Geen TV wel TV-kijken.
Dat van die objectiviteit, dat geldt uiteraard ook voor de andere media. Wie laat de Gezinsgids aan het woord? Ook alleen maar bepaalde, geselecteerde mensen. Als er een artikel over psalmen of gezangen in dat blad staat, vragen ze ook Ds. De Jongste en niet Ds. Zoutendijk.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dat is in zekere zin waar, hoewel we het ook weer niet moeten overdrijven. Immers, over radio heb ik nog niemand gehoord, en daar geldt wat mij betreft hetzelfde voor. Net als voor kranten overigens.Het grote probleem wat ik heb met veel TV programma's die gaan over een bepaald onderwerp is dat de mensen die mogen spreken geselecteerd zijn, oftwel: de informatie die je krijgt is niet objectief. Lees hierover maar het boekje van Andries Knevel, de wereld in huis.
Daar ben ik ook bang voor. Maar…ik begrijp dat de principiële vraag of een film überhaupt verantwoord is niet aan de orde is, maar slechts de vraag wélke films je wel en niet kan bekijken?Ik wil film en zeker internet scheiden van TV. Heel simpel:
1. Film bekijk je geselecteerd, dus niet de knop aan en kijken naar wat er is. Met behulp van IMDB, waar je per film een recentie kunt vinden, en de ratings die een film heeft gekregen (sex, vloeken, etc), kun je een bewuste en verantwoorde keuze doen. De vraag is of we er echter zó bewust mee omgaan, helaas nemen weinigen die moeite...
Internet is net zo min objectief als de overige media, maar is wel wat makkelijker en sneller te verifiëren dan met het andere. Of christelijke media wél zo objectief zijn?? Dat vind ik wel erg te rooskleurig hoor….2. Internet is naast ontspanning ook nuttig te gebruiken. Daarbij heeft internet het voordeel dat de geboden informatie objectief is, in de zin dat het heel simpel is om even een christelijke website over het gewenste onderwerp erbij te pakken om te vergelijken
Je eerste en tweede bezwaren deel ik, en de derde deels. Kijk, wat dat laatste betreft: folders met allerlei aanbiedingen spelen ook in op onze begeertes, net als advertenties in de bijv. bij ons zoveel gelezen en geprezen (dag)bladen…. Dus dat kom je overal tegen, ook in ‘onze’ kringen, zij het dan op een wat ander vlak. Voor mij blijft het principieel eerlijk gezegd hetzelfde….Maargoed, mijn belangrijkste bezwaren tegen de TV zijn dus:
1. Het is een gezelligheidsverstoorder. In veel gezinnen staat dat ding bijna de hele avond aan, en we kijken, ongeacht of wat er is ons eiglijk wel interesseerd
2. Wát we te zien krijgen is geen objectieve informatie, ook al wordt het vaak wél zo gebracht.
3. Er wordt in veel programma's subtiel ingespeelt op onze begeertes. Veel muziekclips laten ons vrouwen in uitdagende kleding zien, veel spelprogramma's keren achtelijk hoge prijzen uit, etc
Hart. Gr.,
Klopt. Ik zelf zie geen bezwaar tegen film kijken als ontspanning, mits de inhoud van de film verantwoord is, en het niet al je vrije tijd opslokt. Voorderest beschouw ik het hetzelfde als het lezen van een ontspannend boek...Maar…ik begrijp dat de principiële vraag of een film überhaupt verantwoord is niet aan de orde is, maar slechts de vraag wélke films je wel en niet kan bekijken?
Het gaat mij er niet om of de christelijke media objectief is, maar de reflecties op het nieuws, de conclusies die men trekt, zijn (als het goed is) geschreven vanuit een christelijke blik op de wereld. Zeker over zaken die onder ons ethisch problemen geven zal de niet-christelijke media in veel gevallen de wetenschappelijke voordelen benadrukken bóven de etische nadelen. Terwijl de christelijke media dit ws. om zullen draaien. De reden waarom ik dit zo belangrijk vind is dat wat je aan informatie voorgeschoteld krijgt, uiteindelijk je persoonlijke mening bepaald.Internet is net zo min objectief als de overige media, maar is wel wat makkelijker en sneller te verifiëren dan met het andere. Of christelijke media wél zo objectief zijn?? Dat vind ik wel erg te rooskleurig hoor….
Principieel is het idd hetzelfde. Met 1 groot verschil: reclame beïnvloed ons bijna niet, veel advertenties bekijken we geeneens. De spellen op tv, en de clips die we kijken, beïnvloeden dat wel. We kijken er nl. in verhouding veel langer na dan naar een advertentie. Daarbij wordt de begeerte niet voorgeschoteld om ons aan te zetten tot kopen, maar puur om ons te vermaken.ijk, wat dat laatste betreft: folders met allerlei aanbiedingen spelen ook in op onze begeertes, net als advertenties in de bijv. bij ons zoveel gelezen en geprezen (dag)bladen…. Dus dat kom je overal tegen, ook in ‘onze’ kringen, zij het dan op een wat ander vlak. Voor mij blijft het principieel eerlijk gezegd hetzelfde….
Persoonlijk vind ik wel een verschil tussen een film of een boek, namelijk het visuele element. Die is in het eerste veel sterker (blijft daardoor langer hangen) dan bij een boek.Klopt. Ik zelf zie geen bezwaar tegen film kijken als ontspanning, mits de inhoud van de film verantwoord is, en het niet al je vrije tijd opslokt. Voorderest beschouw ik het hetzelfde als het lezen van een ontspannend boek...
Goed, maar daarmee is ook de christelijke media voor mij niet objectief meer, want zij trekken dan voor mij al de conclusie, voordat ik het zelf kon doen. Media dienen m.i. loutere informatie te geven, waarna de kijker/lezer zelf zijn conclusies dient te trekken.Het gaat mij er niet om of de christelijke media objectief is, maar de reflecties op het nieuws, de conclusies die men trekt, zijn (als het goed is) geschreven vanuit een christelijke blik op de wereld.
Precies, en beide zijn mij een gruwel…. Natuurlijk is voor dergelijke meningen/conclusies wel ruimte voor de opinieruimtes in (dag)bladen, maar voor de rest verwacht ik in de berichtgeving zelf geen commentaar.Zeker over zaken die onder ons ethisch problemen geven zal de niet-christelijke media in veel gevallen de wetenschappelijke voordelen benadrukken bóven de etische nadelen. Terwijl de christelijke media dit ws. om zullen draaien.
Zeker, daarom juist heb ik behoefte aan objectieve informatie en berichtgeving die niet gesubjectiveerd is door welke media van welke signatuur dan ook.De reden waarom ik dit zo belangrijk vind is dat wat je aan informatie voorgeschoteld krijgt, uiteindelijk je persoonlijke mening bepaald.
Dat is natuurlijk nonsens. Waarom zouden adverteerders/reclamebureaus dan zoveel geld erin steken, als het de mensen nauwelijks beïnvloedt?Principieel is het idd hetzelfde. Met 1 groot verschil: reclame beïnvloed ons bijna niet, veel advertenties bekijken we geeneens.
Natuurlijk beïnvloeden de spellen op tv en de clips de begeertes. Maar dat doet ook een envelop van de postcodeloterij…. Ik zou niet graag de mensen uit onze gezindte de kost willen geven die deze verleiding niet kunnen weerstaan…. Maar goed, het ‘vermaakgehalte’ – dat geef ik toe – is in deze gevallen hoger dan een dor papiertje.De spellen op tv, en de clips die we kijken, beïnvloeden dat wel. We kijken er nl. in verhouding veel langer na dan naar een advertentie. Daarbij wordt de begeerte niet voorgeschoteld om ons aan te zetten tot kopen, maar puur om ons te vermaken.
Hart. Gr.,
Tegen tv's zijn maar wel bij de winkel staan te kwijlen voor het huwelijk van WimLex en Max. Zelf vind ik (maarja...) dat je concequent moet zijn in zaken. Men wil geen tv dus kijkt men geen tv. TV is slecht dus houd je dan ook afzijdig van het slechte.Oorspronkelijk gepost door refo
Michael Jacksom ken ik, die stond gisteren in het RD (let op de laatste zin). Andre Hazes die schreeuwde zo hard, die kon je overal horen. Van Boawer heb ik nog nooit gehoord (is dat erg? Mis ik nu iets?) en van de eo-jongerendag ben ik op dit forum uitvoerig op de hoogte en laagte gebracht.
(Daphne: Waarvoor moet ik me nu schamen?)
Wat jij zegt Leonius ben ik opzich wel mee eens (wel ín de wereld maar niet ván de wereld) maar dan moet je dat ook door trekken naar andere dingen. De hedendaagse gospel muziek neem ik maar als voorbeeld. Het wordt zowat gedemoniseerd...
anyway... k geloof niet dat ik hier mn tijd nog maar aan moet besteden! Ik zal het nooit eens worden met jullie (en jullie niet met mij vrees ik helaas)
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Hoho, dat is wat vlug geconcludeerd volgens mijanyway... k geloof niet dat ik hier mn tijd nog maar aan moet besteden! Ik zal het nooit eens worden met jullie (en jullie niet met mij vrees ik helaas)

Ja, als je vind dat tv per definitie slecht is, dan moet je dan ook zeker niet voor een winkel willen staan kijken (ik zou me overigens wegschamen voor zoiets, maar goed dat terzijde).... En dan natuurlijk zéker niet naar een huwelijk met nota bene een rooms-katholieke vrouw die nog bovendien een dochter is van een minister die een dictatuur in stand hield......Tegen tv's zijn maar wel bij de winkel staan te kwijlen voor het huwelijk van WimLex en Max. Zelf vind ik (maarja...) dat je concequent moet zijn in zaken. Men wil geen tv dus kijkt men geen tv. TV is slecht dus houd je dan ook afzijdig van het slechte.
Natuurlijk moet je de boel doortrekken naar andere dingen. Kijk, ik sta op het standpunt dat ik zelf graag wil oordelen over iets wat door anderen verafschuwd wordt, tenzij dat het er duimdik bovenop ligt. Maar voor de rest baseer ik mijn mening liever op eigen ervaring dan op die van anderen. Ten slotte vind ik dat je overal wel iets van moet weten. In die zin althans dat je je niet wereldvreemd opstelt.Wat jij zegt Leonius ben ik opzich wel mee eens (wel ín de wereld maar niet ván de wereld) maar dan moet je dat ook door trekken naar andere dingen. De hedendaagse gospel muziek neem ik maar als voorbeeld. Het wordt zowat gedemoniseerd...
Hart. Gr.,
Dat is de vraag niet.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenMeer heb je toch niet nodig?Oorspronkelijk gepost door Gian
Volgens mij kan je alleen maar 1 2 en 3 op je pc kijken.
Of loop ik nou achter...?
(Behalve digitale tv dan)
------------------------------------
Als het zo is vind ik de vergelijking niet opgaan tussen internet-tv of gewoon tv.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wij hebben géén TV, wél breedband-internet en (ja hoor) een radio/cd-combinatie.
Dat wil dus zeggen dat wij, héél af en toe, zo ééns per week, het journaal op internet zien. Verder hebben we eigenlijk alleen de radio aanstaan op óf classicFM op radio, dan wel Beethoven.com of de Reformatorische Omroep via internet.
Dan nog een stel klassieke cd's (circa 140), dus we redden ons bést wel.
Een TV? We missen er niks aan zo de discussie te volgende, en we hebben er geen zin in ook om steeds een gids te moeten uitpluizen of er ja dan nee, en zo ja wáár er iets goeds te zien is.
Lekker makkelijk: radio en internetradio.
Er is zo te zien veel te veel rotzooi op de kwelbuis.
Dat wil dus zeggen dat wij, héél af en toe, zo ééns per week, het journaal op internet zien. Verder hebben we eigenlijk alleen de radio aanstaan op óf classicFM op radio, dan wel Beethoven.com of de Reformatorische Omroep via internet.
Dan nog een stel klassieke cd's (circa 140), dus we redden ons bést wel.
Een TV? We missen er niks aan zo de discussie te volgende, en we hebben er geen zin in ook om steeds een gids te moeten uitpluizen of er ja dan nee, en zo ja wáár er iets goeds te zien is.
Lekker makkelijk: radio en internetradio.
Er is zo te zien veel te veel rotzooi op de kwelbuis.
:%Oorspronkelijk gepost door Sabra
Het valt mij op dat er nu er aanslagen zijn gepleegd in Londen er gelijk een link wordt geplaatst van de livestream van de extra uitzending van het NOS-Journaal.
Koop dan gewoon een TV.
[Aangepast op 7/7/05 door Sabra]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
maak je nie druk :%Oorspronkelijk gepost door Sabra
Het valt mij gewoon op dat mensen in tijden van dergelijke gebeurtenissen opeens geen bezwaar hebben om via internet TV te kijken.
Net zoals uitzendinggemist.nl hier een populaire website blijkt te zijn. Ik vind dat nogal hypocriet, maar dat is slechts mijn bescheiden mening.