Een terneerdrukkend zondebesef

MoesTuin
Verbannen

Re: Een terneer drukkend zonde besef

Bericht door MoesTuin »

Als je oprecht je zonden belijdt, vergeeft God deze uit genade, zoals Hij beloofd heeft naar Johannes 3 vers 16.
God gedenkt dan niet meer aan de zonden, maar werpt ze in de zee van eeuwige vergetelheid.
Gelukkig maar !
Helaas vergeten wij dit vaak.
Het doet me wederom denken aan Corrie ten Boom, de oude mevrouw in dat filmpje, die zegt dat er een bordje bij die zee staat : VERBODEN TE VISSEN 
Blijf niet roeren in wat geweest is.
Gods Genade is onvoorstelbaar groter dan jou schuld
Een mens kan het zich zo onnodig veel moeilijk maken.
Het gaat om je Hartsgesteldheid.
Om je eigen persoonlijke relatie met de Heer
Alle theologische opvattingen boeken regels in kerkorde zijn nuttig maar niet zaligmakend.
We mogen God kennen als een vergevend God, Hij gaf Zijn eigen Zoon aan de dood voor al onze zonden.
Zelfs de moordenaar aan het kruis, die zonder bijbelse kennis en onderlegging was, kreeg vergeving.
Want de Heer keek enkel naar zijn oprechte hart en berouw en schuldkentenis en vergaf!
Hoe duidelijk
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Je had het niet beter kunnen verwoorden, broeder!
joy

Bericht door joy »

@Moestuin
Als ik het filmpje zo beluister heeft ze het tegen gelovigen.
Maar ik moet zeggen dat ik wel betere heb gezien, in dit korte filmpje is ze al aardig oud en ze komt wat verward over in haar uitspraken.
Jammer dat je niet wat anders hebt uitgekozen.

Verder vind ik je laatste posting heel bemoedigend. :super
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het is voor sommigen heel simpel: ze hanteren twee bakjes, het ene draagt het etiket 'Arminiaans', het andere 'Rechtzinnig'.
Ze weten altijd precies welke posts in welk bakje moeten. Een zinnig gesprek is daardoor niet mogelijk: als jouw post in het foute bakje zit, ben je voor deze mensen al geen serieuze gesprekspartner meer.
Kan het nu echt niet een beetje anders? ::please
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik heb het idee dat als Paulus van Tarsis in deze tijd zou leven en hij enkele verzen opgaf hij gelijk Arminiaans en remonstrants en ver van zijn weg zou zijn.
En als hij een ander vers zei hij weer zwaar is.

Letterlijke teksten uit Gods woord remonstrants noemen?
Komop zeg.
Verder eens met Afgewezen.

O en als tip, lees het boekje van Corrie Terboom zelf, dan zie je wat een nabij leven ze had. Ja het was een eenvoudige vrouw die het zo zei als ze beleefde, niet hoogdravend of vol kennis of een theologisch verklarende toeleidende weg met bevindelijke termen. Maar gewoon helder en eenvoudig zoals het in haar boekje staat.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:Het is voor sommigen heel simpel: ze hanteren twee bakjes, het ene draagt het etiket 'Arminiaans', het andere 'Rechtzinnig'.
Ze weten altijd precies welke posts in welk bakje moeten. Een zinnig gesprek is daardoor niet mogelijk: als jouw post in het foute bakje zit, ben je voor deze mensen al geen serieuze gesprekspartner meer.
Kan het nu echt niet een beetje anders? ::please
Ja, het kan anders en het moet ook anders.
Discussieer a.u.b. inhoudelijk en niet op basis van deze zogeheten "bakjes".
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

joy schreef:@Moestuin
Als ik het filmpje zo beluister heeft ze het tegen gelovigen.
Maar ik moet zeggen dat ik wel betere heb gezien, in dit korte filmpje is ze al aardig oud en ze komt wat verward over in haar uitspraken.
Jammer dat je niet wat anders hebt uitgekozen.
Hallo joy

Misschien is het eerdere filmpje niet heel duidelijk inderdaad.

Onderstaand wellicht wel

Hierin wordt in nog geen 3 minuten op duidelijke wijze omschreven op welke 2 manieren de mens zijn zonden kan inzien

[youtube]6lvYdLcC6Uc[/youtube]
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
joy

Bericht door joy »

Wat een geweldige boodschap van Waarheid... bedankt Moestuin.
Dit is geen theorie maar praktijkervaring.

Ik wil ook nog even vermelden dat mij per pb ook van die bemoedigende berichten zijn gegeven,
Ook dank daarvoor. :)
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DIA schreef:Even nadenken:
Komt tot HEM die vermoeid en belast zijt…
Wie zijn die vermoeiden en belastten waar deze tekst van spreekt?
En tot wie zou de Heere Jezus dit woord gesproken hebben?
Tot ieder mens, hoofd voor hoofd?
Of zou het zijn tot degenen
die door Zijn genade het leven in eigen hand niet meer konden houden?
Die met alles in de dood terecht kwamen? Toen alle hoop hun gans ontviel?
Gaat die oude mevrouw het grote genadewonder van Gods vrije genade hier niet wat heel
erg bagatelliseren als een gegeven dat maar voor het oprapen ligt voor een ieder?
En daarmee dan de vrije en soevereine genade totaal en verwerpen?
Ik denk overigens dat het op zichzelf terecht is dat DIA vragen stelt bij (onderdelen van) de boodschap van Corrie ten Boom. Maar ik laat dat nu even voor wat het is.

Op bovenstaand stukje wil nog wel even reageren. Natuurlijk weet ik ook wel dat wat DIA hier zegt over "vermoeiden en belasten" een gangbare uitleg is.
Maar een andere uitleg die o.a. door de Puriteinen wordt gegeven aan deze tekst, is daarmee niet direct on-reformatorisch!
Ik bedoel dan de uitleg als de volgende (van Thomas Boston):
Thomas Boston schreef:Ik kan niet meegaan met hen die deze uitdrukkingen beperken tot hen die gevoelig zijn over hun zonden en ellende buiten Christus, en verlangen om hiervan verlost te worden. Naar mijn mening geldt dit woord voor allen die buiten Christus leven, of zij nu gevoelig of ongevoelig zijn. Het gaat hier niet alleen over zondaren die door de wet van hun zonden zijn overtuigd, maar ook over hen die dit niet kennen.
Niemand heeft het recht om deze nodiging te beperken. Het zijn zij die buiten Christus zijn, die hun bevrediging en rust in het schepsel zoeken.
En iets verder schrijft hij:
Thomas Boston schreef:Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen, als zij hun behoefte aan Hem niet zien, zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Als we deze taal op dit forum verdacht gaan maken, is het mijn beurt om te protesteren!
refo

Bericht door refo »

om de uitleg van dia is ds Steenblok geschorst als docent
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:om de uitleg van dia is ds Steenblok geschorst als docent

Terecht....luister in dit opzicht maar naar de "Marrowmen" ( De broers Erskine en Thomas Boston)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
refo schreef:om de uitleg van dia is ds Steenblok geschorst als docent
Terecht....luister in dit opzicht maar naar de "Marrowmen" ( De broers Erskine en Thomas Boston)
of sla "Afwachten of verwachten" er nog eens op na.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Als ik het goed begrijp, zou volgens de meerderheid van dit forum de leer bij verschillende (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) van de kansels klinkt niet goed zijn. Laat ik eerlijk mijn gedachten daarover gaan, dan zeg ik dat ik toch nog van harte JA zeg op deze leer als waarop ik met mijn belijdenis ook JA heb gezegd.

Zou ik de leer van mevrouw Ten Boom accepteren, dan zou dat een verloochening zijn van zowel de leer waarvan ik belijdenis des geloofs heb afgelegd, daarom zou ik met mijn stilzwijgen zonden van nalatigheid op mij laden. Als mensen door deze leer verloren gaan, en ik heb er niets van gezegd, zou ik dat kunnen verantwoorden? Ik weet het, ik zwijg te veel waar het fout zit. Maar dan denk ik aan wat die mevrouw ook zei: Maar ik dit en dat... Ja dan zie je zoveel gebreken bij jezelf dat dat je de vrijmoedigheid beneemt en je zwijgt.
Dat is, naar ons van de kansel geleerd wordt, anderen makkelijk verloren kunnen laten gaan. Geen zuur gezicht over hebben tegen de zonden en dwalingen die je bij je naaste ziet. Toch is dat wel onze dure christenplicht. Of geld dat niet meer? Bij ons is dit altijd wel geleerd.

Dan het laatste punt wat ik recht wil zien: Hebben de mensen die de Drie formulieren van Enigheid nog serieus wensen te nemen nog een eerlijke kans op dit forum om niet door iedereen aangevallen te worden als men daarop wijst? Of moeten we elkaar in het anders geloven maar respecteren, wat niet naar het Woord is? Dat is dan een aanpassen, zoals de wereld om ons heen dat ook doet. Begrijpt men, dat men zich zo, als door vreemden overheerst voelt als een forum dat zich reformatorisch noemt, minder moeite lijkt te hebben met de Arminaanse leer van mevrouw Ten Boom dan de leer die in de Drie Formulieren van Enigheid verdedigd wordt op grond van Gods Woord?

Ik acht dit niet recht, en ik kan nog altijd op de Geloofsbelijdenis terugvallen die we allen hebben ondertekent. Daarvoor mag dan (zie Dordtse Leerregels) toch geen plaats ingeruimd worden voor de Remonstrantse/Arminiaanse leer? Of zie ik dat weer fout? Anders zwijg ik wel, want zo lang als ik hier post heb ik alleen maar tegenstanders, terwijl me niet bewust ben met opzet tegen de reformatorische leer aan te schoppen, wat anderen wel durven.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Als ik het goed begrijp, zou volgens de meerderheid van dit forum de leer bij verschillende (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) van de kansels klinkt niet goed zijn.
Oneens.

Ik zou graag zien dat je op mijn posting met de citaten van Boston zou reageren.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:Zou ik de leer van mevrouw Ten Boom accepteren, dan zou dat een verloochening zijn van zowel de leer waarvan ik belijdenis des geloofs heb afgelegd, daarom zou ik met mijn stilzwijgen zonden van nalatigheid op mij laden. Als mensen door deze leer verloren gaan, en ik heb er niets van gezegd, zou ik dat kunnen verantwoorden? Ik weet het, ik zwijg te veel waar het fout zit. Maar dan denk ik aan wat die mevrouw ook zei: Maar ik dit en dat... Ja dan zie je zoveel gebreken bij jezelf dat dat je de vrijmoedigheid beneemt en je zwijgt.
Dat is, naar ons van de kansel geleerd wordt, anderen makkelijk verloren kunnen laten gaan. Geen zuur gezicht over hebben tegen de zonden en dwalingen die je bij je naaste ziet. Toch is dat wel onze dure christenplicht. Of geld dat niet meer? Bij ons is dit altijd wel geleerd.
Ik denk niet dat Jezus een zuur gezicht heeft gehad bij: de samaritaanse vrouw, zacheus, hoeren, tollenaren.
Wel bij de godsdienstige en wettische farizeeen (overigens was dit niet zuur, maar toornig). En dat deed Hij 'om hen te behouden'.

Christenen kijken al veel te veel zuur, het is onze plicht om vrucht te dragen (gal5:20 liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing) en daar hoort een zuur gezicht niet bij.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie