Waarin dwalen de RKK en de paus?

-DIA-

Re: Waarin dwalen de RKK en de paus?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Gelukkig maar. Er stond precies het tegenovergestelde, namelijk... Maar dat kan gebeuren.
Tja... een vertyping zit in een klein hoekje... A slip of the toots! zulle me maar zegge.*)

*) Gelieve in goed Nederlands te vertalen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Zo is dat. Als het maar niet afleidt van het punt welke grote verantwoordelijkheid die mensen hebben, die zeggen dat de Paus de antichrist is, als eenmaal zou blijken dat hij hen voorgaat in het Koninkrijk der hemelen. Want daar ging de discussie om. Ik ril van zulke artikelen als van de vijf kritische dominees.
Gerson

Bericht door Gerson »

DDD schreef:Zo is dat. Als het maar niet afleidt van het punt welke grote verantwoordelijkheid die mensen hebben, die zeggen dat de Paus de antichrist is, als eenmaal zou blijken dat hij hen voorgaat in het Koninkrijk der hemelen. Want daar ging de discussie om. Ik ril van zulke artikelen als van de vijf kritische dominees.
En ik ben het van harte met dat artikel van deze dominees eens .
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Zo is dat. Als het maar niet afleidt van het punt welke grote verantwoordelijkheid die mensen hebben, die zeggen dat de Paus de antichrist is, als eenmaal zou blijken dat hij hen voorgaat in het Koninkrijk der hemelen. Want daar ging de discussie om. Ik ril van zulke artikelen als van de vijf kritische dominees.
En toch.... Hoe meer we het gaan ontkennen, hoe dichter de volle openbaring wel eens nabij kon zijn... De wederhouder wordt ook meer en meer weggenomen, en dat wijst erop dat de mens der zonde zich in zijn volheid gaat openbaren. Zouden niet moeten BEVEN als we zien dat we de leer van de Reformatie verkwanselen en steeds vriendelijker ober de paus gaan denken? Ik kan niet anders zien dat dit een teken des tijds is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

Misschien is de paus ook een stuk vriendelijker geworden?
Er zijn geen vervolgingen meer, geen brandstapels, de paus denkt aangaande het geloof compleet anders als tijdens de reformatie, zo dat het dichter naar de reformatie toekomt, het is geen oorlogsvoerende machtswellustige oorlogszuchtig persoon meer.

Ten tijde der reformatie zou ik het goed kunnen volgen door de RKK als de anticrist te benoemen, heden ten dage niet, ik zou veel eerder de islam de anticrist noemen, deze komt volgens mij veel dichter bij de bijbelse kenmerken ervan.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Misschien is de paus ook een stuk vriendelijker geworden?
Er zijn geen vervolgingen meer, geen brandstapels, de paus denkt aangaande het geloof compleet anders als tijdens de reformatie, zo dat het dichter naar de reformatie toekomt, het is geen oorlogsvoerende machtswellustige oorlogszuchtig persoon meer.

Ten tijde der reformatie zou ik het goed kunnen volgen door de RKK als de anticrist te benoemen, heden ten dage niet, ik zou veel eerder de islam de anticrist noemen, deze komt volgens mij veel dichter bij de bijbelse kenmerken ervan.
Als er een essentieel deel in de leer en prediking wordt gemist, is het net zo gevaarlijk als de brandstapel.
Het kwaad, de haat jegens de ander(sdenkende), zit in ons allemaal, niet alleen in de moslims.
Of zijn wij inmiddels veel te "beschaafd" geworden, om te kunnen stellen dat we er nooit aan mee zullen doen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Als er een essentieel deel in de leer en prediking wordt gemist, is het net zo gevaarlijk als de brandstapel.
Het kwaad, de haat jegens de ander(sdenkende), zit in ons allemaal, niet alleen in de moslims.
Of zijn wij inmiddels veel te "beschaafd" geworden, om te kunnen stellen dat we er nooit aan mee zullen doen?
Goed dat je refereert aan het essentiële deel in de leer en prediking Mara, want daar gaat het inderdaad om.
Dit topic is er om aan te geven wat dat essentiële deel is wat in de RKK gemist word, zou je daar iets van kunnen zeggen?
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef: Als er een essentieel deel in de leer en prediking wordt gemist, is het net zo gevaarlijk als de brandstapel.
Goed dat je refereert aan het essentiële deel in de leer en prediking Mara, want daar gaat het inderdaad om.
Dit topic is er om aan te geven wat dat essentiële deel is wat in de RKK gemist word, zou je daar iets van kunnen zeggen?
Ik hoor niet zo heel veel. Ik heb wel eens een paar keer een mis bijgewoond, vanwege huwelijk en begrafenis.
Maar ik denk dat de bekering, zoals die in rechts bevindelijke kerken gehoord wordt, daar niet gepredikt wordt.
Bij veel kerken is het: verandering van je leven >>> gaan geloven = bekering. Zo simpel zou het zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

Laten we gewoon kijken wat de Bijbel over de antichrist zegt voordat we gaan wijzen.. '' Zij zijn uit ons midden weggegaan, (...) Wie is de leugenaar anders dan hij die loochent dat Jezus de Christus is? Dat is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent. (...) Want er zijn veel misleiders in de wereld gekomen, die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat is de misleider en de antichrist.´´

Noem nu eens één paus op die:
- uit de kerk is gegaan;
- loochent dat Jezus de Christus is;
- de Vader én de Zoon loochent;
- de komst van Christus in het vlees ontkent.

Ik ken er geen. Jullie?
Deo servire vera libertas -Augustinus
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Jvslooten schreef:
Laten we gewoon kijken wat de Bijbel over de antichrist zegt voordat we gaan wijzen.. '' Zij zijn uit ons midden weggegaan, (...) Wie is de leugenaar anders dan hij die loochent dat Jezus de Christus is? Dat is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent. (...) Want er zijn veel misleiders in de wereld gekomen, die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat is de misleider en de antichrist.´´

Noem nu eens één paus op die:
- uit de kerk is gegaan;
- loochent dat Jezus de Christus is;
- de Vader én de Zoon loochent;
- de komst van Christus in het vlees ontkent.

Ik ken er geen. Jullie?
Ik zou zeggen lees even de drie formulieren van eenheid.
o.a. de Heidelbergse Catechismus Zondag 29 en 30 en 35

De RK-leer loochent wel de enige offerande van Christus door de paapse mis.
Als men de enige offerande van onze Heere Jezus Christus loochent, dan is het geen werk van God, maar wat is het dan wel ?
Waarom de mede-middelares Maria en de aanroeping van de afgestorven heiligen ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
DDD

Bericht door DDD »

Het is niet waar dat de RKK de enige offerande van Christus loochent. In ieder geval niet op dit moment. Lees de Rooms-Katholieke Katechismus er maar op na, dit is ook niet het eerste draadje waarin over hetzelfde wordt gesproken in drie maanden.
SecorDabar

DDD schreef:Het is niet waar dat de RKK de enige offerande van Christus loochent. In ieder geval niet op dit moment. Lees de Rooms-Katholieke Katechismus er maar op na, dit is ook niet het eerste draadje waarin over hetzelfde wordt gesproken in drie maanden.
Ja lees u vooral de Rooms-katholieke catechismus tot uw eigen verderf.

(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl

Bericht door ejvl »

@SecorDabar:
Maria word niet gezien als een middelares, paus Benedictus nasprekende.
Tevens is de HC opgesteld in een tijd waarin zowel de reformatie als de RKK compleet verschillend waren dan heden ten dage.
Dat onze HC iets zegt is ook zeker wel waar, maar het gaat wel om de RKK van die tijd.
Anders zou je het huidig protestantisme ook kunnen veroordelen over de stelligheid die werd vastgehouden dat de aarde plat was bijvoorbeeld.
En als je wil weten wat de RKK nu leert over de mis of over Maria, kun je toch prima de katechismus van Rome lezen?
Hoe moet je anders dwalingen zien? Op geschriften of stellingen of daden van 500 jaar geleden? Dat zou toch niet eerlijk zijn?
Laatst gewijzigd door ejvl op 02 apr 2013, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

SecorDabar schreef:
DDD schreef:Het is niet waar dat de RKK de enige offerande van Christus loochent. In ieder geval niet op dit moment. Lees de Rooms-Katholieke Katechismus er maar op na, dit is ook niet het eerste draadje waarin over hetzelfde wordt gesproken in drie maanden.
Ik vrees dat met deze instelling zelfs de allerrechtzinnigste boeken alleen tot je eigen verderf gelezen worden. Dit is niet naar de Schriften, integendeel. Dominee De Vries heeft daar wijze woorden aan gewijd waar je overigens ook nog niet op gereageerd hebt.
SecorDabar

DDD schreef:
SecorDabar schreef:
Ik vrees dat met deze instelling zelfs de allerrechtzinnigste boeken alleen tot je eigen verderf gelezen worden. Dit is niet naar de Schriften, integendeel. Dominee De Vries heeft daar wijze woorden aan gewijd waar je overigens ook nog niet op gereageerd hebt.
Ik heb niets met welke ds. de Vries dan ook te maken, maar: met Gods Woord.
1 Tim. 4: 16 Heb acht op uzelven en op de leer; volhard daarin; want dat doende, zult gij en uzelven behouden, en die u horen.

Zullen we het daar maar bij houden ?
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 02 apr 2013, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie