Kerk maakt reclame

MoesTuin
Verbannen

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door MoesTuin »

Mara schreef:
Bona Fide schreef:Vraag vooraf: is elk medium geschikt om 'reclame voor de kerk' te maken (vraag ik me af vóórdat we kennis hebben kunnen nemen van in dit geval een TV-spot)?
Kan het wat jou betreft ook in de bios, vlak voor de hoofdfilm?
Het spotje is enkel bedoeld voor de reclame op de tv.
Maar het idee is niet onaardig.
125 keer kan het tegen gekomen worden, mits je een tv hebt, en de tv aan hebt staan op dat moment.

Waar maken we ons nu zo druk om, wat hebben wij nu hierin te verliezen?
De Reformatorische Christen is dacht ik niet in de eerste plaats de doelgroep van dit spotje?
We zijn zo goed om op bijzaken dit spotje op voorhand al te (be)*(voor) oordelen.
Verbeter de wereld en begin bij jezelf zou ik willen voorstellen.

Gelukkig komt Eilander als enigste met een alternatief, een folder verspreiden met een uitnodiging om de kerstdienst bij te wonen. Helemaal super!
Kijk eens wat je zelf doet met de opdracht van de Heere Jezus, gaat heen en verkondigt het evangelie
De Heere Jezus trok van dorp naar dorp, van stad naar stad en verkondigde het Evangelie en riep de mensen op. Bekeerd u!

We leven nu in een tijd van moderne media en mediums, je kan dit zien als verwerpelijk, maar je kan ook positief hiervan als christen gebruik van maken. Je kan er vele mensen mee bereiken.
Dat gaat de PKN nu doen.
Prima.

Hoe staan wij persoonlijk tegenover de Heere God?
We willen zo graag voor Hem zo te lezen alles oplossen en in eigen hand houden.
Laten we nu juist het overgeven aan de Heere God in gebed. Het gebed en de kracht hiervan, mag hierin zeker niet onderschat worden.
Dat we gaan vragen in het gebed tot de Heere God, Heere wilt U zo u het wilt laten geschieden, dit werk zegenen van de PKN, en dat Uw woord in de harten van al die mensen die deze tv spot zien van de PKN, ergens geraakt mogen worden in hun harten en wilt U het naar Uw wil alleen bewerkstelligen, dat het zaad wat gezaaid wordt, mag kiemen en vrucht dragen zo U dit wilt, zal het geschieden. Amen.

En laten we ook bidden voor de folder uitnodigingen van de gemeente van Eilander, hetzelfde gebed. Een zegen hierover vragen aan de Heere God, en het in vertrouwen dan los kunnen laten en overgeven aan Hem

En laten we eens kijken binnen onze eigen gemeente op welke manier we kunnen bijdragen, of zelf in de eigen omgeving divers en hiervoor in gebed gaan naar den Heere God.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Helaas blijft wederom volledig onvermeld welke onaanvaardbare concessies dan wel gedaan worden. Maar ik hoor graag welke dat zijn.
Op de radio hoorde ik een voorproefje. Er wordt een muziekstijl gekozen die wel aansluit bij buitenkerkelijken, in combinatie met het lied "Komt allen tezamen". Dat laatste lied is dan een knipoog naar: Komt allen naar de kerk.
Alleen die twee dingen - en dan heb ik nog geen begeleidende tekst gezien/gehoord - vind ik onaanvaardbaar.
De muziekstijl is dus onaanvaardbaar, daar ben ik het niet mee eens maar dat kun je vinden, het lijkt me in ieder geval niet nuttig om daarover nu te gaan discussiëren. Maar het bezwaar tegen de toepassing van Komt allen tezamen is me toch nog niet helder. De strekking van de tekst is toch nu juist een oproep om ter kerke te komen? Ik had het niet beter kunnen bedenken.
De muziekstijl is in mijn ogen een concessie. Ik weet niet precies waarom je dit niet nuttig vindt, maar het lijkt mij wel terzake doende.

Komt allen tezamen: hier gaat het over het Kind aanbidden in Bethlehem. Zeker, daarvoor mag of moet je in de kerk zijn. Maar het is echt niet bedoeld als wervingstekst voor de kerk, hoor. Daar kun je lang en kort over praten, maar zo is het echt niet bedoeld.
helma

Bericht door helma »

Stel dat iemand door zo'n filmpje in de kerk komt....dan vinden ze Sharon Kips niet. Dat is even een afknapper.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Hopelijk word deze "iemand" dan wel gepakt door het Evangelie!
en vindt deze "iemand" de Heere Jezus, die kwam naar de aarde om het verlorene te zoeken en te redden.
Voor de Heere God is niets onmogelijk.....
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Dodo

Bericht door Dodo »

Het "Komt allen tezamen" wordt in de kersttijd overal gebruikt om mensen naar (zang)diensten te krijgen. Het is een algemene oproep. Ik kan niet zien wat daar mis mee is.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

MoesTuin schreef:
Mara schreef:
Bona Fide schreef:Vraag vooraf: is elk medium geschikt om 'reclame voor de kerk' te maken (vraag ik me af vóórdat we kennis hebben kunnen nemen van in dit geval een TV-spot)?
Kan het wat jou betreft ook in de bios, vlak voor de hoofdfilm?
Het spotje is enkel bedoeld voor de reclame op de tv.
Maar het idee is niet onaardig.
125 keer kan het tegen gekomen worden, mits je een tv hebt, en de tv aan hebt staan op dat moment.

Waar maken we ons nu zo druk om, wat hebben wij nu hierin te verliezen?
De Reformatorische Christen is dacht ik niet in de eerste plaats de doelgroep van dit spotje?
We zijn zo goed om op bijzaken dit spotje op voorhand al te (be)*(voor) oordelen.
Verbeter de wereld en begin bij jezelf zou ik willen voorstellen.
1. Het blijft goed om te bedenken of het doel de middelen heiligt, ook hier. Naar mijn mening niet. We moeten ons altijd rekenschap geven van ons doen en laten, dus een reactie als "Waar maken we ons nu zo druk om, wat hebben wij nu hierin te verliezen?" geeft niet echt getuigenis van doordacht handelen.

2. Bovendien moeten we niet vergeten dat het nog altijd gaat om het Heilig Woord van God. Daar moet op een gepaste, eerbiedige wijze mee omgegaan worden. Zeker als we bedenken dat het hier gaat om de nederige geboorte van Jezus: God die mens wilde worden. Is dan een spot op TV op de voorgestelde manier het juiste middel? Ik vraag het mezelf af.

3. En natuurlijk heeft iedere gemeente en ieder gemeentelid een taak ten opzichte van zijn naaste. En tot mijn schaamte moet ik zeggen daarin ook alles tekort te komen. Maar dat wil niet zeggen dat elk middel 'om het Evangelie te verbreiden' dan maar geoorloofd is.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Isala

Bericht door Isala »

Het is wel wennen deze manier van werven.
Toch was Paulus wel mild in de manier van evangeliseren.
In Filipenzen 1 schrijft hij:
18 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden.

Mijn eerste gedachte was ook: Zal dat wel effect hebben? Wij weten het niet. De Heere wel.
Hora est!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:Stel dat iemand door zo'n filmpje in de kerk komt....dan vinden ze Sharon Kips niet. Dat is even een afknapper.
Joh, dan zien ze mij ;)
Eerlijk gezegd vind ik het wel een toepasselijk lied. Ik bedoel, je kan wel naar Bethlehem gaan, maar daar vind je niets.
En wat die muziekstijl betreft, het pas wel bij de PKN (dus ook bij mij ;) )
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Isala schreef:Het is wel wennen deze manier van werven.
Toch was Paulus wel mild in de manier van evangeliseren.
In Filipenzen 1 schrijft hij:
18 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden.

Mijn eerste gedachte was ook: Zal dat wel effect hebben? Wij weten het niet. De Heere wel.
Goede aanvulling/gedachte!
Maar, ook al kan God met een kromme stok een rechte slag doen, dienen we ons toch wel af te vragen of we dan maar een 'kromme stok' moeten gebruiken? Je bent er n.a.v. Filippenzen 1:18 (en het verband) toch ook geen voorstander van/keur je toch ook niet goed dat er maar Chrisutspredikers 'door nijd en twist' (vs. 15) op moeten staan of predikers 'die Christus uit twisting' (vs. 16) verkondigen?
Dat God dat wél kan gebruiken, ja, daar zijn we het met Paulus over eens.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik moet even corrigeren wat ik eerder schreef. Ik zat nog eens te denken, maar ik heb op de radio alleen maar een gesprek gehoord met een dame van de PKN. Het Radio1-journaal had daar zelf iets bij bedacht (aan de hand van de tekst over Komt allen tezamen - die tekst wordt wel echt gebruikt). Ik zit nu dus het bedenksel van Radio 1 te verwarren met het echte verhaal. Mijn excuses.
Isala

Bericht door Isala »

Bona Fide schreef:Maar, ook al kan God met een kromme stok een rechte slag doen, dienen we ons toch wel af te vragen of we dan maar een 'kromme stok' moeten gebruiken? Je bent er n.a.v. Filippenzen 1:18 (en het verband) toch ook geen voorstander van/keur je toch ook niet goed dat er maar Chrisutspredikers 'door nijd en twist' (vs. 15) op moeten staan of predikers 'die Christus uit twisting' (vs. 16) verkondigen?
Dat God dat wél kan gebruiken, ja, daar zijn we het met Paulus over eens.
Het is de vraag of de commercial van de PKN een kromme stok is.
Het is naar mijn mening, niet hetzelfde, als Christus door nijd en twist verkondigen.
Je kan je afvragen wat geoorloofd is en wat niet, en waar de grens ligt.
Maar die vragen worden ook weer beantwoord met verschillende meningen.
Er wordt in de reclame geen onwaarheid verkondigt, er wordt niet in gespot of laatdunkend gedaan.
Het roept juist op tot kerkgang.

Maar het zou mooi zijn als de PKN in januari nog een keer een commercial maakt. Om het nogmaals onder de aandacht te brengen.
Ontdaan van alle sfeer.
Hora est!
Francis

Bericht door Francis »

Tja, het is misschien weer een nieuwe manier om de kerk/kerst onder de aandacht te brengen, maar eigenlijk zie ik er geen kwaad in. Het filmpje van de NOS komt op mij in elk geval redelijk goed over. Weten jullie hoeveel mensen er in deze tijd bijna niets meer van de kerk/kerst af weten? Het zijn er veel, heel veel! Stel nu dat er wat van die mensen door zo'n reclame op het idee komen eens naar de kerk te gaan..dan horen zij daar toch het kerstevangelie!
Vergelijk deze reclame maar eens met die van de Anglicaanse kerk uit 2012, dan vind ik die van de PKN nog wel iets stijlvoller(om het maar zacht uit te drukken):
http://www.churchads.org.uk/2012/media/godbaby_283.jpg

Off-topic:
Bona Fide schreef: Maar, ook al kan God met een kromme stok een rechte slag doen, dienen we ons toch wel af te vragen of we dan maar een 'kromme stok' moeten gebruiken?

Dit is nu zo'n typische uitspraak die ik in mijn reformatorische gangen luttele malen ben tegen gekomen. Wat bedoelt men hier nu toch mee? En is hier een bijbelse grond voor? Als vb: in het orgaan van de ref. studentenvereniging waar ik ooit lid was stond eens een artikel over kerkelijk orgelspel. Hierin werd de Groningsche prof van der Leeuw nogal vaak geciteerd, zij het in 'refo-context.' De beste man was zelf juist van de Groninger(vrijzinnige) richting. Toen ik de schrijver dat vertelde meende hij ook 'met een kromme stok een rechte slag te kunnen slaan.'
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Helaas blijft wederom volledig onvermeld welke onaanvaardbare concessies dan wel gedaan worden. Maar ik hoor graag welke dat zijn.
Op de radio hoorde ik een voorproefje. Er wordt een muziekstijl gekozen die wel aansluit bij buitenkerkelijken, in combinatie met het lied "Komt allen tezamen". Dat laatste lied is dan een knipoog naar: Komt allen naar de kerk.
Alleen die twee dingen - en dan heb ik nog geen begeleidende tekst gezien/gehoord - vind ik onaanvaardbaar.
De muziekstijl is dus onaanvaardbaar, daar ben ik het niet mee eens maar dat kun je vinden, het lijkt me in ieder geval niet nuttig om daarover nu te gaan discussiëren. Maar het bezwaar tegen de toepassing van Komt allen tezamen is me toch nog niet helder. De strekking van de tekst is toch nu juist een oproep om ter kerke te komen? Ik had het niet beter kunnen bedenken.
De muziekstijl is in mijn ogen een concessie. Ik weet niet precies waarom je dit niet nuttig vindt, maar het lijkt mij wel terzake doende.

Komt allen tezamen: hier gaat het over het Kind aanbidden in Bethlehem. Zeker, daarvoor mag of moet je in de kerk zijn. Maar het is echt niet bedoeld als wervingstekst voor de kerk, hoor. Daar kun je lang en kort over praten, maar zo is het echt niet bedoeld.
De kerk is niets anders dan het huis van de levende God, ik vind persoonlijk dat je daar niet zo'n tegenstelling in moet zien.

Meer in het algemeen:
Ik stoor me er een beetje aan dat er steeds allerlei vragen worden gesteld, een beetje in de trant van 'Is het ook dat God gezegd heeft...', in mijn beleving. Het is prima als mensen zich iets afvragen, maar meld er dan pas iets over als er een welbeargumenteerd voorlopig standpunt is ontstaan. Nu blijft het bij in mijn beleving soms suggestieve bijdragen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Dat komt omdat het zeer omstreden medium televisie genoemd wordt. Als het in de Telegraaf zou staan was het wellicht heel anders.
Dodo

Bericht door Dodo »

ejvl schreef:Dat komt omdat het zeer omstreden medium televisie genoemd wordt. Als het in de Telegraaf zou staan was het wellicht heel anders.
Zoiets?

Afbeelding

Dit werd indertijd ook niet overal gewaardeerd.
Plaats reactie