Het probleem met recensies over deze materie is dat iedereen binnen de gereformeerde gezindte - en zeker binnen de Gereformeerde Gemeenten - er een standpunt in inneemt.-DIA- schreef:Nee niet echt, tenzij dat de heren Blaauwendraad en van der Zwaag ook stellen dat de
bevindelijke leer pas van jonge datum is. Maar ik heb hun geschriften niet uitputtend
gelezen. Ik vind dat echt jammer om de tijd daaraan te besteden. Als men u aanraadt
om de Werken van Shakespeare te lezen en je hebt er vele recensies over gelezen dan
weet je wel of het je aantrekt of niet.
Van mij hoef je niet perse het boek van Van der Zwaag te gaan lezen, maar het betreft wel zaken die de brede gereformeerde gezindte raken. Daarmee word je dus wel min of meer gedwongen om er een mening over te hebben. Zelf heb ik beide boeken ook niet gelezen (maar voor mij ligt het ietsje verder weg), maar ook voor mij geldt dat het gaat om wezenlijke vragen rondom het geloof: wanneer mag je vertrouwen op je geloof, en hoe moet het geloof gepreekt worden. En dan denk ik inderdaad dat deze heren een punt hebben.
Kortom: van mij zul je niet horen dat je die boeken gelezen moet hebben, maar je zult er niet aan ontkomen om je er op een of andere manier in te verdiepen. Te meer omdat je zelf merkt dat deze zaken binnen de gereformeerde gezindte en in de Gereformeerde Gemeenten niet uitgewoed zijn. En dan lijkt het mij verstandig, niet alleen maar de gedachten van een kant aan te horen. Als je dat doet, zul je nooit in staat zijn je eigen mening te vormen.