Neen broeder. Dit is de Comrie van de Eigenschappen. Wel maken sommigen een onderscheid tussen de jonge en de oude Comrie, zoals onlangs dr. G.A. van den Brink in het RD. Op grond van de verschillen tussen Comrie in de Eigenschappen en Comrie in Zondag 7 is daar inderdaad wel wat voor te zeggen.refo schreef:Misschien zijn er dan toch 2 Comries...
De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.
Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dus toch.Luther schreef:Neen broeder. Dit is de Comrie van de Eigenschappen. Wel maken sommigen een onderscheid tussen de jonge en de oude Comrie, zoals onlangs dr. G.A. van den Brink in het RD. Op grond van de verschillen tussen Comrie in de Eigenschappen en Comrie in Zondag 7 is daar inderdaad wel wat voor te zeggen.refo schreef:Misschien zijn er dan toch 2 Comries...
Zoals er ook 2 ds GH Kersten zijn. De vroege zonder en de latere met invloed van ds Steenblok
En nee, ik bedoel niet ds JW Kersten.
Precies, nog even en je hebt twee ds. Moerkerken.refo schreef:Dus toch.Luther schreef:Neen broeder. Dit is de Comrie van de Eigenschappen. Wel maken sommigen een onderscheid tussen de jonge en de oude Comrie, zoals onlangs dr. G.A. van den Brink in het RD. Op grond van de verschillen tussen Comrie in de Eigenschappen en Comrie in Zondag 7 is daar inderdaad wel wat voor te zeggen.refo schreef:Misschien zijn er dan toch 2 Comries...
Zoals er ook 2 ds GH Kersten zijn. De vroege zonder en de latere met invloed van ds Steenblok
En nee, ik bedoel niet ds JW Kersten.
Van ds. G.H. Kersten is natuurlijk onzin. En dat van ds. Moerkerken ook, trouwens.
Er is hier en daar een vreemde leegloop gaande van rechts naar evangelisch.
De kerk waar 1 van onze kinderen lid is, is al een tijd vacant en de jongere generatie vertrekt "massaal" naar een evangelische gemeente, iets verderop.
Maar dit kan ook tijdelijk zijn.
Misschien heeft het met kerkshoppen te maken? Mensen willen graag horen wat hen bevalt.
De kerk waar 1 van onze kinderen lid is, is al een tijd vacant en de jongere generatie vertrekt "massaal" naar een evangelische gemeente, iets verderop.
Misschien heeft het met kerkshoppen te maken? Mensen willen graag horen wat hen bevalt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ja, de mensen beginnen kittelachtig van gehoor te worden.Mara schreef:Er is hier en daar een vreemde leegloop gaande van rechts naar evangelisch.
Maar dat geldt ter rechterzijde van het kerkelijk spectrum evengoed.Ditbenik schreef:Ja, de mensen beginnen kittelachtig van gehoor te worden.Mara schreef:Er is hier en daar een vreemde leegloop gaande van rechts naar evangelisch.
Is niet tijdelijk, denk ik.Mara schreef:Er is hier en daar een vreemde leegloop gaande van rechts naar evangelisch.
Mensen beginnen meer religieus besef te krijgen.
Gaan meer nadenken over belangrijke zaken en geloven niet langer uit automatisme of omdat ze toevallig in een bepaald nest zijn grootgebracht.
De vraag:''Waarom geloof je'', verdraagt niet langer een antwoord in de trant van: ''zo ben ik nu eenmaal opgevoed''.
de gelovige mens heeft toelichting nodig, in de eerste plaats voor zichzelf.
Het HSV drama heeft de gezindte natuurlijk ook redelijk negatief in het nieuws gebracht.
En terecht, wellicht.
Niet om partij te kiezen, want ik denk dat de SV een beter vertaling is in de meeste gevallen, maar de manier waarop dit naar buiten toe werd ''verhandeld'' sprak weer boekdelen.

“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
- Bookreader
Misschien is het wel minder vreemd dan dat het op het eerste gezicht lijkt, want ik heb wel eens gehoord: de uitersten raken elkaar. Zo lijkt extreem charismatisch en superzwaar 'bevindelijk' met elkaar te vloeken, maar intussen heeft het verrassend grote overeenkomsten.Mara schreef:Er is hier en daar een vreemde leegloop gaande van rechts naar evangelisch.
Het kan ook zijn dat een dergelijke overgang een reactie is. Zo van: 'waar ik ben wordt mij het brood des levens onthouden, ik verhonger hier, dan ga ik wel ergens anders heen om geestelijk gevoed te worden.' Evangelisch is dan radicaal wat anders dan 'Het gaat niet zomaar; er moet heel wat met je gebeuren, en het is maar voor zeer weinigen.'
Wat dat betreft is het toch eigenlijk wel uitermate triest dat de bijbelse boodschap zo weinig in haar zuivere vorm gebracht wordt.
En nou in het Nederlands...?Ditbenik schreef:Ja, de mensen beginnen kittelachtig van gehoor te worden.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
avisser schreef:....daarmee is dit deel van de kerk failliet.

Maar even serieus. Jesaja 55 moet je eens lezen. Dat zal je troosten.. Vooral ook de laatste verzen.. Daarom blijdschap omdat God's wegen toch hoger zijn dan de wegen in al dan niet reformatorisch Nederland. Niet alleen persoonlijke, verdrietige zaken, maar vooral Zijn nodiging tot het heil en dan Zijn verwachte uitkomst.
Natuurlijk werkt God middelijk, misschien nu wel door jouw stem. Ik begrijp je, 'k weet dat het puur genade is. Genade en niks erbij. Helemaal niks, soms zie ik dat, andere keren moet ik weer eens Galaten 5 lezen voordat ik het doorheb. Meestal 'zegt' de Heere het zélf, dmv van Zijn liefde, ongeacht. Moet denken aan dat lied, ken je het:
'En wat je nu ook doet,
Zijn liefde blijft bestaan,
Ook niets wat jij ooit deed,
verandert daar iets aan.'
Dat is toch de kern van de reformatie? Of zit ik nu helemaal mis met mijn antwoord? Ik doorgrond het niet helemaal, sorry. Gevoel en geloof, we kunnen er honderd redenaties over houden... ik heb geprobeerd te leven, zoals sommige zeggen. Het suffe is, het lukt niet. Ik ben Desiree, dat miljoenste blad aan de boom... (Predikatie Ds. van Reenen, ger.gem.) En zo zijn er nog veel meer blaadjes.. je kunt een theorie op jezelf toepassen van een bepaald blad, maar dat gaat niet lukken. Dat moeten we met zijn allen ook inderdaad niet willen.
Laatst gewijzigd door Desiree op 14 jul 2012, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Mee eens. Vaak is het van de regen in de drup. Het gros van de evangelische Gemeenten zou ik me ook niet thuis voelen.Bookreader schreef:Misschien is het wel minder vreemd dan dat het op het eerste gezicht lijkt, want ik heb wel eens gehoord: de uitersten raken elkaar. Zo lijkt extreem charismatisch en superzwaar 'bevindelijk' met elkaar te vloeken, maar intussen heeft het verrassend grote overeenkomsten.Mara schreef:Er is hier en daar een vreemde leegloop gaande van rechts naar evangelisch.
Het kan ook zijn dat een dergelijke overgang een reactie is. Zo van: 'waar ik ben wordt mij het brood des levens onthouden, ik verhonger hier, dan ga ik wel ergens anders heen om geestelijk gevoed te worden.' Evangelisch is dan radicaal wat anders dan 'Het gaat niet zomaar; er moet heel wat met je gebeuren, en het is maar voor zeer weinigen.'
Wat dat betreft is het toch eigenlijk wel uitermate triest dat de bijbelse boodschap zo weinig in haar zuivere vorm gebracht wordt.
Toch groeien de bijbelgetrouwe ev. Gem. gelukkig ook, en ontstaan er her en der ook nieuwe bijeenkomsten waar men zich alleen aan het Woord wenst vast te houden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Overigens is het een illusie om te denken dat "de Eigenschappen" met dit citaat treffend weer worden gegeven. Dit is cherrypicking. Zulke gedeeltes komen net zoveel in de preken van Comrie terug als in de preken van het inmiddels beruchte rijtje predikanten van Luther.Ditbenik schreef:Amen!. Dat is trouwens hele andere taal dan van ds Moerkerken die een paar postings hierboven geciteerd wordt. Christus is niet verborgen maar is verhoogd, zoals de slang in de woestijn. Iedereen mag op Hem zien en Wie Hem aanroept, zal zalig worden. En volgens mij bedoelt avisser dat die boodschap maar weinig klinkt in wat we (rechts)reformatorisch Nederland noemen.Luther schreef:Ik wil dit krachtig tegenspreken door een stukje uit de Eigenschappen van Comrie te citeren, die het tegendeel laat zien van wat je hier beweert:avisser schreef:Als ik de prediking in rechts reformatorisch Nederland beluister krijg ik het idee dat deze sterk geënt is op de theologie van Comrie en Schortinghuis. Kunstmatig wordt de onzekerheid in stand gehouden gevoed door de geschriften van deze mensen die voor een grote groep van gemeenteleden in het geheugen gebeiteld staan. De prediking lijkt doorgaans meer op een psychoanalyse waar Freud nog van zou opkijken. De prediking van de belofte functioneert niet meer en daarmee is dit deel van de kerk failliet.(Eigenschappen, 2012, p. 395)dr. A. Comrie schreef:Mediteer veel over het aanbod van genade, dat zo ruim, vrij en welmenend aan u wordt gedaan. De grootste verwarring over het werk van het toegaan komt voort uit een groot onbegrip ten aanzien van het aanbod van Jezus. Als u over het aanbod vanuit het Evangelie hoort spreken, ga uzelf dan niet afvragen: ‘Ben ik wel de persoon voor wie dit geldt? Heb ik de gemoedsgesteldheid die hierbij past? Heb ik wel de kracht om de aangeboden zaligheid te omhelzen?’ Want hoe loffelijk zulke vragen u ook lijken te zijn, en hoe goed uw uitgangspunt ook lijkt te zijn204, u zult ervaren dat het licht dat u enigermate in het Evangelie hebt, verduisterd wordt; en uw hart zal benauwd worden om uzelf nog aan Jezus toe te vertrouwen. Tracht integendeel toch op het Woord te geloven zonder allerlei vragen aan uw hart te stellen. Dan zou het met u kunnen gaan als met de man die op het woord van Christus zijn lamme arm uitstak. O, het is goed om dat te proberen! Tracht toch vaak te staan naar de aannemende daad van het geloof; dan zal de zekerheid vanzelf komen, zonder inspanning. Veel oprechte zielen werken dikwijls verkeerd. Ze willen eerst zien dat hun staat tegenover God goed is, en dan zullen ze een aangeboden Jezus omhelzen. Maar zover kunnen ze niet komen. Ze hebben de ene keer wat meer moed, en de andere keer zijn ze weer twijfelmoedig, al naar gelang hun gemoedsgesteldheid is tegenover God. O, wat bent u te beklagen dat u zich zo voor het licht verbergt en in een woestijn omdoolt, hoewel de deur en de toegang tot een land dat van melk en honing overvloeit, openstaat voor ieder die wil komen. Als u immers Jezus op Zijn aanbod zou aannemen, dan zou deze Zon der gerechtigheid uw hart verlichten om te zien wat u van God geschonken is; en dat zou uw ziel verwarmen en doen smelten.
Weer een ander zal zeggen: ‘Ik weet wel dat ik vroeger die zekerheid had, maar het is vervaagd. Het meeste wat ik nog heb, is een flauwe herinnering daaraan. Wat moet ik doen om dat weer terug te krijgen?’ Mijn antwoord is: Als u dat hartelijke verlangen naar uw vroegere geluk bedoelt, dan moet u beseffen dat u, na enige tijd op die weg geweest te zijn, dit niet meer zó zult beleven. Dat is voor de jonge gelovigen! Misschien is er ook een bepaalde zonde die u in een geestelijke duisternis heeft gebracht. Doe uw uiterste best om die zonde te onderkennen en daarover verootmoedigd te worden. Roep met David in uw gebed of God u weer de vreugde wil doen smaken van Zijn heil, en tracht de zaken te verkrijgen waarover wij zojuist gesproken hebben. Dan zal het kunnen zijn dat Gods licht in uw ziel opgaat.
Ten slotte nog een woord van vermaning. Omdat u zo’n Hogepriester hebt, wekken we u op om zo toe te gaan. Maar omdat u daartoe genegen bent, zeggen wij: ‘O, wat is deze weg tot verheerlijking van God! Wat is deze weg veilig, want zelfs de dwaas zal er niet op dwalen. Wat is deze weg u tot voordeel, want alles wat u zo zoekt, zal u gegeven worden, omdat u tot een Vader gaat Die in Zijn Zoon voldaan is.’ God geve u en mij daarom dat wij langs deze weg veel tot de God van het verbond mogen gaan om genade op genade uit Zijn volheid te ontvangen. Amen.
O zucht, nu dat weer.....Erasmiaan schreef:Overigens is het een illusie om te denken dat "de Eigenschappen" met dit citaat treffend weer worden gegeven. Dit is cherrypicking. Zulke gedeeltes komen net zoveel in de preken van Comrie terug als in de preken van het inmiddels beruchte rijtje predikanten van Luther.Ditbenik schreef:Amen!. Dat is trouwens hele andere taal dan van ds Moerkerken die een paar postings hierboven geciteerd wordt. Christus is niet verborgen maar is verhoogd, zoals de slang in de woestijn. Iedereen mag op Hem zien en Wie Hem aanroept, zal zalig worden. En volgens mij bedoelt avisser dat die boodschap maar weinig klinkt in wat we (rechts)reformatorisch Nederland noemen.Luther schreef:Ik wil dit krachtig tegenspreken door een stukje uit de Eigenschappen van Comrie te citeren, die het tegendeel laat zien van wat je hier beweert:avisser schreef:Als ik de prediking in rechts reformatorisch Nederland beluister krijg ik het idee dat deze sterk geënt is op de theologie van Comrie en Schortinghuis. Kunstmatig wordt de onzekerheid in stand gehouden gevoed door de geschriften van deze mensen die voor een grote groep van gemeenteleden in het geheugen gebeiteld staan. De prediking lijkt doorgaans meer op een psychoanalyse waar Freud nog van zou opkijken. De prediking van de belofte functioneert niet meer en daarmee is dit deel van de kerk failliet.(Eigenschappen, 2012, p. 395)dr. A. Comrie schreef:Mediteer veel over het aanbod van genade, dat zo ruim, vrij en welmenend aan u wordt gedaan. De grootste verwarring over het werk van het toegaan komt voort uit een groot onbegrip ten aanzien van het aanbod van Jezus. Als u over het aanbod vanuit het Evangelie hoort spreken, ga uzelf dan niet afvragen: ‘Ben ik wel de persoon voor wie dit geldt? Heb ik de gemoedsgesteldheid die hierbij past? Heb ik wel de kracht om de aangeboden zaligheid te omhelzen?’ Want hoe loffelijk zulke vragen u ook lijken te zijn, en hoe goed uw uitgangspunt ook lijkt te zijn204, u zult ervaren dat het licht dat u enigermate in het Evangelie hebt, verduisterd wordt; en uw hart zal benauwd worden om uzelf nog aan Jezus toe te vertrouwen. Tracht integendeel toch op het Woord te geloven zonder allerlei vragen aan uw hart te stellen. Dan zou het met u kunnen gaan als met de man die op het woord van Christus zijn lamme arm uitstak. O, het is goed om dat te proberen! Tracht toch vaak te staan naar de aannemende daad van het geloof; dan zal de zekerheid vanzelf komen, zonder inspanning. Veel oprechte zielen werken dikwijls verkeerd. Ze willen eerst zien dat hun staat tegenover God goed is, en dan zullen ze een aangeboden Jezus omhelzen. Maar zover kunnen ze niet komen. Ze hebben de ene keer wat meer moed, en de andere keer zijn ze weer twijfelmoedig, al naar gelang hun gemoedsgesteldheid is tegenover God. O, wat bent u te beklagen dat u zich zo voor het licht verbergt en in een woestijn omdoolt, hoewel de deur en de toegang tot een land dat van melk en honing overvloeit, openstaat voor ieder die wil komen. Als u immers Jezus op Zijn aanbod zou aannemen, dan zou deze Zon der gerechtigheid uw hart verlichten om te zien wat u van God geschonken is; en dat zou uw ziel verwarmen en doen smelten.
Weer een ander zal zeggen: ‘Ik weet wel dat ik vroeger die zekerheid had, maar het is vervaagd. Het meeste wat ik nog heb, is een flauwe herinnering daaraan. Wat moet ik doen om dat weer terug te krijgen?’ Mijn antwoord is: Als u dat hartelijke verlangen naar uw vroegere geluk bedoelt, dan moet u beseffen dat u, na enige tijd op die weg geweest te zijn, dit niet meer zó zult beleven. Dat is voor de jonge gelovigen! Misschien is er ook een bepaalde zonde die u in een geestelijke duisternis heeft gebracht. Doe uw uiterste best om die zonde te onderkennen en daarover verootmoedigd te worden. Roep met David in uw gebed of God u weer de vreugde wil doen smaken van Zijn heil, en tracht de zaken te verkrijgen waarover wij zojuist gesproken hebben. Dan zal het kunnen zijn dat Gods licht in uw ziel opgaat.
Ten slotte nog een woord van vermaning. Omdat u zo’n Hogepriester hebt, wekken we u op om zo toe te gaan. Maar omdat u daartoe genegen bent, zeggen wij: ‘O, wat is deze weg tot verheerlijking van God! Wat is deze weg veilig, want zelfs de dwaas zal er niet op dwalen. Wat is deze weg u tot voordeel, want alles wat u zo zoekt, zal u gegeven worden, omdat u tot een Vader gaat Die in Zijn Zoon voldaan is.’ God geve u en mij daarom dat wij langs deze weg veel tot de God van het verbond mogen gaan om genade op genade uit Zijn volheid te ontvangen. Amen.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Och, dat verwijt kreeg K vd Zwaag in het kwadraat.
Tegenover de cherry pickers van de predikers van het beperkte aanbod zocht hij (al cherry picking) citaten van een ruim aanbod. Het leverde een lijvig werk op, want God ís ruim in het aanbod. Niettemin is hij veroordeeld. Niet op 't werk zelf. Maar formeel: als onruststoker.
Tegenover de cherry pickers van de predikers van het beperkte aanbod zocht hij (al cherry picking) citaten van een ruim aanbod. Het leverde een lijvig werk op, want God ís ruim in het aanbod. Niettemin is hij veroordeeld. Niet op 't werk zelf. Maar formeel: als onruststoker.
Toch Erasmiaan, ik ben "de Eigenschappen" nu aan het lezen, maar ik sta verbaasd van de ruimte en de radicaliteit in deze preken. Voor mijn gevoel is het toch een andere Comrie, als waar hij vaak voor gebruikt wordt om bepaalde leerstukken te verdedigen.Erasmiaan schreef:Overigens is het een illusie om te denken dat "de Eigenschappen" met dit citaat treffend weer worden gegeven. Dit is cherrypicking. Zulke gedeeltes komen net zoveel in de preken van Comrie terug als in de preken van het inmiddels beruchte rijtje predikanten van Luther.Ditbenik schreef:Amen!. Dat is trouwens hele andere taal dan van ds Moerkerken die een paar postings hierboven geciteerd wordt. Christus is niet verborgen maar is verhoogd, zoals de slang in de woestijn. Iedereen mag op Hem zien en Wie Hem aanroept, zal zalig worden. En volgens mij bedoelt avisser dat die boodschap maar weinig klinkt in wat we (rechts)reformatorisch Nederland noemen.Luther schreef:Ik wil dit krachtig tegenspreken door een stukje uit de Eigenschappen van Comrie te citeren, die het tegendeel laat zien van wat je hier beweert:avisser schreef:Als ik de prediking in rechts reformatorisch Nederland beluister krijg ik het idee dat deze sterk geënt is op de theologie van Comrie en Schortinghuis. Kunstmatig wordt de onzekerheid in stand gehouden gevoed door de geschriften van deze mensen die voor een grote groep van gemeenteleden in het geheugen gebeiteld staan. De prediking lijkt doorgaans meer op een psychoanalyse waar Freud nog van zou opkijken. De prediking van de belofte functioneert niet meer en daarmee is dit deel van de kerk failliet.(Eigenschappen, 2012, p. 395)dr. A. Comrie schreef:Mediteer veel over het aanbod van genade, dat zo ruim, vrij en welmenend aan u wordt gedaan. De grootste verwarring over het werk van het toegaan komt voort uit een groot onbegrip ten aanzien van het aanbod van Jezus. Als u over het aanbod vanuit het Evangelie hoort spreken, ga uzelf dan niet afvragen: ‘Ben ik wel de persoon voor wie dit geldt? Heb ik de gemoedsgesteldheid die hierbij past? Heb ik wel de kracht om de aangeboden zaligheid te omhelzen?’ Want hoe loffelijk zulke vragen u ook lijken te zijn, en hoe goed uw uitgangspunt ook lijkt te zijn204, u zult ervaren dat het licht dat u enigermate in het Evangelie hebt, verduisterd wordt; en uw hart zal benauwd worden om uzelf nog aan Jezus toe te vertrouwen. Tracht integendeel toch op het Woord te geloven zonder allerlei vragen aan uw hart te stellen. Dan zou het met u kunnen gaan als met de man die op het woord van Christus zijn lamme arm uitstak. O, het is goed om dat te proberen! Tracht toch vaak te staan naar de aannemende daad van het geloof; dan zal de zekerheid vanzelf komen, zonder inspanning. Veel oprechte zielen werken dikwijls verkeerd. Ze willen eerst zien dat hun staat tegenover God goed is, en dan zullen ze een aangeboden Jezus omhelzen. Maar zover kunnen ze niet komen. Ze hebben de ene keer wat meer moed, en de andere keer zijn ze weer twijfelmoedig, al naar gelang hun gemoedsgesteldheid is tegenover God. O, wat bent u te beklagen dat u zich zo voor het licht verbergt en in een woestijn omdoolt, hoewel de deur en de toegang tot een land dat van melk en honing overvloeit, openstaat voor ieder die wil komen. Als u immers Jezus op Zijn aanbod zou aannemen, dan zou deze Zon der gerechtigheid uw hart verlichten om te zien wat u van God geschonken is; en dat zou uw ziel verwarmen en doen smelten.
- Bookreader
De waarheid van Deuteronomium 31:27 ("Want ikzelf ken uw ongehoorzaamheid en uw halsstarrigheid.") is nog altijd volop van kracht. De Israëlieten wilden zo graag hun eigenwillige godsdienst, buiten Gods verbond om. En dat leeft in de gereformeerde gezindte van vandaag nog volop, niet in het minst bij de kerkelijke leiding. Het zou wel eens net zo'n confrontatie op kunnen leveren als Jezus in deze tijd op aarde zou zijn, als we in de evangeliën zien met de Farizeeën.refo schreef:Och, dat verwijt kreeg K vd Zwaag in het kwadraat.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)