Onafhankelijke hervormde/gereformeerde kerken/gemeenten

Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Ik kan iets vertellen over de gemeente van Waddinxveen. Afgelopen zondag heb ik er gekerkt want toen stond er een predikant van de gemeente van Beeke (Amerika) die heel zijn jeugd in Moerkapelle heeft gewoond.

De opkomst vond ik erg laag! Er waren misschien 200-250 mensen aanwezig. Hiervan ongeveer 1/3 deel uit de Ger. Gem. van Moerkapelle i.v.m. de predikant.
Volgens mij loopt het ledenaantal sterk terug.
Was dat Cees Molenaar?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Was dat Cees Molenaar?
Ja, die heeft ook een tijdje bij jullie gekerkt.
astroguy

Bericht door astroguy »

Oorspronkelijk gepost door joost85
Prachtig overzicht!

Eén ding begrijp ik niet helemaal: Dat je schrijft dat Twijzel neigt naar de Nederlands Ger. Kerken. De prediking van Ds. Kuiper (afkomstig uit Zuid-Afrika) ligt meer in de lijn van de niet-uiterst rechtse vleugel van de CGK. Hij zou b.v. passen in gemeentes als Ede, Urk-Maranatha, e.d. Helaas werkt Ds. Kuiper zijn website niet bij, maar vroeger stond er meer op. Toen kreeg je een beetje de indruk hoe hij preekt. Een paar jaar geleden stond er een artikel in het RD over deze gemeente: http://oud.refdag.nl/kl/010802kl08.html

O.K. Ik lees daar inderdaad dat er gesproken is over aansluiting bij de NGK. Maar volgens mij zouden ze daar een erg vreemde eend in de bijt zijn.

[Aangepast op 29/12/04 door Unionist]
Nou ik lees op de site van ds. Kuiper, http://martenk.tripod.com/id18.htm een overzicht in gemeenten waar hij voorgaat in 2005 (bijgewerkt op 28 december 2004):

16 jan 19.30 uur Drachten: De Schakel (Evangelisatie Protestantse Kerk)
06 feb 10.00 en 19.00 uur Katwijk (Ned. Geref. Kerk)
06 mrt 10.00 uur Zaanstreek (Ned. Geref. Kerk)
13 mrt 19.30 uur Drachten: De Schakel (Evangelisatie Protestantse Kerk)
20 mrt 09.30 uur Assen: De Open Hof (Ned. Geref. Kerk)
20 mrt 17.00 uur Amsterdam-Centrum (Ned. Geref. Kerk)
03 apr 10.00 uur Breukelen (Ned. Geref. Kerk)
01 mei 10.00 uur Nijmegen (Ned. Geref. Kerk)
22 mei 09.30 uur Wapenveld (Ned. Geref. Kerk)
05 jun 10.00 en 15.00 uur Wieringermeer (Ned. Geref. Kerk)
19 jun 18.30 uur Nunspeet: Open Hof (Ned. Geref. Kerk)
26 jun 19.30 uur Drachten: De Schakel (Evangelisatie Protestantse Kerk)
03 jul 09.30 en 16.30 uur Neede (Ned. Geref. Kerk)
17 jul 19.00 uur Heerde (Ned. Geref. Kerk)
24 jul 09.30 en 19.00 uur Hoorn: Oosterkerk (Ned. Geref. Kerk)
31 jul 19.00 uur IJsselmuiden (Ned. Geref. Kerk)
07 aug 10.00 en 15.00 uur Wieringermeer (Ned. Geref. Kerk)
07 aug 19.00 uur Emmeloord: De Rank (Ned. Geref. Kerk)
14 aug 09.30 uur IJsselmuiden (Ned. Geref. Kerk)
enz.

Hij werkt de site wel bij. Wat betreft de predikbeurten, maar soms kan je niet op de site komen door de irritante pop-ups.

[Aangepast op 29/12/04 door joost85]
Tja, je hebt gelijk. Maar helemaal klikken in mijn hoofd doet het nog niet. Temeer omdat de gemeente indertijd uit de GKV gegaan is vanwege de bevindelijke prediking die men voorstond.

Maar goed, ik heb hier thuis 1 preek-mp3'tje van Ds. Kuiper en een stuk of wat meditaties gelezen en dat is wellicht niet genoeg om afgewoen te oordelen.
Ik begrijp wel wat je bedoeld. Misschien is het zinvol om even kortelijks de geschiedenis te vertellen en ik denk dat ik die el ken... Mijn familie zit in de gemeente van Twijzel voor een deel. De VGK Twijzel is inderdaad voortgekomen uit de GKVrijgemaakt. Latent was er altijd het verschil tussen de bevindelijken en de meer "typisch" vrijgemaakte stijl als er zoiets bestaat. Met de komst van ds Van den Belt kwam een en ander op scherp te staan, met als gevolg dat in 1967 de meerderheid van de kerkeraad, maar een minderheid van de gemeente buiten de GKV kwam te staan. Al snel werd deze vrije gemeente aantrekkelijk voor een groot aantal anderen bevindelijke gereformeerden in de omgeving en in de jaren 1970 en 1980 heeft de gemeente pogingen gedaan aansluiting te krijgen bij zowel de GerGem als de CGK, maar beide pogingen strandden. Waarom weet ik eigenlijk niet, mogelijk omdat de gemeente niet erg groot was en er dus sprake van zou zijn dat ze alleen als afdeling zou kunnen overkomen.
Ds Kuiper is een predikant die je het beste zou kunnen omschrijven als een alleenloper die daar predikt waar hij maar een (vrije) gemeente kan vinden. Ooit onder invloed van ds Taverne, was hij in de jaren 1960 predikant bij een chiliastische gemeente in Zuid Afrika, toen een poosje predikant bij de GKN in Nederland, toen weer voorganger bij een vrije gemeente in Zuid Afrika die zich afgescheiden had van de Vrijgemaakten daar en kwam toen weer terug in Nederland waar hij in Twijzel terecht kwam. De gemeente daar is erg klein nu en ik denk zij was allang blij dat er nog een rechtszinnige predikant was die hun wilde helpen. En ds Kuiper preekt wel, misschien meer bevindelijk in Twijzel dan bijv in de NGK, hoewel hij daar beslist niet in alle gemeenten welkom is.
Atze
Unionist

Bericht door Unionist »

Was dat Cees Molenaar?
Hij is zelfs nog een blauwe maandag godsdienstleraar op de Fruytier geweest.

Overigens is dat een favoriet bijbaantje voor studenten aan de TUA.
joost85

Bericht door joost85 »

Was dat Cees Molenaar?

Ik meen dat ds. Molenaar, een schoonzoon is van ds. C. G. Vreugdenhil uit Vlissingen. Hij behoort tot het kerkverband van dr. J. R. Beeke, dat in 1993 werdt gevormd na een scheuring in de Gereformeerde Gemeenten in Noord-Amerika en Canada.
Ook ds. B. Elshout, zoon van wijlen ds. A. Elshout is predikant in die kerken.
Ds. A. Mol, is er zendingspredikant. Ds. Mol is een zoon van ds. J. Mol uit Rijssen, hij was jarenlang ouderling in de Geref. Gem. in Krabbendijke bij ds. J. de Pater. Mol had een kledingwinkel in Krabbendijke, doordat ds. G. Kuijt een keer een zwart pak kocht bij Mol, is Mol betrokken geraakt bij het zendingswerk in Bali. Deze predikanten preken als ze in Nederland zijn o.a. in de Vrije Gereformeerde Gemeente aan de Kerkstraat 101 op Urk bij ouderling W. de Vries.

[Aangepast op 1/1/05 door joost85]
Unionist

Bericht door Unionist »

Was dat Cees Molenaar?

Ik meen dat ds. Molenaar, een schoonzoon is van ds. C. G. Vreugdenhil uit Vlissingen. Hij behoort tot het kerkverband van dr. J. R. Beeke, dat in 1993 werdt gevormd na een scheuring in de Gereformeerde Gemeenten in Noord-Amerika en Canada.
Ook ds. B. Elshout, zoon van wijlen ds. A. Elshout is predikant in die kerken.
Ds. A. Mol, is er zendingspredikant. Ds. Mol is een zoon van ds. J. Mol uit Rijssen, hij was jarenlang ouderling in de Geref. Gem. in Krabbendijke bij ds. J. de Pater. Mol had een kledingwinkel in Krabbendijke, doordat ds. G. Kuijt een keer een zwart pak kocht bij Mol, is Mol betrokken geraakt bij het zendingswerk in Bali. Deze predikanten preken als ze in Nederland zijn o.a. in de Vrije Gereformeerde Gemeente aan de Kerkstraat 101 op Urk bij ouderling W. de Vries.

[Aangepast op 1/1/05 door joost85]
Ds. Mol heeft ook een keer op een SRA-avond gesproken, maar ik geloof dat hij niet dezelfde ligging heeft als b.v. Ds. Elshout.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik meen dat ds. Molenaar, een schoonzoon is van ds. C. G. Vreugdenhil uit Vlissingen.
Klopt, en een schoonzoon van wijlen ds. Molenaar uit de Ger. Gem.
Unionist

Bericht door Unionist »

Schoonzoon? Of zoon? Of kleinzoon?
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Schoonzoon? Of zoon? Of kleinzoon?
Oeps, een dom foutje! Ik bedoel natuurljk een kleinzoon.
astroguy

Bericht door astroguy »

Ter completering van de al eerder op deze discussie geplaatste lijsten zou ik graag nog de volgende informatie krijgen indien iemand op dit forum daar kennis van draagt:
Geboorte datum of jaar van de predikanten J.C. van Os te Capelle en J.G. van Tilburg te Waddinxveen
De intrede datum van J. Goudriaan in de V OGG te Ede (jaar 1991), J.G. van Tilburg in de CAG te Waddinxveen (jaar 1997) en N. van der Want in de Plantagekerk te Schiedam (jaar 1998).
Atze
Unionist

Bericht door Unionist »

BIj de kerkdiensten in het RD stuitte ik onder Rotterdam op een Vrije Hervormde Gemeente, voorganger de heer J. v.d. Beek.

Iemand ooit van gehoord?
astroguy

Bericht door astroguy »

BIj de kerkdiensten in het RD stuitte ik onder Rotterdam op een Vrije Hervormde Gemeente, voorganger de heer J. v.d. Beek.

Iemand ooit van gehoord?
Uit Hoekstra/Ipenburg Wegwijs (2000) het volgende:
Oorspronkelijk een gemeente ontstaan in 1942 met als predikanten ds Woudwijk (1943-1961) en ds Keesmaat (1964-1975). Daarna werd de gemeente opgeheven, maar er waren twee afsplitsingen die in 1989 samengevoegd werden tot de VHG Rotterdam-Zuid. Toen waren ds Egas en de heer Stuurman erbij betrokken.

Mijn indruk was dat deze gemeente daarna weer opgeheven was maar kennelijk is dit niet zo. Misschien dat iemand anders meer weet?
Atze
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Toeschouwer schreef:En je hebt natuurlijk ds. N. van de Want uit Schiedam. Dat vind ik toch wel een bijzondere man. Ik heb hem mee gemaakt op een reis door Israël. Heel boeiend hoe hij de Joodse achtergronden van de Evangelieën beziet. Een totaal andere uitleg dan de 'gewone' die wij zondags beluisteren.
Van welke kerk is deze predikant? Ik bedoel dan eigenlijk, waar je deze man het beste kunt plaatsen op de kerkelijk kaart... Hij preekt volgens mij wel eens bij de HHK. Zou hij ook binnen bijvoorbeeld de Ger.Gem. passen?
JALP

Bericht door JALP »

gerrit de 2e schreef:
Zo zitten er in Scheveningen/Den Haag en in Drenthe ergens ook een gemeente van de vrije hervormde gemeente.
En in Alblasserdam, Hendrik I A, Capelle ad Yssel (Sliedrecht, Waddinxveen?)
Dit zijn niet echt vrije hervormde gemeenten...
Alblasserdam is intussen Hersteld en Sliedrecht is OGGiN, Waddinxveen gaat volgens mij intussen ook naar de Herstelden
freek

Bericht door freek »

Klaas-Jan schreef:
Toeschouwer schreef:En je hebt natuurlijk ds. N. van de Want uit Schiedam. Dat vind ik toch wel een bijzondere man. Ik heb hem mee gemaakt op een reis door Israël. Heel boeiend hoe hij de Joodse achtergronden van de Evangelieën beziet. Een totaal andere uitleg dan de 'gewone' die wij zondags beluisteren.
Van welke kerk is deze predikant? Ik bedoel dan eigenlijk, waar je deze man het beste kunt plaatsen op de kerkelijk kaart... Hij preekt volgens mij wel eens bij de HHK. Zou hij ook binnen bijvoorbeeld de Ger.Gem. passen?
Ds. N. van de Want hoopt binnen afzienbare tijd hersteld Hervormd te worden.

Nee, deze dominee zou mijns inziens niet in de Ger. Gem passen. Daarvoor zijn de accenten die hij legt te verschillend.
Plaats reactie