Ik heb diep respect voor ds. v.d. Poel.-DIA- schreef:Ds. van der Poel over de statelijk verzoening met God:
"In mei 1949 werd mijn ziel in de Wieringermeerpolder statelijk met God verzoend. Te
middernacht stond ik op een parkeerplaats, want ik kon niet verder. Daar werd de
vierschaar gespannen. Ik was met God alleen. Ik en God! meer was er niet. God zweeg
en ik ook. God, de Wet en het Recht was het met mij eens, en ik met God: "Want dit
zal Mij zijn als de wateren van Noach, toen Ik zwoer, dat de wateren van Noach niet meer
over de aarde zouden gaan; alzo heb Ik gezworen dat Ik niet meer op u toornen noch
schelden zal."
Toen ik in de staat verlost werd, was er een stilzwijgen in de hemel. Hoe lang dat geduurd
heeft weet ik niet, want daar is geen tijd, en geen wereld meer. Daar heeft men geen
vrouw en kinderen meer. Toen kwam dat Lam, vanachter het Recht en ging tussen mij en
mijn Rechter staan. Hij onderhandelde met Zijn Vader over mij krachtens het eeuwige
verbondsverdrag. O, zoet ogenblik! Er zelf niet meer te zijn! Het gelaat van de Rechter
veranderde in het gelaat van een zoete, verzoende God, van de Rechter veranderde
in het gelaat van een zoete, verzoende God, naar aanleiding van Jesaja 54 vers 9."
Maar... ik vraag me af als een 23 jarige (bijvoorbeeld) krachtdadig bekeerd wordt, hij/zij dit met deze woorden gaat vertellen.
De vierschaar gespannen, ik hoor dat echt nooit meer, ook niet vanaf een kansel.
Misschien dat we toch moeten oppassen voor "napraterij".
Als ik ineens op deze manier ga posten, zal iedereen hier toch met zijn wenkbrauwen gaan fronsen?
Als jij dit zo zegt, DIA, niet. Dit soort plechtig taalgebruik moet bij je passen.
En als je iets beleeft, komt dat van binnenuit, (als het echt is) ga je dan ineens heel anders spreken dan je normaliter doet?