Vanuit de grondtaal kán ook niet anders vertaald worden dan periodes van 24 uur.Ditbenik schreef:In het begin schiep God de hemel en de aarde. Dat is niet zomaar een literair grapje van Mozes, die geen ooggetuige is geweest, maar dat is Gods openbaring. Zo maakt Hij Zich aan ons bekend. Vervolgens laat God beschrijven hoe de schepping in 6 dagen is verlopen en Hij op de zevende rust. In de wetgeving op Sinai komt Hij daar op terug. De 7e dag als rustdag vanuit het scheppingsmotief.
Wat Mozes betreft: die heeft natuurlijk niet zomaar wat uit z'n duim zitten zuigen. In de eerste plaats heeft hij God gesproken. Letterlijk. In de tweede plaats werd geschiedenis in die tijd van vader op kind door verteld. Wij realiseren ons vaak niet hoever die generaties elkaar raakten, omdat de mensen zo oud werden. Zo leefde Adam bv nog toen ook Lamech, de vader van Noach leefde. Dat betekent dat Lamech de geschiedenis van het paradijs en zondeval uit eerste hand (Adam) gehoord zal hebben en aan Noach door verteld.
Tot slot, maar zeker niet het onbelangrijkste, de Heere Jezus wijst ook terug op de schepping en zonder enige correctie aan te brengen.
Ik geloof dat de Bijbel geheel het Woord van God is, waarin Hij Zichzelf openbaart. Niet alleen als de Redder van zondaren maar ook als de schepper van hemel en aarde. Mijn God is de machtige, die door te spreken de hemel en de aarde schiep in 6 dagen. Ja inderdaad, 6 dagen van 24 uur.
Dit merkte de dominee een zo terzijde op...