Nou nou hendrikus, ik vind dat je wel erg oordelend bent nu. Je mag dus geen mening geven als er in je eigen gemeente geen koffie geschonken wordt... dan moet dus iedereen vóór zijn

Laat DIA ook eens een mening hebben, ook al ben je het er niet mee eens.
Goed, stel er is geen koffie naar de dienst. Dan stap je, misschien na een kort praatje voor de deur, weer je auto in, je komt thuis en gaat daar weer over allerlei dingen praten. Dan kan over de preek zijn, maar is regelmatig toch niet het geval. Of praten jullie altijd braaf over de preek na de dienst? Ik geloof daar eerlijk gezegd maar weinig van; natuurlijk, als het een indrukwekkende preek was, dan wel, maar vaak genoeg zal het gesprek toch ook over meer aardse zaken gaan niet?
Als er wél koffie is, dan kun je ook over de preek praten. Maar zelfs als dit niet gebeurt, heeft het meerwaarde. Je bent namelijk gemeente, je hebt
gemeenschap met elkaar. Je leert nieuwe mensen in de kerk kennen, en maakt een praatje met gemeenteleden die je al kent. Je kunt het over de preek hebben, of over zaken die spelen in de gemeente, over zieke mevrouw X, over de nieuwe dochter van mevrouw Y, etc. Dat is ook belangrijk !
Vaak voel je je als gast een beetje verloren, als je naar de kerk ergens bent geweest, en na afloop gaat iedereen vlug weer weg, zonder jou aan te spreken. Zo voel ik me dan in ieder geval toch vaak.