Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

ejvl

Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Ik heb hier geen ervaring mee. Mijn mening is dat er zoveel momenten zijn waarop je als gemeente iets kunt doen; dan moet er ook aandacht zijn voor de gezelligheid: je moet iets doen om het "gemeente-zijn" te bevorderen.

Ik zou echter niet kiezen voor direct na de preek: de duivel doet al zo zijn best om ons de preek te laten vergeten. Dat kan ook gemakkelijk thuis bij de koffie, maar mijn inschatting is dat ook een gezellig samenzijn direct na de kerkdienst daartoe een behoorlijke bijdrage kan zijn. Uitzonderingen zullen er zeker ook wel zijn, maar toch...
En een preekbespreking onder leiding van een predikant of ambtsdrager waar tevens een koffie geschonken wordt?
;)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Ik heb hier geen ervaring mee. Mijn mening is dat er zoveel momenten zijn waarop je als gemeente iets kunt doen; dan moet er ook aandacht zijn voor de gezelligheid: je moet iets doen om het "gemeente-zijn" te bevorderen.

Ik zou echter niet kiezen voor direct na de preek: de duivel doet al zo zijn best om ons de preek te laten vergeten. Dat kan ook gemakkelijk thuis bij de koffie, maar mijn inschatting is dat ook een gezellig samenzijn direct na de kerkdienst daartoe een behoorlijke bijdrage kan zijn. Uitzonderingen zullen er zeker ook wel zijn, maar toch...
En een preekbespreking onder leiding van een predikant of ambtsdrager waar tevens een koffie geschonken wordt?
;)
Lijkt mij prima, ik zou er direct voor zijn.
Dodo

Bericht door Dodo »

Preekbesprekingen zijn ook waardevol. Wij hebben die ook af en toe.
Ook een kort samenzijn in de week voor de Avondmaalsviering. Dat zijn fijne momenten. Juist ook omdat je dan aan tafel zit met mensen die je misschien minder kent of minder vaak spreekt, en soms laten mensen zich in het hart kijken. Zo leer je elkaar beter kennen, en word je bemoedigd wat de Heere doet in de levens van mensen.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Dodo schreef:Preekbesprekingen zijn ook waardevol. Wij hebben die ook af en toe.
Ook een kort samenzijn in de week voor de Avondmaalsviering. Dat zijn fijne momenten. Juist ook omdat je dan aan tafel zit met mensen die je misschien minder kent of minder vaak spreekt, en soms laten mensen zich in het hart kijken. Zo leer je elkaar beter kennen, en word je bemoedigd wat de Heere doet in de levens van mensen.
Wij hebben een enkele keer preekbespreking. Vooraf een kop koffie. En dan de bespreking. Heel waardevol. En ik zou wel willen dat het vaker was. Nu moeten wij het om de beurt doen. Ivm met kinderen... En dan is het helemaal sporadisch...

Thuis drinken we koffie en bespreken de dienst met en ook waar de kinderen bijzijn...
Maar ook daar is het wel eens lastig. Want kinderen hebben na ruim anderhalf uur stilzitten wel eens andere plannen! En kunnen je dan bezighouden op een andere manier dan je zou wensen ;)

In de tweede Wereldoorlog bleven de mensen tussen de twee diensten in London in de kerk bij Loyd Jones. Vanwege de veiligheid...
Ze aten met elkaar en er was bijbelstudie.... Mooi toch? De ds hoort direct terug wat er bij zijn hoorders is overgekomen.

Dat zou je bij ons ook kunnen doen. En terwijl de volwassenen een preekbespreking en bijbelstudie hebben kunnen de kinderen naar de zondagsschool ofzo.... Helemaal mooi zou zijn als zij daar dan. te hetzelfde onderwerp bezig zijn. Er teruggegrepen wordt op de preek.

Nu gaan we naar de kerk. Na de dienst zoeft iedereen weg en gaat naar zijn of haar eigen huis. Alleen of samen. dat wordt met de avonddienst herhaald. Als je geluk hebt zijn er sociale mensen die bij elkaar komen. Maar vaak gaat ieder zijns weegs...

Zou dat in de eerste christengemeenten ook zo zijn gegaan?
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Nou nou hendrikus, ik vind dat je wel erg oordelend bent nu. Je mag dus geen mening geven als er in je eigen gemeente geen koffie geschonken wordt... dan moet dus iedereen vóór zijn :bobo Laat DIA ook eens een mening hebben, ook al ben je het er niet mee eens.

Goed, stel er is geen koffie naar de dienst. Dan stap je, misschien na een kort praatje voor de deur, weer je auto in, je komt thuis en gaat daar weer over allerlei dingen praten. Dan kan over de preek zijn, maar is regelmatig toch niet het geval. Of praten jullie altijd braaf over de preek na de dienst? Ik geloof daar eerlijk gezegd maar weinig van; natuurlijk, als het een indrukwekkende preek was, dan wel, maar vaak genoeg zal het gesprek toch ook over meer aardse zaken gaan niet?

Als er wél koffie is, dan kun je ook over de preek praten. Maar zelfs als dit niet gebeurt, heeft het meerwaarde. Je bent namelijk gemeente, je hebt gemeenschap met elkaar. Je leert nieuwe mensen in de kerk kennen, en maakt een praatje met gemeenteleden die je al kent. Je kunt het over de preek hebben, of over zaken die spelen in de gemeente, over zieke mevrouw X, over de nieuwe dochter van mevrouw Y, etc. Dat is ook belangrijk !

Vaak voel je je als gast een beetje verloren, als je naar de kerk ergens bent geweest, en na afloop gaat iedereen vlug weer weg, zonder jou aan te spreken. Zo voel ik me dan in ieder geval toch vaak.
ejvl

Bericht door ejvl »

lien75 schreef:Nu gaan we naar de kerk. Na de dienst zoeft iedereen weg en gaat naar zijn of haar eigen huis. Alleen of samen. dat wordt met de avonddienst herhaald. Als je geluk hebt zijn er sociale mensen die bij elkaar komen. Maar vaak gaat ieder zijns weegs...
Op visite gaan op zondag? Foei! :fouet
reformator

Bericht door reformator »

Kennelijk wordt er hier en daar dus nog wel koffiegedronken! Nou, mooi toch als die gelegenheid wordt geboden!

Bij ons wordt er ook geen koffie gedronken na de dienst, sterker nog het lijkt soms wel een wedstrijdje wie het hardst naar huis loopt. Dat vind ik wel eens jammer, een beetje napraten over de stof zou onder het genot van koffie prima kunnenn denk ik.
Daarom denk ik dat het op zich geen kwaad moet kunnen als je met de gemeente gaat koffiedrinken na de dienst (eens in de zoveel tijd), zolang de preek niet onder lijdt en eventueel wordt nabesproken. Het is denk ik ook een illussie dat daar wáár geen koffie wordt gedronken in de kerk na de dienst de preek beter blijft hangen. Je loopt/rijdt weg en je bent dan toch even bezig met thuis komen dus op dat moment kan je aandacht prima weer verschuiven. Evengoed bedankt voor de reacties!
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
lien75 schreef:Nu gaan we naar de kerk. Na de dienst zoeft iedereen weg en gaat naar zijn of haar eigen huis. Alleen of samen. dat wordt met de avonddienst herhaald. Als je geluk hebt zijn er sociale mensen die bij elkaar komen. Maar vaak gaat ieder zijns weegs...
Op visite gaan op zondag? Foei! :fouet
Dan moet je wel gevraagd worden natuurlijk... Helaas ben je als je van buiten de gemeenschap komt niet een van hun... ;)
En heeft het een paar jaar geduurd voordat iemand eens zei. Kom mee! En nog hoor.
Reden echt waar! Iedereen is druk met zijn familie.... Daar sta je dan, zonder familie in de buurt, zonder kinderen...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Het kan ook nog dat je wél ervaring hebt, en toch negatief bent hierover.

Wij hebben dit wel als vast programmapunt in ons gezin: na de kerkdienst onder koffie of de maaltijd steevast praten over de preek. Dat is niet altijd makkelijk, maar we doen het altijd. Ik denk dat de preek dan beter blijft hangen.

Gezellig samenzijn met gemeenteleden kan m.i. beter op andere momenten: gemeente-avonden, verkoping, Bijbelkring, etc. Maar goed, dat is mijn mening.
reformator

Bericht door reformator »

eilander schreef:Het kan ook nog dat je wél ervaring hebt, en toch negatief bent hierover.

Wij hebben dit wel als vast programmapunt in ons gezin: na de kerkdienst onder koffie of de maaltijd steevast praten over de preek. Dat is niet altijd makkelijk, maar we doen het altijd. Ik denk dat de preek dan beter blijft hangen.

Gezellig samenzijn met gemeenteleden kan m.i. beter op andere momenten: gemeente-avonden, verkoping, Bijbelkring, etc. Maar goed, dat is mijn mening.
Als het koffiedrinken enkel wordt gebruikt als gezellig samenzijn, dan lijkt me dat ook niet helemaal de bedoeling! De preek uit de dienst zou wel een centraal punt kunnen zijn om eens verder te praten. Dan pik je toch weer nieuwe dingen op.
Maar goed dat je het thuis met je gezin bespreekt! Bij ons gebeurde dit vaak niet, dan mis je toch wel iets.
Marco

Bericht door Marco »

eilander schreef:Het kan ook nog dat je wél ervaring hebt, en toch negatief bent hierover.

Ik denk dat je het niet teveel tegenover elkaar moet zetten. Napraten over de preek is zeker niet verkeerd, maar het na de kerkdienst samen een kop koffie drinken hoeft dat niet in de weg te staan. Drink een kop koffie na de dienst, praat daarbij over wat je wilt (dat kan dus ook over de preek zijn of over andere zgn geestelijke zaken). Tijdens de maaltijd kan je dan doorgaan over de preek, als je dat tijdens de koffie niet al met je gemeentegenoten gedaan had (daar ben je zelf bij).
Gemeente-avonden, verkopingen enz. worden in de meeste gevallen niet wekelijks of maandelijks georganiseerd. Het mooie aan die kop koffie na de preek is dat je elkaar dan net even wat vaker ziet en spreekt dan je anders zou doen, en dan kan het best gaan over ziekte en beterschap, zorgen om een baan en dergelijke. Als je elkaar broer en zus noemt (zo worden we iedere zondag aangesproken), moet je ook zo met elkaar omgaan. Het is dan vreemd als je langs elkaar heen de kerk uitloopt, hooguit nog gedag zegt. Juist het nog een bakkie doen is een mogelijkheid, het samenzijn als broers en zussen handen en voeten te geven.

Dat zal de ene keer beter gaan dan de andere. Het risico bestaat dat er een soort kliekjes bij elkaar komen, en dat buitenstaanders en gasten aan de rand komen. Dat ligt dan niet aan het koffiedrinken, maar aan de instelling van de gemeente. Het biedt namelijk ook de kans, gasten nog eens op een vriendelijke manier aan te spreken en eventuele onduidelijkheden uit te leggen, en meer te vertellen. Vaak ook trouwens om met de predikant van gedachten te wisselen over zijn preek.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

In de (Vrije) Oud Gereformeerde Gemeente hier was het altijd wel de gewoonte dat na de bediening van het H. Avondmaal
de gasten genodigd werden aan de pastorie. Dan werden teven belangstellenden genodigd om te komen. Ik geloof niet
dat dan de gesprekken over koetjes en kalfjes gingen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jongere

Bericht door Jongere »

In onze gemeente wordt zo'n vier keer per jaar koffiegedronken na de dienst. Gelukkig wordt er dan ook door veel mensen over de preek nagepraat. Het is waardevol om dat ook eens met gemeenteleden te doen.
Niet altijd, maar ik denk dat dat ook niet het ergste is. We moeten ook niet doen alsof we het moeten hebben van een bepaald gevoel na de preek wat niet mag verdwijnen... Als het goed is komt de preek ook een paar dagen later nog wel eens ter sprake.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Wij dus ook. Maar hoe gaan jullie met de momenten om dat de kinderen totaal geen zin hebben... Tegendraads zijn , Niets weten etc? Zelf vind ik dat wel eens lastig. Soms doen we het dan gewoon tijdens het eten... Wil wel eens helpen.
Bij ons mogen de kinderen een aantekenboekje meenemen op de voorwaarde dat er ook echt iets van de preek in komt te staan. Dus niet gaan tekenen etc. Ook dat geeft wel eens aanknopingspunten. Maar ik merk bij onze oudste, 10 jaar, dat er steeds meer weerstand komt. Moet het weer? Stom etc... Of komt ( bewust?) met heel algemene antwoorden...
Eigenlijk wil ik dat ze er later goede herinneringen aan overhouden. Dus negeren we het. Maken er geen groot punt van. Praten met de ander of wij ( mijn man en ik) verder... De 10 jarige blijft hangen, jonger zusje denk dat ga ik ook proberen... Kortom het is best wel eens lastig.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

eilander schreef: gemeente-avonden, verkoping, Bijbelkring, etc.
Dit word bij ons ook gedaan, naast het af en toe koffiedrinken na de morgendienst, af en toe een preekbespreking na de avonddienst + gezamenlijke broodmaaltijd.
Het is vrijwillig, je hoeft er niet aan mee te doen, het mag wel :super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie