Geschrokken

vlinder

Re: Geschrokken

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
Simon schreef:
vlinder schreef: Een kroeg is een ander naam voor een café. Een café is een drinkgelegenheid. Drinken jullie na een lange fietstocht nooit eens wat op een terrasje? Ik zou als christen prima een drinkgelegenheid met terrasje en barretje kunnen beginnen. Wanneer je niet tegen Gods geboden ingaat (dus geen vloeken tolereerd, niet op zondag open bent e.d.) kan je m.i. prima als christen een tentje hebben waarbij je anderen voorziet van drinken en een snackje. Het heeft bij ons een negatieve klank door de misbruik die er is, maar een kroeg ansich is m.i. niet verkeerd. Of zie ik dat nu niet goed?
Ik denk dat je bij het bezoek aan een kroeg á la wijlen majoor Boshardt, best goed bezig bent.
Zelfs op zondag.;)
Een kroeg heeft een bepaalde betekenis, zoals een bar dat ook heeft. Je gaat in een kroeg geen kopje soep eten. Dat doe je in een cafeetje, restaurantje, terrasje.
Met een kroeg bedoelde ik hier dus een drinkgelegenheid waar bier en andere alcoholische dranken, tot diep in de nacht worden genuttigd.
Een kroeg beginnen die op zondag gesloten is en waar niet gevloekt mag worden, (zeker in de grote stad) zal waarschijnlijk geen droog brood opleveren.
Dan moet het toch een andere naam krijgen.
Dus is de kroeg ansich niet zo erg, maar de zonden die begaan worden. Tot diep in de nacht drinken inschenken is geen zonde. En vloeken en dicht op zondag dat is ook zo bij de College style. Dus ik denk nog steeds dat ik als christen prima een kroeg zou kunnen openen met dezelfde condities als de College style.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Dus ik denk nog steeds dat ik als christen prima een kroeg zou kunnen openen met dezelfde condities als de College style.
Dat zullen dan dure biertjes worden in jouw kroeg. :)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
vlinder schreef:Dus ik denk nog steeds dat ik als christen prima een kroeg zou kunnen openen met dezelfde condities als de College style.
Ik zou best willen dat er bij mij in de buurt een christelijke kroeg was. Als alleenstaande kun je daar zomaar behoefte aan hebben.
Ik noem de inloopochtend van onze gemeente ook wel eens 'de kroeg'. ;)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Ik zou best willen dat er bij mij in de buurt een christelijke kroeg was. Als alleenstaande kun je daar zomaar behoefte aan hebben.
Ik noem de inloopochtend van onze gemeente ook wel eens 'de kroeg'. ;)
De Zalm geen optie meer?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:De Zalm geen optie meer?
De Zalm? Dat is toch nooit een christelijke kroeg geweest?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:
Mister schreef:De Zalm geen optie meer?
De Zalm? Dat is toch nooit een christelijke kroeg geweest?
Vroeger ;) nog wel eens geweest. In mijn herinnering was het best netjes. Maar dat kan aan mij liggen...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

En "Onder de Sint Jan"?
Of val ik nu helemaal door de mand?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:En "Onder de Sint Jan"?
Of val ik nu helemaal door de mand?
Misschien niet helemaal passend bij mijn leeftijd. :hum
Overigens heb ik in middelbare-schooltijd nooit kroegen bezocht, mede doordat ik niet bij de groepen hoorde, die dat deden.
Enfin, ik beschouw RF dan maar als mijn stamkroeg. Dan maar digitaal.
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef: Dus is de kroeg ansich niet zo erg, maar de zonden die begaan worden. Tot diep in de nacht drinken inschenken is geen zonde. En vloeken en dicht op zondag dat is ook zo bij de College style. Dus ik denk nog steeds dat ik als christen prima een kroeg zou kunnen openen met dezelfde condities als de College style.
Dan schenk je i.i.g. stylish (lees DURE) biertjes. :huhu
Vlinder: wat vind jij dan van een bierdrinkende vrouw? Dus geen pilsje bij de pittige nasi s'avonds, maar 4 of 5 in de "c.s. kroeg"?
Op zich zijn veel dingen geen zonde, maar de zaken die hieruit voortvloeien wel!
Verder snap ik eerlijk gezegd de vergelijking van genoemde MODEzaak en een kroeg niet zo :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

4 of 5 pilsjes achter elkaar drinken is voor niemand goed.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
vlinder schreef: Dus is de kroeg ansich niet zo erg, maar de zonden die begaan worden. Tot diep in de nacht drinken inschenken is geen zonde. En vloeken en dicht op zondag dat is ook zo bij de College style. Dus ik denk nog steeds dat ik als christen prima een kroeg zou kunnen openen met dezelfde condities als de College style.
Vlinder: wat vind jij dan van een bierdrinkende vrouw? Dus geen pilsje bij de pittige nasi s'avonds, maar 4 of 5 in de "c.s. kroeg"?
Op zich zijn veel dingen geen zonde, maar de zaken die hieruit voortvloeien wel!
Verder snap ik eerlijk gezegd de vergelijking van genoemde MODEzaak en een kroeg niet zo :nonnon
Het is allebei een onderneming die iets verkoopt ;)
En verder, ik lust graag een biertje! Maar of je nu bier drinkt of wijn, of champagne of... er in al deze drankjes alcohol en dat is matigheid geboden!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:4 of 5 pilsjes achter elkaar drinken is voor niemand goed.
Precies! Maar 4 of 5 glazen wijn of champagne is "ladylike", terwijl bier een mannen en café sfeertje om zich heen heeft.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
Precies! Maar 4 of 5 glazen wijn of champagne is "ladylike", terwijl bier een mannen en café sfeertje om zich heen heeft.
Nou, ik zie dat zelf niet zo. Misschien heeft zo'n kijk wel meer te maken met gevoel en traditie dan met werkelijkheid.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:
Nou, ik zie dat zelf niet zo. Misschien heeft zo'n kijk wel meer te maken met gevoel en traditie dan met werkelijkheid.
Dat zou kunnen Jolanda, want zo zie ik biljarten ook (eigenlijk). Dat was van oorsprong een cafésport, net zoals darten dat was.
Inmiddels niet meer. :)
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
Ik noemde een onder ons bekende modezaak omdat daar dezelfde regels voor gelden als voor een kroeg: namelijk Gods geboden. Als je die houdt is het verder de christelijke vrijheid wat wel en wat niet. Veel waarbij wij een vreemd gevoel krijgen is traditie, maar niet echt een verbod. Zo is alcohol (wijntje, biertje,wat dan ook) nergens verboden in de Bijbel. Wel staan er diverse voorbeelden in van dronkenschap. Ik denk zelf dat 4/5 alcoholconsumpties voor iedereen teveel zijn. De één gaat al vreemd gedrag vertonen na 1 consumptie, de ander is bij 3 nog prima in staat op auto te rijden. Dan nog een interessante vraag: wie is verantwoordelijk voor dronkenschap in de kroeg? Degene die nuttigt, of degene die verkoopt. Zelf zou ik me misschien verantwoordelijk voelen als baas, maar is dat reëel? Wanneer iemand 1000 euro uitgeeft bij C.S. dan is dat toch ook de verantwoording van de klant?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie