Mannendag

Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Marnix,

Reformatorisch is als term pas laat vorige eeuw ontstaan. Dat zij dit ontleent aan de Reformatie is begrijpelijk, maar daarmee is niet gezegd dat ds. Binnendijk en v.d Spoel 'reformatorisch' zijn.

Bijvoorbeeld we hadden en hebben christelijke en protestant-christelijke scholen. Door onder andere verlies van identiteit ontstonden er 'reformatorische' scholen.
is "reformatorisch" een sociologische term of een theologische aanduiding? Vroeger gebruikten we veel de naam "gereformeerd". Maar de Vereniging voro Gereformeerd Schoolonderwijs is er voor het reformatorisch onderwijs en niet voor gereformeerde scholen.

Zijn "reformatorisch" en "gereformeerd" synoniemen?

Hoe worden wij graag genoemd?
Kokje

Bericht door Kokje »

Het liefst word ik christelijk genoemd. Ik vind dat de term reformatorisch niet goed gebruikt wordt. En gereformeerd heeft zoveel betekenissen. Zeg dan maar gewoon bijbels. Overigens is dit allemaal nogal off-topic.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door JelleHenk is mij te Evangelisch, te vrolijk te blij, hij heeft het en hij neemt het.
De Heere heeft bij Henk wat gedaan, maar zelf heeft hij ook nog het nodige moeten doen.
Oordelen over iemands gemoedstoestand, doen alleen psychiaters, dacht ik.
Ook ken je toch wel de uitdrukking: welkom in de strijd? Dat wil toch niet zeggen dat je niks hoeft te doen?
Henk heeft niks bijgedragen aan zijn zaligheid, ik denk dat hij dat voluit beamen zal.
Inderdaad. Er wordt hier weer veel te makkelijk geoordeeld over mensen.... Moet je mee uitkijken Jelle. Je weet wat de bijbel over het oordelen van anderen zegt he. En wat het te vrolijk en te blij betreft, het evangelie is een blijde boodschap.... je verblijden, blij zijn dat je van God bent, het mag best hoor. Sterker nog, ik denk dat het best logisch is dat mensen die door God gered zijn en kind van Hem mogen zijn, blij daarmee zijn, en je dat soms ook aan ze ziet ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Marnix,

Reformatorisch is als term pas laat vorige eeuw ontstaan. Dat zij dit ontleent aan de Reformatie is begrijpelijk, maar daarmee is niet gezegd dat ds. Binnendijk en v.d Spoel 'reformatorisch' zijn.

Bijvoorbeeld we hadden en hebben christelijke en protestant-christelijke scholen. Door onder andere verlies van identiteit ontstonden er 'reformatorische' scholen.
is "reformatorisch" een sociologische term of een theologische aanduiding? Vroeger gebruikten we veel de naam "gereformeerd". Maar de Vereniging voro Gereformeerd Schoolonderwijs is er voor het reformatorisch onderwijs en niet voor gereformeerde scholen.

Ligt er aan hoe je de term reformatorisch bekijkt. Ik ben zelf lid van een gereformeerde kerk maar dit is niet reformatorisch als je kijkt naar wat dat begrip inhoudt. Ik heb op een gereformeerde school gezeten maar rokken waren niet verplicht zeg maar ;)

Als je kijkt naar die begrippen is gereformeerd breder dan reformatorisch... Maar als je echt naar de termen kijkt... hervormd, reformatorisch en gereformeerd zijn eigen 3 woorden die hetzelfde betekenen. Als groot voorstander van de reformatie voel ik me ook wel een beetje reformatorisch :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Toen in 1921 de VGS werd opgericht, bestond er nog geen sociologische term als 'reformatorisch'. De term gereformeerd is op sommige terreinen besmet geraakt. Met name daar waar men de brug naar de cultuur heeft opgehaald en de identiteit verwaterde, verloor de term gereformeerd haar inhoud. Dat gebeurde vooral daar waar men verbonden was aan de Gereformeerde Kerken.

De term is sociologisch, maar heeft ook een theologische lading. Sommige mensen verdedigen het woord reformatorisch alsof het betekent de 'ware' te zijn. Dan zit je ook verkeerd.

Je laatste vraag kan het beste beantwoord worden met de Heidelberger:

Wat is dan een christen nodig te geloven.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
RefoBaptist

Bericht door RefoBaptist »

Hoi,

Vorige jaar voor het eerst geweest! Onvergetelijk!
De oprichter van de mannendagen en vast spreker is volgens mij ds. Dick Langhenkel, maar die schijnt ernstig ziek te zijn!

Zeker de moeite waard die mannendag!
plebe

Bericht door plebe »

Jelle,

Vrolijke en blije christenen moeten we inderdaad maar gaan wantrouwen.
Het evangelie dat blij maakt????
nee......dat kan niet

Nu fff serieus.
Vroeger toen ik een ver buiten de gemeenschap met Christus leefde walgde ik van de EO. Het was allemaal zo zoetjes, liefjes en blij. HB echter vond ik altijd nuchter en evenwichtig. De Heere heeft ook hem willen gebruiken in Zijn werk aan mij dode zondaar. Het stemt me verdrietig dat je zo schrijft over een broeder in Christus.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door RefoBaptist
Hoi,
De oprichter van de mannendagen en vast spreker is volgens mij ds. Dick Langhenkel, maar die schijnt ernstig ziek te zijn!
Is die ook te gast in het programma "ik zou wel eens willen weten"?
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door RefoBaptist
Hoi,
Is die ook te gast in het programma "ik zou wel eens willen weten"?
Ja, hij doet dat vaak samen met Henk Binnendijk. Ds. Langhenkel is emeritus(?)-legerpredikant.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door plebe

nee......dat kan niet
Wil je echt blije christenen horen en zien? Klik dan eens hier
Corydoras

Bericht door Corydoras »

nee......dat kan niet
Prachtig Unionist, ik heb net 24 minuten zitten genieten!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras

nee......dat kan niet
Prachtig Unionist, ik heb net 24 minuten zitten genieten!
Indrukwekkend!!!

Wordt je nou niet stinkend jaloers Jelle?!

en dan bedenken dat ook deze mensen zullen opstaan met een verheerlijkt lichaam, waar geen vlek of rimpel zal wezen!

[Aangepast op 12/8/05 door Miscanthus]
Mariken

Bericht door Mariken »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Marnix
Ja. En nog christelijk ook :)

Zoals je weet zijn de hervormde kerken ook vanuit de reformatie ontstaan :)

En Binnendijk zegt idd hele zinnige dingen :)
Wel uit de reformatie onstaan ja maar sinds vorig jaar niet reformatorisch meer.
Dit vind ik dus weer zo'n opmerking die onnodig kwetsend is en ver onder de gordel gaat.
Maar goed, Jelle schijnt dat te mogen doen op dit forum...

Overigens over reformatorisch: in Utrecht was er in de jaren 70 een christelijke scholengemeenschap die zich reformatirsch noemden, zij waren namelijk vooruitstrevend en wilden reformeren. Ook in Eindhoven bestond de Reformatorische kerk, een voorloper van de Pkn.
Maw: laten we nu niet denker dat de in de doelgroep van osw omschreven denominaties het alleen recht hebben on de term reformatorisch te gebruiken. Reformatorisch is een gewoon een woord om iets aan te duiden en heeft blijkbaar meer betekenissen (of spreekt meer mensen aan in de betekenis) dan wij weten of willen wellicht.

[Aangepast op 13/8/05 door Mariken]
Marnix

Bericht door Marnix »

Altijd leuk om te zien :) Die mensen hebben niet zo'n enorme rem op hoe ze zich gedragen. Wij denken heel snel: Wat zou een ander daarvan denken.... die mensen hebben dat niet en dat maakt het zo spontaan, zo echt.

Wij hebben ook wel eens aangepaste kerkdiensten voor gehandicapten (en ook voor gewone kinderen).... met een keyboard, muziekinstrumenten voor de kinderen, een simpele preek met veel voorbeelden, en kinderliedjes waarbij dan soms ook gebaren en zo horen... (leuk om volwassen mee te zien doen :D)

Mijn broertje is ook gehandicapt en die zie je dan zo genieten tijdens de kerkdienst er er na.

We kunnen daar nog een hoop van leren.

Get the shackles of my feet so I can dance. I just want to praise you, I just want to praise you. You cut my bounds so I can lift my hands, and Im'm gonna praise you, I'm gonna praise you :) (Mary Mary)
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Marnix
Ach ach ach, wat een vooroordelen ;)

Henk Binnendijk kan erg boeiend spreken hoor.

Maar ja.... hij was van de EO he... ;)
Marnix: ik heb Henk Binnendijk al meer dan eens gehoord en ben het heel vaak niet met hem eens.
Maakt niet uit hoor, maar dan heb ik geen behoefte om naar een mannendag te gaan waar hij spreekt.
Jelle,

Wat ben je dan niet met Henk Binnendijk eens?
Wie a zegt, moet ook b zeggen...

Henk is mij te Evangelisch, te vrolijk te blij, hij heeft het en hij neemt het.
De Heere heeft bij Henk wat gedaan, maar zelf heeft hij ook nog het nodige moeten doen.
Ik vraag met af of je Henk Binnendijk ooit gehoord hebt.
Henk Binnendijk is juist een kalme spreker. Ik snap niet wat je er 'te blij' aan is. Moeten we allemaal somber en gewichtig kijken?
Heb je zelf wel eens de vreugde en de blijdschap van het verlossende Evangelie ervaren?
Nog erger vind ik dat je Henk beschldigt van zelfwerkzaamheid als nodig tot zaligheid....
Je zal de man nooit begrepen (willen) hebben.

Ik ben bang dat je afkeer van deze man voorkomt uit je EO-haat.

Kijk hier mee uit!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie