
Wat bracht deze ouders ertoe om hun kind door hem te laten dopen dan?
Kun je het echt meemaken, als ouders, om tweemaal met je kind bij het doopvont te moeten staan en JA te zeggen?
Waar staat dit in de bijbel dan?ejvl schreef:Naar mijn weten wordt er in de reformatorische kerken de doop alleen geaccepteerd als het door een bevestigd persoon is gedaan, volgens mij kan dit ook een vrouw zijn bijvoorbeeld, of een priester of vrijzinnige predikant zoals DIA al zei.
De nood-doop wordt naar mijn weten ook niet geaccepteerd als zijnde wettig omdat die persoon (dokter bijvoorbeeld) niet bevestigd is.
Evenals iemand in een thuisgemeente die dit doet bijvoorbeeld door een niet bevestigd persoon.
Volledig mee eensIk denk ook dat deze discussie aan het kernpunt voorbij gaat. De doop is een belofte van God aan de dopeling. Die belofte, omdat die van God uitgaat (en niet van ons), kunnen we niet zomaar ontkrachten met een beroep op de kerkorde, die van ons uitgaat (en niet van God). Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook voor orde, en ik denk niet dat het een goed idee is als iedereen maar links & rechts de doop bedient, maar ik vraag me nog steeds af wat het betekent als we zeggen dat een doop niet geldig is. Dat Gods belofte ongeldig is? Op welke manier? En hoe weten we dat? Op welke wijze hangt de belofte van God af van degene die de doop bedient?
Is het zo wat jij schrijft? Hij heeft zijn ambt binnen de OGGiN neergelegd, maar hij is toch predikant van de OGGiN buiten verband i.o. geworden. Vervolgens heeft wijlen ds. Wink gevraagd, ik denk met instemming van de kerkenraad van Veenendaal, Rijssen en Dinteloord, of ds. v.d. Meer Woord en sacrament wilde bedienen in die gemeenten toen ds. Wink zelf niet meer kon. Dan is hij toch nog steeds predikant?Mona Lisa schreef:Er is helemaal geen sprake van "wederdoop" en ook niet van een "twijfelgeval". A.P. van der Meer is in de OGGiN geschorst, zijn reactie daarop was dat hij met een soort van vermeende terugwerkende kracht zijn ambt heeft neergelegd en zijn lidmaatschap heeft opgezegd. Dat hij vervolgens in sommige aanpalende noodlijdende kerken en kerkverbanden als freelancer aan de slag is gegaan is een even onrechtmatige als onbegrijpelijke toestand. Van bediening van het sacrament van de Heilige Doop zoals dat bedoeld is kun je uiteraard op geen enkele manier spreken. In het onderhavige geval is het oudste kind gewoon voor de eerste keer gedoopt. Dat gaan we komende tijd ongetwijfeld nog wel vaker meemaken.
Is dat zo, waren er geen ambtsdragers in de OGGiN buiten verband i.o.?Mona Lisa schreef:Inderdaad, er was sprake van (in termen van de DKO) "overgang tot een anderen staat des levens". Dat betekend niet minder dan dat je je aan het ambt van predikant hebt onttrokken. Als, toen nog ds, A.P. van der Meer na een niet op te lossen geschil met attestatie vertrokken zou zijn naar de GGiNbv en daar bevestigt, dan zou je er nog wat in kunnen zien. Maar dat is niet het geval. Hij heeft zich bewust onttrokken aan het ambt (en aan zijn kerkverband en aan de tucht, dat ook) en is vervolgens gewoon door gegaan met preken. Eerst bij groepjes van liefhebbers die op zich al helemaal geen kerkverband vormden en ook geen ambtsdragers hadden,
Dat hoeft op zich ook niet, je ziet dat in vrije gemeenten wel meer.later bij enkele gemeenten in de GGiNbv. Volgens mij (als het anders is hoor ik het graag) heeft er in de GGiNbv ook geen bevestiging of zoiets plaatsgevonden. Dat bericht heeft in ieder geval nooit de krant of het internet gehaald.
Dit is dus een conclusie die ik (nog) niet deel, zie mijn vorige post.Ergo, A.P. van der Meer doopte zonder dat hij wettig (DKO) daartoe het recht had. Die doop wordt niet erkend. Om de kinderen als gedoopte kinderen te kunnen beschouwen dient het sacrament alsnog, en dan wel wettig, bediend te worden. Dat is volgens mij (hoe droevig op zich de feiten ook zijn) het beste wat die ouders kunnen doen.
Dat was me duidelijk, of je ook werkelijk weet hoe de vork in de steel zit m.b.t. de wettigheid van het bedienen van de doop door ds. v.d. Meer is me wat minder duidelijk.Ik ben inderdaad niet zo Van-der-Meer-achtig. Ik kerk al wel ruim 40 jaar in de OGGiN. En ik heb 'm 21 jaar lang meegemaakt als predikant (6 jaar in een gemeente hier in de buurt, 15 jaar in de gemeente waar ik zelf lid was). Ik denk dus dat ik een beetje weet hoe de vork aan de steel zit.
Nee. Er is een uitgebreide studie over.Bonny schreef:Komt het ook voor dat kerkverbanden elkaars doop niet erkennen? In plaats van een doop door een niet-erkende/ afgezette predikant zoals hier?
Promovendus dr. Voorberg bestudeert oude discussie rond kerk, verbond en doop
De doop kan ook geldig zijn als hij buiten de kerk plaatsvindt of als hij niet door een geroepen ambtsdrager bediend wordt, vindt dr. P. L. Voorberg. Toch verbindt hij een ruime dooperkenning aan een in veler oog strikte kerkopvatting. „De doop is inlijving in de kerk. Niet alle kerken zijn gelijk. De belijdenis spreekt over ware en valse kerken.
Dr. Voorberg, gereformeerd vrijgemaakt predikant in Emmeloord, promoveerde 17 januari 2007 in Kampen op het proefschrift Doop en kerk. De erkenning, door kerkelijke gemeenschappen, van de elders bediende doop (uitg. Groen, Heerenveen). Daarin bestudeert hij visies op de doop vanaf het vroege christendom tot aan discussies binnen de huidige kerken. Vragen zijn onder meer: Is een doop door ketters geldig? Is de doop afhankelijk van de bedienaar? Wat is de relatie tussen doop en kerk?
Uitvoerig komt de visie op doop en verbond ter sprake, omdat God door middel van de doop een verbondsclaim legt op degenen die gedoopt worden. „Een doop is nooit vrijblijvend". Dat geeft dr. Voorberg de vrijmoedigheid om ook de doop buiten de kerk te erkennen. Daarbij maakt hij onderscheid tussen wettigheid (volgens de regels bediend) en geldigheid (de aanvaardbaarheid) van de doop.
Geen idee waar dit staat, ik zei mijn mening ook niet maar hoe het volgens mij zit.sirdanilot schreef: Waar staat dit in de bijbel dan?
Kijk, ik zeg niet dat iedereen maar gewoon moet gaan dopen in reformatorische kerken. Dat is niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel is, dat als iemand in een andere kerk of andere situatie is gedoopt en wel in de naam van de Vader, Zoon en H. Geest, dat men dit zou moeten erkennen. Dat is namelijk de Bijbelse gang van zaken. Men erkent het immers ook als iemand die in reformatorische kringen nooit predikant zou kunnen zijn (bijvoorbeeld een domina) het kind heeft gedoopt.
Klopt ja, Mattheüs 28:19 is de basis.ejvl schreef:Geen idee waar dit staat, ik zei mijn mening ook niet maar hoe het volgens mij zit.sirdanilot schreef: Waar staat dit in de bijbel dan?
Kijk, ik zeg niet dat iedereen maar gewoon moet gaan dopen in reformatorische kerken. Dat is niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel is, dat als iemand in een andere kerk of andere situatie is gedoopt en wel in de naam van de Vader, Zoon en H. Geest, dat men dit zou moeten erkennen. Dat is namelijk de Bijbelse gang van zaken. Men erkent het immers ook als iemand die in reformatorische kringen nooit predikant zou kunnen zijn (bijvoorbeeld een domina) het kind heeft gedoopt.
Ik zal eens wat bronnen nakijken waarom alleen ambtsdragers in de vorm van predikant mogen dopen, wellicht omdat Jezus de doop opdracht aan de discipelen gaf.
Is er ook sprake van opnieuw dopen door andere kerkverbanden of vindt dit alleen in de OGG in Ned. plaats? Want het gaat nog om best veel kinderen! Als die later naar een andere kerkverband gaan moeten ze dan opnieuw groot gedoopt worden?GGBeroopingswerk schreef:Toen ik voor een week of twee terug in Barneveld was bij een doopdienst van ds. T. Klok, werden daar twee kinderen uit één gezin gedoopt. Oorzaak: Men kwam van de gemeente van ds. Wink af en de jongste twee kinderen waren nog niet gedoopt. Achteraf blijkt dat de oudste van deze twee kinderen in Veenendaal door ds. A.P. van der Meer gedoopt is.
In de visie van OGG Barneveld / ds. Klok is deze doop bediend door meneer A.P. van der Meer, en dus niet geldig.
Toch vraag ik me af of het terecht is dat je je kind dan opnieuw laat dopen. Hoe denken jullie erover?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ja.Hendrien schreef:Is er ook sprake van opnieuw dopen door andere kerkverbanden of vindt dit alleen in de OGG in Ned. plaats? Want het gaat nog om best veel kinderen! Als die later naar een andere kerkverband gaan moeten ze dan opnieuw groot gedoopt worden?GGBeroopingswerk schreef:Toen ik voor een week of twee terug in Barneveld was bij een doopdienst van ds. T. Klok, werden daar twee kinderen uit één gezin gedoopt. Oorzaak: Men kwam van de gemeente van ds. Wink af en de jongste twee kinderen waren nog niet gedoopt. Achteraf blijkt dat de oudste van deze twee kinderen in Veenendaal door ds. A.P. van der Meer gedoopt is.
In de visie van OGG Barneveld / ds. Klok is deze doop bediend door meneer A.P. van der Meer, en dus niet geldig.
Toch vraag ik me af of het terecht is dat je je kind dan opnieuw laat dopen. Hoe denken jullie erover?