruik van gemaakt, zie ook positieve kanten. Maar hoe meer ik er gebruik van maakte en hoe meer ik me erin verdiepte, hoe meer ik het eens ben (geworden) met Huisman op dit punt.

Dat de kerk een oase moet zijn voor persoonlijke gesprekken ontken ik niet. Het ging hier om het gebruik van de beschikbare middelen door jongeren organisaties en de wijze van kennisoverdracht.
Kennisoverdracht wordt doorgaans verstoord door digitalisering.
Tegelijkertijd denk ik wel dat face to face gesprekken in deze tijd niet altijd hoeven te betekenen dat je fysiek bij elkaar hoeft te zijn. Is misschien wenselijk, maar ik kan me goed voorstellen dat voor een aantal pastorale gesprekken in de (nabije) toekomst ook technische hulpmiddelen worden gebruikt. Voordeel is dat in de (vaak beperkte) beschikbare tijd er meer contacten kunnen zijn.
Absoluut oneens! Juist het pastoraat vraagt om feitelijke aanwezigheid. Luisteren via webcam bijv., of via Skype kan dit niet vervangen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:
huisman schreef:
Dit zijn wel een hoop aannames en clichés aan elkaar geplakt die mijn overtuiging nog sterker maakt: Jij hebt de strijd opgegeven en drijft mee op de golven van het heden.
Jouw laatste zin zou toch evengoed kunnen luiden en dichter bij de waarheid als er stond: Je zou eens moeten weten hoeveel onzinnige gesprekken er worden gevoerd tussen jongeren onderling via deze media.

Ik pleit trouwens niet voor onthouding van alle moderne middelen maar wel een kritisch en Bijbels omgaan met deze middelen. Voor mij betekent dat geen FB en geen smartphone ( maar wel een PC en wel op RF).
Ach de golven van het heden, dat zij dan maar zo. Volgens mij is het meer een stukje realisme.

Wij blijven het oneens. Je laatste alinea is weer een stap verder...ambtsdragers die via de webcam in gesprek gaan met jongeren en dan via webcam met ze bidden vanwege de beperkte beschikbare tijd!! Die tijd is beperkt omdat wij van alles hogere prioriteit geven boven goed pastoraat. Als het bijhouden van FB/twitter enz. zoveel tijd opslokt wordt het tijd om te stoppen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
Wilhelm schreef: Tegelijkertijd denk ik wel dat face to face gesprekken in deze tijd niet altijd hoeven te betekenen dat je fysiek bij elkaar hoeft te zijn. Is misschien wenselijk, maar ik kan me goed voorstellen dat voor een aantal pastorale gesprekken in de (nabije) toekomst ook technische hulpmiddelen worden gebruikt. Voordeel is dat in de (vaak beperkte) beschikbare tijd er meer contacten kunnen zijn.
Absoluut oneens! Juist het pastoraat vraagt om feitelijke aanwezigheid. Luisteren via webcam bijv., of via Skype kan dit niet vervangen.
[/quote]

Natuurlijk is de huidige generatie die het pastoraat doet het hier mee oneens.
Maar ik denk dat als de volgende generatie die taken overneemt, men er dan al anders in staat.
Zo gaan de dingen nu eenmaal.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Natuurlijk is de huidige generatie die het pastoraat doet het hier mee oneens.
Maar ik denk dat als de volgende generatie die taken overneemt, men er dan al anders in staat.
Ben bang dat je niet helemaal scherp hebt wat pastoraat is. Mag hopen dat we voor dit soort digitaal pastoraat bewaard worden. En volgens mij ben ik nog niet zo oud.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Natuurlijk is de huidige generatie die het pastoraat doet het hier mee oneens.
Ik denk dat je hier echt te ver doorslaat; mogelijk om de reden die Luther geeft.
Pastorale gesprekken moet je face-to-face doen, niet via webcam, etc. Zelfs niet telefonisch. Dat blijft zo. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.
Beperkt beschikbare tijd is geen excuus: als pastor moet je daar gewoon tijd voor vrij maken of delegeren.

Tegelijkertijd kan je de genoemde middelen wel gebruiken om "zakelijke" dingen te doen, zoals uitnodigingen sturen, afspraken maken, etc.
ejvl

Bericht door ejvl »

Een smartphone bijvoorbeeld is bijna onmisbaar soms. Ik zou slecht zonder kunnen aangaande werk. Wel zonder Facebook of Twitter maar niet zonder webcam (videoconference). Sommige hulpmiddelen zijn bijna onmisbaar geworden in de maatschappij of werk.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Ik denk dat je hier echt te ver doorslaat; mogelijk om de reden die Luther geeft.
Pastorale gesprekken moet je face-to-face doen, niet via webcam, etc. Zelfs niet telefonisch. Dat blijft zo. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.
Beperkt beschikbare tijd is geen excuus: als pastor moet je daar gewoon tijd voor vrij maken of delegeren.

Tegelijkertijd kan je de genoemde middelen wel gebruiken om "zakelijke" dingen te doen, zoals uitnodigingen sturen, afspraken maken, etc.
Het is voor mij ook helemaal geen doel op zich om deze middelen te gebruiken, maar ik vermoed wel dat het die kant op gaat.
Ik zie dat zakelijk ook. Eerst alleen een videoconference bij de eenvoudige werkbesprekingen. Want als het ging om discussiepunten die tijdens de reguliere vergaderingen besproken werden kon je beter bij elkaar gaan zitten.
Voor een deel speelt die gedachte nog steeds wel, maar toch zie ik dat we al veel meer vergaderingen doen via een videoverbinding als een jaar of twee terug.
Er zit daar dus een ontwikkeling in. Een acceptatie van het middel. (neem bv ook de hypotheekadvies via de webcam)
Als we nog een paar jaar verder zijn vermoed ik dat het ook inzetbaar is in het pastoraat.

Het is nl wel anders dan een telefoongesprek, omdat de non-verbale communicatie nu wel tot zijn recht komt.

>misschien kun je titel beter aanpassen in "digitale middelen in het kerkelijk leven" Dat is wat breder ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Voor een deel speelt die gedachte nog steeds wel, maar toch zie ik dat we al veel meer vergaderingen doen via een videoverbinding als een jaar of twee terug.
Er zit daar dus een ontwikkeling in. Een acceptatie van het middel. (neem bv ook de hypotheekadvies via de webcam)
Als we nog een paar jaar verder zijn vermoed ik dat het ook inzetbaar is in het pastoraat.

Het is nl wel anders dan een telefoongesprek, omdat de non-verbale communicatie nu wel tot zijn recht komt.
Ik ben bang voor een verzakelijking van het pastoraat. Hoe doe je dat, aandacht geven via Skype? Menselijke maat? (Nog afgezien van de afleiding die een pastor kan hebben; even nog wat andere apps aanklikken als het verhaal te lang duurt, etc.)
DDD

Re: Catechisatiemiddelen (uit: Kleine ergernissen [3])

Bericht door DDD »

Ik moest even hieraan denken:
De Engelse auteur Douglas Adams beschreef dit verschijnsel in drie universele regels:

Alles wat uitgevonden wordt voor je geboren bent, is normaal en gewoon en een natuurlijk onderdeel van de wereld waarin we leven.
Alles wat uitgevonden wordt tussen je vijftiende en je vijfendertigste is nieuw en spannend en revolutionair, en waarschijnlijk kun je er je werk van maken.
Alles wat uitgevonden wordt na je vijfendertigste is een bedreiging voor de natuurlijke orde.
http://www.sprout.nl/artikel/boris-veld ... blijf-kind
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik moest even hieraan denken:
De Engelse auteur Douglas Adams beschreef dit verschijnsel in drie universele regels:

Alles wat uitgevonden wordt voor je geboren bent, is normaal en gewoon en een natuurlijk onderdeel van de wereld waarin we leven.
Alles wat uitgevonden wordt tussen je vijftiende en je vijfendertigste is nieuw en spannend en revolutionair, en waarschijnlijk kun je er je werk van maken.
Alles wat uitgevonden wordt na je vijfendertigste is een bedreiging voor de natuurlijke orde.
Grappig. Ik moet het dus kennelijk nieuw, spannend en revolutionair vinden. Helaas, dat vind ik dus niet. En ik heb er meer dan voldoende gebruik van gemaakt.
Panny

Bericht door Panny »

Jongerenorganisaties hebben helaas wel te maken met de praktijk.
Je kunt hier je zorgen over hebben, maar de praktijk veranderd niet.

Jongeren lezen steeds minder en als ze lezen dan gaat het meestal om vluchtig en scannend lezen.
Geduld en concentratie om een lang stuk rustig en grondig te lezen wordt steeds minder.
Alles is kort, snel, haastig, vluchtig...

Kortere stukjes tekst, meer afbeeldingen (of tabellen, schema's, grafieken, etc.) en meer witruimte helpen toch om deze jongeren tegemoet te komen.

Aan de andere kant is het wel belangrijk je kinderen (en jezelf) te motiveren langere en lastigere teksten te lezen.
Geconcentreerd en grondig lezen is al erg belangrijk bij Bijbelstudie.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Panny schreef:Jongerenorganisaties hebben helaas wel te maken met de praktijk.
Je kunt hier je zorgen over hebben, maar de praktijk veranderd niet.

Jongeren lezen steeds minder en als ze lezen dan gaat het meestal om vluchtig en scannend lezen.
Geduld en concentratie om een lang stuk rustig en grondig te lezen wordt steeds minder.
Alles is kort, snel, haastig, vluchtig...

Kortere stukjes tekst, meer afbeeldingen (of tabellen, schema's, grafieken, etc.) en meer witruimte helpen toch om deze jongeren tegemoet te komen.

Aan de andere kant is het wel belangrijk je kinderen (en jezelf) te motiveren langere en lastigere teksten te lezen.
Geconcentreerd en grondig lezen is al erg belangrijk bij Bijbelstudie.
Precies! Daarom zet ik bij de catechese vol in op Bijbelstudie. Eerste halfuur is alleen maar lezen en proberen te begrijpen.
WimA

Bericht door WimA »

Luther schreef:
DDD schreef:Ik moest even hieraan denken:

Grappig. Ik moet het dus kennelijk nieuw, spannend en revolutionair vinden. Helaas, dat vind ik dus niet. En ik heb er meer dan voldoende gebruik van gemaakt.
Leeftijdsgrenzen zijn uiteraard arbitrair en zullen ook per individu wel verschillen. Het beeld is denk ik wel herkenbaar.
Plaats reactie