Is thuislezen Bijbels?

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef: Kijk, dat bedoel ik nou. Bam, meteen er bovenop.
Ik - en SecorDabar ook - weet ook wel dat er in Hebr. 10 staat dat wij de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen. Tot zover eens. Maar dan de uitleg. Bij jou betekent dit dat iemand nooit en te nimmer thuislezer kan zijn.
Maar dat je die Bijbeltekst ten eerste in zijn context moet lezen en ten tweede, dat er omstandigheden kunnen zijn, waarin er geen of bezwaarlijk gevolg kan worden gegeven aan deze opdracht, dat telt bij jou niet.
Afgewezen, waarom geef je geen inhoudelijk antwoord? Je stelt alleen dat het anders is, maar legt niet uit wat of waarom.

Worden er vergelijkingen gemaakt met huisgemeenten. Wat is de laatste keer dat een predikant ergens in Nederland in een huisgemeente gepreekt heeft? De sacramenten bedient? Ambtsdragers aangestelt?....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Cees schreef:
Euh, wat doe jij hier nog dan in zo'n goddeloze omgeving, want dit is niet de eerste keer dat jij dit roept dat dit een forum is die niet op de 3-Formulieren is gebaseerd? Waarom ga jij nog in discussie met arminianen, remonstranten en nog meer op te noemen ketters?
ad hominem.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Cees

Bericht door Cees »

Bert Mulder schreef:
Cees schreef:
Euh, wat doe jij hier nog dan in zo'n goddeloze omgeving, want dit is niet de eerste keer dat jij dit roept dat dit een forum is die niet op de 3-Formulieren is gebaseerd? Waarom ga jij nog in discussie met arminianen, remonstranten en nog meer op te noemen ketters?
ad hominem.
:mdr :sweat zo, ik kom weer een beetje bij van het lachen.

Maar ik weet niet hoe jij een vraag leest, maar dit is een normale vraag n.a.v. zaken die jij richting mensen hier op dit forum roept. En eerder heb etiketten geplakt op mensen dus dan n.a.v. jouw posting een normale vraag hoe jij dan het kan verantwoorden om hier dan nog te posten.
Bert Mulder
Contacteer:

Cees schreef:
Bert Mulder schreef:
Cees schreef:
ad hominem.
:mdr :sweat zo, ik kom weer een beetje bij van het lachen.

Maar ik weet niet hoe jij een vraag leest, maar dit is een normale vraag n.a.v. zaken die jij richting mensen hier op dit forum roept. En eerder heb etiketten geplakt op mensen dus dan n.a.v. jouw posting een normale vraag hoe jij dan het kan verantwoorden om hier dan nog te posten.
wijs even aan waar ik etiketten op mensen geplakt hebt, uab.
refo

Bericht door refo »

Het standpunt van Bert is duidelijk.
Dat van Cees niet.
Dus Cees, als je uitgelachten bent, dan kun je misschien de uitzonderingen op art 28 uitleggen aan de hand de Schrift, eventueel geruggesteund door een theoloog.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:Afgewezen, waarom geef je geen inhoudelijk antwoord? Je stelt alleen dat het anders is, maar legt niet uit wat of waarom.
Omdat het mij in de eerste plaats ging om jouw manier van discussiëren. In feite is het pas zinvol verder te praten als jij bereid bent om niet meteen een isgelijkteken te zetten tussen jouw mening en Gods Woord.
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef: Omdat het mij in de eerste plaats ging om jouw manier van discussiëren. In feite is het pas zinvol verder te praten als jij bereid bent om niet meteen een isgelijkteken te zetten tussen jouw mening en Gods Woord.
het ging NOOIT in de eerste plaats om mijn manier van discussieren. Het ging erom, of God een mens leidt in een manier waarop hij zondigen moet.... Zoals, of God een mens leidt, waarop het niet mogelijk is om lid van een kerk te zijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef: Omdat het mij in de eerste plaats ging om jouw manier van discussiëren. In feite is het pas zinvol verder te praten als jij bereid bent om niet meteen een isgelijkteken te zetten tussen jouw mening en Gods Woord.
het ging NOOIT in de eerste plaats om mijn manier van discussieren. Het ging erom, of God een mens leidt in een manier waarop hij zondigen moet.... Zoals, of God een mens leidt, waarop het niet mogelijk is om lid van een kerk te zijn.
Daar ging het jou wellicht niet om, mij wel. Jij stelt a priori vast dat iemand die thuisleest, zondigt. Dat gaat mij iets te snel.
Curatorium

Re: Is thuislezen Bijbels? (uit: Waar ging de preek over?)

Bericht door Curatorium »

Thuislezers zouden er niet hoeven te zijn, als ze hun perspectief iets zouden uitbreiden, als er geen kerk in de buurt is zoek je toch degene op die het meest in de buurt is qua geloofsbeleving?
Het zijn allemaal gemeenten waar er mensen bekeerd worden. En! waar er evenveel of minder dwalingen zijn als het kerkgenootschap waar je naar verlangt.
Nu hebben we zoveel kerkgenootschappen en niks is goed genoeg?
Met alle respect, Ik vind dat je dan een boodschap afgeeft naar de Heere van "U geeft ons verkeerde predikers in deze tijd/in mijn buurt. Dus ik ga maar verouderde preken van allang overleden dominee en ik zie dat als mijn ware kerkje."
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Curatorium schreef:Thuislezers zouden er niet hoeven te zijn, als ze hun perspectief iets zouden uitbreiden, als er geen kerk in de buurt is zoek je toch degene op die het meest in de buurt is qua geloofsbeleving?
Het zijn allemaal gemeenten waar er mensen bekeerd worden. En! waar er evenveel of minder dwalingen zijn als het kerkgenootschap waar je naar verlangt.
Nu hebben we zoveel kerkgenootschappen en niks is goed genoeg?
Met alle respect, Ik vind dat je dan een boodschap afgeeft naar de Heere van "U geeft ons verkeerde predikers in deze tijd/in mijn buurt. Dus ik ga maar verouderde preken van allang overleden dominee en ik zie dat als mijn ware kerkje."
Beste Curatorium,
Vraag om de Heilige Geest om het kostelijke van het snode te onderscheiden.
Ik heb eens een leraar horen zeggen: Eet niet alles op, een varken eet alles op,
maar een paard is een edel dier en eet niet alles wat hem voorgezet wordt.
In onze tijden lijkt het of het er niet zo toe doet waar je kerkt.
Niets is er erger dan zelfbedrog, waar een ieder zo vatbaar voor is.
Een oogluikende dwaling is al erg genoeg om de rest ook te ondermijnen.
De Spreukendichter zegt: een dode vlieg maakt de zalf des apothekers stinkende.
Zoekt daarom, en lees daarom, de meest onderscheiden separerende preken,
waar er eerlijk met de mens gehandeld wordt op zijn reis naar de nimmereindigende eeuwigheid.
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 21 aug 2012, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Bert Mulder
Contacteer:

SecorDabar schreef:
Beste Curatorium,
Vraag om de Heilige Geest om het kostelijke van het snode te onderscheiden.
Ik heb eens een leraar horen zeggen: Eet niet alles op, een varken eet alles op,
maar een paard is een edel dier en eet niet alles wat hem voorgezet wordt.
In onze tijden lijkt het of het er niet zo toe doet waar je kerkt.
Niets is er erger dan zelfbedrog, waar een ieder zo vatbaar voor is.
Zoekt daarom, en lees daarom, de meest onderscheiden separerende preken,
waar er eerlijk met de mens gehandeld wordt op zijn reis naar de nimmereindigende eeuwigheid.
Waar leest ge in de Schrift dat je de meest onderscheiden separende preken moet lezen?

Ik lees in de Schrift dat men Gods geboden moet onderhouden. God gebied ons, de onderlinge samenkomsten niet te verzaken. Verder gebied Hij ons de sacramenten van doop en avondmaal.

Verder is de kerk Gods een gemeenschap, door Christus zelf opgericht, hetwelk in de Schrift met een lichaam vergeleken wordt. De hand kan, volgens de Schrift, niet zonder de voet. Volgens de 'thuislezer' kan de hand wel zonder de voet.
huisman

Bericht door huisman »

Ik zit niet meer op dit forum maar kan het toch niet laten om een artikel over thuislezen te plaatsen voor het "gezonde" evenwicht.
AMSTERDAM – Het aantal mensen dat geen kerkdiensten bezoekt, maar thuis preken leest, zal toenemen. Dat verwacht prof. dr. W. J. op ’t Hof, bijzonder hoogleraar kerkgeschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Prof. Op ’t Hof, hersteld hervormd predikant te Urk, doet zijn uitspraak in de laatste aflevering van een serie artikelen over ”thuislezers” in het nummer van het familie­blad Terdege dat dinsdag is verschenen.

De hoogleraar ziet in Nederland een tendens dat de godsdienstvrijheid „in snel tempo” wordt ingeperkt. „Als de SGP op termijn gedwongen wordt vrouwen op de kieslijst te plaatsen, is daarna de kerk aan de beurt. Dat is mijn vaste overtuiging. Als we worden verplicht vrouwen in de kerkenraad op te nemen, rest ons niet anders dan het officiële kerkelijke leven op te heffen en verder te gaan als thuislezers.”

Volgens prof. Op ’t Hof is er nog een reden om kerkelijke structuren niet te zeer tot norm te verheffen. Hij verwijst naar oudvaders, die er volgens hem op wezen dat de kerk moet bestaan uit kleine kerkjes, „te beginnen met de cel van het gezin.” Hij pleit dan ook voor een „richten op de bevordering van de Bijbelse vroomheid.”

De predikant deed zijn kennis over thuislezers aanvankelijk op uit boeken. Tijdens zijn werk ontmoette hij onder meer in Neder­hemert diverse thuis­lezende gezinnen. „Kwam daar iemand tot verandering, dan werd hij thuislezer. Dat was voor velen het kenmerk van een echte bekering.”

Prof. Op ’t Hof waarschuwt voor de negatieve wijze waarop veel thuislezers aankijken tegen predikanten en de kerk. Maar hij ziet dat daar de scherpe kantjes vanaf gaan. „Het algemene gevoelen onder thuis­lezers is veel meer: „Onze vaderen zijn deze weg gegaan, laten wij voor de zekerheid hun voorbeeld maar blijven volgen.” Triest is dat ze persoonlijk het geestelijk leven van die vaderen vaak missen. Dat betreuren ze overigens zelf ook. Het zijn geen mensen met een grote mond. Gebukt onder de ernst van de eeuwigheid gaan ze door het leven.”

Het thuislezen wil de hoog­leraar niet per definitie afwijzen. „Dat geldt zeker het thuislezen in vorige eeuwen. Neem de situatie van mensen in een dorp waar vanaf de kansel puur rationalistische ideeën werden verkondigd. Dan zou ik zelf ook thuis zijn gaan lezen. Waarschijnlijk wel op afwijkende tijden, om het nageslacht duidelijk te maken: we hóren in die kerk.”

Dat neemt niet weg dat de Urker predikant het hedendaagse thuislezen doorgaans onnodig acht. „In de meeste plaatsen met concentraties thuislezers kun je een Schriftuurlijke of zelfs Bijbels bevindelijke prediking horen. Aan de andere kant stoort het me geweldig als deze mensen belachelijk of verdacht worden gemaakt. Dan neem ik het altijd voor hen op.”
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:Waar leest ge in de Schrift dat je de meest onderscheiden separende preken moet lezen?

Ik lees in de Schrift dat men Gods geboden moet onderhouden. God gebied ons, de onderlinge samenkomsten niet te verzaken. Verder gebied Hij ons de sacramenten van doop en avondmaal.

Verder is de kerk Gods een gemeenschap, door Christus zelf opgericht, hetwelk in de Schrift met een lichaam vergeleken wordt. De hand kan, volgens de Schrift, niet zonder de voet. Volgens de 'thuislezer' kan de hand wel zonder de voet.
Ik heb de indruk dat jij spreekt vanuit de 'riante' situatie dat jij lid bent van een gemeente die jou qua leer en prediking geen problemen oplevert. Dan is het makkelijk fulmineren tegen een ander.
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef: Ik heb de indruk dat jij spreekt vanuit de 'riante' situatie dat jij lid bent van een gemeente die jou qua leer en prediking geen problemen oplevert. Dan is het makkelijk fulmineren tegen een ander.

Nee, ik heb het over de Bijbelse norm. Wat eist God van ons in de Schrift.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Beste Bert Mulder,
De Heere Jezus Christus Zelf predikte separerender dan wie dan ook: wijze en dwaze maagden, wijze en dwaze bouwers.
De schijngodsdienst heeft altijd een afkeer van separerende preken.
Misschien een goede tip: lees eens de voorrede van Ds. J. van Diesbach in het boek Keurstoffen van Ds. Smijtegelt, daarin wordt in 10 bladzijden de noodzaak van separerende prediking aan de orde gesteld.

U noemt mij in één van uw postings: godslasterlijk, dat ligt dan voor uw rekening.
Mijn advies: probeer Romeinen 12 eens te lezen, niet alleen met een verkregen kennis, maar bovenal met een geschonken kennis van Boven.
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 21 aug 2012, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie