MoesTuin schreef:Ben blij dat je het met me eens bent

MoesTuin schreef:Ben blij dat je het met me eens bent
Oei.. Dit mag JGW idd wel toelichten..refo schreef:Dat is nou ook wat. Deuteronomium zegt iets wat niet waar is.Johann Gottfried Walther schreef:Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.refo schreef:Dat is wel een erg dun bijbeltje.Panny schreef:Dat we Gods Woord zuiver horen:
Efeziërs 2
8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
Dit zou wel eens wat meer benadrukt kunnen worden:
wanneer u de stem van de HEERE, uw God, gehoorzaam bent door Zijn geboden en Zijn verordeningen, die in dit wetboek geschreven zijn, in acht te nemen; wanneer u zich bekeert tot de HEERE, uw God, met heel uw hart en met heel uw ziel. Want dit gebod, dat ik u heden gebied, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. Het is niet in de hemel, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons naar de hemel opstijgen om het voor ons te halen en ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen? Het is ook niet aan de overzijde van de zee, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons oversteken naar de overzijde van de zee om het voor ons te halen en het ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen? Want dit woord is heel dicht bij u, in uw mond en in uw hart, om het te doen.
rom3v20.
Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Rom3v28.
Dank u voor deze fijnzinnige terechtwijzing.-DIA- schreef: Bij deze verwoording kan men het begrip het breedst interpreteren.
Ziet u het dan anders? Of bedoelde u het anders?Posthoorn schreef:Dank u voor deze fijnzinnige terechtwijzing.-DIA- schreef: Bij deze verwoording kan men het begrip het breedst interpreteren.
Ik bedoelde het precies zoals het er staat, met de nadruk op doorleving van zonde en genade. Allerlei uiterlijke kenmerken zijn daarbij, hoewel niet onbelangrijk, toch secundair.-DIA- schreef:Ziet u het dan anders? Of bedoelde u het anders?
Daarom roept Christus in Matthéüs 6 natuurlijk Zélf op (vers 19 en 20):ejvl schreef:Het belangrijkste is dat God aan z'n eer komt. Niet of wij wel in de hemel komen om de hel te ontlopen.Bona Fide schreef: Natuurlijk is de laatste vraag de allerbelangrijkste, dat zal een ieder hier beamen.
Oké ik begrijp het, maar wordt zo toch het begrip niet wat breed? Ik bedoel dat hier ookPosthoorn schreef:Ik bedoelde het precies zoals het er staat, met de nadruk op doorleving van zonde en genade. Allerlei uiterlijke kenmerken zijn daarbij, hoewel niet onbelangrijk, toch secundair.-DIA- schreef:Ziet u het dan anders? Of bedoelde u het anders?
Welk onderscheidend kenmerk moet er dan nog bij volgens jou?-DIA- schreef:Oké ik begrijp het, maar wordt zo toch het begrip niet wat breed? Ik bedoel dat hier ookPosthoorn schreef:Ik bedoelde het precies zoals het er staat, met de nadruk op doorleving van zonde en genade. Allerlei uiterlijke kenmerken zijn daarbij, hoewel niet onbelangrijk, toch secundair.-DIA- schreef:Ziet u het dan anders? Of bedoelde u het anders?
de evangelische beweging moeiteloos reformatorisch kan worden genoemd. Volgens mij was
het juist de bedoeling om het reformatorisch eigene te onderscheiden van het evangelische
denken.
Er dient een duidelijke separatie door te klinken, niet in algemene bewoordingen spreken alsPosthoorn schreef:Welk onderscheidend kenmerk moet er dan nog bij volgens jou?-DIA- schreef:Oké ik begrijp het, maar wordt zo toch het begrip niet wat breed? Ik bedoel dat hier ookPosthoorn schreef:Ik bedoelde het precies zoals het er staat, met de nadruk op doorleving van zonde en genade. Allerlei uiterlijke kenmerken zijn daarbij, hoewel niet onbelangrijk, toch secundair.-DIA- schreef:Ziet u het dan anders? Of bedoelde u het anders?
de evangelische beweging moeiteloos reformatorisch kan worden genoemd. Volgens mij was
het juist de bedoeling om het reformatorisch eigene te onderscheiden van het evangelische
denken.
Dat ligt denk ik meer aan jouw lezen dan aan mijn schrijven.-DIA- schreef:Er dient een duidelijke separatie door te klinken, niet in algemene bewoordingen spreken als 'wij geloven' of een aanspraak 'gemeente van onze Heere Jezus Christus'. Hier hoort men als het ware iets doorklinken van een alverzoening, een soort knus 'wij-gevoel', waar de ernstige oproep
tot een nauw zelfonderzoek ontbreekt.
Blijft dus de vraag hoe separeer je zo, dat de evangelische beweging van vandaag de dag wordtPosthoorn schreef:Dat ligt denk ik meer aan jouw lezen dan aan mijn schrijven.-DIA- schreef:Er dient een duidelijke separatie door te klinken, niet in algemene bewoordingen spreken als 'wij geloven' of een aanspraak 'gemeente van onze Heere Jezus Christus'. Hier hoort men als het ware iets doorklinken van een alverzoening, een soort knus 'wij-gevoel', waar de ernstige oproep
tot een nauw zelfonderzoek ontbreekt.
Volgens mij is dat verschil duidelijk in de 5 punten die Johann Gottfried Walther al eeerder schreef in dit topic:-DIA- schreef:Blijft dus de vraag hoe separeer je zo, dat de evangelische beweging van vandaag de dag wordt
buitengesloten. Naar mijn gevoel blijft dan toch de bewoording "In de lijn der Reformatie en
Nadere Reformatie" nuttig. En vanzelf ook de instemming met de geloofsbelijdenissen.