Pesten

Wat had/heb ik met pesten?

1. Ik was een dader (ik pestte)
2
9%
2. Ik was slachtoffer (ik werd gepest)
7
30%
3. Ik ben beide (geweest), (dader en slachtoffer)
3
13%
4. Ik was toeschouwer (geen dader, geen slachtoffer)
2
9%
5. Ik heb altijd geprobeerd actief pesten tegen te gaan
4
17%
6. In mijn klas heb ik nooit iets van pesten gemerkt.
2
9%
7. Ik ben ouder van een gepest kind
2
9%
8. Ik ben ouder van een pester
1
4%

Totaal aantal stemmen: 23

Mara

Re: Pesten

Bericht door Mara »

lien75 schreef:
Mara schreef:
lien75 schreef:
Ja, natuurlijk! Heeft je zoon het een beetje kunnen verwerken? Alhoewel het waarschijnlijk zijn hele leven blijft achtervolgen...
Gepest worden... Het maakt een wond die nooit meer helemaal geneest! En dat is juist zo het gemene...
Zelf vraag ik mij af. Natuurlijk heeft de pester ook een probleem. Maar hij/zij is geen slachtoffer en loopt geen schade op!
Ik heb me opgetrokken aan zijn veerkracht. Het is ongelooflijk hoe moedig en vergevingsgezind hij zich toonde, toen de dader gewoon in zijn klas mocht blijven zitten.
Wij hebben moeten leren dat recht hebben en recht krijgen, twee totaal verschillende zaken zijn.
En dat je zomaar in de steek gelaten wordt door politie en schoolleiding.
Je loopt je te pletter tegen een muur van bureaucratie, onwil en juridische prietpraat.
En op een dag geef je het op, je moet wel, omdat je zorg en aandacht uit gaat naar je kind.
Je moet vechten tegen wraakgevoelens, als je de dader met een breed lachend, uitdagend gezicht, tegen komt.
Maar ook dat ebt langzaam weg, want wraak verteert je van binnen.

En nog veel later hoorde mijn zoon op de reünie van zijn school dat het de dader slecht is vergaan, ook met het gezin waar hij uit komt.
Mijn zoon bleek niet zijn enige slachtoffer.
Pesters blijken vaak thuis of zelf ook een probleem te hebben, zeggen ze...
Dat bleek uiteindelijk ook zo te zijn.
Slappe opvoeding, berucht en beroemd in de wijk waarin hij woonde en eigenlijk nooit echt gecorrigeerd.
Men was nogal bang van hem, en zijn reacties, met als triest resultaat, diverse slachtoffers en een, tot nu toe, verwoest leven. (van dader dus)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

Zou er een verschil zijn in perceptie tussen een pester en een gepeste over het pesten?
Mara

Bericht door Mara »

WimA schreef:Zou er een verschil zijn in perceptie tussen een pester en een gepeste over het pesten?
Volgens onze ervaring wel.
De pester ziet het allemaal niet zo ernstig in.
"Het was maar een grapje," "zo was het niet bedoeld", "hij of zij lokte het uit"
dus we kunnen weer verder?
De gepeste ziet het altijd als een bedreiging en kan daar levenslang last van hebben.
WimA

Bericht door WimA »

Mara schreef:
WimA schreef:Zou er een verschil zijn in perceptie tussen een pester en een gepeste over het pesten?
"Het was maar een grapje," "zo was het niet bedoeld", "hij of zij lokte het uit"
De gepeste ziet het altijd als een bedreiging en kan daar levenslang last van hebben.
Wat zou een manier zijn om helderder - bij slachtoffer en dader - in beeld te krijgen hoe bepaalde dingen worden ervaren?
Mara

Bericht door Mara »

WimA schreef:
Mara schreef:
Wat zou een manier zijn om helderder - bij slachtoffer en dader - in beeld te krijgen hoe bepaalde dingen worden ervaren?
Het probleem is dat het vaak niet lukt. Wanneer zelfreflectie ontbreekt, en soms ook gewetensvorming.
Normaliter schrikt iemand als hij met de gevolgen van zijn daden wordt geconfronteerd, maar bij frequente pesters, gebeurt dit niet.
En niet iedereen pest vanuit dezelfde motieven.
Dus kan er ook niet één oplossing bedacht worden.
Wij zagen dat vooral alle aandacht naar de dader uitgaat en dat hoor ik van veel slachtoffers.
Het slachtoffer krijgt het advies om de pester te negeren (dat deed hij dus allang, maar kreeg de kans niet) op een zelfverdedigingssport te gaan (dat heeft zin in geval van lichamelijk treiteren, maar niet als dader psychisch pest).

Mijn vriendin werkt op een school met een strak pestprotocol. Bij de kleinste manier van pesten, treedt het in werking.
Maar wordt het daardoor minder in zijn algemeniteit? Nee.
Het verbaast(de) haar dat ouders vrijwel altijd reageren: nee, dat doet ie van mij niet!
Ontkennen dus.
WimA

Bericht door WimA »

Mara schreef:Mijn vriendin werkt op een school met een strak pestprotocol. Bij de kleinste manier van pesten, treedt het in werking.
Het verbaast(de) haar dat ouders vrijwel altijd reageren: nee, dat doet ie van mij niet!
Ontkennen dus.
Bovenstaande valt mij ook op. Hetzelfde zien we in de poll in dit topic.
Mara

Bericht door Mara »

WimA schreef:
Mara schreef:Mijn vriendin werkt op een school met een strak pestprotocol. Bij de kleinste manier van pesten, treedt het in werking.
Ontkennen dus.
Misschien is het (te) confronterend om je prinsje of prinsesje als notoire pester te moeten beschouwen.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er zeer groot verschil is tussen het kind thuis en het kind op school.
Een introvert kind thuis zal op school toch niet opeens extravert worden?
En als er thuis over dit onderwerp gesproken wordt, zou je aan je kind(eren) moeten merken hoe zij er in staan.
helma

Bericht door helma »

WimA schreef:
Ontkennen dus.
helma schreef:
Peregrina schreef:Ik mis nog twee opties:

- Ik ben ouder van een pester.
die optie miste ik ook inderdaad :fi
Via sociale media is de drempel laag merk ik wel.
En als je er wat van zegt is het hélemaal geen pesten. Zo gaan we nu eenmaal met elkaar om. Of is het een grapje. :bobo
(en het is nb iemand die zelf gepest is, dus héél goed weet hoe moeilijk het is)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

@WimA: Ik snap je doel met dit topic niet helemaal. Kun je dat nog wat nader toelichten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
helma schreef:

Ik kan dat wel toevoegen, maar dan staan alle scores weer op 0. Dus laat de topicstarter (=WimA) het maar zeggen.
Daarvan heeft hij eerder gezegd:
De onderste - ik ben ouder van een pester - vind ik moeilijker, omdat de poll gaat over hoe jezelf er mee bent omgegaan.
WimA

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
helma schreef:
helma schreef:

Ik kan dat wel toevoegen, maar dan staan alle scores weer op 0. Dus laat de topicstarter (=WimA) het maar zeggen.
De onderste - ik ben ouder van een pester - vind ik moeilijker, omdat de poll gaat over hoe jezelf er mee bent omgegaan.
tja, ik had alles niet helemaal correct gelezen. Maar als de optie "ik ben ouder van een gepest kind" erop staat dan zou deze "ik ben ouder van een pester" er ook bij moeten. Een ouder van een gepest kind is eigenlijk ook slachtoffer, misschien wel erger dan dan het zelf gepest worden. Maar om een ouder van een pester een dader te noemen gaat niet helemaal op m.i.
Dus voeg deze ook maar toe.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ok, hij is toegevoegd. :garde

Allemaal invullen maar weer. ::please
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ik ben er nu wel een beetje klaar mee.
Wat is de bedoeling van deze topic??
refo

Bericht door refo »

Voor zover ik kan nagaan: de gepeste is zielig en de pester eigenlijk ook.

Kan zijn dat het heel naar is om gepest te zijn geweest, maar daar ga je toch je hele leven niet mee rondlopen?
Op een gegeven ogenblik ben je volwassen. En schud je dat toch af?
Mara

Bericht door Mara »

WimA schreef:
Tiberius schreef: Ik kan dat wel toevoegen, maar dan staan alle scores weer op 0. Dus laat de topicstarter (=WimA) het maar zeggen.
tja, ik had alles niet helemaal correct gelezen. Maar als de optie "ik ben ouder van een gepest kind" erop staat dan zou deze "ik ben ouder van een pester" er ook bij moeten. Een ouder van een gepest kind is eigenlijk ook slachtoffer, misschien wel erger dan dan het zelf gepest worden. Maar om een ouder van een pester een dader te noemen gaat niet helemaal op m.i.
Dus voeg deze ook maar toe.
In principe ben je als ouder van een pester geen dader, maar dat kun je wel deels worden als je het goed blijft praten.
Dan ben je m.i. mededader.
Als je echter je kind "aanpakt" en tracht te corrigeren, en je merkt dat het maar moeilijk gaat of zelfs onmogelijk is, ben je medeslachtoffer.
Ik merkte bij mezelf dat mijn eigen boosheid jegens de ouders van de pester, langzaam begon om te buigen in intens medelijden.
En zeker toen ik na enkele jaren de uitkomst van e.e.a. zag.
Plaats reactie