De troonswisseling

Mara

Re: De troonswisseling

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef: Verschrikkelijk oneens! Een koning zal aan het eind van zijn leven niet geoordeeld worden als koning, maar als mens. Verder zal het dan van geen enkel belang zijn of iemand dan oud-gereformeerd is geweest of niet. Het zal er dan om gaan: kennen wij Christus als onze persoonlijke Zaligmaker? Als dat zo is, komt dat ook tot uiting in onze levensstijl.

Ik ga hier niet een lijstje geven van wat er dan nog wel mag en wat niet meer mag. Zo'n lijstje is ook niet te geven en bovendien gaat het niet over wat er "mag" of "niet mag". "Heb God lief en doe dan wat ge wilt" zei Augustinus. Maar een hoop dingen wil je dan niet meer of kun je niet meer. Of je nu koning bent of niet, je gaat dan keuzes maken. Niet makkelijk, zeker niet!
Mee eens Eilander, maar is dit in de praktijk haalbaar? Jij zegt wat wenselijk en noodzakelijk is, ik denk dat dit in Nederland anno 2013 niet kan, VERDRIETIG genoeg!
God dienen is in de praktijk haalbaar, het is zelfs de enige weg. Niet de makkelijkste, zeker niet voor een koning(in). Maar alleen in die weg is zegen te verwachten. Ik begrijp niet waarom je daarvan iets wil afdoen.
M.a.w. die zegen is nu niet te verwachten?
In januari 2008 heeft de heer B. v.d. Vlies er iets over gezegd in Nova.
http://www.novatv.nl/page/detail/uitzen ... especteert
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef: Mee eens Eilander, maar is dit in de praktijk haalbaar? Jij zegt wat wenselijk en noodzakelijk is, ik denk dat dit in Nederland anno 2013 niet kan, VERDRIETIG genoeg!
God dienen is in de praktijk haalbaar, het is zelfs de enige weg. Niet de makkelijkste, zeker niet voor een koning(in). Maar alleen in die weg is zegen te verwachten. Ik begrijp niet waarom je daarvan iets wil afdoen.
Nee. Ik denk dat de Bijbel daarin duidelijk is: wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen. Dat de Heere ondanks ons toch lankmoedig kan zijn en weldoet, is ook waar. Maar verwachten kun je het niet. Denk jij van wel?
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef: Mee eens Eilander, maar is dit in de praktijk haalbaar? Jij zegt wat wenselijk en noodzakelijk is, ik denk dat dit in Nederland anno 2013 niet kan, VERDRIETIG genoeg!
Nee. Ik denk dat de Bijbel daarin duidelijk is: wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen. Dat de Heere ondanks ons toch lankmoedig kan zijn en weldoet, is ook waar. Maar verwachten kun je het niet. Denk jij van wel?
Nee dat denk ik ook niet. Ik ben het van harte met je eens, wat betreft de wens, maar het is niet reëel om dit te verwachten.
Het zou echter heel wat zijn als koning Willem Alexander stilgezet zou worden! Dan zou er zeker e.e.a. veranderen, dat kan niet anders. Maar hij heeft een (r.k.) vrouw, kinderen en een ingewikkelde taak.
De Heere zou dan krachtdadig in moeten grijpen, niet alleen in het leven onze koning, maar ook in dat van zijn gezin en familieleden.
Menselijk gezien, hij zou hen tegen zich krijgen. Het roept vaak vijandschap op. En niet alleen van de "heidense kant", maar zeker ook van de christelijke kant, misschien juist van hen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Nee dat denk ik ook niet. Ik ben het van harte met je eens, wat betreft de wens, maar het is niet reëel om dit te verwachten.
Het zou echter heel wat zijn als koning Willem Alexander stilgezet zou worden! Dan zou er zeker e.e.a. veranderen, dat kan niet anders. Maar hij heeft een (r.k.) vrouw, kinderen en een ingewikkelde taak.
De Heere zou dan krachtdadig in moeten grijpen, niet alleen in het leven onze koning, maar ook in dat van zijn gezin en familieleden.
Menselijk gezien, hij zou hen tegen zich krijgen. Het roept vaak vijandschap op. En niet alleen van de "heidense kant", maar zeker ook van de christelijke kant, misschien juist van hen.
Net zoals niet te verwachten was dat de vervolger van christenen in plaats van christenen ging vervolgen in Damascus, de Christus ging preken in diezelfde stad, is ook dit niet te verwachten, nee.

Evenals het niet te verwachten was dat Manasse, die zondigde, juist om de Heere tot toorn te verwekken(!), Hem te voet zou vallen in de gevangenis en daarna zijn volk - deels tevergeefs - opriep om de Heere te dienen!

Let wel, ik wil ons koningshuis geenszins met deze mensen vergelijken. Maar ik wil ermee aangeven dat het hier niet om reële verwachtingen gaat.
helma

Bericht door helma »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:
Net zoals niet te verwachten was dat de vervolger van christenen in plaats van christenen ging vervolgen in Damascus, de Christus ging preken in diezelfde stad, is ook dit niet te verwachten, nee.

Evenals het niet te verwachten was dat Manasse, die zondigde, juist om de Heere tot toorn te verwekken(!), Hem te voet zou vallen in de gevangenis en daarna zijn volk - deels tevergeefs - opriep om de Heere te dienen!

Let wel, ik wil ons koningshuis geenszins met deze mensen vergelijken. Maar ik wil ermee aangeven dat het hier niet om reële verwachtingen gaat.

Ieder mens die stilgezet wordt is een wonder bij God vandaan.
Ook (of juist?) nette kerkmensen. Ook als het leden zijn van ons Oranjehuis.
Juist omdat we geloven dat bekering een eenzijdig Godswerk is hoeven we niet te wanhopen of moedeloos te zijn.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:

Ik ben het van harte met je eens, wat betreft de wens, maar het is niet reëel om dit te verwachten.

De Heere zou dan krachtdadig in moeten grijpen, .

[/quote]
We zeggen dus hetzelfde. :)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:

Ik ben het van harte met je eens, wat betreft de wens, maar het is niet reëel om dit te verwachten.

De Heere zou dan krachtdadig in moeten grijpen, .

We zeggen dus hetzelfde. :)
Ja, als je op deze manier een stuk uit mijn posting knipt, wel ja...

Jij had het over "wat er in de praktijk haalbaar was". Dat vind ik een heel vreemd criterium. Als onze koning(in) de Heere wil dienen, zal hij/zij niet vragen wat er in de praktijk haalbaar is.
Dat geldt overigens net zo goed voor een puber op een middelbare school. De groepsdruk is groot om met alles mee te doen. In de praktijk is het dan niet haalbaar om de Heere te dienen. Maar het gebeurt wel. Het is maar een voorbeeld, je kunt dat naar veel meer praktijksituaties vertalen.
Mara

Bericht door Mara »

Toch denk ik dat we echt op één lijn zitten, alleen geloof jij sterker in een Wonder dan ik.
Ik hoop dat het gebeurt. Maar ik acht die kans kleiner dan jij.
Maar je hebt gelijk, we moeten nooit wanhopen of twijfelen aan de Heere!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:Toch denk ik dat we echt op één lijn zitten, alleen geloof jij sterker in een Wonder dan ik.
Ik hoop dat het gebeurt. Maar ik acht die kans kleiner dan jij.
Maar je hebt gelijk, we moeten nooit wanhopen of twijfelen aan de Heere!
Ik snap het helemaal. En toch hoort kansrekening in Gods Koninkrijk niet thuis!
ejvl

Bericht door ejvl »

helma schreef:Ieder mens die stilgezet wordt is een wonder bij God vandaan.
Ook (of juist?) nette kerkmensen. Ook als het leden zijn van ons Oranjehuis.
Juist omdat we geloven dat bekering een eenzijdig Godswerk is hoeven we niet te wanhopen of moedeloos te zijn.
Inderdaad, nette kerkmensen moeten eerst nog van hun godsdienst verlost worden, en vroeger zei men dat dat een groot wonder Gods was, anders als totaal uit de wereld gerukt zijnde.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Wat willen we toch allemaal onze godsdienstige opvattingen opleggen op een ander! Dat blijkt nu ook weer uit dit topic.
Wìj kunnen nu wel vinden wat wìj willen, maar die ànder wil dat niet.
Getuigen moet. Okee, maar òvertuigen is een andere zaak.
En ons Koningshuis heeft nu eenmaal een groot aantal verplichtingen die nagekomen moeten worden, dat is nu eenmaal zo. Er is nog altijd het gebed voor `hen die in hoogheid zijn gezeten` (en dat hoor ik toch wel vaak).
refo

Bericht door refo »

Eppo Gremdaat schreef:Wat willen we toch allemaal onze godsdienstige opvattingen opleggen op een ander! Dat blijkt nu ook weer uit dit topic.
Wìj kunnen nu wel vinden wat wìj willen, maar die ànder wil dat niet.
Getuigen moet. Okee, maar òvertuigen is een andere zaak.
En ons Koningshuis heeft nu eenmaal een groot aantal verplichtingen die nagekomen moeten worden, dat is nu eenmaal zo. Er is nog altijd het gebed voor `hen die in hoogheid zijn gezeten` (en dat hoor ik toch wel vaak).
Het wordt de ger gezindte letterlijk met de paplepel ingegeven: wij hebben God in ons kamp en al die anderen (dus) niet. Want Hij kan niet overal zijn.
caprice

Bericht door caprice »

Mara schreef:De Partij voor de Dieren legt op 30 april geen eed van trouw aan de koning af.
Ik vind het bij de beesten af.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

Die hele eedaflegging op 30 april is een rare vertoning. Geen enkel kamerlid legt die ten overstaan van het staatshoofd af, maar gewoon in de Kamer zelf.
Mara

Bericht door Mara »

Het is een ceremonie, die er van oudsher bijhoort.
Kies dan een ander beroep, als je dit niet wilt.
Plaats reactie