gemeente of zangclub?

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Orchidee »

Jij hebt vast ook niets met het "gemeente zijn"?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door DDD »

@ejvl:

Dat is vast geen originele brief van Calvijn, alleen al vanwege de verwijzing naar Willem Barnard. Al is het wel geheel volgens zijn opvattingen geschreven.

Ik stoor me er aan als een predikant het hoogste woord heeft maar nauwelijks laat zingen, en dan wel vooral als ik dezelfde preek in 13 minuten zou kunnen afronden, zonder iets belangrijks te missen...
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:@ejvl:

Dat is vast geen originele brief van Calvijn, alleen al vanwege de verwijzing naar Willem Barnard. Al is het wel geheel volgens zijn opvattingen geschreven.

Ik stoor me er aan als een predikant het hoogste woord heeft maar nauwelijks laat zingen, en dan wel vooral als ik dezelfde preek in 13 minuten zou kunnen afronden, zonder iets belangrijks te missen...
Tja, die dominees van tegenwoordig, het is niet meer wat het geweest is.
De beste predikers zitten onder de kansel, o nee, dat ging over stuurlui...
-
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Marc_44 »

WimA schreef:
Orchidee schreef:
WimA schreef:Zing allemaal thuis veel en vaak. (elke dag, bijvoorbeeld na het eten).
En doe in de kerk gewoon normaal.
Wat bedoel je met normaal :quoi
zoals Calvijn het in zijn citaten verwoord.

a. Alleen Psalmen.
b. In de eredienst, dus het zou fijn als ik kan binnenkomen voor de dienst en kan vertrekken na de dienst in alle rust.
c. In verhouding tot de overige liturgie.
Mooi kort en bondig omschreven.
Ik vind het interessant dat je in het tweede punt "in alle rust" schrijft. Ik denk dat dat een onderschat onderdeel is. Ook rust (of rustig praten) voor de dienst en erna kan namelijk verbinden. En daarop aansluitend en in reactie op Orchidee: gemeente-zijn wordt niet enkel bevorderd door voor en na de dienst met elkaar te zingen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Hendrikus »

WimA schreef:zoals Calvijn het in zijn citaten verwoord.

a. Alleen Psalmen.
b. In de eredienst, dus het zou fijn als ik kan binnenkomen voor de dienst en kan vertrekken na de dienst in alle rust.
c. In verhouding tot de overige liturgie.
Calvijn nam in zijn psalmbundels meteen ook al gezangen op. Niet zoveel, je zou het “Enige gezangen” kunnen noemen, maar het is beslist niet zo dat Calvijn alléén psalmen liet zingen.

In alle rust en in verhouding tot.... Nogmaals, Calvijn liet bij voorkeur hele psalmen zingen, en die werden in een flink tempo gezongen, in het ritme zoals genoteerd. In een half jaar tijds zong men het complete psalmboek door, alle coupletten. Dat was dus niet hier of daar een los versje “ter verpozing van de gewijde aandacht”, nee, er moest flink gezongen worden!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Bettler »

Hendrikus schreef:
WimA schreef:zoals Calvijn het in zijn citaten verwoord.

a. Alleen Psalmen.
b. In de eredienst, dus het zou fijn als ik kan binnenkomen voor de dienst en kan vertrekken na de dienst in alle rust.
c. In verhouding tot de overige liturgie.
Calvijn nam in zijn psalmbundels meteen ook al gezangen op. Niet zoveel, je zou het “Enige gezangen” kunnen noemen, maar het is beslist niet zo dat Calvijn alléén psalmen liet zingen.

In alle rust en in verhouding tot.... Nogmaals, Calvijn liet bij voorkeur hele psalmen zingen, en die werden in een flink tempo gezongen, in het ritme zoals genoteerd. In een half jaar tijds zong men het complete psalmboek door, alle coupletten. Dat was dus niet hier of daar een los versje “ter verpozing van de gewijde aandacht”, nee, er moest flink gezongen worden!
Daarnaast was Calvijn een groot voorstander van de zgn. Lectio Continua, dat wil zeggen dat er complete bijbelboeken werden 'bepreekt', elke dienst een gedeelte dat aansloot bij het vorige... Iets dat "wij" ook allang niet meer kennen...
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Desiree »

WimA schreef:Zing allemaal thuis veel en vaak. (elke dag, bijvoorbeeld na het eten).
En doe in de kerk gewoon normaal.
;)

Echt een Anker'antwoord.

Maar zoiets denk ik ook.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door Cirdan »

Het zou de Psalmen meer tot zijn recht laten komen om er gedeelten uit te zingen i.p.v. hier en daar een versje te pakken.
Maar van mij hoeven er echt geen drie gezangen en twee gezangen voor én na de dienst gezongen te worden.
Hoe fijn zingen ook is, men moet daarin ook matigheid kennen in de eredienst, daarbuiten...
Laatst gewijzigd door Cirdan op 08 sep 2014, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: gemeente of zangclub?

Bericht door ejvl »

Dat is toch redelijk matig?
Plaats reactie