Speciaal voor jouw:-DIA- schreef: Die link werkt niet, volgens mij moet je daarvoor een account hebben of zo...
http://ejvl.nl/Uitgangspunten%20orgelspel.pdf
Speciaal voor jouw:-DIA- schreef: Die link werkt niet, volgens mij moet je daarvoor een account hebben of zo...
Dit is toch gewoon een advertorial?refo schreef:Volgens een artikel in het RD zijn de Nederlandse bouwers maar een stel knuppels en staat de Sloveense orgelbouw op een veel hoger niveau.
Škrabl krijgt steeds vastere voet aan de grond in de Nederlandse orgelwereld. De Sloveense bouwer leverde deze week zijn derde instrument af: na Veenendaal en Nijkerk was Elspeet aan de beurt. Arnemuiden volgt later dit jaar. Bemiddelaar Jan Bambacht uit Hellouw: „Škrabl loopt technisch ver voor op Nederlandse orgelbouwers.”
Het hagelnieuwe instrument staat te glimmen in het bruine kerkgebouw van de gereformeerde gemeente in Elspeet. Bambacht duikt de orgelkas in voor de zoveelste inspectie. Hij laat de deur graag openstaan, trots als hij is op het nieuwste opus van Škrabl waar zijn stempel als Nederlandse orgelbouwer stevig op zit. Hij wijst om zich heen. „Het instrument is gemaakt in Slovenië, maar de kas, de speeltafel, de klank, alles is oerHollands. Dat moet ook, want dit orgel wordt voor geen ander doel gebruikt dan om de gemeentezang te begeleiden.”
Bambacht (60) leerde het vak 45 jaar geleden bij orgelmaker Blank en werkte 39 jaar bij Pels en Van Leeuwen, onder meer als adjunct-directeur. In 2009 begon hij voor zichzelf met het bedrijf Consultare. „Ik ben orgelbouwer én adviseur”, zegt hij met nadruk. „Klanten kunnen bij mij terecht voor onderhoud, stemwerk, kleine restauraties, uitbreidingen en overplaatsingen van orgels. Voor nieuwbouw verwijs ik hen standaard door naar Škrabl. Ik ben ambassadeur van deze orgelmaker in de Benelux, Scandinavië en Azië.”
Bij zijn eerste kennismaking met Škrabl –het bedrijf telt 63 werknemers– was Bambacht direct onder de indruk van de Sloveense orgelbouwer. „De kwaliteit die dit bedrijf levert, is vergelijkbaar met die van grote Nederlandse orgelbouwers. Škrabl loopt technisch gezien echter ver vooruit. Het bedrijf heeft veel geïnvesteerd in computergestuurde machines die bijvoorbeeld pijpengaten boren in de windlade. Als je dat met de hand doet, ben je dagen bezig. De machine doet het in een paar uur, en nog preciezer ook.”
Škrabl heeft een eigen pijpenmakerij, de grootste in Europa. Ook daar is Bambacht enthousiast over. „De groot F van een 32 voet wordt in één keer gegoten, ook weer dankzij een ingenieuze machine. Hun nieuwste investering is een robot op rails die zijn eigen gereedschap ophaalt en volledig geautomatiseerd profielen en snijwerk voor orgelkassen maakt. Škrabl gaat in dit opzicht volledig met zijn tijd mee. Dat geldt niet voor de Nederlandse orgelbouwwereld. Daar hebben de technische ontwikkelingen dertig jaar stilgestaan.”
Dom werk Dat het gebruik van computergestuurde machines zich niet verdraagt met het ambacht van orgelbouwer, vindt Bambacht onzin. „Gaten boren is dom werk. Waarom zou je dat niet automatiseren? Als Schnitger machines had gekend, had hij die zeker gebruikt. Maar je moet ze niet inzetten voor werkzaamheden die de klank bepalen. Een orgel intoneren doe je met de hand, met je oren, niet met de computer.”
Een orgel van Škrabl is tot nu toe goedkoper dan een vergelijkbaar instrument van een Nederlandse bouwer. Bambacht: „Het scheelt 30 tot 35 procent. Het orgel in Elspeet kost 3 ton. Hadden we dit laten bouwen in Nederland, dan moet je op ongeveer 4 ton rekenen. Škrabl heeft minder uren nodig, dankzij de inzet van computergestuurde machines. Bovendien liggen de lonen in Slovenië lager dan bij ons. Dat laatste voordeel heeft overigens zijn langste tijd gehad, want de salarissen in Slovenië stijgen snel.”
Heeft Bambacht een nieuwbouwproject lopen, dan bezoekt hij mininaal één keer per maand het bedrijf van Škrabl. „Ik heb daar een appartement én de sleutel van het atelier.” Zijn beeld van het land en de bevolking is veranderd. „Wij denken dat Slovenië achterloopt bij het Westen, maar dat is niet terecht. Het was tot de Eerste Wereldoorlog een provincie van Oostenrijk, hoorde bij het keizerrijk en is zeer ontwikkeld.”
Bij zijn bezoeken aan de werkplaats van Škrabl neemt Bambacht graag leden van kerkenraden en orgelcommissies mee. „Ik zeg altijd: Je moet zelf zien, horen en proeven hoe deze orgelmaker werkt. Andersom nodig ik Škrabl uit orgels in Nederland te bezoeken, zodat zij een goed beeld krijgen van de klank van Hollandse instrumenten die bedoeld zijn voor de begeleiding van samenzang.”
Bambacht vraagt de Slovenen ook een kerkdienst van de plaatselijke gemeente mee te maken. „Ze moeten zelf horen hoe de samenzang klinkt en hoe organisten ter plaatse die begeleiden. De Škrabls zijn diepgelovige rooms-katholieken, maar massale gemeentezang kennen ze niet.”
Zijn innige samenwerking met de Sloveense orgelmakerij wordt Bambacht door Nederlandse collega’s niet in dank afgenomen. „Ze verwijten me dat ik onze eigen orgelbouw om zeep help. Maar zo is het niet. Toen ik voor mezelf begon, heb ik alle collega’s een brief geschreven met een uitnodiging om samen na te denken over de toekomst van de Nederlandse orgelbouw. Het gaat daar niet goed mee, vooral door de ontkerkelijking. Het orgelbouwvak past niet meer bij onze samenleving; het is veel te duur. Niemand heeft gereageerd op mijn uitnodiging. Nu het nóg slechter gaat door de financiële crisis, kloppen collega’s wel bij me aan. Ik heb drie orgelmakers op de stoep gehad met de vraag om werk. Als ik het heb, krijgen ze het.”
Geen namen Er komen nog meer orgels van Škrabl in Nederland aan. Bambacht: „Eind dit jaar moet het instrument voor de gereformeerde gemeente in Nederland in Arnemuiden klaar zijn. Het telt twintig stemmen. Verder gaat Škrabl het Leeflangorgel in de hervormde kerk van Middelharnis restaureren en ben ik in gesprek met vijf orgelcommissies voor nieuwe opdrachten. Namen? Nee, die noem ik pas als de handtekeningen zijn gezet.”
De samenwerking met Škrabl bevalt Bambacht prima. „Ik leer van hen, zij leren van mij. Vaak denken we op dezelfde manier. Dat blijkt soms op een verrassende manier. Laatst maakten we afzonderlijk van elkaar een berekening voor een aanbesteding. Er zat slechts 30 uur arbeid verschil tussen, op een totaal van ruim 3000 uur.”
Of het instrument in Elspeet eigenlijk wel een Škrablorgel is? Bambacht lacht: „In mijn beschrijving voor de pers spreek ik over een orgel van Škrabl/Consultare. Niet zonder reden. Wat ik bedenk, maken zij. Zo gaat het ongeveer.” Dan, overtuigd: „De Škrabltrein rijdt in Nederland, en de volgende halte is Arnemuiden.”
>>skrabl.com >>consultare-organ.com
© Reformatorisch Dagblad | Pagina 28 | 12 januari 2013
Zeker. Skrabl en Consultare lachen zich een hoedje, twee pagina´s gratis reclame.Zita schreef:Dit is toch gewoon een advertorial?>>skrabl.com >>consultare-organ.com
© Reformatorisch Dagblad | Pagina 28 | 12 januari 2013
Ik voel geen behoefte om de lyrische taal van @Eveline de Pater tot de mijne te maken, maar anderzijds ook niet om het denigrerende van @Hendrikus over te nemen.Hendrikus schreef:Zeker. Skrabl en Consultare lachen zich een hoedje, twee pagina´s gratis reclame.Zita schreef:Dit is toch gewoon een advertorial?>>skrabl.com >>consultare-organ.com
© Reformatorisch Dagblad | Pagina 28 | 12 januari 2013
Een verhaal over een machine, zo lees ik het. Niet over een ambachtelijk vervaardigd muziekinstrument, maar over een apparaat dat door een robot in elkaar wordt gezet.
Dat er ook nog geluid uit komt, is blijkbaar van ondergeschikt belang.
Nou, ik ben me wezenloos geschrokken van de klank van de Skrabl in Nijkerk. En gezien de vreemdsoortige dispositie verwacht ik van Elspeet ook niet veel goeds. Donkerbruine stroop. Maar goed, misschien houden ze in Elspeet wel van donkerbruine stroop.
Je hebt er verstand van. Een intonateur die intoneert op z'n gehoor, tjongejonge. Hoe wou je anders intoneren?Eveline de Pater schreef: Skrabl heeft één van 's werelds beste intonateurs in huis gehaald, een Engelsman, die intoneerd heeft op zijn gehoor. Puur ambacht dus. De rest is machinaal gedaan, dat maakt voor de klank helemaal niets uit. Alles wat de klank betreft, is met de hand gebeurd.
Nou, daar was dat orgel toch ook voor....Hendrikus schreef:@ Mister: over een paar jaar zal de conclusie zijn dat 'ie het nog steeds doet en dat Elspeet er nog steeds bij zingt. Wat wou je voor balans opmaken uit die conclusie?
In ieder geval dien je het artistieke gebrek aan smaak bij de opdrachtgever te leggen en niet bij de bouwer.Hendrikus schreef: Zeker. Skrabl en Consultare lachen zich een hoedje, twee pagina´s gratis reclame.
Een verhaal over een machine, zo lees ik het. Niet over een ambachtelijk vervaardigd muziekinstrument, maar over een apparaat dat door een robot in elkaar wordt gezet.
Dat er ook nog geluid uit komt, is blijkbaar van ondergeschikt belang.
Nou, ik ben me wezenloos geschrokken van de klank van de Skrabl in Nijkerk. En gezien de vreemdsoortige dispositie verwacht ik van Elspeet ook niet veel goeds. Donkerbruine stroop. Maar goed, misschien houden ze in Elspeet wel van donkerbruine stroop.
Als de kwaliteit niet goed zal blijken te zijn, kunnen we dat over x-aantal jaar prijstechnisch vergelijken met een orgel wat door een andere bouwer is neergezet voor veel meer geld.Hendrikus schreef:Je hebt er verstand van. Een intonateur die intoneert op z'n gehoor, tjongejonge. Hoe wou je anders intoneren?Eveline de Pater schreef: Skrabl heeft één van 's werelds beste intonateurs in huis gehaald, een Engelsman, die intoneerd heeft op zijn gehoor. Puur ambacht dus. De rest is machinaal gedaan, dat maakt voor de klank helemaal niets uit. Alles wat de klank betreft, is met de hand gebeurd.
Flentrop heeft zich lang verzet tegen het gieten van pijpwerk op zand, een ambachtelijke techniek uit de 17e eeuw. In een recent interview geeft directeur Frits Elshout toe dat er een weerstand was tegen deze techniek, maar dat men verbijsterd is over het enorme effect van deze giettechniek op de klank.
"Maakt voor de klank niets uit"? Kom nou...
@ Mister: over een paar jaar zal de conclusie zijn dat 'ie het nog steeds doet en dat Elspeet er nog steeds bij zingt. Wat wou je voor balans opmaken uit die conclusie?
Wat verstaat gij onder het woordeken kwaliteit?Mister schreef:Als de kwaliteit niet goed zal blijken te zijn, kunnen we dat over x-aantal jaar prijstechnisch vergelijken met een orgel wat door een andere bouwer is neergezet voor veel meer geld.
nee hoor, ik geef je helemaal gelijk.Gabrielle schreef:echt zonde van het geld al die dure kerkorgels, geef er geen stuiver voor.
er moet toch sober op gespeeld worden , de registers mogen toch niet
max. open, een elektronisch orgel kan ook prima.
waanzin ten top
hoezo calvinistische soberheid ?
moderne afgodsbeelden zijn het.
kun je een paar kerken elders in de wereld van bouwen ( die stellen niet zulke
absurde eisen )
( ik zal nu wel alle orgelfanaten over mij heen krijgen, maar vooruit dan maar )
Ben jij ook onder de orgelfanaten?Simon schreef:nee hoor, ik geef je helemaal gelijk.Gabrielle schreef:echt zonde van het geld al die dure kerkorgels, geef er geen stuiver voor.
er moet toch sober op gespeeld worden , de registers mogen toch niet
max. open, een elektronisch orgel kan ook prima.
waanzin ten top
hoezo calvinistische soberheid ?
moderne afgodsbeelden zijn het.
kun je een paar kerken elders in de wereld van bouwen ( die stellen niet zulke
absurde eisen )
( ik zal nu wel alle orgelfanaten over mij heen krijgen, maar vooruit dan maar )