Luther schreef:Euhm... ik weet niet of je Van Campen dan goed leest (of dat ik hem dan goed begrijp). Volgens mij haalt hij slechts begrippen door elkaar en koppelt daar een verkeerde conclusie aan.huisman schreef:Het gaat erom dat ds van Campen ontkent dat wij geboren worden met schuld. Hij zegt dat wij besmet zijn maar pas schuld op ons laden bij de eerste zondedaad. Calvijn houdt terecht de schuld en smet onlosmakelijk bij elkaar.
Van Campen zegt ondermeer: "De ene ongehoorzaamheid van Adam leidde tot dramatische gevolgen, van dood en veroordeling. Het had enorme consequenties voor iedereen. Maar dat is erfsmet!" Ik zou willen zeggen: Dat is erfschuld!
Het probleem is volgens mij echter dat Van Campen het zonde-zijn en zonde-doen teveel uit elkaar haalt.
Nee ik lees helaas ds van Campen goed. Hij zegt dat wij allemaal besmet zijn met de zonde van Adam en daarom zullen zondigen. Hij ontkent dat wij geboren worden met de schuld van Adams zonde. Iemand uit zijn gemeente verwoord het zo.
Baby's worden geboren zonder schuld volgens deze predikant en dat vind ik niet terug in de Schrift,confessie en schier alle Dogmatieken van Bavinck tot Kersten en van van Genderen tot Calvijn. Daarom zegt ons doopformulier ook zeer terecht dat wij en onze kinderen in zonden ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns zijn. De verdoemenis zelf onderworpen vanwege de erfschuld en de erfsmet.Ds. Van Campen heeft in meerdere preken gezegd dat hij gelooft dat (sowieso) pasgeboren/ongeboren baby's geen zonde wordt aangerekend.
Tegelijk vermeldt hij altijd bij doopdiensten dat hun hart wel tot zonde geneigd is/zal zijn. Maar ze kunnen nog niet bewust zondigen en dus zal God ze daarnaar niet beoordelen.