Vraag over GGiN

WimA

Re: Vraag over GGiN

Bericht door WimA »

Mister schreef:
WimA schreef:
Mister schreef:
WimA schreef:Het geld inderdaad voor vele preken. Ik heb overigens al eerder gezegd dat b.v. PrekenWeb meer kwaad dan goed doet in deze.
Ik neem aan dat je dit niet serieus meent? Wil je nu werkelijk beweren dat het luisteren van preken meer kwaad als goed doet?
Ik zeg dat "PrekenWeb" meer kwaad dan goed doet. Goed lezen.
Laten we het eens hebben over dat "luisteren van preken". Welke groepen mensen hebben hier b.v. belang bij?
PrekenWeb biedt voornamelijk preken aan. Of je moet iets hebben tegen de stukjes die er staan. Het is een zegen dat deze site bestaat. Evenals sites als kerkdienstgemist.nl etc.
Mensen die niet ter kerke kunnen om diverse redenen (ziekte/oppas/werken der barmhartigheid) dan ook hebben er belang bij. Mensen die om welke reden dan ook een preek willen luisteren. Geweldig toch?
Allemaal quatsch. Mensen die niet ter kerke kunnen (ziekte, oppas, werken der barmhartigheid) kunnen op andere tijdstippen een dienst bezoeken. Als dit de redenen zouden zijn dan belemmert "PrekenWeb" het bezoeken van de diensten. Daar hebben we dan vast een van de nadelen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

WimA schreef:
Mister schreef: PrekenWeb biedt voornamelijk preken aan. Of je moet iets hebben tegen de stukjes die er staan. Het is een zegen dat deze site bestaat. Evenals sites als kerkdienstgemist.nl etc.
Mensen die niet ter kerke kunnen om diverse redenen (ziekte/oppas/werken der barmhartigheid) dan ook hebben er belang bij. Mensen die om welke reden dan ook een preek willen luisteren. Geweldig toch?
Allemaal quatsch. Mensen die niet ter kerke kunnen (ziekte, oppas, werken der barmhartigheid) kunnen op andere tijdstippen een dienst bezoeken. Als dit de redenen zouden zijn dan belemmerd "PrekenWeb" het bezoeken van de diensten. Daar hebben we dan vast een van de nadelen.
Bedankt voor het complimenteuze 'quatsch', WimA. Zieken kunnen altijd op een ander tijdstip een dienst bezoeken, meen jij. Ik was heel blij toen ik maanden aan huis/bed gekluisterd was dat de techniek het mogelijk maakte de diensten in mijn kerk via kerkdienstgemist.nl mee te maken. In de nachten dat ik niet kon slapen van de pijn heb ik tijden doorgebracht op Prekenweb. Met zegen, mag ik je zeggen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

WimA schreef:
J.C. Philpot schreef:
WimA schreef:Laten we het eens hebben over dat "luisteren van preken". Welke groepen mensen hebben hier b.v. belang bij?
De groepen mensen die hongerig zijn naar het Woord, en deze preken heilbegerig wensen te beluisteren.
Me dunkt dat die gewoon een dienst kunnen bezoeken. Waarom doen ze dat dan niet?
Omdat een mens ook wel eens heilbegerig kan zijn op het moment dat er geen 'live' dienst wordt gehouden, toch?
WimA

Bericht door WimA »

Mister schreef:
WimA schreef:
J.C. Philpot schreef:
WimA schreef:Laten we het eens hebben over dat "luisteren van preken". Welke groepen mensen hebben hier b.v. belang bij?
De groepen mensen die hongerig zijn naar het Woord, en deze preken heilbegerig wensen te beluisteren.
Me dunkt dat die gewoon een dienst kunnen bezoeken. Waarom doen ze dat dan niet?
Omdat een mens ook wel eens heilbegerig kan zijn op het moment dat er geen 'live' dienst wordt gehouden, toch?
Oke. Je bedoelt dat tegen de tijd dat er wel een "live" dienst is dat dan die mens misschien even niet meer "heilbegerig" is? Dat het ijzer moet worden gesmeed als het heet is?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

WimA schreef:
Mister schreef:
WimA schreef: Me dunkt dat die gewoon een dienst kunnen bezoeken. Waarom doen ze dat dan niet?
Oke. Je bedoelt dat tegen de tijd dat er wel een "live" dienst is dat dan die mens misschien even niet meer "heilbegerig" is? Dat het ijzer moet worden gesmeed als het heet is?
Nee WimA, dat bedoel ik niet. Goed lezen, niets erin leggen wat ik niet zeg. Ook buiten de reguliere diensten om kun je heilbegerig zijn.
WimA

Bericht door WimA »

Mister schreef:
WimA schreef:
Mister schreef: PrekenWeb biedt voornamelijk preken aan. Of je moet iets hebben tegen de stukjes die er staan. Het is een zegen dat deze site bestaat. Evenals sites als kerkdienstgemist.nl etc.
Allemaal quatsch. Mensen die niet ter kerke kunnen (ziekte, oppas, werken der barmhartigheid) kunnen op andere tijdstippen een dienst bezoeken. Als dit de redenen zouden zijn dan belemmerd "PrekenWeb" het bezoeken van de diensten. Daar hebben we dan vast een van de nadelen.
Bedankt voor het complimenteuze 'quatsch', WimA. Zieken kunnen altijd op een ander tijdstip een dienst bezoeken, meen jij. Ik was heel blij toen ik maanden aan huis/bed gekluisterd was dat de techniek het mogelijk maakte de diensten in mijn kerk via kerkdienstgemist.nl mee te maken.
Nee, dat meen ik helemaal niet. Inderdaad kunnen zieken gewoon via kerkdienst online de eigen diensten meeluisteren. Net als kerktelefoon. Daar heb ik ook niets van gezegd. Goed (blijven) lezen!
Mister schreef:In de nachten dat ik niet kon slapen van de pijn heb ik tijden doorgebracht op Prekenweb. Met zegen, mag ik je zeggen.
Vandaar dan ook mijn eerdere opmerking "meer kwaad dan goed".
WimA

Bericht door WimA »

Mister schreef:
WimA schreef:
Mister schreef:
WimA schreef: Me dunkt dat die gewoon een dienst kunnen bezoeken. Waarom doen ze dat dan niet?
Nee WimA, dat bedoel ik niet. Goed lezen, niets erin leggen wat ik niet zeg. Ook buiten de reguliere diensten om kun je heilbegerig zijn.
Oke. Ik werd wat sarcastisch omdat het wat al te erg de huidige tijdgeest weerspiegelde dat elke behoefte nu vervuld moet worden. En verder zijn er andere middelen die daartoe beter geschikt zijn.
Laatst gewijzigd door WimA op 07 nov 2012, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

WimA, leg jij me dan eens uit waar het 'meer kwaad dan goed' volgens jou dan uit bestaat?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

WimA schreef:
Mister schreef: Nee WimA, dat bedoel ik niet. Goed lezen, niets erin leggen wat ik niet zeg. Ook buiten de reguliere diensten om kun je heilbegerig zijn.
Dan zijn er andere middelen die daarvoor geschikt zijn.
Dus heilbegerig zijn buiten de eigen reguliere diensten om betekent dan iets anders doendan een preek via Prekenweb of uitzendinggemist luisteren? Ik ben benieuwd wat je beter zou kunnen doen.
WimA

Bericht door WimA »

Mister schreef:WimA, leg jij me dan eens uit waar het 'meer kwaad dan goed' volgens jou dan uit bestaat?
Goed: Daar gaf je zelf een voorbeeld van
Kwaad: o.a.
A. Het bevorderd het "selectief" luisteren van preken. (Het gevaar wat ook thuislezers lopen)
B. Het bevorderd het thuisblijven i.p.v. het bezoeken van de Woordbediening.
C. Het bevorderd het tot in detail naspeuren hoe welke predikant wat verwoord, wat afleidt van het enige nodige.
D. Elke vorm van classificatie onbreekt (erg vaak), met boeken is er nog het filter van de uitgever, er zijn recensies etc. etc. Dat alles ontbreekt bij het plaatsen op PrekenWeb. Hoe moet b.v. een - uitgesproken - preek van internet geplaatst worden in de context? Dat soort informatie is er niet (meer) terwijl die info wel bekend is en bij het uitspreken van de preek.
ejvl

Bericht door ejvl »

WimA schreef:
Mister schreef:WimA, leg jij me dan eens uit waar het 'meer kwaad dan goed' volgens jou dan uit bestaat?
A. Het bevorderd het "selectief" luisteren van preken. (Het gevaar wat ook thuislezers lopen)
C. Het bevorderd het tot in detail naspeuren hoe welke predikant wat verwoord, wat afleidt van het enige nodige.
D. Elke vorm van classificatie onbreekt (erg vaak), met boeken is er nog het filter van de uitgever, er zijn recensies etc. etc. Dat alles ontbreekt bij het plaatsen op PrekenWeb. Hoe moet b.v. een - uitgesproken - preek van internet geplaatst worden in de context? Dat soort informatie is er niet (meer) terwijl die info wel bekend is en bij het uitspreken van de preek.
En dat geld ook voor de bandjes en cd's die je kunt kopen van allerlei predikanten? Overigens vind ik deze punten geen houtsnijden, als iets verkeerd gebruikt word, ligt dat niet aan het product maar aan het verkeerd gebruik ervan, net als internet, biljarten, en meer kroegspelen, het middel is niet verkeerd!
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:

A. Door de diversheid van kerkverbanden luisteren wij allemaal selectief.
B. Dit geloof ik niet. De meeste prekenwebbezoekers zullen de preken extra naast de zondagse beluisteren.
C.Dit is jouw veronderstelling. Ik hoop en verwacht dat de meeste luisteraars eerst hebben gebeden om een zegen in het luisteren naar Gods Woord.
D. ???? Begrijp je bedoeling hier niet.

Ik zie veel meer voordelen van zulke prekensites. Je kunt ook preken buiten je eigen kerkverband beluisteren en zo wat minder kerkistisch leren denken.
Hier nog een paar links naar andere betrouwbare prekensites naast PrekenWeb.

http://www.prekensite.nl/

http://downloadpreken.nl/preken/sprekers_nl

http://preken.cgkmiddelharnis.nl/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

WimA schreef: Het geld inderdaad voor vele preken. Ik heb overigens al eerder gezegd dat b.v. PrekenWeb meer kwaad dan goed doet in deze.
Je zou eens moeten weten hoe populair PrekenWeb is, PrekenWeb wordt echt niet gebruikt door mensen om preken te verzuimen, meer om tussendoor eens naar een preek te luisteren. Ook preken van vele inmiddels overleden predikanten staan hierop gearchiveerd, wat ik een prachtig initiatief vind. Of wat denk je van Gergemmers/refo's in het buitenland?
s1051952

Bericht door s1051952 »

Auto schreef:
s1051952 schreef:Weet ook iemand waar ik een dienst uit de GGiN kan luisteren. Dit lijkt me nl. erg interessant. kerkdienstgemist.nl staan GGiN diensten er wel op, maar voor prive. Die kan ik dus niet luisteren. http://kerkdienstgemist.nl/search?&quer ... Bnederland
Of hebben ze misschien ergens nog een site waar ik een dienst van kan downloaden?
Binnen de GGiN is besloten om geen predikaties meer te laten staan. Deze moeten na de dienst gelijk verwijderd worden. Dit op duidelijk verzoek van ALLE predikanten. Dit is een duidelijk signaal, die gerespecteerd moet worden. Dus op zoek gaan naar preken die illegaal zijn is denk ik niet betamelijk.
Toch jammer. Dus om dat te horen zal ik zelf een GGiN moeten bezoeken, is misschien ook wel goed voor mij aangezien ik normaal naar een PKN GB gemeente ga. Hoor ik ook eens wat anders. Weet iemand vanuit Drenthe wat de dichtstbijzijnde GGiN gemeente vanuit Drenthe (daar woon in nl.)? Voor zover ik weet staat er in het mooie Drentheland geen GGiN.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Vroeger had je zo'n landkaartje op kerktijden.nl waar je dichtbijzijnde kerken van een bepaald genootschap kon vinden, maar waar deze gebleven is?..
Plaats reactie