Wel gelovig, niet kerkelijk

François Turretini

Re: Wel gelovig, niet kerkelijk

Bericht door François Turretini »

Mara schreef:Op refdag.nl staat een stukje over het geloofsleven van onze toekomstige koning.
http://www.refdag.nl/achtergrond/konink ... k_1_729169

Het geheel verrastte me niet, maar er staan toch een aantal uitspraken in, die eigenlijk typerend zijn voor het moderne christendom.

Wel gelovig, maar aan kerkgang geen behoefte.
Hoe kan dat nu? Je hoeft natuurlijk niet letterlijk naar de kerk, je kunt je ook onder het Woord begeven d.m.v. een geluidsdrager of het geschrevene, maar dat wordt hier niet bedoeld.
Ook het "mixen" van katholicisme met het protestantisme, vormt geen enkel beletsel.
Omdat het aanstaand koningspaar kinderen heeft, zal dit wellicht nog verder verwateren.
Zij worden helemaal niet met kerkgang opgevoed en naar mijn weten zitten ze ook niet op een christelijke school (?)
Hoe kun je jezelf gelovig weten, de Bijbel een verhalenboek noemen en geen behoefte hebben aan kerkgang, of af en toe een katholieke mis?
Zijn Godsbeeld:Ds. Ter Linden zegt er in ”Willem IV” over: „Ik neem waar dat hij gelooft in een God die een kracht in je leven is en achter je staat. Niet een God die alles bestuurt en bedisselt. Wel een God die een stuwende kracht is in de geschiedenis.”

Wat een armzalig beeld. :fi
Tja, ik had hier al eens eerder iets over gelezen. Inderdaad stemt dit niet echt tot vreugde. Maarja, het heeft nooit echt geboterd tussen de gereformeerde gezindte en ons koningshuis. Een van de eerste dingen die onze eerste vorst koning Willem I deed, was een nieuwe kerkorde invoeren in 1816, die later weer door ds. Ledeboer van de kansel afgegooid en begraven is. Enerzijds is het een goede zaak dat koning Willem IV waarschijnlijk niet zoveel bemoeizucht met de Kerk zal hebben, anderzijds lijken de tijden dat de Oranjes een predikant als Jean Taffin als hofprediker hadden helaas ver weg.

"Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen." (1 Tim 2:1-4)
Plaats reactie