Kunnen wij de kerstdagen afschaffen?

Sheba
Inactief

Re: Kunnen wij de kerstdagen afschaffen?

Bericht door Sheba »

Jongere schreef:
Dat heeft misschien ook te maken met de verschuiving in de viering van advent. Dat was in de vroege kerk ook de tijd van verwachting, maar dan wel die van Christus' tweede komst. Hij is namelijk al gekomen; en al kan preken over de beloften uit het OT over Zijn eerste komst heel leerzaam en waardevol zijn, nu krijgt dat denk ik teveel nadruk. We hoeven en mogen met kerst niet meer terug achter Pasen.
Tegelijk moet ik zeggen in de laatste jaren tijdens de adventstijd meer te hebben gehoord over de wederkomst, dus het lijkt dat die nadruk wel weer wat lijkt terug te komen.
Dat herken ik ook wel. advent, verwachting 2e komst. Dat komt ook veel meer naar voren de laaste jaren in de kerkdiensten. En al die heilsfeiten moeten we niet gaan gedenken alsof ze nog een keer moeten gebeuren. Ze zijn een feit. En we leven nu (in verwachting?) naar de tweede komst van Christus. Ook kan je de verschillende heilsfeiten niet los van elkaar zien.

En dan sluit ik met ook bij de woorden aan die Johann Gottfried Walther aanhaalt:
Johann Gottfried Walther schreef:Als je Kerst niet ziet in het kader van:
2 Kor8
9 Want gij weet de genade van onzen Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden.

en wat Luther zei: Christus kan honderdmaal in Bethlehem geboren zijn, maar als Hij niet in uw hart geboren is, heeft het u geen nut.

Als je het niet in dat kader ziet, is Kerst maar arm.
Jongere
Het is niet zo dat er niets over kerst wordt gezegd in de Bijbel. Daarom is het denk ik ook waardevol om een feestdag hierbij als kerk te hebben.

Maar (dat is op het forum wel eens eerder ter sprake gekomen) we hoeven ook niet te doen alsof alle heilsfeiten even zwaar zouden moeten wegen. Dat doen ze in de Bijbel namelijk ook niet. Paulus zegt: "wat meer is, Die ook is opgestaan".
Wat meer is: Bedoel jij dat hierstaat Pasen in waarde belangrijker is? Of zou hier bedoeld worden: Hij is niet alleen gestorven. Maar Hij is ook opgestaan. En Christus heeft niet alleen geleden. Maar Hij heeft ook overwonnen. En daarom kan hij onze Zaligmaker zijn.

Of de heilsfeiten even zwaar wegen? Het ene kan niet zonder het andere. Als Christus niet mens was geworden had hij niet onze Zaligmaker kunnen zijn. Dus echt onbelangrijk is het niet. Daarom goed om het te blijven gedenken. Maar inderdaad wel binnen proporties.(En dan bedoel ik liefst zonder alle extra franje er omheen)
Desiree

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Desiree »

jan de jong schreef:Ach, Kerstmis was vroeger het zgn. Midwinterfeest........
Waar maken we ons druk over.
Ik maak me er niet druk over, maar al viert de hele refo wereld het niet, ik vier het wel met mijn gezinnetje. Dan neem ik gewoon zelf vrij. Geweldig man, het feest, dat er nog 'doen' aan is. Om daar bij stil te staan... nou, dan trek je van mij part maar van alles uit de kast, als de Heere maar welkom is. Is toch ongelooflijk, dat in deze wereld...

Ik verlang al heel erg naar Kerst!

'... Leer me u danken daarvoor, leer me u danken daarvoor!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Loïs

Bericht door Loïs »

De datum van het kerstfeest lijkt me inderdaad niet zo heel belangrijk, al denk ik dat het goed is om 25 en 26 december gewoon vast te houden. Het gaat (gelukkig!) niet om dat hele kerstsfeertje, maar om de geboren Zaligmaker. En het wonder van Zijn geboorte kan ook in maart of in augustus beleefd worden.
peterf

Bericht door peterf »

Ik ben geen uitgesproken voorstander of tegenstander van kerst op vaste tijden te gedenken. Wel vind ik dat het vieren van kerst gelijk met de wereld een gevaar oplevert omdat we het zelf gaan combineren. We zijn lekker twee dagen vrij, we eten veel en overdadig en voor de meeste mensen is het vooral heel erg gezellig. Sommigen hebben zelfs (voor de sfeer) een kerstboom(pje) neergezet. Tussendoor gaan we naar de kerk voor een goede preek. Geestelijke inhoud en wereldse overdadigheid zijn voor ons heel makkelijk te combineren. Dat geldt op veel meer vlakken.

Ook in onze kerken krijgt het kerstfeest steeds meer romantiek, dat zie je ook bij de zondagschool vieringen. Mooi en spannend verhaal, mooie liederen enzovoorts. Op zichzelf niks mis mee, maar het leidt af van de kern van de zaak. En tweede is (al eerder genoemd), waarom komt dan bijvoorbeeld Goede Vrijdag er zo bekaaid vanaf?

Mijn standpunt is dan ook: Laten we kerst houden op deze dagen maar ontdoen van alle afleidende franje. Terug naar dé Kern. Hij kwam, jazeker, maar Hij kwam om te lijden en te sterven voor ónze zonden. De juiste gesteldheid zou dan zijn: verbroken en verslagen in onszelf, maar verheugd, verwonderd en verblijd in Christus alleen.
Want dat Christus op de aarde gekomen is, dat is heel groot. Maar als u/jij mag geloven dat Hij voor jouw/uw zonden stierf en de dood en het graf heeft overwonnen, is dat niet nóg veel groter? Je ziet toch niet voor niks de nadruk in evangeliën en brieven juist op lijden/sterven en opstanding liggen? Laten we dan met kerst vooral niet stil blijven staan bij de geboorte alleen, maar zien op de Gekruisigde. Zo is het met kerst niet alleen kerst, maar Kerst, Goede Vrijdag en Pasen tegelijk.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom leidt de kerstsfeer af van de kern van de zaak? Dat is me nog helemaal niet duidelijk.

Als je iedere keer dat je de kerstboomlampjes aansteekt denkt aan Jezus Christus als het Licht der wereld dan hoeft dat volgens mij helemaal niet. Als je een beetje gevoel voor symboliek hebt denk ik dat juist al die toeters en bellen niet afleiden maar helpen bij het concentreren op de heilsgeschiedenis.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD
Waarom leidt de kerstsfeer af van de kern van de zaak? Dat is me nog helemaal niet duidelijk.

Als je iedere keer dat je de kerstboomlampjes aansteekt denkt aan Jezus Christus als het Licht der wereld dan hoeft dat volgens mij helemaal niet. Als je een beetje gevoel voor symboliek hebt denk ik dat juist al die toeters en bellen niet afleiden maar helpen bij het concentreren op de heilsgeschiedenis.

Geloof jij dat iedeen aan die symboliek denkt? Of zou het toch niet meer een beetje sfeer maken zijn? En sterker nog. Wat zou Christus liever willen? Ons hart of wat symboliek? Waar we misschien weer iets mee proberen te zijn...? M.a.w. symboliek zou wel eens meer van de kern afleiden dan gedacht wordt.
helma

Bericht door helma »

Als ik zie met hoeveel uitbundigheid de Joodse Feesten gevierd werden; dan denk ik niet dat wij het allemaal zo sober mogelijk hoeven te doen. Zeker in een gezin mag je best 'feest' vieren; als je de Bijbelse boodschap maar centraal laat staan.
Ik denk dat er meer gevaar schuilt in alle kerstvieringen waardoor je van hot naar her rent en uiteindelijk uitgeblust met de Kerstdagen in de kerk zit; dan wat kerstversieringen.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Ik ben niet Joods... :)
En waarom kunnen wij wel zonder problemen de andere gedenkdagen van de heilsfeiten sober houden en Kerst niet?
Heeft dat te maken met het feit de we "ïets" moeten opvullen?
Aan de andere kant kunnen we van onze soberheid ook iets gaan maken. Dat is uiteraard ook niet goed.
We hoeven dus ook niet soberder dan sober te gaan leven... Maar zodra al die extra dingen noodzakelijk zijn om een "kerstgevoel" te krijgen/hebben, mogen de alarmbellen wel gaan rinkelen.
En ja wij eten ook iets lekkers. (maar dat doen we ook op de zondagen) En ja wij branden 's avonds ook een kaarsje (doen we de hele winter) En ja het is best wel gezellig bij ons, die dagen. Maar dat is het de rest van het jaar ook!
Mara

Bericht door Mara »

lien75 schreef:Ik ben niet Joods... :)
En waarom kunnen wij wel zonder problemen de andere gedenkdagen van de heilsfeiten sober houden en Kerst niet?
Aan de andere kant kunnen we van onze soberheid ook iets gaan maken. Dat is uiteraard ook niet goed.
We hoeven dus ook niet soberder dan sober te gaan leven... Maar zodra al die extra dingen noodzakelijk zijn om een "kerstgevoel" te krijgen/hebben, mogen de alarmbellen wel gaan rinkelen.
En ja wij eten ook iets lekkers. (maar dat doen we ook op de zondagen) En ja wij branden 's avonds ook een kaarsje (doen we de hele winter) En ja het is best wel gezellig bij ons, die dagen. Maar dat is het de rest van het jaar ook!
Toch aten wij vroeger thuis op 2e Paasdag altijd sla met een paar gekookte eitjes. Nu ik erover nadenk.
En moeder zette wel een kerststukje neer. Waar vervolgens een oom overheen viel, (niet letterlijk) maar zelf kocht hij de grootste kalkoen. :)
Ik beleef kerst niet ieder jaar hetzelfde. Ik weet niet hoe met jullie is?
Het ene jaar kan het zomaar zingen van binnen, het andere jaar "kun je nergens bij".
Ik denk dat kerst apart staat, omdat het toch de donkerste tijd van het jaar is. De dagen zijn kort, avonden lang.
Met Pasen beginnen de dagen juist te lengen en alles staat in het teken van nieuw leven in de natuur.
Zou het dat kunnen zijn Lien?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
lien75 schreef:Ik ben niet Joods... :)
Toch aten wij vroeger thuis op 2e Paasdag altijd sla met een paar gekookte eitjes. Nu ik erover nadenk.
En moeder zette wel een kerststukje neer. Waar vervolgens een oom overheen viel, (niet letterlijk) maar zelf kocht hij de grootste kalkoen. :)
Ik beleef kerst niet ieder jaar hetzelfde. Ik weet niet hoe met jullie is?
Het ene jaar kan het zomaar zingen van binnen, het andere jaar "kun je nergens bij".
Ik denk dat kerst apart staat, omdat het toch de donkerste tijd van het jaar is. De dagen zijn kort, avonden lang.
Met Pasen beginnen de dagen juist te lengen en alles staat in het teken van nieuw leven in de natuur.
Zou het dat kunnen zijn Lien?

Geen idee... Wel merk ik voor mijzelf dat Kerst anders is geworden sinds Christus voor mij mijn persoonlijke Zaligmaker werd..... De sfeer is eigenlijk helemaal niet meer belangrijk voor mij. En met Pasen? Eerder was er meer aversie binnen de gereformeerde gezindte tegen alles wat niet direct met Pasen te maken had (eitjes, takken etc) En misschien ook wel een reactie op de roomse traditie met palmpasenstokken etc... Kerst en sfeer was eigenlijk al veel meer met elkaar verbonden. Maar ook met Pasen treedt er een verschuiving op. En dan denk ik dat dat toch meer te maken heeft met het fiet dat het geestelijk gewoon ontzettend donker is. Ook binnen de Gereformeerde Gezindte.

Misschien kon al die extra's en lekkers met Kerst ook wel, juist omdat het niet op de zondagen viel. En iedereen toch wat gemakkelijker extra dingen (uitgebreid eten) kon doen? Er al vroeg de gewoonte was dat je via werk iets extra's kreeg die dagen. Waardoor er ook financieel wat meer ruimte was voor een extra lekker stukje vlees?
Het voerde vroeger minder de boventoon omdat de tijd uberhaupt eenvoudiger was? Heeft het met het materialisme te maken waar we ook binnen de gereformeerde gezindte mee vergiftigd zijn? Ik weet het niet.
helma

Bericht door helma »

lien75 schreef: Geen idee... Wel merk ik voor mijzelf dat Kerst anders is geworden sinds Christus voor mij mijn persoonlijke Zaligmaker werd..... De sfeer is eigenlijk helemaal niet meer belangrijk voor mij.
Dat is mooi om te lezen.

Voor mezelf staat de sfeer niet op de voorgrond; láng niet. Maar ik heb wel een gezin en ik vind het ook wel goed om het echt een feest te laten zijn. Kerstlichtjes die heenwijzen naar het Licht der wereld; ik vind dat best een mooi symbool. Met dennentakken/groen e.d. heb ik niet zoveel; maar lichtjes wel. Overigens gebruiken we de lichtjes ook met verjaardagen enzo.
peterf

Bericht door peterf »

helma schreef:Als ik zie met hoeveel uitbundigheid de Joodse Feesten gevierd werden; dan denk ik niet dat wij het allemaal zo sober mogelijk hoeven te doen. Zeker in een gezin mag je best 'feest' vieren; als je de Bijbelse boodschap maar centraal laat staan.
Ik denk dat er meer gevaar schuilt in alle kerstvieringen waardoor je van hot naar her rent en uiteindelijk uitgeblust met de Kerstdagen in de kerk zit; dan wat kerstversieringen.
Bij Pesach en het Loofhuttenfeest staat oorspronkelijk juist de soberheid centraal. Vaak zie je dat ook bij de Joden iets een uitbundig feest is geworden, maar dat het oorspronkelijk niet zo bedoeld was. En juist ook bij de Joden heeft de symboliek bij heel veel zaken allang gewonnen van de inhoud. Dat geldt voor veel meer rituelen bij het Jodendom.
helma

Bericht door helma »

peterf schreef:
helma schreef:Als ik zie met hoeveel uitbundigheid de Joodse Feesten gevierd werden; dan denk ik niet dat wij het allemaal zo sober mogelijk hoeven te doen. Zeker in een gezin mag je best 'feest' vieren; als je de Bijbelse boodschap maar centraal laat staan.
Bij Pesach en het Loofhuttenfeest staat oorspronkelijk juist de soberheid centraal. Vaak zie je dat ook bij de Joden iets een uitbundig feest is geworden, maar dat het oorspronkelijk niet zo bedoeld was. En juist ook bij de Joden heeft de symboliek bij heel veel zaken allang gewonnen van de inhoud. Dat geldt voor veel meer rituelen bij het Jodendom.
Neem bijvoorbeeld het loofhuttenfeest; de instelling in Leviticus 23 wijst nu niet echt op een sobere viering...
peterf

Bericht door peterf »

helma schreef:
peterf schreef:
Neem bijvoorbeeld het loofhuttenfeest; de instelling in Leviticus 23 wijst nu niet echt op een sobere viering...
Dat is maar net hoe je het leest. Sober is niet hetzelfde als dat je niet blij mag zijn. En een loofhut is nou juist bij uitstek teken van soberheid.
helma

Bericht door helma »

peterf schreef:
helma schreef:
peterf schreef:
Dat is maar net hoe je het leest. Sober is niet hetzelfde als dat je niet blij mag zijn. En een loofhut is nou juist bij uitstek teken van soberheid.
Het ging mij eigenlijk meer over het vieren van de christelijke feestdagen in het gezin; mag je de symbolen e.d. gebruiken en er echt een feest van maken. Soort van aanschouwelijk onderwijs. Als ik dan lees hoe de feesten in de Bijbel gestalte kregen dan denk ik dat we er best iets feestelijks van mogen maken.
Plaats reactie