Preekstem

Mara

Re: Preekstem

Bericht door Mara »

Ireneüs van Lyon schreef:
Mara schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:Ik las dit stukje over het gebruik van de stem, lijkt me van belang om in het oog te houden als predikant.

"Als wij woorden uitspreken, brengen we daarmee ook gevoelens over en willen we, dat een boodschap zo en zo wordt begrepen. De stemtaal heeft te maken met intonatie, toonhoogte, geluidssterkte, duidelijkheid van de uitspraak, stemkwaliteit, de snelheid waarmee we spreken, het ritme en de melodieusheid van het stemgeluid. Vooral de intonatie is belangrijk. Soms kan een boodschap alleen al door de manier van spreken verkeerd begrepen worden. Met het oog op dit alles is het aan te bevelen, dat predikanten een uitgesproken preek via een geluidsopname nog eens terughoren en met collega’s bespreken onder leiding van een logopedist(e)."

Ps. ik post voor het eerst hier op refoforum! :yahoo
Ps, het zou heel fijn zijn als je je zou willen voorstellen.
Hoe kom je zo op RF terecht, wat wil je ons vertellen?
Lijkt me een goed plan! Ik kon alleen geen voorstel topic vinden..
Zoekfunctie aanklikken: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... oorstellen

Geen ervaren forummer?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ireneüs van Lyon

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Mara schreef:
Mara schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:Ik las dit stukje over het gebruik van de stem, lijkt me van belang om in het oog te houden als predikant.

"Als wij woorden uitspreken, brengen we daarmee ook gevoelens over en willen we, dat een boodschap zo en zo wordt begrepen. De stemtaal heeft te maken met intonatie, toonhoogte, geluidssterkte, duidelijkheid van de uitspraak, stemkwaliteit, de snelheid waarmee we spreken, het ritme en de melodieusheid van het stemgeluid. Vooral de intonatie is belangrijk. Soms kan een boodschap alleen al door de manier van spreken verkeerd begrepen worden. Met het oog op dit alles is het aan te bevelen, dat predikanten een uitgesproken preek via een geluidsopname nog eens terughoren en met collega’s bespreken onder leiding van een logopedist(e)."

Zoekfunctie aanklikken: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... oorstellen

Geen ervaren forummer?
Dank voor je hulp! Heb net een voorstel bericht geplaatst

Ik ben inderdaad geen ervaren forummer..
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik kan niet voor een jongere oordelen, maar voorop staat wel zoals in de natuur dat elk vogeltje mag zingen zoals 'tie gebekt is.

Als ik de inhoud voor het grootste gedeelte kan verstaan, mag de dominee van mij praten zoals hij dat wil/kan. Zeker als je met honger naar de kerk ga, neem je de preekstem maar voor lief.

Maar soms moet ik ook weleens een beetje lachen.. dan denk ik, de dominee is nog niet uitgeleerd :super maar dat probleem hebben we allemaal. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ds. K. Veldman 'buldert' ook regelmatig in een preek maar ik heb er nog niet vangehoord dat men zich daar aan stoort.
DDD

Bericht door DDD »

Bij dezen.
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:

Het hoeft hier ook helemaal niet.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Ds. K. Veldman 'buldert' ook regelmatig in een preek maar ik heb er nog niet vangehoord dat men zich daar aan stoort.
Mag ik mijn vinger opsteken?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

:bobo

Dan gaan er wel een heleboel redenaars afvallen...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef::bobo

Dan gaan er wel een heleboel redenaars afvallen...
Er zijn ook redelijk wat redenaars met enig overgewicht, dus met afvallen is niks mis ;)
~~Soli Deo Gloria~~
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:Ds. K. Veldman 'buldert' ook regelmatig in een preek maar ik heb er nog niet vangehoord dat men zich daar aan stoort.
Sterker nog, in de Vrije Hervormde Gemeente in Werkendam - waar hij regelmatig preekt - is hij met stip op één de voorganger die het meeste kerkgangers trekt.

Overigens vind ik stemverheffing (al dan niet overmatig) iets anders dan de preektune.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik heb ds Veldman wel eens gehoord, hij sprak soms wel met stemverheffing maar had absoluut geen preekstem in de vorm van zangerig of iets dergelijks, zoals hij op de preekstoel spreekt zou hij ook in het alledaagse kunnen spreken.
Maar ik zeg er wel bij dat ik hem niet heel vaak gehoord heb, dus ik ben niet geheel objectief.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

freek schreef:
Sterker nog, in de Vrije Hervormde Gemeente in Werkendam - waar hij regelmatig preekt - is hij met stip op één de voorganger die het meeste kerkgangers trekt.

Overigens vind ik stemverheffing (al dan niet overmatig) iets anders dan de preektune.
Inderdaad heeft hij niet echt een preekstem. Hij buldert af en toe, inderdaad, maar dat is niet echt hinderlijk.
Al vind ik het bijzondere flauwekul om daar drukte over te maken. Inderdaad zijn er meerdere predikanten die een 'preekstem' hebben. Maar juist die predikanten brengen een uitmuntende Bijbelse boodschap, is mijn ervaring. Ik wil dus graag die preekstem laten voor wat het is. Typisch weer een discussie die past in deze tijd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Misschien al eens eerder opgemerkt. De 'bulderende' stem van ds. K. Veldman vind ik
niet het meest hinderlijke. Ik zou het totaal niet hinderlijk vinden zelfs.
Toch is er een ander punt in zijn prediking wat misschien ook wel eens wat aandacht
zou mogen hebben. Ds. Veldman staat ook beken als een 'scherp' prediker. En nu is het
goed als er 'scherp' wordt gepreekt. Maar wat ik bij ds. Veldman wel eens mis, is er
tegenover de prediking van strenge Wet niet zo duidelijk een verwijzing klinkt naar het
Evangelie.
We horen wel eens dat zeggen dat de verhouding Wet/Evangelie wel in balans moet
zijn. Niet louter de wet preken, maar ook de mogelijk om zalig te worden, en die Weg
aan te wijzen en voor te stellen van het behoud in Christus. En vooral: Hoe gaat dit in
de praktijk? Ik bedoel het bevindelijk leren van hoe een zondaar tot Christus komt.
Dat is voor mij wel eens een gemis.

PS Dit is geen 'aanval' op ds. Veldman, begrijp me goed. Het is slechts wat ik wel eens
constateer.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:Misschien al eens eerder opgemerkt. De 'bulderende' stem van ds. K. Veldman vind ik
Toch is er een ander punt in zijn prediking wat misschien ook wel eens wat aandacht
zou mogen hebben. Ds. Veldman staat ook beken als een 'scherp' prediker. En nu is het
goed als er 'scherp' wordt gepreekt. Maar wat ik bij ds. Veldman wel eens mis, is er
tegenover de prediking van strenge Wet niet zo duidelijk een verwijzing klinkt naar het
Evangelie.
zijn. Niet louter de wet preken, maar ook de mogelijk om zalig te worden, en die Weg
aan te wijzen en voor te stellen van het behoud in Christus. En vooral: Hoe gaat dit in
de praktijk? Ik bedoel het bevindelijk leren van hoe een zondaar tot Christus komt.

PS Dit is geen 'aanval' op ds. Veldman, begrijp me goed. Het is slechts wat ik wel eens
constateer.
Ik weet niet of dit een 'handige' post is. Ik ben het ook niet zo met de inhoud van je post eens. Dat hij geen uitwijdingen heeft over de toeleidende weg, is bekend. (En ook terecht, zoals in de topics over het boek van ds. Kort genoegzaam is besproken) Hij is scherp in het aanwijzen dat alleen de bewuste rechtvaardiging in Christus houdbaar is voor de eeuwigheid. Al slaat hij de kleintjes niet weg, dat heb ik ook vaak genoeg van hem gehoord.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Anker schreef:
-DIA- schreef:Misschien al eens eerder opgemerkt. De 'bulderende' stem van ds. K. Veldman vind ik
Evangelie.

constateer.
Ik weet niet of dit een 'handige' post is. Ik ben het ook niet zo met de inhoud van je post eens. Dat hij geen uitwijdingen heeft over de toeleidende weg, is bekend. (En ook terecht, zoals in de topics over het boek van ds. Kort genoegzaam is besproken) Hij is scherp in het aanwijzen dat alleen de bewuste rechtvaardiging in Christus houdbaar is voor de eeuwigheid. Al slaat hij de kleintjes niet weg, dat heb ik ook vaak genoeg van hem gehoord.
Misschien niet vaak genoeg gehoord...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie