Auto schreef:Gaarne een onderbouwing en bewijs hiervan
In veel RF kerken komt de 'wereld' niet in de kerk (behalve dure autos, kleren en hoeden, om te voldoen aan je vraag om karikatuur).
We dwalen wat af, maar als dit verder mag vind ik het prima.
uiteraard ga ik geen namen en rugnummers noemen, maar kan wel iets zeggen van wat ik om mij heen zie.
Via mijn werk en wat nevenfuncties heb ik ook wel te maken met de 'elite' van de Refo's, om het zo eens te zeggen.
Veel van hen (inderdaad niet allen) rijden in auto's boven een ton (wat totaal onnodig is, je kunt een prima auto rijden voor <€50.000 of nog minder. Ik kan het weten want ik rijd >55.000km/jaar en doe dat in een auto van rond de €30.000).
Huizen, boten, kleding en noem het allemaal maar op: er is vaak geen enkele terughoudendheid daarin (terwijl Jezus toch duidelijk zegt dat we matig moeten zijn, Paulus zegt ons niet teveel te versieren, etc.).
De wereld doet dit nl. ook volop, en dan denk ik: waar is de refo-gedachte om niet als de wereld te zijn (wat we dan opeens heel erg strikt zijn als het gaat om broeken dragen, taalgebruik, haardracht en overige vormen, etc.)?
Een vreemde inconsequentie.
Dat deze mensen anderen helpen met hun geld is erg mooi en goed, maar ook gewoon hun plicht.
Je hebt veel geld gekregen, om het weg te geven, om anderen mee te helpen.
'Rijk worden is niet erg, rijk blijven wel'.
En, als ik mijn eigen hart een beetje ken, zit daar altijd ook iets tussen van "kijk mij eens milddadig zijn", maar straal dat dan verder niet uit of roep dat niet overal rond.
Vaak wordt dan aangehaald: Ja, Abraham en Salomo waren ook rijk.
OK, dat is waar, maar dat is wel OT.
In het NT ken ik geen voorbeeld van een goed christen die schatrijk was, en het niet weggaf.
Wel andere voorbeelden (Zacheus, Levi).
Jezus had niet eens een kussen op Zijn hoofd op te leggen en Hij was lang niet zo positief over mensen met veel geld, sowieso niet het NT.